Uciekający płyn chłodniczy

Fareyi
Bywalec forum
Posty: 13
Rejestracja: 1 sty 20, 12:19
BMW: E46 M43
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Tczew
VIN: J43399

#1

Post autor: Fareyi »

Hej ;)
Wiem, temat jakich mnóstwo, ale co czytam to nie widzę mojego przypadku.

Samochód do E46 318i M43 z LPG, rocznik 99

Zwracam się do was w dwóch sprawach.
Pierwsza dotyczy problemu w tytule, czyli ubytek płynu chłodniczego.

30.12
Po pracy sprawdziłem płyny, był niski poziom płynu chłodniczego, to jak wróciłem do domu (20 km) i uzupełniłem do maximum. Wlałem jakiś 1 litr płynu. Podczas podrózy nie zapaliła się ikona niskiego poziomu płynu.

31.12
Wyskoczyłem na chwilę na miasto, pojawiła się i gasła ikona niskiego poziomu płynu chłodniczego. Jak się zatrzymałem, poczekałem aż wystygnie silnik - po otwarciu plywak machał do mnie z dołu zbiorniczka wyrównawczego :(. Uzupełniłem płyn kranówką, w pobliżu nie było nigdzie sklepu ani stacji. Wróciłem do domu, sprawdzam poziom płynu - maksymalny.
Uznałem, że może wystarczy odpowietrzyć układ. Do tego celu wystarczyło około 0.5l płynu i bąbelki już się nie pokazywały.

Byłem przekonany, że problem został zażegnany, więc wieczorem podwiozłem znajomych na imprezę (6km) i wróciłem do domu. Po jakimś czasie sprawdzilem poziom płynu i znowu pływak był na dole.

Jeśli chodzi o wycieki, to jest sporo cieczy na osłonie silnika, ale pod samochodem żadnych śladów nie było. Mokry był zbiornik wyrównawczy, ale to może było efektem rozlania płynu bądź wody podczas uzupełniania.

Osobiście podejrzewam bolączkę e46 czyli zbiornik wyrownawczy, jednak 31.12 nie udało mi się tego potwierdzić z drugiego powodu, czyli nie mogłem zdjąć obudowy bodajże filtra powietrza. Wszystkie filmy co oglądałem miały ta obudowę mocowaną na dwie śrubki oraz były przyczepione do rury, co wystarczyło do demontażu.
W moim przypadku jest jedna śruba mniej i dochodzi do obudowy jakiś wężyk, do którego jest zamocowany czujnik. Próbowałem jakoś to rozłączyć, czujnik bez problemu, ale wężyka się odłączyć nie udało. Jest on zamocowany do obudowy przy pomocy twardej gumy(?) w kształcie zębatki. Od dołu ograniczone wystającym plastikiem, od góry takimi trzema zaczepami, ale nawet przy użyciu siły nie chciały się odgiąć. Mocniej nie próbowałem by tych plastików nie połamać.

Jako, że nie udało mi się wymontować tej obudowy nie byłem w stanie sprawdzić stanu tego zbiornika.
Jako, że i tak szykuje się wymiana płynu ze wzgledu na kranówkę, myślałem czy nie wymienić od razu kompletu czyli korek od zbiorniczka, zbiorniczek i wężyk odchodzący ze zbiornika. Chyba, że uważacie że te objawy to nie efekt zbiorniczka, tylko może coś innego?
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7206
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#2

Post autor: scghost »

jesli jest plyn na oslonie pod silnikiem to ewidetnie cos wycieka a zbiorniczek jest pierwszym podejrzanym
przy malym peknieciu mozesz tego nie widziec bo bedzie powoli kapac
nowy zbiorniczek drogi nie jest, wymienic go to tez nie problem
mozesz probowac to jeszcze potwierdzic, obejrzec dokladnie cyz tam gdzies krople z niego nie leca itd.
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10306
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#3

Post autor: maniek21112 »

Często cieknie w tym silniku też w okolicy termostatu oraz z króćca w bloku, tak naprawdę każde miejsce układu jest do sprawdzenia ze względu na wysoką temperaturę. Uzupełnij płyn na zimnym, pozdejmuj osłony, odpal, weź kogoś do dodawania gazu a Ty nurkuj pod maskę i pod auto.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
Fareyi
Bywalec forum
Posty: 13
Rejestracja: 1 sty 20, 12:19
BMW: E46 M43
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Tczew
VIN: J43399

#4

Post autor: Fareyi »

Dzięki za rady.
Jak wrócę do domu to zajrzę pod spób i spróbuję zlokalizować miejsce wycieku.
Niestety, będzie to najszybciej 3.01 bo jak wiadomo, duże awarie zdarzają się tuż przed wyjazdem %)
Fareyi
Bywalec forum
Posty: 13
Rejestracja: 1 sty 20, 12:19
BMW: E46 M43
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Tczew
VIN: J43399

#5

Post autor: Fareyi »

Sorki za post pod postem, ale minęło parę dni i chciałem zaktualizować temat.

Na początku wstawie zdjęcia z tym elementem obudowy filtra, którego nie mogę wyciągnąć.

[+] Pokaż spoiler
Obrazek
Obrazek
Ew. na stronie ttp://pokazywarka.pl/9z6v99/

A co do uciekającego płynu. 2 dni samochód stał nieruszany, dzisiaj wypchnąłem go z podjazdu (jeszcze aku padło przez włączony videorejestrator :oops:) to na miejscu gdzie stał była wielka plama, najprawdopodobniej po płynie chłodniczym.

Płyn uzupełniłem znowu do pełna i jak aku się naładuje, lece do kanalu sprawdzić wycieki.

Dobra, zajrzałem pod spód auta. Według testu 7.0 doszliśmy do temperatury około 109 stopni. Dalsze przygazowywanie sobie odpuściliśmy, bo pojawił się dym. Dochodził mniej więcej z dolnych części zbiorniczka wyrównawczego oraz pomiędzy zbiorniczkiem a chłodnicą. Żadnych przecieków nie widziałem w przypadku termostatu oraz sprawdzałem po kolei wzrokowo węże i połączenia i też nic nie było widać. Jedynie ten dym. Może wycieka i od razu odparowuje?

Awatar użytkownika
tomx
Bywalec forum
Posty: 274
Rejestracja: 15 paź 18, 8:22
BMW: E46
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Gliwice

#6

Post autor: tomx »

Generalnie jeśli chodzi o ten element którego nie możesz wyjąć to elektrozawór odpowietrzenia baku - już dokładnie nie pamiętam jak to było, jednak o ile się nie mylę to da się go wyciągnać razem z tą gumą lub osobno. Odepnij kostkę widoczną z góry i postaraj się go popchać, pomajtać i wyskoczy z mocowania. Jak dawno nikt tego nie ruszał to pewnie pomoże nagrzanie komory silnika - jak będzie ciepło to powinno być łatwiej to wyjąć.

A druga rzecz, na 99% masz pęknięty zbiorniczek wyrównawczy płynu od strony chłodnicy więc pęknięcia nie widać. Przy wymianie zbiornika warto wymienić wszystkie oringi i uszczelnienia. Razem ze zbiornikiem są chyba oringi górnych rur, jednak warto się ubezpieczyć i mieć kilka odpowiedniej średnicy jeśli gdzieś jeszcze będzie kapać.
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7206
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#7

Post autor: scghost »

no zdecydowanie zbiorniczek, wycieka i paruje
wymienisz i bedzie spokoj :wink:
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
Fareyi
Bywalec forum
Posty: 13
Rejestracja: 1 sty 20, 12:19
BMW: E46 M43
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Tczew
VIN: J43399

#8

Post autor: Fareyi »

W końcu wróciłem z garażu.

Mocowałem się z tym zbiornikiem z kilka godzin, z czego jakieś 80% czasu to próba wyjęcia zbiornika.
Udało się dopiero gdy wszedłem do kanału i przy pomocy śrubokręta wykonałem dźwignie pomiędzy zbiornikiem wyrównawczym a podstawa. Mam nadzieję, że przy okazji niczego nie uszkodziłem.
Jeśli chodzi o obudowę filtra, to zamiast wyjmować ten elektrozawór postanowiłem obrócić obudowę o jakieś 90 stopni tak, by był dostęp do termostatu i sznurkiem przywiązałem w tej pozycji do ramienia wycieraczki. Może głupie, ale zadziałało :D


Zdziwiło mnie to, że jak w końcu wyjąłem ten zbiornik, to nigdzie nie było zarówno głębszych rys i pęknięć, ani z boku ani na krawędziach, ale i tak już czekał nowy zbiornik to został wymieniony. Przy okazji wymieniłem korek wlewu, bo gdzieś znalazłem informację że go też warto przy okazji wymienić.

Zostało jeszcze odczekać godzinkę dwie aż ochłodzi się silnik, doleję płynu do max i pomodlę się, bym jutro dojechał do pracy :wink:

Btw, scghost, wymieniłem to bazując na twoim filmiku na YT :)
Awatar użytkownika
Grzechu
Bywalec forum
Posty: 132
Rejestracja: 25 cze 18, 20:41
BMW: 330i
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie

#9

Post autor: Grzechu »

Stare zbiorniczki lubią się rozszczelniać, jeśli przegrzejemy płyn chłodniczy. W zeszłym miesiącu wymieniałem, ponieważ poprzedni właściciel nieumiejętnie odpowietrzył układ. Co do wymiany korka wlewu, jak najbardziej rozsądne posunięcie :)
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7206
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#10

Post autor: scghost »

:good:
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Benzyna”