Nowe paliwo PB95 E10 od 2024, a E46 z silnikiem M52
Regulamin forum
Uprasza się wszystkich myślących użytkowników internetu o nie zadawanie tutaj pytań związanych z mechaniką samochodową! Dla mechaniki mamy przeznaczone mnóstwo innych działów!
Uprasza się wszystkich myślących użytkowników internetu o nie zadawanie tutaj pytań związanych z mechaniką samochodową! Dla mechaniki mamy przeznaczone mnóstwo innych działów!
-
- Bywalec forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 27 paź 23, 10:46
- BMW: E46
- Rok produkcji: 2001
- Państwo: Polska
- Województwo: ---
- Miasto: nie powiem
Witajcie,
od 1 stycznia 2024 wchodzi nowe paliwo o oznaczeniu E10, które zastąpi E5. Co o tym myślicie? Czy silniki M52 są do tego dostosowane czy lepiej będzie tankować PB98?
Niedługo ma zacząć działać strona, na której będzie można sprawdzić czy paliwo E10 jest dla danego modelu samochodu "bezpieczne". http://e10.klimat.gov.pl/
od 1 stycznia 2024 wchodzi nowe paliwo o oznaczeniu E10, które zastąpi E5. Co o tym myślicie? Czy silniki M52 są do tego dostosowane czy lepiej będzie tankować PB98?
Niedługo ma zacząć działać strona, na której będzie można sprawdzić czy paliwo E10 jest dla danego modelu samochodu "bezpieczne". http://e10.klimat.gov.pl/
-
- Administrator
- Posty: 611
- Rejestracja: 2 lip 08, 17:55
- BMW: 318d Touring
- Rok produkcji: 2003
- Państwo: Polska
- Województwo: mazowieckie
- Miasto: Warszawa
- VIN: PK82683
Link dobry, tylko strona rzadowa jeszcze nie uruchomiona.
Tutaj jest lista tez (tyle, ze 2021 update, ale starsze samochody ogarniete):
https://www.acea.auto/publication/e10-petrol-fuel-vehicle-compatibility-list-2021-update/
Tutaj jest lista tez (tyle, ze 2021 update, ale starsze samochody ogarniete):
https://www.acea.auto/publication/e10-petrol-fuel-vehicle-compatibility-list-2021-update/
- scghost
- Bywalec forum
- Posty: 7218
- Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
- BMW: 320i
- Rok produkcji: 2000
- Państwo: Polska
- Województwo: małopolskie
- Miasto: Krakow
- VIN: CF26066
- Lokalizacja: Kraków
wiele halasu o nic, pare % wiecej etanolu w paliwie
o silnik ja bym sie nie martwil, a juz zwlszcza m52/m54, ktore jak wiadomo w naszym kraju znosza duzo gorsze rzeczy ( np typowy zestaw lpg + sito w dolocie)
tak swoja droga, w e46 silniki spokojnie daja rade na 91 oktanowej benzynie
co najwyzej bym sie obawial jak to zniesie zbiornik paliwa, wszystkie stare uszczelki itd, chociaz osobiscie nie spodziewam sie problemow
o silnik ja bym sie nie martwil, a juz zwlszcza m52/m54, ktore jak wiadomo w naszym kraju znosza duzo gorsze rzeczy ( np typowy zestaw lpg + sito w dolocie)
tak swoja droga, w e46 silniki spokojnie daja rade na 91 oktanowej benzynie
co najwyzej bym sie obawial jak to zniesie zbiornik paliwa, wszystkie stare uszczelki itd, chociaz osobiscie nie spodziewam sie problemow
-
- Bywalec forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 27 paź 23, 10:46
- BMW: E46
- Rok produkcji: 2001
- Państwo: Polska
- Województwo: ---
- Miasto: nie powiem
Jeszcze jedno w sprawie tankowania paliwa 98. Czy nic się nie stanie jeśli będę tankował 98? Wiem, że jest droższe i nie poprawi mi to osiągów, ale czy też nic się nie popsuje od "lepszego" paliwa?
Dodaję jeszcze screena z Sam naprawiam. Tam przy wersjach silnikowych zaznaczyłem na czerwono i są chyba zalecenia, żeby tankować właśnie 98. To błąd czy jak to jest?
Dodaję jeszcze screena z Sam naprawiam. Tam przy wersjach silnikowych zaznaczyłem na czerwono i są chyba zalecenia, żeby tankować właśnie 98. To błąd czy jak to jest?
- scghost
- Bywalec forum
- Posty: 7218
- Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
- BMW: 320i
- Rok produkcji: 2000
- Państwo: Polska
- Województwo: małopolskie
- Miasto: Krakow
- VIN: CF26066
- Lokalizacja: Kraków
tez sie nad tym zastanawialem
w instrukcji jest napisane (najwyrazniej bez rozroznienia na silnik) ze "silnik zaprojektowany pod 98"
ktora pozwala na znamionowe osiagi i znamionowe zuzycie paliwa
a zaraz ponizej można tez tankowac 95
co ja interpretuje jako "pojedzie na 95 ale bedzie wiecej palił i mial mniej mocy" (zapewne o całe pół kopyta jednego konia)
w praktyce to wyglada tak: od poczatku posiadania tankuje 95, na hamowni zmierzona moc to ponad znamionowe 171KM (to juz ze dwa kopyta)
a spalanie wychodzi mi nizsze niz podane w instrukcji
co najwyzej moglbym to intepretowac tak, ze 'pelna moc' na 98 osiagnalby być-moze w minimalnie nizszym zakresie obrotów albo cos podobnego
w instrukcji jest napisane (najwyrazniej bez rozroznienia na silnik) ze "silnik zaprojektowany pod 98"
ktora pozwala na znamionowe osiagi i znamionowe zuzycie paliwa
a zaraz ponizej można tez tankowac 95
co ja interpretuje jako "pojedzie na 95 ale bedzie wiecej palił i mial mniej mocy" (zapewne o całe pół kopyta jednego konia)
w praktyce to wyglada tak: od poczatku posiadania tankuje 95, na hamowni zmierzona moc to ponad znamionowe 171KM (to juz ze dwa kopyta)
a spalanie wychodzi mi nizsze niz podane w instrukcji
co najwyzej moglbym to intepretowac tak, ze 'pelna moc' na 98 osiagnalby być-moze w minimalnie nizszym zakresie obrotów albo cos podobnego
-
- Bywalec forum
- Posty: 1707
- Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
- BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
- Rok produkcji: 2005
- Państwo: Polska
- Województwo: dolnośląskie
- Miasto: Wroclaw
- VIN: PW45547
Ale przecież w znakomitej większości przypadków paliwa o wyższej liczbie oktanowej mają mniejszą wartość opałową (ze względu na dodatki modyfikujące LO). Aby mieć profit z wyższej LO należałoby mieć silnik który faktycznie jest zaprojektowany pod dane paliwo albo jest w stanie wykryć na jakim paliwie się aktualnie zasila i pod te wartości zmodyfikować KWZ i dawkę. Jeśli wraz ze wzrostem oktanów następuje przyśpieszenie zapłonu i zwiększenie dawki to może faktycznie wzrastać moc. Ale jeśli tylko mamy zmianę kąta wyprzedzenia to na niższej ilości oktanów mocy będzie więcej... Tak ja to widzę.
-
- Bywalec forum
- Posty: 177
- Rejestracja: 26 lis 21, 8:02
- BMW: E46 318+
- Rok produkcji: 2000
- Państwo: Polska
- Województwo: dolnośląskie
- Miasto: Karkonosze
- VIN: JT02111
To za duże uproszczenie.
Edit:
Jako, że mieszankę paliwowo powietrzną z 98 można zapalić wcześniej niż z 95, bo ma większą oporność na spalanie detonacyjne, to następuje większe sprężenie mieszanki i energia ładunku jest większa, pomimo mniejszej kaloryczności samego 98. Więc finalnie zużycie paliwa może się zmniejszyć, a moc wzrosnąć - o ile? Pewnie niewiele.
Edit:
Jako, że mieszankę paliwowo powietrzną z 98 można zapalić wcześniej niż z 95, bo ma większą oporność na spalanie detonacyjne, to następuje większe sprężenie mieszanki i energia ładunku jest większa, pomimo mniejszej kaloryczności samego 98. Więc finalnie zużycie paliwa może się zmniejszyć, a moc wzrosnąć - o ile? Pewnie niewiele.
-
- Bywalec forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 27 paź 23, 10:46
- BMW: E46
- Rok produkcji: 2001
- Państwo: Polska
- Województwo: ---
- Miasto: nie powiem
Strona już od kilku dni działa. https://e10.klimat.gov.pl/
Ale ja natomiast przerzucę się na paliwo 98
Ale ja natomiast przerzucę się na paliwo 98
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatnia aktywność
-
- 11 Odpowiedzi
- 4553 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: maniek21112
-
- 0 Odpowiedzi
- 986 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: lukasz1987
-
- 10 Odpowiedzi
- 3190 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: scghost
-
- 11 Odpowiedzi
- 6289 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: overbreaker
-
- 22 Odpowiedzi
- 11536 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Miłosz
-
- 2 Odpowiedzi
- 1519 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Harakiri
-
- 4 Odpowiedzi
- 1428 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Asfaldin
-
- 17 Odpowiedzi
- 4101 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: DeZ325i
-
- 2 Odpowiedzi
- 1160 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: scghost
-
- 1 Odpowiedzi
- 1279 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: maniek21112