Informacje podstawowe:
Przede wszystkim należy zastanowić się jakiego auta się szuka, jakiego wyposażenia oczekuje i jakiej wersji nadwoziowej. Mając już konkretne kryteria można przejść do poszukiwania auta. Wybór silnika zależy od preferencji indywidualnych i planowanych przebiegów. Oprócz ceny zakupu warto mieć w zapasie jeszcze co najmniej 2 tysiące złotych na ewentualne rzeczy, które wyjdą (i obowiązkowo wymiana oleju i filtrów). BMW do tanich w utrzymaniu nie należy i trzeba się z tym liczyć. Na częściach nie ma co oszczędzać, bo użycie tanich zamienników prędzej czy później się zemści.
Oznaczenia modeli i wyposażenie - jak to jest?
Ogólnie w E46 nazwa modelu nie odpowiada dokładnie pojemności silnika. I tak mamy na przykład 323i, którego silnik ma pojemność 2494 cm^3, a nie, jakby na to nazwa wskazywała, 2300.
Po cyferkach następują jedne z następujących liter: 'i', 'd' ew. w kombinacji z 'x' lub 'c'.
W skrócie o skrócie ( ):
i - oznacza silnik benzynowy
d- oznacza silnik diesla
x - oznacza napęd na 4 koła
c - oznacza nadwozie typu Coupe
Oznaczenia modelu możemy nie zobaczyć na klapie - Pan Niemiec mógł sobie zażyczyć, żeby go nie było i to będzie odnotowane w VINie. Jeśli chodzi o resztę wyposażenia, to tutaj była dowolność, więc posiadanie 3 litrów pod maską nie w cale nie oznacza, że w środku zastaniemy full wypas (chociaż to bardziej prawdopodobne, skoro kogoś było stać na najlepszą opcję silnikową ). Helmut mógł sobie wybrać wszystko w dowolnej niemalże kombinacji, więc wyposażenie to kwestia indywidualna każdego samochodu.
Silniki:
Benzynowe:
- M52TUBxx i M54Bxx:
+ najbardziej polecane w E46
+ stosunkowo mało awaryjne i trwałe jednostki
+ piękne brzmienie (dzięki 6-ciu cylindrom w rzędzie)
- M54 (szczególnie) lubią "wypić" trochę oleju
- spalanie przeciętne - N42xx / N46xx:
+ ekonomiczniejsze niż rzędowe 6tki
- awaryjne i problematyczne (chociaż zadbane odwdzięczą się) - M43TUB19:
+ starsza i niezbyt awaryjna konstrukcja
- mała moc
Diesel: - M47D20 (występuje w wersjach 136 i 116 konnej):
+ ekonomiczny
+ przyzwoicie dynamiczny
+ podatny na zmiany mapy
- drogie części
- pompa VP44 (jak się zepsuje to spory koszt regeneracji)
- prawdopodobnie z większym przebiegiem niż benzynowe jednostki - M47TUD20 (występuje w wersjach 150 i 116 konnej):
+ nowocześniejsza konstrukcja M47
+ brak pompy VP44 - układ CommonRail
+ podatny na modyfikacje mapy
- duże koszty napraw w przypadku awarii - M57D30:
+ dobre spalanie z dobrymi osiągami
+ dobra kultura pracy i fajny dźwięk rzędowej 6tki
- duże koszty napraw w przypadku awarii - M57TUD30:
+ nowsza wersja M57
- duże koszty napraw w przypadku awarii
- zużyta mata zajętości fotela (błąd poduszki powietrznej)
- niedziałające oświetlenie z tablicy tylnej i problemy z elektryką klapy (uszkodzona wiązka kabli w gumowej osłonie przy klapie)
Podwozie, zawieszenie i przeniesienie napędu:
- (przedlifty) wyrwane mocowanie tylnego dyfra
- luzy na wale (objawia się stukami przy wrzucaniu biegów)
- w wersjach z napędem 4x4 (x) droższe niektóre części zawieszenia
Nadwozie:
- rdza na błotnikach i tylnej klapie
- szczególnie przy spryskiwaczach lamp rdza na krawędzi maski
- przeciekające uszczelki w drzwiach (woda / wilgoć na chodniczkach)
Jak sobie coś przypomnę, to będę na bieżąco uzupełniał.