BMW E46 SWAP m43 na m54

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#1

Post autor: mariryb »

Nie będę wszystkiego opisywał aż tak dokładnie bo jak ktoś się za to zabiera to na pewno ma jakieś doświadczenie w mechanice.

Przy takiej operacji musimy wymienić:
-silnik z całym osprzętem, najlepiej z całą trawersą bo są inna łapy silnika, natomiast trawersa pasuje P&p w otwory
-zbiorniczek wyrównawczy, chłodnica zostaje
-sprężarka klimy jest inna, tak samo węże do sprężarki i z sprężarki. reszta od klimy jest taka sama
-pompa wspomagania jest inna, maglownica moze zostać stara, ale trochę nie pasują węże z m43 z połączeniem z pompą i trzeba podgiąć trochę, zbiorniczek wspomagania jest inny i gdzie idziej zamontowany.
-komputer, ews, stacyjka, kluczyk
-skrzynia z łapami bo są inne, natomiast z m54 pasuje w stare dziury, skrzynia musi być z wybierakiem bo ma inną długość
-wał, dyfer, półosie
-filtr paliwa, ma wbudowany regulator, trzeba lekko przerobić układ zasilania - opisze to póżniej
-elektroniczny pedał gazu.
-wydech

Trzeba tez liczyć się z wymianą zawieszenia oraz hamulców.

Tak to wygląda po wyjęciu
BMW E46 SWAP m43 na m54 - xgbico7.jpg
BMW E46 SWAP m43 na m54 - xgbico7.jpg (191.8 KiB) Przejrzano 18089 razy
Resztę opiszę w kolejnej wolnej chwili. Być może zapomniałem o jakiś częściach..
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
wandii
Bywalec forum
Posty: 917
Rejestracja: 23 lip 11, 15:29
BMW: e60 e92
Rok produkcji: 2009
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Ciechanow

#2

Post autor: wandii »

Trzeba zmienić też stabilizator na r6.

No i licznik jest trochę inny, na pewno podłączenie tempomatu jest inaczej rozwiązane w liczniku z r6 i podobno coś z obrotami też

Bardzo dobrze, że to opisujesz bo na internecie brakuje info na temat swapa m43
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#3

Post autor: mariryb »

Zapomniałem..tak stabilizator też wymieniałem.

Co do licznika to nie zmieniałem i wydaje mi się, ze wszystko jest ok. Czytałem na jakims forum (strona już wygała więc nie zlinkuje), że licznik można przekodować. Należy wgrać pusty plik do niego a później jeszcze raz zakodować i wpisać odpowiedni silnik. Ja tylko pustym plikiem potraktowałem.

Opisuję dalej.

W polifcie jest innaczej rozwiązane zasilanie paliwowe. W m43 jest przewód zasilający do filtra, z filtra do silnika, przewód powrotny z silnika do baku oraz przewód odpowietrzający - zawór odpowietrzający jest przyczepiony do obudowy filtra powietrza. W polifcie do filtra z tylu wchodzą dwa przewody - zasilanie i powrót. Są one podpisane (rtn - powrót). Wystarczy skrócicć przewód co mamy i podłączyć do filtra. Z drugiej strony filtra wychodzi jeden przewód zasilający do silnika.

I jeszcze jedna duza różnica. Filtr ma wbudowany regulator ciśnienia (w m43 jest na listwie wtryskowej). Trzeba do niego podłączyć przewód podciśnieniowy.
Jest jeszcze przewód odpowietrzający. Tu zawór jest gdzieś przy silniku. Ja miałem z kawałkiem przewodu i wtyczki. Wtyczkę od strony auta połaczyłem z moim starym przewodem odpowietrzajacym za pomocą kawałka węzyka gumowego (Odciąłem go od zailania paliwowego ze starego silnika).
BMW E46 SWAP m43 na m54 - q6e7mpc.jpg
BMW E46 SWAP m43 na m54 - q6e7mpc.jpg (97.8 KiB) Przejrzano 18087 razy
BMW E46 SWAP m43 na m54 - nmixgwt.jpg
BMW E46 SWAP m43 na m54 - nmixgwt.jpg (85.55 KiB) Przejrzano 18087 razy

CDN..
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
Roki
Weteran
Posty: 1279
Rejestracja: 21 wrz 10, 13:59
BMW: ByłoE46 m47 M54,M57,n42 jest m54b30
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom
VIN: PA70818
Lokalizacja: Radom

#4

Post autor: Roki »

Przewód podciśnienia do filtra idzie od F zaraz za przepływomierzem na dolocie.Pompy wspomagania były 2rodzaje.W większość M54 były LF30 ale we wczesnych modelach były LF20 i przypuszczam ze tam nie trzeba by podginać przewodu.U ciebie było LF30 więc sama zmiana z LF 20 na LF30 skutkuje podgięciem jednego przewodu.
Dobry taki poradnik rozpisał byś też podłączenie pedału gazu,EWS i reszty instalacji która przerabiałeś.
Sprawdź moje aukcje
https://allegro.pl/uzytkownik/roki863
Ciśnij jeśli masz pasję nie stawaj...Wsiądź odpal fure w gaz napier...aj
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#5

Post autor: mariryb »

Wszystko opisze. Potrzebuje tylko chwile wolną w pracy bo w domu nie mam neta normalnego.

Na dniach opisze reszte.
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#6

Post autor: mariryb »

Przy całej operacji wymieniamy tez komputer od nowego silnika, wraz z nim EWS, stacyjkę (właściwie jej wkładkę) i nowy kluczyk.
To są stare graty
BMW E46 SWAP m43 na m54 - q0azfba.jpg1
BMW E46 SWAP m43 na m54 - q0azfba.jpg1 (121.81 KiB) Przejrzano 18055 razy
Komputer to wiadomo - jest z wiązką razem z nowym silnikiem. Skrzynka jest pod maską. EWS - musimy zdjąć schowek pod kierownicą, osłonę.
Wymiana stacyjki. Wymieniamy tylko samą wkładkę. Mozna to zrobić za pomocą spinki do włosów. Nie jest łatwo, trzeba dobrą spinke, trochę cierpliwości.

Tu mamy film jak to zrobić



NIE WOLNO właczyć zapłonu jak jest inny komputer i inny EWS - rozjadą się kody czy coś i trzeba będzie synchronizować ews inpą.


CDN..
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#7

Post autor: mariryb »

Instalacja elektryczna.

Tu mamy rozpiskę wtyczek do kompa

piny w komputerze m43
BMW E46 SWAP m43 na m54 - PA6000D A6000 Digital motor electronics control unit.png
BMW E46 SWAP m43 na m54 - PA6000D A6000 Digital motor electronics control unit.png (1.94 MiB) Przejrzano 18050 razy
m54
BMW E46 SWAP m43 na m54 - PA6000J A6000 Digital motor electronics control unit.png
BMW E46 SWAP m43 na m54 - PA6000J A6000 Digital motor electronics control unit.png (1.66 MiB) Przejrzano 18050 razy
Podłączenie pedału gazu. Idzie z niego 6 przewodów, które podłączamy pod wtyczkę X60004 (40 pinowa wtyczka a dokładnie jej szara część)

taka
BMW E46 SWAP m43 na m54 - lrc4fee.jpg1
BMW E46 SWAP m43 na m54 - lrc4fee.jpg1 (50.73 KiB) Przejrzano 18053 razy
Pedał gazu
pin 1 do pinu 7 ECU
pin 2 do pinu 12 ECU
pin 3 do pinu 14 ECU
pin 4 do pinu 8 ECU
pin 5 do pinu 9 ECU
pin 6 do pinu 13 ECU

Następnie z tej wtyczki Wyjmujemy przewody

1 signal batery charge indicator lamp
2 engine start signal feedback
3 signal secondary airpump
11 signal oil presure swith
21 signal level sensor

Pinu 3 nie podłączamy nigdzie bo w moim m54 nie ma pompy powietrza wtórnego

W m54 są one wpięte do innej wtyczki oznaczonej x6011 (występuje ona w m52 i m54 natomiast w m43 jej nie ma). Wygląda tak
BMW E46 SWAP m43 na m54 - uf6wtot.jpg
BMW E46 SWAP m43 na m54 - uf6wtot.jpg (96.83 KiB) Przejrzano 18053 razy
To jest część idąca z wiązki silnika, druga część idzie z nadwozia i jest w tej skrzynce, położona blisko ściany grodziowej

Kostka x6011 dla ms43 (m54b30) i to jej opis

Pin 1 - rozrusznik
Pin 2 Wzbudzenie alternatora
Pin 3 Czujnik ciśnienia oleju
Pin 4 Alternator
Pin 5 Czujnik poziomu oleju
Pin 6 odcięcie masy

i teraz przekładamy wolne przewody:



Do pinu 3 wkładamy 11 signal oil presure swith
Do pinu 4 wkładamy 1 signal batery charge indicator lamp
Do pinu 5 wkładamy 21 signal level sensor
Do pinu 6 wkładamy 2 engine start signal feedback


Zostaje jeszcze 1 rozrusznik i 2 wzbudznie alternatora

Te przewody mamy w m43 w innej wtyczce
takiej
BMW E46 SWAP m43 na m54 - mzlu7da.jpg1
BMW E46 SWAP m43 na m54 - mzlu7da.jpg1 (95.51 KiB) Przejrzano 18053 razy
Wtyczkę od strony karoserii ucinamy i wpinamy : czarny do piny 1, a brązowo-zielony do pinu2

Wtyczkę x6011 mamy skompletowaną.

Została nam jeszcze jedna wtyczka wolna, z jednej i drugiej strony
BMW E46 SWAP m43 na m54 - ksy53df.jpg
BMW E46 SWAP m43 na m54 - ksy53df.jpg (42.88 KiB) Przejrzano 18053 razy
W m43 w tej wtyczce są takie przewody plus jeszcze 4ty, w m54 tak wtyczka ma inny kształt, ale są w niej 3 identyczne przewody. Aby połączyć ja uciąłem tą wtyczkę od strony wiązki silnika i wsadziłem ją do wiązki m54 tak aby mozna ją wpiąć do wtyczki z m43, która została w starej skrzynce. 4 przewód likwidujemy. Wtyczka ta jest w skrzynce po stronie błotnika. W tej wtyczce jest np sygnał swiatła wstecznego (podobno)
BMW E46 SWAP m43 na m54 - s2aqikl.jpg1
BMW E46 SWAP m43 na m54 - s2aqikl.jpg1 (95.16 KiB) Przejrzano 18053 razy
To cała elektryka potrzebna do uruchomienia.

We wtyczce X60004 brakuje nam kilka przewodów w stosunku do pełnej instalacji m54

23signal clutch swith
24 signal brake light switch
27 data link mlf - chyba tempomat
28 signal brake swith.

Są one zwiazane z tempomatem.

27 to do wtyczki zielonej przy kierownicy - sygnał tempomatu
23 do czujnika sprzęgła, którego standardowo nie ma w m43, na dzien dzisiejszy jeszcze go nie założyłem, ale będzie. Bez niego pojawia się problem przy szybkiej zmianie biegów na wyższych obrotach. Po wciśnięciu sprzęgła obroty trochę rosną.
24,28 - na dzień dzisiejszy jeszcze nie wnikałem gdzie to podłączyć - podejrzewam, że gdzieś do modułu świateł.

Pominąłem mechaniczną wymianę pedału gazu, ale raczej każdy sobie poradzi. Trzeba stelaż okręcić od ściany grodziowej, na dole jest on wciśnięty, w podłodze są 3 zatrzaski, wystarczy odchylic wykładzine i je wcisnąć i pedał wypada sam. Ten stelaż przykręcamy z powrotem, bo aby go wyjąć trzeba by całą kolumnę demontować.

Wydaje mi się, ze wszystko co ważne opisałem
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
Haraz
Posty: 7
Rejestracja: 17 wrz 19, 21:15
BMW: E61
Rok produkcji: 2008
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
VIN: Cj15300

#8

Post autor: Haraz »

Witam, właśnie przekładam m43 na m54 i wyszły dodatkowe kwiatki, m54 miało skrzynie automat, m43 totalny golas nawet bez klimy ale z tempomatem i pedałem gazu na linkę. Wymiana i podłączenie elektrycznego pedału bez problemu wg powyższych zaleceń choć inny jest podobno do automatu i manualna, na wszelki kupiłem do manualna, ale auto na gaz nie reaguje. Zaprzyjaźniony kolega podpowiedzial że pedał hamulca musi mieć czarny czujnik na 4 kable i trzeba go podłączyć. Oraz że musi być czujnik na sprzęgle. Wszystkie części już mam a w weekend walczę dalej.
Ostatnio zmieniony 2 paź 19, 0:31 przez Haraz, łącznie zmieniany 1 raz.
Haraz
Posty: 7
Rejestracja: 17 wrz 19, 21:15
BMW: E61
Rok produkcji: 2008
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
VIN: Cj15300

#9

Post autor: Haraz »

Jakby ktoś miał aktualne linki do instalacji elektrycznej to będę wdzięczny bo te z początku postu już wygasły.
Awatar użytkownika
Broder
Specjalista
Posty: 2090
Rejestracja: 3 paź 14, 23:28
BMW: E36 M3 E46 330D 410KM 850Nm
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: EX93017

#10

Post autor: Broder »

Haraz pisze: 2 paź 19, 0:33 Jakby ktoś miał aktualne linki do instalacji elektrycznej to będę wdzięczny bo te z początku postu już wygasły.
www.newtis.info
Obrazek
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”