Wzmacniacz przepala bezpiecznik

Pytania, porady, problemy dotyczące systemów audio, nawigacji satelitarnej i cb radia
Savage
Bywalec forum
Posty: 65
Rejestracja: 15 kwie 23, 20:34
BMW: e46 330CDA Coupe Diesel Automat
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Podolsze
VIN: pk36104
Płeć:

#1

Post autor: Savage »

Witam,

Pacjent : (e46 330CDA Coupe 3.0 Diesel Automat)
-Wzmacniacz: Overmax 400W RMS 2x50W OC-CR-408
-Subwoofer: Mac Audio Edition BS 30 800W RMS 250W

Problem:
Podczas jazdy radio (android, świeżo założone) zaczął czasami się jakby wyłączać i włączać od nowa tak jakby zasilanie się przerwało, myślałem że to wina radia. Aż w końcu Sub przestał grać i radio przestało wariować. Zajrzałem do bagaja i widzę bezpiecznik w wzmacniaczu spalony. Mimo zgaszonego auta - radio jest tak podłączone, że nie da się go uruchomić na zgaszonym (odpala się na wzbudzenie ze stacyjki) - wypiąłem przewód REM i chciałem wymienić bezpiecznik, gdzie podczas tylko przyłożenia bezpiecznika poszła iskra i spalony kolejny.[NIE ZNAM SIĘ] Nie wiem czy popełniłem jakiś turbo błąd i tylko powinienem wypiąć mimo braku REM jeszcze 12v i GND i dopiero wpiąć bezpiecznik, czy to nie powinno tak działać.
Fakty:
Odpiąłem wszystko i na test pojeździłem bez tuby. Radio normalnie grało, bez wariacji.
Nie wiem czy to ma sens, ale przy pomocy drucika zmostkowałem gniazdo bezpiecznika i miernikiem sprawdziłem czy jest przepływ między 12v, a GND - miernik piszczy.
Auto było zakupione razem z Subem i wzmacniaczem, więc nie wiem jaki bezpiecznik powinien być. Jak kupiłem był 20A i na takie też wymieniałem.
Edit: Zapomniałem dodać że radio ma funkcje, że zmniejsza głośność na wsteku i nie wiem czy to może jakoś niszczyć wzmacniacz kiedy na automacie często jest na chwile choćby na wsteku, bo jak daje na Parking to też muszę przez Reverse "przejść".
Pytanie:
1. Czy na nie wpiętym REM i założonym bezpieczniku/zmostkowanym gniazdem bezpiecznika powinien być przepływ między 12v, a GND. Na logikę rozumiałem to tak, że dopiero jak REM poda sygnał wzbudzający to między 12v, a GND powinien być przepływ? Nie znalazłem odpowiedzi w google :c
2. Czy potrafi ktoś powiedzieć jaki bezpiecznik powinien być i czy czasem nie był zły? Nie ma info jak szukam tego wzmacniacza na necie.. Ewentualnie podać jakąś zasadę jak dobrać na podstawie parametrów wzmacniacza? Niestety jak szukam w google to od razu wyszukiwarka kieruje na bezpiecznik, który znajduje się na przewodzie plusa przy akumulatorze...
3. Czy wzmacniacz jeśli chodzi o parametry jest poprawnie dobrany do Suba? Nie podejrzewam poprzedniego właściciela o wiedzę na temat audio z racji jak "estetycznie" było to zrobione jak kupiłem samochód.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeżeli wzmacniacz jest uszkodzony to poproszę od razu o pomoc w dobraniu nowego zgodnie do parametrów Suba (starego raczej nie opłaca się naprawiać i widać po obudowie, że jest trochę zmęczony). Wystarczą mi parametry, a sam wzmacniacz już sobie wybiorę w sklepie.

Pozdrawiam!
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1707
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#2

Post autor: kosteg »

opisz co znaczy "przepływ". Co ustawiasz na multimetrze? Co mierzysz albo co i jak chcesz sparwdzić?

Przygasanie radia i jego restarty mogły być skutkiem pików mocy. Czyli gdy wzmacniacz pracuje nad niskimi partiami to do uderzenia basem potrzebuje więcej prądu. Z tego powodu montuje się wielkie kondesatory w CA aby wzmacniacz miał zawsze wystarczająco dużo prądu. Jeśli alternator nie wyrabia a instalacja nie pozwala na pociągnięcie szybko z akumulatora to może wlaśnie całość przygasać co w przypadku cześci elektroniki może oznaczać jej restart.

Masz wzmacniacz 100W w rms - czyli przy instalacji 12V wystarczy zabezpieczenie 10A; W moc max chyba na takich ustrojstwach nie ma co wiary dawać więc 20A przy 12V dające 240W powinno wystarczyć.

Wzmacniacz zależnie od szkoły (bo podejść jak wszędzie jest wiele) powinien być dobrany do przetwornika:
- jedna szkoła twierdzi, że powinien być słabszy niż głośnik aby nigdy nawet w skrajnych sytuacjach nie uszkodzić cewki
- druga zaś twierdzi, że powinien być dokładnie taki jak głośnik bądź mocniejszy aby "nie męczył się" podczas pracy i mógł prawidłowo napędzić membranę

U Ciebie masz sporą dysproporcję - 2x50w to zpewne pracujący w trybie mono 1x100W dla woofera z mocą 250w to trochę maławo. Czy to mogło być przyczyną uszkodzenia? Nie mam pojęcia. Za dużo o tego typu kwestiach nie wiem.

W różnych wzmacniaczach różnie działa remote:
- są takie gdzie za tym przewodem jest przekaźnik który całkowicie odcina piec
- są takie, gdzie jest układ elekrtoniczny sterujący startem i pracą wzmacniacza

W drugim przypadku delikatny pobór będzie zawsze. Ale bezpiecznik nie powinien palić się wcale.

Możesz odłączyć głośnik i sprawdzić czy bez niego na wyjściu również przepali bezpiecznik.
Obrazek
Savage
Bywalec forum
Posty: 65
Rejestracja: 15 kwie 23, 20:34
BMW: e46 330CDA Coupe Diesel Automat
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Podolsze
VIN: pk36104
Płeć:

#3

Post autor: Savage »

kosteg pisze: 28 kwie 23, 23:01 opisz co znaczy "przepływ". Co ustawiasz na multimetrze? Co mierzysz albo co i jak chcesz sparwdzić?
Nie wiem jak się dokładnie nazywa ta funkcja pomiaru na multimetrze, ale sprawdza się nią czy połączenie nie jest gdzieś przerwane (po ludzku, jak na tej funkcji zetkniesz igły miernika to miernik piszczy).
No i jak już pisałem:
Nie wiem czy to ma sens, ale przy pomocy drucika zmostkowałem gniazdo bezpiecznika i miernikiem sprawdziłem czy jest przepływ między 12v, a GND - miernik piszczy.
Do tej pory też wszędzie widziałem info, że najlepiej jak wzmacniacz ma tyle RMS ile Sub, albo trochę więcej, ale szczerze to on jak jeszcze wszystko było sprawne to mocno dawał, więc nie wiem czy jest sens dawać wzmacniacz z RMS 250W, czy jakieś niecałe 200 bo takich jest dużo na necie.
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1707
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#4

Post autor: kosteg »

Savage pisze: 28 kwie 23, 23:13 Nie wiem jak się dokładnie nazywa ta funkcja pomiaru na multimetrze, ale sprawdza się nią czy połączenie nie jest gdzieś przerwane (po ludzku, jak na tej funkcji zetkniesz igły miernika to miernik piszczy).
Jest to funkcja do sprawdzania ciągłości obwodu... Nie daje Ci, żadnego sprawdzenia:
- przez chwilę zapomnijmy o wzmacniaczu; wyobraź sobie np grzałkę do wody - to element oporowy który po przyłożeniu napięcia zamienia energię elektryczną na ciepło; jeśli odłączysz ją od zasilania i sprawdzisz swoim sposobem to również miernik pokaże zwarcie - bo obwód jest ciągły
- przechodząc dalej na kolejny stopień - w zasadzie każde urządzenie elektryczne aby działało poprawnie musi pozwalać na przepływ (jak to nazywasz) od źródła do masy; jeśli nie ma takowego to prąd nie ma jak płynąć i urządzenie nie będzie działać
- sprawa się zmienia gdy w obwodzie pojawia się włącznik - włącznik to element jaki otwiera i zamyka obwód; wówczas gdy jest otwarty to pomiędzy parą styków na zasilaniu nie ma przepływu prądu i urządzenie nie może działać; ustawiając włącznik w pozycji ON zamykamy obwód i umożliwiamy przpływ prądu załączając urządzenie
- powyższy przykład z włącznikiem ma za zadanie przejść do naszego przewodu remote:
kosteg pisze: 28 kwie 23, 23:01 W różnych wzmacniaczach różnie działa remote:
- są takie gdzie za tym przewodem jest przekaźnik który całkowicie odcina piec
- są takie, gdzie jest układ elekrtoniczny sterujący startem i pracą wzmacniacza
Nie mając wiedzy jak zbudowany jest wzmacniacz nie wiemy zatem czy przewód remote steruje przekaźnikiem (jaki dziala dokładnie tak samo jak nasz włącznik z przykładu wyżej) co powinno otwierać obwód i uniemożliwić przepływ między stykami zasilania czy może jest tam elektronika która zawsze w jakimś tam minimalnym stanie pracuje i zaobserwowane przez Ciebie zjawisko jest zupełnie normalne i prawidłowe

Moim zdaniem nie ma to jednak większego znaczenia.

Jeśli przy odpiętym przewodzie sterującym remote wzmacniacz pali bezpiecznik to albo uwalony jest przekaźnik sterujący (np sklejone styki) albo elektronika sterująca powiedziała papa - bądź uszkodzenie jest na torze zasilania. Cokolwiek z powyższych oznacza jakiś rodzaj usterki.

To co przychodzi mi do głowy to jeszcze uszkodzenie przetwornika - czyli uwalony głośnik. Jak napisałem - test z uruchomieniem wzmacniacza ale bez podłączonego woofera da ostateczną odpowiedź; jeśli wówczas też bezpiecznik poleci to będziesz wiedział, że wzmacniacz jest ewidentnie uszkodzony. Na wszelki wypadek ten test wykonałbym również z odłączonym źródłem dźwięku/wejściem. A następnie ewentualnie podłączał głośnik bądź źródło w celu dalszej diagnozy.

Nie mając choćby podstawowej wiedzy czy jakiegokolwiek obeznania z elektroniką dalsza praca tylko z kimś/u kogoś kto może coś więcej poradzić. Zanieś do serwisu a dowiesz się całości.

Być może jest to jakaś pierdoła i zapłacisz za naprawę czapkę drobnych a być może dostaniesz werdykt z kwotą jaka uzasadni zakup kolejnego pieca.

Wykonaj testy jakie opisałem - bez tego nic więcej się nie dowiemy. Później decyduj. Ja niestety, jak wyżej napisałem, nie doradzę czy ewentualnie powinien być 200w czy może 250+ albo własnie taki 100 był bardzo ok. Nie chcę bawić się w domsły ani też googlać rozwiązania - nie o to chodzi a ja pojęcia nie mam.
Obrazek
Savage
Bywalec forum
Posty: 65
Rejestracja: 15 kwie 23, 20:34
BMW: e46 330CDA Coupe Diesel Automat
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Podolsze
VIN: pk36104
Płeć:

#5

Post autor: Savage »

kosteg pisze: 29 kwie 23, 11:05 Jak napisałem - test z uruchomieniem wzmacniacza ale bez podłączonego woofera da ostateczną odpowiedź; jeśli wówczas też bezpiecznik poleci to będziesz wiedział, że wzmacniacz jest ewidentnie uszkodzony. Na wszelki wypadek ten test wykonałbym również z odłączonym źródłem dźwięku/wejściem. A następnie ewentualnie podłączał głośnik bądź źródło w celu dalszej diagnozy.
Tak zrobiłem, niestety nie miałem już bezpiecznika 20A, ale po dokładnym przeszukaniu tego wzmacniacza na necie znalazłem jakąś aukcje z archiwum, gdzie podane było że bezpiecznik ma być 25A. Miałem taki.
Kolejność w jakiej podpinałem (nic na razie nie podpięte):
1. Wpiąłem bezpiecznik 25A w wzmacniacz.
2. Wpiąłem plusa 12V.
3. Chciałem wpiąć masę, ale jak tylko przyłożyłem (nawet nie zdążyłem wsunąć widełek) - poszła iskra.
Bezpiecznik spalony, czyli wzmacniacz uszkodzony. Podjade w następnym tygodniu o wycenę do elektronicznego, jeśli chodzi o naprawę.

[EDIT: Radio się jednak resetuje dalej czasami w trakcie jazdy, podejrzewam że przejściówka z żenskie bmw na żenskie ISO jest źle powpinana - w niedziele albo poniedziałek rozbiorę sobie wszystko znowu i przejrzę... Moja głupota że uwierzyłem na słowo sprzedającemu, że przewody są wpięte zgodnie z standardem.. Chyba że fuckup jest gdzieś indziej, ale to będę update'ował :D
Szukałem info teraz na necie i znalazłem wątki, z których wynika że czasami źle (na odwrót) jest wpięty wzbudzający radio i stałe 12v, tylko czy wtedy nie powinno być tak że nawet na zgaszonym samochodzie radio jest cały czas włączone?
]

Dorzucam jeszcze zdjęcia, chociaż wiem że ze zdjęć słabo można coś dostrzec, ale jeśli jednak ktoś by coś ujrzał to zawsze pomoc w diagnozie.
https://imgur.com/a/gn6UtQt [pliki za duże dla forum]
A tutaj bardziej obcięte, żeby na forum się zuploadowały:
Wzmacniacz przepala bezpiecznik - 1.jpg
Wzmacniacz przepala bezpiecznik - 1.jpg (9.94 MiB) Przejrzano 2139 razy
Wzmacniacz przepala bezpiecznik - 2.jpg
Wzmacniacz przepala bezpiecznik - 2.jpg (9.08 MiB) Przejrzano 2139 razy
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Car Audio, Nawigacja, CB Radio”