Wymiana sondy lambda M54
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
- scghost
- Bywalec forum
- Posty: 7215
- Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
- BMW: 320i
- Rok produkcji: 2000
- Państwo: Polska
- Województwo: małopolskie
- Miasto: Krakow
- VIN: CF26066
- Lokalizacja: Kraków
Witam wszystkich
Ostatnio wymieniałem u siebie sonde lambda za katalizatorem, wiec pomyślalem, ze warto sie podzielic opisem
Silnik to M54, ktory ma 2 sondy przed katem i dwie za.
Jezeli wyskakuja bledy w INPA, to sondy są zwykle opisane jako:
Nach-KAT-Sonde - za katalizatorem
Vor-KAT-Sonde - przed katalizatorem
do tego dochodzi numerek 1 lub 2, bo sa dwie
Ten opis dotyczy wymiany sond za katalizatorem, te przed sa nawet latwiejsze
co nam jest potrzebne:
-nowa sonda lub sondy, jesli ktos wymienia dwie. nr. czesci (za kat.) 11781433940
-klucz płaski 22
-sznurek albo drut
polecam na sam poczatek wejsc pod samochod i sprawdzic czy jesteśmy w stanie
w ogole odkrecic sonde, bo może być zapieczony gwint
Wyciągamy filtr powietrza i odkrecamy jego obudowe (4 sruby torx, na czerwono)
nastepnie sciagamy plastikowe oslony i odkrecamy obudowe silnika (sruba 10, zielone)
ukazuje nam sie taki widok, wtyczki do sond sa w takich metalowych klamerkach
No i teraz najwazniejsze - która jest która. W INPA sondy będa opisane jako
"nach-kat-sonde 1" albo "nach-kat sonde bank 1"
"nach-kat-sonde 2" albo "nach-kat sonde bank 2"
Jesli wymieniamy tylko jedną z sond, to trzeba na to zwrócic uwage.
Co ciekawe, nigdzie nie znalazlem informacji która jest która
Moje wlasne dochodzenie z pomocą INPA wykazalo, ze jest tak:
Moze tez byc opaska zaciskowa, którą przecinamy aby uwolnić przewody
Teraz bierzemy sznurek i przywiązujemy go do wtyczki tej sondy, którą wymieniamy
w moim przypadku sonda 2 i opuszczamy ja za silnik, przeciskajac wtyczke miedzy przewodami
ktore tam są
Odpinamy tez tą sondę, której nie wymieniamy (no chyba ze ktos zmienia dwie)
i opuszczamy ją tez lekko w dól za silnik, ale pilnujemy zeby nie wpadła
ulatwi nam to zycie za chwile
Wchodzimy pod samochód i wykręcamy to co nas interesuje kluczem 22
Sciagamy kabel w dół. Po drodze są one zaczepione aby nie dotykać np. skrzyni biegów.
Miedzy innymi moze byc taka spinka, spinająca oba kable razem. Dlatego opuszczlismy
też sonde niewymienianą, aby mozna bylo sciągnac to na tyle nisko aby wyczepic.
Alternatywnie można tez sciagnac dolna oslone silnika i wtedy jest jak siegnac tam ręką i to zdjąć.
Ja o tym na poczatku nie wiedzialem
Ciezko to opisać, jak ktos zajrzy to bedzie wiedział o co chodzi.
Jak kable beda wolne, to sciagamy ten od wymienianej sondy razem ze sznurkiem
Jesli ktos ściagnal tą metalową spinke, to zakładamy ją mniej wiecej w tym samym miejscu na nowej
sondzie, wzorując sie na starej
Wkręcamy nową sonde do wydechu, i przywiązujemy sznurek do wtyczki.
Zwracam uwage, ze przywiazalem go do plastikowej obudowy, a nie do kabla
Zwracamy uwage aby kable bylo w miare dobrze ulozone , wychodzimy z kanału i łowimy rybke
Układamy kabelki, zakładamy nową opaske
Zapinamy wtyczki, upewniając sie, ze nie pomylilismy która jest która
Od dołu upewniamy się, ze wszystkie kable są prawidłowo ułożone, wcisniete w
odpowiednie zaczepy. Ściągniecie plastikowej oslony silnika jest bardzo pomocne,
bo mozna wcisnac reke i zaczepic odpowiednio tą klamerke o której wspomnialem
Wymiana sond 'przed katalizatorem' jest nawet prostsza, wystarczy
zdjąc tą lewa obudowe silnika (ta gdzie jest wlew oleju) i ukazuja nam sie sondy
razem z wtyczkami, nie trzeba nawet wchodzić pod samochód.
Kasujemy błędy w INPA i cieszymy sie
Ostatnio wymieniałem u siebie sonde lambda za katalizatorem, wiec pomyślalem, ze warto sie podzielic opisem
Silnik to M54, ktory ma 2 sondy przed katem i dwie za.
Jezeli wyskakuja bledy w INPA, to sondy są zwykle opisane jako:
Nach-KAT-Sonde - za katalizatorem
Vor-KAT-Sonde - przed katalizatorem
do tego dochodzi numerek 1 lub 2, bo sa dwie
Ten opis dotyczy wymiany sond za katalizatorem, te przed sa nawet latwiejsze
co nam jest potrzebne:
-nowa sonda lub sondy, jesli ktos wymienia dwie. nr. czesci (za kat.) 11781433940
-klucz płaski 22
-sznurek albo drut
polecam na sam poczatek wejsc pod samochod i sprawdzic czy jesteśmy w stanie
w ogole odkrecic sonde, bo może być zapieczony gwint
Wyciągamy filtr powietrza i odkrecamy jego obudowe (4 sruby torx, na czerwono)
nastepnie sciagamy plastikowe oslony i odkrecamy obudowe silnika (sruba 10, zielone)
ukazuje nam sie taki widok, wtyczki do sond sa w takich metalowych klamerkach
No i teraz najwazniejsze - która jest która. W INPA sondy będa opisane jako
"nach-kat-sonde 1" albo "nach-kat sonde bank 1"
"nach-kat-sonde 2" albo "nach-kat sonde bank 2"
Jesli wymieniamy tylko jedną z sond, to trzeba na to zwrócic uwage.
Co ciekawe, nigdzie nie znalazlem informacji która jest która
Moje wlasne dochodzenie z pomocą INPA wykazalo, ze jest tak:
Moze tez byc opaska zaciskowa, którą przecinamy aby uwolnić przewody
Teraz bierzemy sznurek i przywiązujemy go do wtyczki tej sondy, którą wymieniamy
w moim przypadku sonda 2 i opuszczamy ja za silnik, przeciskajac wtyczke miedzy przewodami
ktore tam są
Odpinamy tez tą sondę, której nie wymieniamy (no chyba ze ktos zmienia dwie)
i opuszczamy ją tez lekko w dól za silnik, ale pilnujemy zeby nie wpadła
ulatwi nam to zycie za chwile
Wchodzimy pod samochód i wykręcamy to co nas interesuje kluczem 22
Sciagamy kabel w dół. Po drodze są one zaczepione aby nie dotykać np. skrzyni biegów.
Miedzy innymi moze byc taka spinka, spinająca oba kable razem. Dlatego opuszczlismy
też sonde niewymienianą, aby mozna bylo sciągnac to na tyle nisko aby wyczepic.
Alternatywnie można tez sciagnac dolna oslone silnika i wtedy jest jak siegnac tam ręką i to zdjąć.
Ja o tym na poczatku nie wiedzialem
Ciezko to opisać, jak ktos zajrzy to bedzie wiedział o co chodzi.
Jak kable beda wolne, to sciagamy ten od wymienianej sondy razem ze sznurkiem
Jesli ktos ściagnal tą metalową spinke, to zakładamy ją mniej wiecej w tym samym miejscu na nowej
sondzie, wzorując sie na starej
Wkręcamy nową sonde do wydechu, i przywiązujemy sznurek do wtyczki.
Zwracam uwage, ze przywiazalem go do plastikowej obudowy, a nie do kabla
Zwracamy uwage aby kable bylo w miare dobrze ulozone , wychodzimy z kanału i łowimy rybke
Układamy kabelki, zakładamy nową opaske
Zapinamy wtyczki, upewniając sie, ze nie pomylilismy która jest która
Od dołu upewniamy się, ze wszystkie kable są prawidłowo ułożone, wcisniete w
odpowiednie zaczepy. Ściągniecie plastikowej oslony silnika jest bardzo pomocne,
bo mozna wcisnac reke i zaczepic odpowiednio tą klamerke o której wspomnialem
Wymiana sond 'przed katalizatorem' jest nawet prostsza, wystarczy
zdjąc tą lewa obudowe silnika (ta gdzie jest wlew oleju) i ukazuja nam sie sondy
razem z wtyczkami, nie trzeba nawet wchodzić pod samochód.
Kasujemy błędy w INPA i cieszymy sie
- Milosz2244
- Bywalec forum
- Posty: 53
- Rejestracja: 10 lis 20, 7:57
- BMW: 325i M54 192KM
- Rok produkcji: 2002
- Państwo: Polska
- Województwo: wielkopolskie
- Miasto: Piła
scghost, Super opis A pytanko jakim kluczem najlepiej to wykręcić?(da radę nasadką dłuższą czy tylko płaskim?) I jak z dojściem czy bardzo problematyczne dojście kluczem.
Czy psikałeś czymś lub coś jak zapieczony gwint czy poszło u ciebie bez ?
Czy psikałeś czymś lub coś jak zapieczony gwint czy poszło u ciebie bez ?
-
- Bywalec forum
- Posty: 103
- Rejestracja: 9 kwie 18, 16:50
- BMW: 320i
- Rok produkcji: 2003
- Państwo: Polska
- Województwo: śląskie
- Miasto: Bielsko-Biała
Nasadką nie wjedziesz bo sondy długie + mają kabel, albo klucz do sond z dziurą na kabel albo płaski.
Ostatnio robiłem u siebie wszystkie. 3 poszły gładziutko, a za katem bank 2... po palniku, młocie i cudach wiankach wyszła razem z gwintem...
Ostatnio robiłem u siebie wszystkie. 3 poszły gładziutko, a za katem bank 2... po palniku, młocie i cudach wiankach wyszła razem z gwintem...
- bayou325
- Bywalec forum
- Posty: 123
- Rejestracja: 20 maja 18, 16:38
- BMW: E46 325Ci E46 318Ci
- Rok produkcji: 2002
- Państwo: Polska
- Województwo: małopolskie
- Miasto: Kraków
- VIN: JY13613 JR35681
scghost wklej zdjęcie tego swojego specjalistycznego klucza od sondy
w moim gruzie wymieniać sondy to minuta roboty(z takim kluczem oczywiście)
w moim gruzie wymieniać sondy to minuta roboty(z takim kluczem oczywiście)
- Milosz2244
- Bywalec forum
- Posty: 53
- Rejestracja: 10 lis 20, 7:57
- BMW: 325i M54 192KM
- Rok produkcji: 2002
- Państwo: Polska
- Województwo: wielkopolskie
- Miasto: Piła
Mam nadzieje że jakoś uda się to odkręcić Na dniach zabiorę się za to Czekam na fotkę klucza Nie wiem czy jest sens kupować klucz do sond czy próbować płaskim.
- scghost
- Bywalec forum
- Posty: 7215
- Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
- BMW: 320i
- Rok produkcji: 2000
- Państwo: Polska
- Województwo: małopolskie
- Miasto: Krakow
- VIN: CF26066
- Lokalizacja: Kraków
w czasach kiedy robilem ta wymiane u siebie to chyba jechalem plaskim
ten o ktorym teraz mowimy to zwykly klucz do sond yato 22mm
taki jak tu https://allegro.pl/oferta/klucz-do-sondy-lambda-22-mm-yt-1753-yato-9197877212
do kupienia w castoramie
generalnie polecam jakis do sond, sporo lepiej niz plaskim
pod warunkiem ze jest dojscie, bo w m54 chyba jedna z tych sond jest prawie niemozliwe podejsc takim
- Milosz2244
- Bywalec forum
- Posty: 53
- Rejestracja: 10 lis 20, 7:57
- BMW: 325i M54 192KM
- Rok produkcji: 2002
- Państwo: Polska
- Województwo: wielkopolskie
- Miasto: Piła
Dzięki za odpowiedz, w takim razie spróbuję płaskim jak ciężkie dojście do jednej takim typowym do sond Mam nadzieję że jakoś puści płaskim
- Milosz2244
- Bywalec forum
- Posty: 53
- Rejestracja: 10 lis 20, 7:57
- BMW: 325i M54 192KM
- Rok produkcji: 2002
- Państwo: Polska
- Województwo: wielkopolskie
- Miasto: Piła
Wymieniałem sondy w tym tygodniu Więc tak oby dwie za katem da radę wykręcić płaską 22. Dostęp do 2 banku trochę średni ale idzie dostać się płaskim. Sondy zapieczone mimo odkręcania na rozgrzanym to topornie - młot w ruch trochę odrdzewiacza ale udało się wykręcić. Niestety na banku 1 uszkodził się gwint od temperatur i bez gwintownika się nie obeszło.
Na przyszłość jeśli ktoś planuje w 19 letnim bmw wymieniać sondy za katem, radzę odrazu zaopatrzyć się w coś takiego, nie drogie a uratuje życie : https://toya24.pl/product-pol-10001950-Zestaw-do-naprawy-gwintow-sondy-lambda.html
Zaoszczędzi to napewno czas i bez tego ciężko może być wkręcić nową ( ja musiałem latać po sklepach i szukać gwintownika , ale znalazłem i udało się )
Na przyszłość jeśli ktoś planuje w 19 letnim bmw wymieniać sondy za katem, radzę odrazu zaopatrzyć się w coś takiego, nie drogie a uratuje życie : https://toya24.pl/product-pol-10001950-Zestaw-do-naprawy-gwintow-sondy-lambda.html
Zaoszczędzi to napewno czas i bez tego ciężko może być wkręcić nową ( ja musiałem latać po sklepach i szukać gwintownika , ale znalazłem i udało się )
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatnia aktywność
-
- 0 Odpowiedzi
- 760 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: ArrowWoW
-
- 4 Odpowiedzi
- 2263 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: maniek21112
-
- 1 Odpowiedzi
- 2020 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Miłosz
-
- 7 Odpowiedzi
- 5307 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: maniek21112
-
- 0 Odpowiedzi
- 1817 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: mikon
-
- 1 Odpowiedzi
- 2269 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: lapa
-
- 6 Odpowiedzi
- 1861 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Szuma15
-
- 4 Odpowiedzi
- 1380 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Szip69
-
- 6 Odpowiedzi
- 4661 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: mariryb
-
- 12 Odpowiedzi
- 3875 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Milosz2244