Wymiana sondy lambda M54

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7206
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#1

Post autor: scghost »

Witam wszystkich :)

Ostatnio wymieniałem u siebie sonde lambda za katalizatorem, wiec pomyślalem, ze warto sie podzielic opisem
Silnik to M54, ktory ma 2 sondy przed katem i dwie za.

Jezeli wyskakuja bledy w INPA, to sondy są zwykle opisane jako:
Nach-KAT-Sonde - za katalizatorem
Vor-KAT-Sonde - przed katalizatorem

do tego dochodzi numerek 1 lub 2, bo sa dwie :P

Ten opis dotyczy wymiany sond za katalizatorem, te przed sa nawet latwiejsze


co nam jest potrzebne:

-nowa sonda lub sondy, jesli ktos wymienia dwie. nr. czesci (za kat.) 11781433940
-klucz płaski 22
-sznurek albo drut :)


polecam na sam poczatek wejsc pod samochod i sprawdzic czy jesteśmy w stanie
w ogole odkrecic sonde, bo może być zapieczony gwint



Wyciągamy filtr powietrza i odkrecamy jego obudowe (4 sruby torx, na czerwono)
nastepnie sciagamy plastikowe oslony i odkrecamy obudowe silnika (sruba 10, zielone)
Obrazek


ukazuje nam sie taki widok, wtyczki do sond sa w takich metalowych klamerkach
Obrazek


No i teraz najwazniejsze - która jest która. W INPA sondy będa opisane jako
"nach-kat-sonde 1" albo "nach-kat sonde bank 1"
"nach-kat-sonde 2" albo "nach-kat sonde bank 2"

Jesli wymieniamy tylko jedną z sond, to trzeba na to zwrócic uwage.
Co ciekawe, nigdzie nie znalazlem informacji która jest która :)
Moje wlasne dochodzenie z pomocą INPA wykazalo, ze jest tak:
Obrazek


Moze tez byc opaska zaciskowa, którą przecinamy aby uwolnić przewody
Obrazek



Teraz bierzemy sznurek i przywiązujemy go do wtyczki tej sondy, którą wymieniamy
w moim przypadku sonda 2 i opuszczamy ja za silnik, przeciskajac wtyczke miedzy przewodami
ktore tam są
Obrazek

Odpinamy tez tą sondę, której nie wymieniamy (no chyba ze ktos zmienia dwie)
i opuszczamy ją tez lekko w dól za silnik, ale pilnujemy zeby nie wpadła
ulatwi nam to zycie za chwile
Obrazek



Wchodzimy pod samochód i wykręcamy to co nas interesuje kluczem 22
Obrazek


Sciagamy kabel w dół. Po drodze są one zaczepione aby nie dotykać np. skrzyni biegów.
Miedzy innymi moze byc taka spinka, spinająca oba kable razem. Dlatego opuszczlismy
też sonde niewymienianą, aby mozna bylo sciągnac to na tyle nisko aby wyczepic.
Alternatywnie można tez sciagnac dolna oslone silnika i wtedy jest jak siegnac tam ręką i to zdjąć.
Ja o tym na poczatku nie wiedzialem :)

Ciezko to opisać, jak ktos zajrzy to bedzie wiedział o co chodzi.
ObrazekObrazek


Jak kable beda wolne, to sciagamy ten od wymienianej sondy razem ze sznurkiem
Obrazek


Jesli ktos ściagnal tą metalową spinke, to zakładamy ją mniej wiecej w tym samym miejscu na nowej
sondzie, wzorując sie na starej
Obrazek


Wkręcamy nową sonde do wydechu, i przywiązujemy sznurek do wtyczki.
Zwracam uwage, ze przywiazalem go do plastikowej obudowy, a nie do kabla
Obrazek


Zwracamy uwage aby kable bylo w miare dobrze ulozone , wychodzimy z kanału i łowimy rybke :)
Obrazek


Układamy kabelki, zakładamy nową opaske :P
Obrazek

Zapinamy wtyczki, upewniając sie, ze nie pomylilismy która jest która :)
Od dołu upewniamy się, ze wszystkie kable są prawidłowo ułożone, wcisniete w
odpowiednie zaczepy. Ściągniecie plastikowej oslony silnika jest bardzo pomocne,
bo mozna wcisnac reke i zaczepic odpowiednio tą klamerke o której wspomnialem



Wymiana sond 'przed katalizatorem' jest nawet prostsza, wystarczy
zdjąc tą lewa obudowe silnika (ta gdzie jest wlew oleju) i ukazuja nam sie sondy
razem z wtyczkami, nie trzeba nawet wchodzić pod samochód.


Kasujemy błędy w INPA i cieszymy sie :)
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
Awatar użytkownika
Milosz2244
Bywalec forum
Posty: 53
Rejestracja: 10 lis 20, 7:57
BMW: 325i M54 192KM
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: wielkopolskie
Miasto: Piła

#2

Post autor: Milosz2244 »

scghost, Super opis :D A pytanko jakim kluczem najlepiej to wykręcić?(da radę nasadką dłuższą czy tylko płaskim?) I jak z dojściem czy bardzo problematyczne dojście kluczem.

Czy psikałeś czymś lub coś jak zapieczony gwint czy poszło u ciebie bez ?
HoQ
Bywalec forum
Posty: 103
Rejestracja: 9 kwie 18, 16:50
BMW: 320i
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Bielsko-Biała

#3

Post autor: HoQ »

Nasadką nie wjedziesz bo sondy długie + mają kabel, albo klucz do sond z dziurą na kabel albo płaski.

Ostatnio robiłem u siebie wszystkie. 3 poszły gładziutko, a za katem bank 2... po palniku, młocie i cudach wiankach wyszła razem z gwintem...
Awatar użytkownika
bayou325
Bywalec forum
Posty: 123
Rejestracja: 20 maja 18, 16:38
BMW: E46 325Ci E46 318Ci
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Kraków
VIN: JY13613 JR35681

#4

Post autor: bayou325 »

scghost wklej zdjęcie tego swojego specjalistycznego klucza od sondy :lol:
w moim gruzie wymieniać sondy to minuta roboty(z takim kluczem oczywiście) :D
Awatar użytkownika
Milosz2244
Bywalec forum
Posty: 53
Rejestracja: 10 lis 20, 7:57
BMW: 325i M54 192KM
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: wielkopolskie
Miasto: Piła

#5

Post autor: Milosz2244 »

Mam nadzieje że jakoś uda się to odkręcić :lol: Na dniach zabiorę się za to :D Czekam na fotkę klucza :lol: Nie wiem czy jest sens kupować klucz do sond czy próbować płaskim.
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7206
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#6

Post autor: scghost »

%)
w czasach kiedy robilem ta wymiane u siebie to chyba jechalem plaskim

ten o ktorym teraz mowimy to zwykly klucz do sond yato 22mm
taki jak tu https://allegro.pl/oferta/klucz-do-sondy-lambda-22-mm-yt-1753-yato-9197877212
do kupienia w castoramie
generalnie polecam jakis do sond, sporo lepiej niz plaskim
pod warunkiem ze jest dojscie, bo w m54 chyba jedna z tych sond jest prawie niemozliwe podejsc takim
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
Awatar użytkownika
Milosz2244
Bywalec forum
Posty: 53
Rejestracja: 10 lis 20, 7:57
BMW: 325i M54 192KM
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: wielkopolskie
Miasto: Piła

#7

Post autor: Milosz2244 »

Dzięki za odpowiedz, w takim razie spróbuję płaskim jak ciężkie dojście do jednej takim typowym do sond :D Mam nadzieję że jakoś puści płaskim :lol:
Awatar użytkownika
Milosz2244
Bywalec forum
Posty: 53
Rejestracja: 10 lis 20, 7:57
BMW: 325i M54 192KM
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: wielkopolskie
Miasto: Piła

#8

Post autor: Milosz2244 »

Wymieniałem sondy w tym tygodniu :lol: Więc tak oby dwie za katem da radę wykręcić płaską 22. Dostęp do 2 banku trochę średni ale idzie dostać się płaskim. Sondy zapieczone mimo odkręcania na rozgrzanym to topornie - młot w ruch trochę odrdzewiacza ale udało się wykręcić. Niestety na banku 1 uszkodził się gwint od temperatur i bez gwintownika się nie obeszło. :no:

Na przyszłość jeśli ktoś planuje w 19 letnim bmw wymieniać sondy za katem, radzę odrazu zaopatrzyć się w coś takiego, nie drogie a uratuje życie : https://toya24.pl/product-pol-10001950-Zestaw-do-naprawy-gwintow-sondy-lambda.html
Zaoszczędzi to napewno czas i bez tego ciężko może być wkręcić nową ( ja musiałem latać po sklepach i szukać gwintownika :( , ale znalazłem i udało się )
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”