BMW e46 Wymiana sprężyn zawieszenia / montaż Eibach Pro Kit
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
-
- Weteran
- Posty: 5880
- Rejestracja: 1 lut 14, 13:22
- BMW: e46 318d
- Rok produkcji: 2003
- Państwo: Polska
- Województwo: świętokrzyskie
- Miasto: Warszawa
Wczoraj wspólnie z DawidemK09 spędziliśmy bardzo pracowity dzień w garażu.
Montowaliśmy na jego aucie zestaw sprężyn Eibach Pro Kit i postanowiliśmy zrobić małą instrukcję dla potomnych
Zeszło nam ok 7 godzin, ponieważ uczyliśmy się na własnych błędach. Dzięki temu DIY zdołacie ich uniknąć
DO DZIEŁA!!!
1. Najpierw foty i małe pomiary, dla późniejszego porównania efektów:
... z profilu
.. z przodu
pomiar wysokości tylnego zawiasu
pomiar wysokości przedniego zawiasu
2. Po tych oględzinach zabieramy się do dzieła. Luzujemy nakrętki kół (dzień wcześniej śruby i piasta popsikane WD-40, żeby nie było problemu ze zdjęciem) oraz...
... śruby trzymające kolumny w kielichach - klucz 13
... i auto w górę
3. Teraz zabieramy się za demontaż kolumny zawieszenia:
spryskujemy WD-40 śruby które będziemy odkręcać
śruba łącznika stabilizatora...
... oraz trzymająca amortyzator w zwrotnicy
i pora na rozkręcanie:)
łącznik najpierw idzie samą nasadką... (z tego co pamiętam, to 17)
... potem od drugiej strony musimy go przykontrować. Są tylko dwa minimalne nacięcia na klucz 17 i bardzo łatwo to obrobić. Jedna strona poszła nam gładko, a z drugiej poszła w ruch żabka, bo klucz przeskakiwał.
Następnie śruba na nasadkę 19 przy zwrotnicy. Razem z nią odkręca się mocowanie wszystkich przewodów.
Potem delikatnie butem naciskamy na zwrotnicę i bez problemu spada nam z amortyzatora. Jedna osoba podtrzymuje kolumnę a druga odkręca poluzowane już nakrętki 13 w kielichu i kolumna jest nasza
to samo robimy z drugiej strony i można zabrać się za...
4. Rozkręcanie kolumn i wymiana sprężyn
ściśnięcie sprężyn przy pomocy tradycyjnych ściągaczy jest trudne. Springi mają właściwie tylko 3 zwoje. są dość pionowe, ściągacze się przesuwają i bardzo trudno jest ustawić je naprzeciwko siebie...
robiliśmy po ok 8 ruchów grzechotką na jednym i 8 na drugim ściągaczu... trochę to trwa, a robiliśmy to z 6 razy dla każdej kolumny
kiedy sprężyna jest już ściśnięta, możemy zabrać się za rozkręcanie kolumny. Do tego celu musieliśmy złożyć takie oto urządzenie:
Na szczęście w moim zestawie kluczy (Honiton) była długa nasadka 21 która z zewnątrz miała ośmiokątną budowę pozwalającą złapać ją kluczem. Przekładamy więc przedłużkę małej grzechotki przez nasadkę, zakładamy bit z pasującym imbusem, a samą nasadkę łapiemy kluczem i do dzieła
Po chwili kolumnę mamy rozebraną. ostrożnie odkręcamy ściągacze ze sprężyn a gumowe podkładki dokładnie myjemy. Piach i brud dociskany nową sprężyną działałby jak papier ścierny i szybko przetarł te gumy. Gdy wszystko mamy poczyszczone, możemy zrobić sobie małą przerwę przed składaniem wszystkiego do kupy.
tutaj porównanie ori sprężyn przednik vs Eibach Pro Kit (w tle nasz kumpel, który udostępnił nam warsztat do pracy )
teraz najważniejsza rzecz, czyli składanie wszystkiego do kupy. Zdjęć brak, bo robiliśmy to z 5 razy. Układamy dolną gumę na amortyzatorze tak, by wszystko pasowało. Następnie nasuwamy ściśniętą ściągaczami nową sprężynę. dolna guma ma kształt jajka. Sprężyna również i te kształty MUSZĄ pasować (pomimo, że końcówka sprężyny nie blokuje się w "ząbku" w tej gumie)układamy sprężynę na gumie, następnie zakładamy górne mocowanie tak, żeby końcówka sprężyny blokowała się w odpowiednim zagłębieniu, dajemy podkładkę (druga podkładka chroni łożysko poduszki amora) zakładamy poduszkę amora i skręcamy wszystko. (pomyłkowo podkładkę daliśmy na lagę amortyzatora nad odbój i po złożeniu wszystkiego łożyska nie dało się obrócić, dlatego jest to bardzo ważne, żeby to złożyć właściwie).
5. Montaż zawiasu przedniego
robimy to analogicznie jak demontaż. Podwieszamy kolumnę na lekko przyłapanych nakrętkach w kielichu, nasuwamy zwrotnicę, dokręcamy śrubę przy zwrotnicy, a potem dokręcamy łącznik stabilizatora. Przy tej ostatniej czynności wpadłem na pomysł przykontrowania śruby w środku kluczem imbusowym, ale nie było to zbyt wygodne i w ruch poszła żabka
Po tej operacji zakładamy koła, opuszczamy samochód i dokręcamy nakrętki kół, oraz 13 w kielichach trzymające kolumny (robimy to z wyczuciem!)
6. Zabieramy się za tył
Była już 20 wieczorem a my mieliśmy dość. Myśląc, ze jesteśmy w połowie pracy miny były nietęgie... opisy z "sam naprawiam" o demontażu wahaczy i wyjmowaniu półosi nie napawały nas optymizmem :/ No ale samo sie nie zrobi Auto w gorę, koła zdjęte i głowa pod samochód...
... jedna śruba 19mm trzymająca amortyzator. WD-40, chwila odpoczynku i nasadka i po chwili odkręcone
Następnie małe oględziny sposobu montażu sprężyny i... śmiech
... ja stanąłem nogą na bębnie hamulcowym (zaciągnięty ręczny), a Dawid po prostu wyjął sprężynę
tutaj porównanie tylnych springów
Następnie myjemy z brudu gumowe podkładki sprężyn i w ten sam sposób (dociśnięcie butem piasty) montujemy nowe springi.
Dokręcamy jedną śrubę trzymającą amortyzator, zakładamy koło i... po robocie
6. Końcowe pomiary i foty
Auto siadło pięknie. Zrobił się ładny klin...
tył w sumie bez zmian, ale siedział dość nisko na serii, poza tym pewnie się ułoży...
... przód za to malinowo
... na koniec profil...
...i przód po zabiegu
polecam wszystkim samodzielne prace przy aucie. Nie polecam robić tego samemu. We dwóch raźniej łatwiej i przyjemniej. Świetny sposób na spędzenie soboty chociaż dziś czuję chyba każdy mięsień Miłej lekury
Montowaliśmy na jego aucie zestaw sprężyn Eibach Pro Kit i postanowiliśmy zrobić małą instrukcję dla potomnych
Zeszło nam ok 7 godzin, ponieważ uczyliśmy się na własnych błędach. Dzięki temu DIY zdołacie ich uniknąć
DO DZIEŁA!!!
1. Najpierw foty i małe pomiary, dla późniejszego porównania efektów:
... z profilu
.. z przodu
pomiar wysokości tylnego zawiasu
pomiar wysokości przedniego zawiasu
2. Po tych oględzinach zabieramy się do dzieła. Luzujemy nakrętki kół (dzień wcześniej śruby i piasta popsikane WD-40, żeby nie było problemu ze zdjęciem) oraz...
... śruby trzymające kolumny w kielichach - klucz 13
... i auto w górę
3. Teraz zabieramy się za demontaż kolumny zawieszenia:
spryskujemy WD-40 śruby które będziemy odkręcać
śruba łącznika stabilizatora...
... oraz trzymająca amortyzator w zwrotnicy
i pora na rozkręcanie:)
łącznik najpierw idzie samą nasadką... (z tego co pamiętam, to 17)
... potem od drugiej strony musimy go przykontrować. Są tylko dwa minimalne nacięcia na klucz 17 i bardzo łatwo to obrobić. Jedna strona poszła nam gładko, a z drugiej poszła w ruch żabka, bo klucz przeskakiwał.
Następnie śruba na nasadkę 19 przy zwrotnicy. Razem z nią odkręca się mocowanie wszystkich przewodów.
Potem delikatnie butem naciskamy na zwrotnicę i bez problemu spada nam z amortyzatora. Jedna osoba podtrzymuje kolumnę a druga odkręca poluzowane już nakrętki 13 w kielichu i kolumna jest nasza
to samo robimy z drugiej strony i można zabrać się za...
4. Rozkręcanie kolumn i wymiana sprężyn
ściśnięcie sprężyn przy pomocy tradycyjnych ściągaczy jest trudne. Springi mają właściwie tylko 3 zwoje. są dość pionowe, ściągacze się przesuwają i bardzo trudno jest ustawić je naprzeciwko siebie...
robiliśmy po ok 8 ruchów grzechotką na jednym i 8 na drugim ściągaczu... trochę to trwa, a robiliśmy to z 6 razy dla każdej kolumny
kiedy sprężyna jest już ściśnięta, możemy zabrać się za rozkręcanie kolumny. Do tego celu musieliśmy złożyć takie oto urządzenie:
Na szczęście w moim zestawie kluczy (Honiton) była długa nasadka 21 która z zewnątrz miała ośmiokątną budowę pozwalającą złapać ją kluczem. Przekładamy więc przedłużkę małej grzechotki przez nasadkę, zakładamy bit z pasującym imbusem, a samą nasadkę łapiemy kluczem i do dzieła
Po chwili kolumnę mamy rozebraną. ostrożnie odkręcamy ściągacze ze sprężyn a gumowe podkładki dokładnie myjemy. Piach i brud dociskany nową sprężyną działałby jak papier ścierny i szybko przetarł te gumy. Gdy wszystko mamy poczyszczone, możemy zrobić sobie małą przerwę przed składaniem wszystkiego do kupy.
tutaj porównanie ori sprężyn przednik vs Eibach Pro Kit (w tle nasz kumpel, który udostępnił nam warsztat do pracy )
teraz najważniejsza rzecz, czyli składanie wszystkiego do kupy. Zdjęć brak, bo robiliśmy to z 5 razy. Układamy dolną gumę na amortyzatorze tak, by wszystko pasowało. Następnie nasuwamy ściśniętą ściągaczami nową sprężynę. dolna guma ma kształt jajka. Sprężyna również i te kształty MUSZĄ pasować (pomimo, że końcówka sprężyny nie blokuje się w "ząbku" w tej gumie)układamy sprężynę na gumie, następnie zakładamy górne mocowanie tak, żeby końcówka sprężyny blokowała się w odpowiednim zagłębieniu, dajemy podkładkę (druga podkładka chroni łożysko poduszki amora) zakładamy poduszkę amora i skręcamy wszystko. (pomyłkowo podkładkę daliśmy na lagę amortyzatora nad odbój i po złożeniu wszystkiego łożyska nie dało się obrócić, dlatego jest to bardzo ważne, żeby to złożyć właściwie).
5. Montaż zawiasu przedniego
robimy to analogicznie jak demontaż. Podwieszamy kolumnę na lekko przyłapanych nakrętkach w kielichu, nasuwamy zwrotnicę, dokręcamy śrubę przy zwrotnicy, a potem dokręcamy łącznik stabilizatora. Przy tej ostatniej czynności wpadłem na pomysł przykontrowania śruby w środku kluczem imbusowym, ale nie było to zbyt wygodne i w ruch poszła żabka
Po tej operacji zakładamy koła, opuszczamy samochód i dokręcamy nakrętki kół, oraz 13 w kielichach trzymające kolumny (robimy to z wyczuciem!)
6. Zabieramy się za tył
Była już 20 wieczorem a my mieliśmy dość. Myśląc, ze jesteśmy w połowie pracy miny były nietęgie... opisy z "sam naprawiam" o demontażu wahaczy i wyjmowaniu półosi nie napawały nas optymizmem :/ No ale samo sie nie zrobi Auto w gorę, koła zdjęte i głowa pod samochód...
... jedna śruba 19mm trzymająca amortyzator. WD-40, chwila odpoczynku i nasadka i po chwili odkręcone
Następnie małe oględziny sposobu montażu sprężyny i... śmiech
... ja stanąłem nogą na bębnie hamulcowym (zaciągnięty ręczny), a Dawid po prostu wyjął sprężynę
tutaj porównanie tylnych springów
Następnie myjemy z brudu gumowe podkładki sprężyn i w ten sam sposób (dociśnięcie butem piasty) montujemy nowe springi.
Dokręcamy jedną śrubę trzymającą amortyzator, zakładamy koło i... po robocie
6. Końcowe pomiary i foty
Auto siadło pięknie. Zrobił się ładny klin...
tył w sumie bez zmian, ale siedział dość nisko na serii, poza tym pewnie się ułoży...
... przód za to malinowo
... na koniec profil...
...i przód po zabiegu
polecam wszystkim samodzielne prace przy aucie. Nie polecam robić tego samemu. We dwóch raźniej łatwiej i przyjemniej. Świetny sposób na spędzenie soboty chociaż dziś czuję chyba każdy mięsień Miłej lekury
BMW by Zibi - czyli jak feniks z popiołów (dosłownie )
https://e46forum.pl/bmw-by-zibi-318d-320d-podsumowanie-roczne-s-13313#p92483
https://e46forum.pl/bmw-by-zibi-318d-320d-podsumowanie-roczne-s-13313#p92483
- MARC
- Administrator
- Posty: 5472
- Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
- BMW: Search
- Rok produkcji: 2004
- Państwo: Polska
- Województwo: małopolskie
- Miasto: KRAKOW
- Lokalizacja: KRAKÓW
Bardzo dobry i przydatny opis.
Mieliście ogromne szczęście że udało się Wam odkręcić poduszkę takimi kluczami... Przeważnie to jest najtrudniejszy etap i pneumat jest niezbędny.
Co do ściskania sprężyn to na przyszłość możecie sobie ułatwić zdanie poprzez zahaczenie jednym ze ściągaczy za dolny "talerz" amortyzatora który znajduje się tuż pod sprężyną.
Pamiętam jak robiłem to samo z eibachem pro kit a później sportline u siebie. Sportline trzeba ścisnąć praktycznie do 0 bo inaczej nie przykręci się górnej poduszki amora.
Mieliście ogromne szczęście że udało się Wam odkręcić poduszkę takimi kluczami... Przeważnie to jest najtrudniejszy etap i pneumat jest niezbędny.
Co do ściskania sprężyn to na przyszłość możecie sobie ułatwić zdanie poprzez zahaczenie jednym ze ściągaczy za dolny "talerz" amortyzatora który znajduje się tuż pod sprężyną.
Pamiętam jak robiłem to samo z eibachem pro kit a później sportline u siebie. Sportline trzeba ścisnąć praktycznie do 0 bo inaczej nie przykręci się górnej poduszki amora.
-
- Bywalec forum
- Posty: 567
- Rejestracja: 10 paź 14, 15:35
- BMW: E46 318i
- Rok produkcji: 1998
- Państwo: Polska
- Województwo: opolskie
- Miasto: Opole
- VIN: JJ08404
Brawo za wytrwałość, ze Wam się chciało jeszcze o tej 20 zaczynać tył Chociaz poszło Wam to juz łatwiej. Świetny poradnik. Tez kiedys zmienie sobie ori springi na właśnie te i teraz przynajmniej będę wiedział co i jak
- Krzysiek669
- Moderator
- Posty: 3314
- Rejestracja: 9 lip 11, 18:45
- BMW: było E46 320d, E91 318d, jest E46 325i
- Rok produkcji: 2001
- Państwo: Polska
- Województwo: dolnośląskie
- Miasto: Lubin
Świetny poradnik
Marc dobrze prawi, można ściągaczem złapać za dolny talerz, jest to bardzo pomocne kiedy mamy krótkie springi i krótkie amorki.
Co do tyłu i naciskania piasty butem, ja mam nieco inny sposób, używam lewarka, który jest na wyposażeniu E46 i wkładam go między wahacz, a górne mocowanie sprężyny, tuż obok niej i zaczynam rozkręcać lewarek
Marc dobrze prawi, można ściągaczem złapać za dolny talerz, jest to bardzo pomocne kiedy mamy krótkie springi i krótkie amorki.
Co do tyłu i naciskania piasty butem, ja mam nieco inny sposób, używam lewarka, który jest na wyposażeniu E46 i wkładam go między wahacz, a górne mocowanie sprężyny, tuż obok niej i zaczynam rozkręcać lewarek
-
- Specjalista
- Posty: 5238
- Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
- BMW: 330ci 535d
- Rok produkcji: 2004
- Państwo: Polska
- Województwo: mazowieckie
- Miasto: Radom Wieniawa
Dobrze, że operacja zakończona sukcesem. Wspierałem kolegów na odległość telefonicznie patent z specjalnym zestawem kluczy to rozkręcenia całego mcpersona to mój pomysł, niezbyt profesjonalny ale dał rade.
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
-
- Bywalec forum
- Posty: 1407
- Rejestracja: 9 lut 13, 11:17
- BMW: 318i M43
- Rok produkcji: 1999
- Państwo: Polska
- Województwo: mazowieckie
- Miasto: Warszawa
- VIN: JJ60596
Oczywiście Twoja pomoc Mariusz nieoceniona
Zeszło bo się, bo tak to jest jak człowiek robi pierwszy raz.
Ale z Zibim możemy Mcphersona w nocy o północy rozkręcać :
Zeszło bo się, bo tak to jest jak człowiek robi pierwszy raz.
Ale z Zibim możemy Mcphersona w nocy o północy rozkręcać :
- Dobrodziej_1983
- Moderator
- Posty: 5048
- Rejestracja: 24 mar 14, 16:36
- BMW: E39 525i
- Rok produkcji: 2000
- Państwo: Polska
- Województwo: pomorskie
- Miasto: Gdansk
- VIN: PK82840
- Płeć:
Bardzo dobra robota Panowie, super że daliście instrukcję.
Było: 318d+ m47n supertouring.
Jest: Mercedes ML 500
Jest: Mercedes ML 500
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatnia aktywność
-
- 2 Odpowiedzi
- 1278 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: polus
-
- 7 Odpowiedzi
- 2684 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: kijeek
-
- 13 Odpowiedzi
- 10471 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: mariryb
-
- 3 Odpowiedzi
- 1966 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: maniek21112
-
- 6 Odpowiedzi
- 1721 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: marcepan
-
- 1 Odpowiedzi
- 1727 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: maniek21112
-
- 16 Odpowiedzi
- 5930 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Majster320d
-
- 23 Odpowiedzi
- 10591 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: kawbandos
-
- 11 Odpowiedzi
- 5791 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: marcepan
-
- 16 Odpowiedzi
- 7366 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: JeszRodzynek