BMW e46 Wymiana sprężyn zawieszenia / montaż Eibach Pro Kit

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
zibi_j1
Weteran
Posty: 5880
Rejestracja: 1 lut 14, 13:22
BMW: e46 318d
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: świętokrzyskie
Miasto: Warszawa

#1

Post autor: zibi_j1 »

Wczoraj wspólnie z DawidemK09 spędziliśmy bardzo pracowity dzień w garażu.
Montowaliśmy na jego aucie zestaw sprężyn Eibach Pro Kit i postanowiliśmy zrobić małą instrukcję dla potomnych :)
Zeszło nam ok 7 godzin, ponieważ uczyliśmy się na własnych błędach. Dzięki temu DIY zdołacie ich uniknąć :)
DO DZIEŁA!!!

1. Najpierw foty i małe pomiary, dla późniejszego porównania efektów:
Obrazek
... z profilu

Obrazek
.. z przodu

Obrazek
pomiar wysokości tylnego zawiasu

Obrazek
pomiar wysokości przedniego zawiasu

2. Po tych oględzinach zabieramy się do dzieła. Luzujemy nakrętki kół (dzień wcześniej śruby i piasta popsikane WD-40, żeby nie było problemu ze zdjęciem) oraz...

Obrazek
... śruby trzymające kolumny w kielichach - klucz 13

Obrazek
... i auto w górę :good:

3. Teraz zabieramy się za demontaż kolumny zawieszenia:
spryskujemy WD-40 śruby które będziemy odkręcać

Obrazek
śruba łącznika stabilizatora...

Obrazek
... oraz trzymająca amortyzator w zwrotnicy

i pora na rozkręcanie:)

Obrazek
łącznik najpierw idzie samą nasadką... (z tego co pamiętam, to 17)

Obrazek
... potem od drugiej strony musimy go przykontrować. Są tylko dwa minimalne nacięcia na klucz 17 i bardzo łatwo to obrobić. Jedna strona poszła nam gładko, a z drugiej poszła w ruch żabka, bo klucz przeskakiwał.

Obrazek
Następnie śruba na nasadkę 19 przy zwrotnicy. Razem z nią odkręca się mocowanie wszystkich przewodów.

Potem delikatnie butem naciskamy na zwrotnicę i bez problemu spada nam z amortyzatora. Jedna osoba podtrzymuje kolumnę a druga odkręca poluzowane już nakrętki 13 w kielichu i kolumna jest nasza :)

Obrazek

Obrazek
to samo robimy z drugiej strony i można zabrać się za...

4. Rozkręcanie kolumn i wymiana sprężyn

ściśnięcie sprężyn przy pomocy tradycyjnych ściągaczy jest trudne. Springi mają właściwie tylko 3 zwoje. są dość pionowe, ściągacze się przesuwają i bardzo trudno jest ustawić je naprzeciwko siebie...

Obrazek
robiliśmy po ok 8 ruchów grzechotką na jednym i 8 na drugim ściągaczu... trochę to trwa, a robiliśmy to z 6 razy dla każdej kolumny :(

kiedy sprężyna jest już ściśnięta, możemy zabrać się za rozkręcanie kolumny. Do tego celu musieliśmy złożyć takie oto urządzenie:

Obrazek
Na szczęście w moim zestawie kluczy (Honiton) była długa nasadka 21 która z zewnątrz miała ośmiokątną budowę pozwalającą złapać ją kluczem. Przekładamy więc przedłużkę małej grzechotki przez nasadkę, zakładamy bit z pasującym imbusem, a samą nasadkę łapiemy kluczem i do dzieła :)

Obrazek

Po chwili kolumnę mamy rozebraną. ostrożnie odkręcamy ściągacze ze sprężyn a gumowe podkładki dokładnie myjemy. Piach i brud dociskany nową sprężyną działałby jak papier ścierny i szybko przetarł te gumy. Gdy wszystko mamy poczyszczone, możemy zrobić sobie małą przerwę przed składaniem wszystkiego do kupy.

Obrazek
tutaj porównanie ori sprężyn przednik vs Eibach Pro Kit (w tle nasz kumpel, który udostępnił nam warsztat do pracy :beer: )

teraz najważniejsza rzecz, czyli składanie wszystkiego do kupy. Zdjęć brak, bo robiliśmy to z 5 razy. Układamy dolną gumę na amortyzatorze tak, by wszystko pasowało. Następnie nasuwamy ściśniętą ściągaczami nową sprężynę. dolna guma ma kształt jajka. Sprężyna również i te kształty MUSZĄ pasować (pomimo, że końcówka sprężyny nie blokuje się w "ząbku" w tej gumie)układamy sprężynę na gumie, następnie zakładamy górne mocowanie tak, żeby końcówka sprężyny blokowała się w odpowiednim zagłębieniu, dajemy podkładkę (druga podkładka chroni łożysko poduszki amora) zakładamy poduszkę amora i skręcamy wszystko. (pomyłkowo podkładkę daliśmy na lagę amortyzatora nad odbój i po złożeniu wszystkiego łożyska nie dało się obrócić, dlatego jest to bardzo ważne, żeby to złożyć właściwie).

Obrazek

5. Montaż zawiasu przedniego
robimy to analogicznie jak demontaż. Podwieszamy kolumnę na lekko przyłapanych nakrętkach w kielichu, nasuwamy zwrotnicę, dokręcamy śrubę przy zwrotnicy, a potem dokręcamy łącznik stabilizatora. Przy tej ostatniej czynności wpadłem na pomysł przykontrowania śruby w środku kluczem imbusowym, ale nie było to zbyt wygodne i w ruch poszła żabka ;)

Obrazek

Po tej operacji zakładamy koła, opuszczamy samochód i dokręcamy nakrętki kół, oraz 13 w kielichach trzymające kolumny (robimy to z wyczuciem!)

6. Zabieramy się za tył
Była już 20 wieczorem a my mieliśmy dość. Myśląc, ze jesteśmy w połowie pracy miny były nietęgie... opisy z "sam naprawiam" o demontażu wahaczy i wyjmowaniu półosi nie napawały nas optymizmem :/ No ale samo sie nie zrobi :) Auto w gorę, koła zdjęte i głowa pod samochód...

Obrazek
... jedna śruba 19mm trzymająca amortyzator. WD-40, chwila odpoczynku i nasadka i po chwili odkręcone

Następnie małe oględziny sposobu montażu sprężyny i... śmiech :D

Obrazek
... ja stanąłem nogą na bębnie hamulcowym (zaciągnięty ręczny), a Dawid po prostu wyjął sprężynę :)

Obrazek
tutaj porównanie tylnych springów

Następnie myjemy z brudu gumowe podkładki sprężyn i w ten sam sposób (dociśnięcie butem piasty) montujemy nowe springi.
Obrazek

Dokręcamy jedną śrubę trzymającą amortyzator, zakładamy koło i... po robocie :D 8)

6. Końcowe pomiary i foty
Auto siadło pięknie. Zrobił się ładny klin...

Obrazek
tył w sumie bez zmian, ale siedział dość nisko na serii, poza tym pewnie się ułoży...

Obrazek
... przód za to malinowo :Yahoo!:

Obrazek
... na koniec profil...

Obrazek
...i przód po zabiegu

polecam wszystkim samodzielne prace przy aucie. Nie polecam robić tego samemu. We dwóch raźniej łatwiej i przyjemniej. Świetny sposób na spędzenie soboty :D chociaż dziś czuję chyba każdy mięsień :D :beer: Miłej lekury
BMW by Zibi - czyli jak feniks z popiołów (dosłownie :) )
https://e46forum.pl/bmw-by-zibi-318d-320d-podsumowanie-roczne-s-13313#p92483

Obrazek
adamusiek
Moderator
Posty: 3767
Rejestracja: 6 sty 12, 14:01
BMW: E83
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto:

#2

Post autor: adamusiek »

trochę długo Wam się zeszło, ale ważne że efekt końcowy jest zadowalający :supcio:
ja śrubę mocującą amortyzator do poduszki odkręciłem na samochodzie, było wygodniej :)
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#3

Post autor: MARC »

Bardzo dobry i przydatny opis.

Mieliście ogromne szczęście że udało się Wam odkręcić poduszkę takimi kluczami... Przeważnie to jest najtrudniejszy etap i pneumat jest niezbędny.

Co do ściskania sprężyn to na przyszłość możecie sobie ułatwić zdanie poprzez zahaczenie jednym ze ściągaczy za dolny "talerz" amortyzatora który znajduje się tuż pod sprężyną.
Pamiętam jak robiłem to samo z eibachem pro kit a później sportline u siebie. Sportline trzeba ścisnąć praktycznie do 0 bo inaczej nie przykręci się górnej poduszki amora.

:good:
pns
Bywalec forum
Posty: 567
Rejestracja: 10 paź 14, 15:35
BMW: E46 318i
Rok produkcji: 1998
Państwo: Polska
Województwo: opolskie
Miasto: Opole
VIN: JJ08404

#4

Post autor: pns »

Brawo za wytrwałość, ze Wam się chciało jeszcze o tej 20 zaczynać tył :P Chociaz poszło Wam to juz łatwiej. Świetny poradnik. Tez kiedys zmienie sobie ori springi na właśnie te i teraz przynajmniej będę wiedział co i jak :D
DawidK09
Bywalec forum
Posty: 1407
Rejestracja: 9 lut 13, 11:17
BMW: 318i M43
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
VIN: JJ60596

#5

Post autor: DawidK09 »

Tył zrobiliśmy na gotowo w 20 minut :D
Obrazek
Awatar użytkownika
Krzysiek669
Moderator
Posty: 3314
Rejestracja: 9 lip 11, 18:45
BMW: było E46 320d, E91 318d, jest E46 325i
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Lubin

#6

Post autor: Krzysiek669 »

Świetny poradnik :good:
Marc dobrze prawi, można ściągaczem złapać za dolny talerz, jest to bardzo pomocne kiedy mamy krótkie springi i krótkie amorki.
Co do tyłu i naciskania piasty butem, ja mam nieco inny sposób, używam lewarka, który jest na wyposażeniu E46 i wkładam go między wahacz, a górne mocowanie sprężyny, tuż obok niej i zaczynam rozkręcać lewarek :)
adamusiek
Moderator
Posty: 3767
Rejestracja: 6 sty 12, 14:01
BMW: E83
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto:

#7

Post autor: adamusiek »

jak są dwie osoby, to noga jest lepsza i szybsza :D
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#8

Post autor: mariryb »

Dobrze, że operacja zakończona sukcesem. Wspierałem kolegów na odległość telefonicznie :) patent z specjalnym zestawem kluczy to rozkręcenia całego mcpersona to mój pomysł, niezbyt profesjonalny ale dał rade.
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
DawidK09
Bywalec forum
Posty: 1407
Rejestracja: 9 lut 13, 11:17
BMW: 318i M43
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
VIN: JJ60596

#9

Post autor: DawidK09 »

Oczywiście Twoja pomoc Mariusz nieoceniona :beer:
Zeszło bo się, bo tak to jest jak człowiek robi pierwszy raz.

Ale z Zibim możemy Mcphersona w nocy o północy rozkręcać :
:lol:
Obrazek
Awatar użytkownika
Dobrodziej_1983
Moderator
Posty: 5048
Rejestracja: 24 mar 14, 16:36
BMW: E39 525i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Gdansk
VIN: PK82840
Płeć:

#10

Post autor: Dobrodziej_1983 »

Bardzo dobra robota Panowie, super że daliście instrukcję. :supcio:
Było: 318d+ m47n supertouring.
Jest: Mercedes ML 500
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”