Tuning przepustnicy czyli Sprint Booster"

Problemy i ich rozwiązania związane z elektroniką i alarmami w Naszych trójkach
Arczi
Bywalec forum
Posty: 57
Rejestracja: 4 mar 18, 20:23
BMW: 318CI N42B20A 330ci Cabrio
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wrocław
VIN: JZ42373

#1

Post autor: Arczi »

Jakiś czas temu po obejrzeniu filmu na kanale Garażowe Hobby (link zamieszczam poniżej) zamówiłem sobie wynalazek o nazwie Sprint Booster. Miałem mieszane uczucia do póki tego gadżetu nie zamontowałem. Samochód drastycznie zmienił swój charakter zwłaszcza w trybie race. Nie chodzi tu oto że auto zyskało dodatkowe dwa cylindry czy przybyło mu mocy tylko o fakt w jaki sposób ta moc jest serwowana kierowcy. Ktoś powie że wystarczy w sterowniku zmienić mapy przepustnicy i wyjdzie na to samo. Przerabiałem ten temat i śmiało mogę powiedzieć że nie wychodzi na to samo. To jest zupełnie co innego. Urządzenie do najtańszych nie należy bo kosztuje prawie 900 pln ale myślę że jest warte tych pieniędzy. Dużym plusem jest też fakt że można system wyłączyć ponieważ dla np statystycznej kobiety spotkanie z takim wynalazkiem połączonym z ręczną przekładnią i dużym silnikiem to będzie drastyczne doświadczenie :evil: . Trzeba się do tego na pewno przyzwyczaić ale mi się osobiście podoba. Tryb Sport jest dobry na co dzień a Race jak chcesz poganiać. Co więcej wydawało mi się że samochód będzie więcej spalać a tu zaskoczenie spalanie podczas normalnego użytkowania w trybie sport (5) spadło wg komputera o ok 0,5l. Zakładam że dlatego iż samochód po prostu szybciej napędza się do żądanej prędkości a to właśnie przyspieszanie pożera najwięcej paliwa. Dziwne ale prawdziwe. Auto super reaguje na gaz tak więc dużo łatwiej jest używać np między gazu podczas redukcji a trybie Race wkręca się na obroty jak motocykl.

W pudełku nie ma za wiele tylko instrukcja, urządzenie, pilocik, kawałek taśmy dwustronnej i trytytka (trochę mało jak za 900zł ale myślę że warto).

Obrazek

Link do filmu na kanale Garażowe Hobby



Napisałem ten post nie aby reklamować produkt tylko dlatego że sam szukałem jakiś opinii kogoś kto tego faktycznie używał i w sumie na polskich forach nic nie znalazłem.
Awatar użytkownika
Broder
Specjalista
Posty: 2090
Rejestracja: 3 paź 14, 23:28
BMW: E36 M3 E46 330D 410KM 850Nm
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: EX93017

#2

Post autor: Broder »

Nie no myslalem ze chociaz dzisiaj juz mnie nic nie zaskoczy, a jednak.
Wzmacniasz sygnalu pedalu gazu dziala rewelacyjnie, a do tego auto mniej pali :lol:
Pedal gazu wysyla tylko napiecie do ecu, to wszystko. Nie steruje niczym innym! Nie wiem jak bawiles sie mapami pedlau gazu w ori sterowniku, ale musiales robic to zle.
Jesli czujesz sie lepiej z tym, ze skracasz sobie zakres reakcji pedalu gazu od wartosci min. do max to ok, niech tak zostanie ;)
Prosty test - podpinasz inpe i obserwujesz kiedy wartosci potencjometru osiagna max. Daj znac jak wyszlo.
Obrazek
Arczi
Bywalec forum
Posty: 57
Rejestracja: 4 mar 18, 20:23
BMW: 318CI N42B20A 330ci Cabrio
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wrocław
VIN: JZ42373

#3

Post autor: Arczi »

Wiem że to spalanie dziwnie brzmi ale tak jest wg komputera (było 13,6 jest 13,1). Generalnie jedna z zasad eko jazdy to dość stanowcze wciskanie gazu podczas przyspieszania podobno mieszanka jest wtedy najlepiej wykorzystywana dzięki temu ogólnie rzecz biorąc zużywamy trochę mniej paliwa aby napędzić się do zadanej prędkości. Ciężko powiedzieć czy to ma sens eko-driverem nie jestem ale skasowałem spalanie i w ramach testu używałem auta tak jak wcześniej ponieważ byłem bardzo ciekawy czy np spalanie nie wzrośnie o 1 czy 2 litry a tu niespodzianka, zamiast wzrosnąć spadło. Pojeżdżę jeszcze trochę i wtedy się zobaczy. Wydaje mi się że urządzenie trochę inaczej działa niż tylko skraca pracę pedału gazu bo reakcja na gaz jest niesamowita. Nawet na biegu jałowym czuć wyraźną różnice samochód reaguje nawet na delikatne klepnięcie w pedał i duuuuuużo lepiej wkręca się na obroty. Osobiście z racji wykonywanego zawodu bardzo sceptycznie podchodzę do wszystkich magicznych urządzeń typu chip-box, super filtry z nasa itp ale to ustrojstwo naprawdę działa i szczerze mówiąc to nie zauważyłem efektów o których piszesz. I tak na koniec to myślę że najważniejsze są odczucia z jazdy, mi się to osobiście bardzo podoba. Samochód w końcu reaguje na gaz tak jak powinien a nie tak jak by przepustnica była połączona z pedałem gumką recepturką. Parę miesięcy tremu po lekturze ms43 wiki zakupiłem drugi sterownik do modów i jakiś fajerwerków nie było z tego. Oddałem go nawet znajomemu który modzi te komputery od dawna bo myślałem że może ja robię coś nie tak ale efekt końcowy był taki sobie.

Takie coś znalazłem, komentarze wyłączone więc to może jakaś sztuczka ale działa.
Awatar użytkownika
Broder
Specjalista
Posty: 2090
Rejestracja: 3 paź 14, 23:28
BMW: E36 M3 E46 330D 410KM 850Nm
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: EX93017

#4

Post autor: Broder »

kilka lat przed powstaniem mswiki mialem pliki i instrukcje do sterownikow ms4x. Moglem zrobic niezly biznes oferujac tuning sterownikow, ale zwyczajnie tego nie ogarniam i wole zlecic to profesjonalistom (bynajmniej nie tym z fejsbuka). Wiem natomiast, ze mapy sa ze soba powiazane i zmiana jednej (jak np. drivers whish) moze nie przyniesc zadnych! skutkow.
Sterownik posiada mase innych ograniczen torque w zaleznosci od wielu czynnikow dla ktorych rowniez sa mapy. Masz to tez opisane na wiki, ale trzeba wiedziec co sie robi.
Drivers Wish Input Correction
To provide a smooth driving experience during part load the ecu actively controls how fast the drivers requested pvs input can increase.

ip_pvs_cor_max_rpl_[gear] is used by the ecu to decide if the drivers requested pvs input increase should be limited. The values in the table is the lower limit and the X-axis is the upper limit. If the drivers requested pvs input is between these values then the ecu will start limiting the pvs input increase.

If the following conditions are met then the ecu will not try to start limiting the pvs input increase:

The driver requested pvs input is decreasing.
The driver requested pvs input change gradient is larger than c_pvs_av_grd_max_rpl(59,99° pvs).
The clutch is pressed.
The driver requested pvs input is higher than c_pvs_cor_max_rpl(42,5° PVS)
When the ecu starts limiting the pvs input increase the pvs input will be increased by the value taken from ip_pvs_cor_rpl_lgrd_[gear] until the following conditions are met:

The limitation duration specified in ip_t_pvs_cor_rpl_[gear] has expired.
The driver requested pvs input change gradient is larger than c_pvs_av_grd_max_rpl(59,99° pvs).
The limited pvs input is larger than the driver requested pvs input.
If any of those conditions are met then the ecu will use the driver requested pvs input and will not start limiting the pvs input again until the time specified in c_t_dly_pvs_cor_rpl(0,2s) has elapsed.

To disable the drivers wish input correction function set either c_pvs_cor_max_rpl or c_pvs_av_grd_max_rpl to zero.

Throttle Request Correction
To provide a smooth driving experience during low throttle openings the ecu will control how fast the throttle setpoint can change depending on the current engine load.

ip_tps_req_ltc_min_[gear] is used by the ecu to decide if the throttle setpoint change should be limited. If the requested throttle setpoint is lower than the value in the table the throttle setpoint change will be limited.

If the following conditions are met then the ecu will not try to start limiting the throttle setpoint change:

The clutch is pressed.
The requested throttle setpoint is lower than c_tps_req_ltc_min(0.248° TPS)
When the ecu starts limiting the pvs input the throttle setpoint will be increased by the value taken from ip_tps_req_ltc_lgrd_[gear] until the following conditions are met:

The limitation duration specified in ip_t_tps_req_ltc_max_[gear] has expired.
The requested throttle setpoint is larger or equal to ip_tps_req_ltc_min_[gear].
The clutch is pressed.
If any of those conditions are met then the ecu will use the requested throttle setpoint and will not start limiting the throttle setpoint again until the time specified in c_t_dly_tps_req_ltc(0,85s) has elapsed.

The id_tps_req_ltc_gear_[gearbox] tables controls if the throttle request correction should be active depending on the current gear. To disable the throttle request correction function set the id_tps_req_ltc_gear_[gearbox] tables to zero.

Torque
During engine operation the ecu will try to estimate the current torque being produced by using several static torque models.

Torque Models:

ip_tqi_pvs__n__pvs - Indexed engine torque (PVS)
ip_tqi_maf__n__maf - Indexed engine torque (MAF)
ip_tqfr__n__maf - Frictional torque losses (MAF)
Torque Management
Based on the static models the ecu will ensure that the engine torque does not exceed the maximum allowed torque specified in ip_tq_max__n__pvs_cor_rpl.

As the torque models are setup for a stock engine they can produce unexpected reductions in power if the engine is modified, to disable the function set the torque values in ip_tq_max__n__pvs_cor_rpl to 65535 Nm.

The ECU also have a function to reduce torque in first gear (In production vehicles this was only used by the E53 X5).

The function will be activated if c_conf_tq_lim_gear is set to one and when active the ecu will ensure that the engine torque does not exceed c_tq_max_gear while in first gear.
Mam mape/gotowca do m54b30, zrobiona przez kogos niestety nie wiem kogo, ale jest tak pomodzona, ze pomimo bardzo bogatej bazy definicji map w TunerPro, do wielu pomodzonych map tych definicji brakuje (probowalem sprawdzic co jest zmodzone, nie da sie wszystkiego ogarnac)! I to jest grubo pomodzny soft, a nie schematyczne tabelki z mswiki i romraider z (ubogimi) definicjami podstawowych map.

Jestes z wroclawia, masz m54b30, zapraszam na test.
Obrazek
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Elektronika”