Nowe paliwo PB95 E10 od 2024, a E46 z silnikiem M52

Ogólne sprawy dotyczące BMW E46, ale nie mechanika. Mechanika poniżej :)
Regulamin forum
Uprasza się wszystkich myślących użytkowników internetu o nie zadawanie tutaj pytań związanych z mechaniką samochodową! Dla mechaniki mamy przeznaczone mnóstwo innych działów!
diqq91
Bywalec forum
Posty: 23
Rejestracja: 27 paź 23, 10:46
BMW: E46
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: nie powiem

#1

Post autor: diqq91 »

Witajcie,

od 1 stycznia 2024 wchodzi nowe paliwo o oznaczeniu E10, które zastąpi E5. Co o tym myślicie? Czy silniki M52 są do tego dostosowane czy lepiej będzie tankować PB98?

Niedługo ma zacząć działać strona, na której będzie można sprawdzić czy paliwo E10 jest dla danego modelu samochodu "bezpieczne". http://e10.klimat.gov.pl/
Awatar użytkownika
GUMMISS
Przyjaciel forum
Posty: 4029
Rejestracja: 8 wrz 10, 18:56
BMW: 318i Touring
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: kujawsko-pomorskie
Miasto: brodnica
Lokalizacja: Kawki
Płeć:

#2

Post autor: GUMMISS »

Chyba błąd w linku bo pokazuje że strona nieosiągnąlna.
Bo Możemy Więcej...
L W G 8)
spinecki
Administrator
Posty: 611
Rejestracja: 2 lip 08, 17:55
BMW: 318d Touring
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
VIN: PK82683

#3

Post autor: spinecki »

Link dobry, tylko strona rzadowa jeszcze nie uruchomiona.
Tutaj jest lista tez (tyle, ze 2021 update, ale starsze samochody ogarniete):
https://www.acea.auto/publication/e10-petrol-fuel-vehicle-compatibility-list-2021-update/
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7218
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#4

Post autor: scghost »

wiele halasu o nic, pare % wiecej etanolu w paliwie
o silnik ja bym sie nie martwil, a juz zwlszcza m52/m54, ktore jak wiadomo w naszym kraju znosza duzo gorsze rzeczy ( np typowy zestaw lpg + sito w dolocie)
tak swoja droga, w e46 silniki spokojnie daja rade na 91 oktanowej benzynie

co najwyzej bym sie obawial jak to zniesie zbiornik paliwa, wszystkie stare uszczelki itd, chociaz osobiscie nie spodziewam sie problemow
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
diqq91
Bywalec forum
Posty: 23
Rejestracja: 27 paź 23, 10:46
BMW: E46
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: nie powiem

#5

Post autor: diqq91 »

Dzięki za odpowiedź. Teraz będę trochę spokojniejszy :-)
diqq91
Bywalec forum
Posty: 23
Rejestracja: 27 paź 23, 10:46
BMW: E46
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: nie powiem

#6

Post autor: diqq91 »

Jeszcze jedno w sprawie tankowania paliwa 98. Czy nic się nie stanie jeśli będę tankował 98? Wiem, że jest droższe i nie poprawi mi to osiągów, ale czy też nic się nie popsuje od "lepszego" paliwa?

Dodaję jeszcze screena z Sam naprawiam. Tam przy wersjach silnikowych zaznaczyłem na czerwono i są chyba zalecenia, żeby tankować właśnie 98. To błąd czy jak to jest?
Nowe paliwo PB95 E10 od 2024, a E46 z silnikiem M52 - BMW.png
Nowe paliwo PB95 E10 od 2024, a E46 z silnikiem M52 - BMW.png (176.77 KiB) Przejrzano 6282 razy
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7218
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#7

Post autor: scghost »

tez sie nad tym zastanawialem
w instrukcji jest napisane (najwyrazniej bez rozroznienia na silnik) ze "silnik zaprojektowany pod 98"
ktora pozwala na znamionowe osiagi i znamionowe zuzycie paliwa
a zaraz ponizej można tez tankowac 95

co ja interpretuje jako "pojedzie na 95 ale bedzie wiecej palił i mial mniej mocy" (zapewne o całe pół kopyta jednego konia)

w praktyce to wyglada tak: od poczatku posiadania tankuje 95, na hamowni zmierzona moc to ponad znamionowe 171KM (to juz ze dwa kopyta)
a spalanie wychodzi mi nizsze niz podane w instrukcji

co najwyzej moglbym to intepretowac tak, ze 'pelna moc' na 98 osiagnalby być-moze w minimalnie nizszym zakresie obrotów albo cos podobnego

[+] Pokaż spoiler
nie ma sie czym przejmowac
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1707
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#8

Post autor: kosteg »

Ale przecież w znakomitej większości przypadków paliwa o wyższej liczbie oktanowej mają mniejszą wartość opałową (ze względu na dodatki modyfikujące LO). Aby mieć profit z wyższej LO należałoby mieć silnik który faktycznie jest zaprojektowany pod dane paliwo albo jest w stanie wykryć na jakim paliwie się aktualnie zasila i pod te wartości zmodyfikować KWZ i dawkę. Jeśli wraz ze wzrostem oktanów następuje przyśpieszenie zapłonu i zwiększenie dawki to może faktycznie wzrastać moc. Ale jeśli tylko mamy zmianę kąta wyprzedzenia to na niższej ilości oktanów mocy będzie więcej... Tak ja to widzę.
Obrazek
w0jta5
Bywalec forum
Posty: 177
Rejestracja: 26 lis 21, 8:02
BMW: E46 318+
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Karkonosze
VIN: JT02111

#9

Post autor: w0jta5 »

To za duże uproszczenie.
Edit:
Jako, że mieszankę paliwowo powietrzną z 98 można zapalić wcześniej niż z 95, bo ma większą oporność na spalanie detonacyjne, to następuje większe sprężenie mieszanki i energia ładunku jest większa, pomimo mniejszej kaloryczności samego 98. Więc finalnie zużycie paliwa może się zmniejszyć, a moc wzrosnąć - o ile? Pewnie niewiele.
diqq91
Bywalec forum
Posty: 23
Rejestracja: 27 paź 23, 10:46
BMW: E46
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: nie powiem

#10

Post autor: diqq91 »

Strona już od kilku dni działa. https://e10.klimat.gov.pl/

Ale ja natomiast przerzucę się na paliwo 98 :-D
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Ogólne”