Zmiana zawieszenia z m-pak na na coś lepszego.

Wszystko związane z podkręcaniem mechaniki E46
Arczi
Bywalec forum
Posty: 57
Rejestracja: 4 mar 18, 20:23
BMW: 318CI N42B20A 330ci Cabrio
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wrocław
VIN: JZ42373

#1

Post autor: Arczi »

Hej, mam do was pytanie. Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad zmianą zawieszenia w moim aucie. Aktualnie jest seryjny M-pak sport II. Zawieszenie jest ogólnie w dobrym stanie nie ma żadnych luzów część elementów takich jak tuleje czy przednie wahacze są nowe (zamienniki wysokiej jakość Mayle HD lemforder) natomiast amortyzatory oraz sprężyny są oryginalne jeszcze od nowości nie ruszane. Co prawda na stacji diagnostycznej tłumienie wyszło b.dobrze amortyzatory są suche natomiast już z racji wieku przydało by się je wymienić i tu nasuwa się moje pytanie. Otóż myślę nad zestawem sprężyn oraz amortyzatorów Bilsteina B8 lub B12 Pro-kit może Koni tak do ok 3,5 tys i zastanawiam się co wybrać aby zachować względny komfort oraz uzyskać jak najlepsze własności jezdne. Ktoś kiedyś powiedział że dobre sportowe zawieszenie to takie na którym można iść pełnym ogniem po dziurach i zastanawiam się ile jest w tym prawdy. Chciał bym też zachować obecną wysokość zawieszenia, możecie mi coś doradzić? Jeździł ktoś z was E46 na zawiasie Bilsteina. Aha jeszcze jedno gwint nie wchodzi w grę , samochód stoi na kołach 225/35/19 przód oraz 255/30/19 tył opony i felgi nowe/proste.

Bardzo proszę tylko nie piszcie że taki zawias to beton i tylko na tor etc zależy mi na konkretach jaka kompletacja sprężyny/amortyzatory do cabrio z 3.0B będzie najlepsze.

https://bilsteinpolska.pl/sklep/bilstein-b12-pro-kit_46-180018-21501.html
Nad czymś takim myślałem . Mogę mieć taki zestaw za okoiło 2,5k zostaje jeszcze prawie tysiąc na nowe mocowania amortyzatora odboje może jakieś lepsze stabilizatory itp .
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7206
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#2

Post autor: scghost »

Arczi pisze: 27 kwie 20, 22:46 Ktoś kiedyś powiedział że dobre sportowe zawieszenie to takie na którym można iść pełnym ogniem po dziurach i zastanawiam się ile jest w tym prawdy.
tzw. prawda wujka Janusza :lol: na kazdym 'mozesz' isc ogniem po dziurach i kazda zawiecha predzej czy pozniej sie rozpadnie od tego,
wytrzymalosci materialu na wibracje wysokiej czestotliwosci nie przeskoczy zadna metka cenowa :)
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
Lashie
Bywalec forum
Posty: 893
Rejestracja: 5 gru 17, 19:57
BMW: E46 318i fl w sedesie
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: zachodniopomorskie
Miasto: Szczecin
VIN: Fz51423
Lokalizacja: Szczecin

#3

Post autor: Lashie »

scghost pisze: 28 kwie 20, 0:43
Arczi pisze: 27 kwie 20, 22:46 Ktoś kiedyś powiedział że dobre sportowe zawieszenie to takie na którym można iść pełnym ogniem po dziurach i zastanawiam się ile jest w tym prawdy.
tzw. prawda wujka Janusza :lol: na kazdym 'mozesz' isc ogniem po dziurach i kazda zawiecha predzej czy pozniej sie rozpadnie od tego,
wytrzymalosci materialu na wibracje wysokiej czestotliwosci nie przeskoczy zadna metka cenowa :)
Ja bym wrzucił zawieszenie od aut flotowych, im nie straszne dziury :crazy: dostawcy KFC wiedza o tym najlepiej :ROFL:

A tak na serio, sachs-najbliżej serii, bilstein to dobry kompromis pomiędzy taczka a resztka komfortu
Artek88
Bywalec forum
Posty: 70
Rejestracja: 12 wrz 18, 15:05
BMW: E46 330dA Touring
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Piaseczno

#4

Post autor: Artek88 »

Jeśli możesz mieć zestaw b12 pro kit za 2.5kpln to ja wątpię że znajdziesz coś lepszego i fajniejszego w tych pieniądzach tym bardziej jeśli nie wchodzą w grę gwinty i mocniejsze obniżanie. Tylko właśnie pytanie czy na tym prokicie ci nie usiądzie troszkę mocniej żeby nie było kłopotu z 19" . Pozdrawiam
Matthew
Bywalec forum
Posty: 29
Rejestracja: 17 sie 14, 9:30
BMW: e46
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: lubuskie
Miasto:

#5

Post autor: Matthew »

Ja bym na Twoim miejscu pomyślał jednak nad jakimś gwintem 7twenty albo isc, możliwość regulacji i konfiguracji jest znacznie większa :wink:
Arczi
Bywalec forum
Posty: 57
Rejestracja: 4 mar 18, 20:23
BMW: 318CI N42B20A 330ci Cabrio
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wrocław
VIN: JZ42373

#6

Post autor: Arczi »

Felgi wejdą jak auto jeszcze trochę usiądzie nie powinno być problemu. Gwint odpada ponieważ nie chce mi się bawić w regulację poza tym jak się za długo tych regulacji nie rusza to lubią się zapiekać itp. Co do tego stwierdzenia "dobre sportowe to takie na którym można iść pełnym ogniem po dziurach" to myślę że jest w tym trochę racji i źle mnie zrozumieliście. Mi nie chodzi o jazdę na 19 calowych kołach po drodze pełnej dziur i wyrw że można koło urwać tylko po drogach powiedzmy 2 klasy na której przy 80 nie czuć nierówności ale jak dodasz 1-kę z przodu to samochód zaczyna żyć własnym życiem. Oczywiście nie zdarza mi się jeździć z takimi prędkościami zbyt często nie jestem też jakimś psychopatą który urządza sobie wyścigi po mieście etc nie mniej jednak chciał bym wydać pieniądze tak aby auto zyskało a nie straciło na jakości prowadzenia zwłaszcza przy gwałtownych manewrach np w niebezpiecznych sytuacjach przy dużej prędkości (dobrze zainwestowane pieniądze mogą kiedyś w takiej sytuacji uratować mi bądź komuś innemu życie). Dam wam przykład. Mój znajomy ma audi a3 z pakietem zawieszenia abt. Samochód jest sztywny nawet bardzo ale mimo to dziury wybiera tak że nawet przy dużej prędkości auto jest stabilne i pewne i nie masz wrażenia że samochód żyje własnym życiem. Jeżeli jest tu ktoś z okolic Wrocławia to na pewno kojarzy taką dość długą prostą biegnącą przez milickie lasy. Jechałem tam tędy ostatnio w jedną stronę powiedzmy przepisowo ok 100 droga wydaje się równa nic nie trzęsie auto idzie jak po sznurku. Kilka godzin później nocą wracając do domu trochę bardziej przycisnąłem i samochód przy dużej prędkości nie zachowywał się tak pewnie jak powinien. Po przekroczeniu pewnej prędkości nadwozie zaczyna delikatnie pływać i człowiek ma wrażenie że powoli zbliża się do pewnej granicy. Wiem że szerokie nisko profilowe koła i nawet niewielkie koleiny to nie jest dobre połączenie ale rzeczone audi przy podobnej prędkości na 18 calach po tej samej drodze idzie jak po sznurku tak więc coś w tym jest. Mało tego gdyby kiedyś trzeba było gwałtownie hamować przy dużej prędkości na takiej drodze nie wiem jak by się samochód zachował ale na pewno nie było by to nic miłego. Podsumowując wydaje mi się że dobre sportowe zawieszenie zapewnia lepszą trakcję oraz wyczucie auta przy wysokich prędkościach na nierównej drodze niż np taki sam samochód w serii bądź utwardzony/obniżony w nazwijmy to garażowy sposób. Ludzie piszą często że po zmianie oryginalnego zawieszenia na np jakiś tani zestaw sportowy/gwint samochód podskakuje na nierównościach jak pingpong co w moim odczuciu spowodowane jest tym że tłumienie nierówności jest nieodpowiednio dobrane do auta co znacznie obniża przyczepność wydłuża drogę hamowania a w sytuacji kiedy np przyciśniesz mocnej na pustej drodze i z lasu nagle wybiegnie jakiś zwierz to zakładam że szanse na pomyślne zakończenie maleją z każdym pokonanym metrem. Nie wiem ile jest na tym forum motocyklistów ale myślę że każdy kto zgłębiał tajniki szybkiej jazdy jednośladem zrozumie o czym mówię. Pamiętam że np w serwisówce do zx12r oprócz wskazówek jak przeprowadzić serwis zawieszania w motocyklu były też wskazówki jak je poprawnie ustawić w zależności od rodzaju nawierzchni/obciążenia/prędkości itp i np napięcie wstępne sprężyny odpowiadające poniekąd za twardość przednich goleni powinno wzrastać wraz ze spadkiem jakości nawierzchni po jakiej jedziesz ponieważ koło które wpada w głębszą dziurę/koleinę/wyrwę etc wytwarza większą energię którą musi pochłonąć sprężyna . Oczywiście nie można przesadzać ani w jedną ani w drugą stronę a sam zawias w takim moto ma jeszcze szereg innych regulacji które wpływają na jakość prowadzenia oraz własne bezpieczeństwo nie mniej jednak odpowiednie ustawienie zawieszenia w zależności od stanu dróg po jakich się jeździ oraz charakteru kierowcy jest bardzo odczuwalne podczas jazdy a złoty środek trzeba wybrać już samemu metodą prób i błędów. Są to tylko takie moje prywatne przemyślenia na ten temat i pewnie mogę się mylić co nie zmienia faktu że mam dużo własnych doświadczeń związanych właśnie z ogólnym stanem samego zawieszenia oraz jego odpowiedniego doboru/regulacji.

Myślę też że mimo iż zawieszenie w moim aucie nie ma luzów wszystko jest sprawne a same amortyzatory/sprężyny na badaniu wychodzą ok to już sam fakt że mają kilkanaście lat i przejechały już znaczny dystans poniekąd wyklucza je z dalszej eksploatacji . Mógł bym wymienić amortyzatory na nowe ale pewnie bym zbyt wiele nie zmienił a zmiana całego zestawu w moim odczuciu powinna przynieść zamierzony efekt pytanie jest tylko jedno na jakiego producenta się zdecydować i jaki konkretnie zestaw wybrać żeby nie przesadzić za bardzo ze sztywnością a jednocześnie zmienić coś na lepsze i cieszyć się tym korzystając z auta na co dzień.
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Tuning mechaniczny”