Stukanie przy lekkim wciśnięciu sprzęgła

Awatar użytkownika
KucaQ
Bywalec forum
Posty: 320
Rejestracja: 17 sty 20, 13:27
BMW: E46 320d Touring 2003 + F30 330i 2018
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Łódź
VIN: PP00711
Płeć:

#1

Post autor: KucaQ »

Cześć,

Temat dość dziwny, bo pojawił się z dnia na dzień.

Mianowicie od jakiegoś czasu podczas zmiany biegów autem szarpało, jakbym nie operował sprzegłem, to zawsze coś tam szarpnęło. Dodatkowo często jest problem z wbiciem 1 i R (ale nie wiem czy tu nie jest wina wyrobionej tulei w wybieraku). Stwierdziłem, że ok, pewnie sprzęgło już się kończy. Natomiast wczoraj (dosłownie wczoraj, bo przedwczoraj jeszcze była totalna cisza) podczas stania w korku zauwazyłem coś niepokojącego. Gdy stałem z wciśniętym na maxa sprzęgłem, czy to na luzie, czy na biegu była cisza, gdy sprzegło jest całkowicie puszczone równiez jest cisza. Natomiast gdy wcisnę sprzęgło tak na 1/3-1/2 głębokości to zaczyna się stukanie, które dobiega najprawdopodobniej ze skrzyni.
Gdy auto było rozgrzane, to dźwięk był donośny, natomiast na zimnym był cichszy.

I teraz zagwozdka - czy jest to dwumasa czy tylko łożysko oporowe?

Czytałem dosyć sporo o tym i 90% ludzi twierdzi że to dwumasa, reszta, że tylko łozysko oporowe. Nie mam przekonania, czy to dwumas siada, ponieważ:
- brak drgań podczas przyspieszania,
- brak stuków podczas gaszenia/odpalania,
- brak szarpania na niskich biegach/obrotach.
Ogólnie ze wszystkich objawów kończącej się dwumasy u mnie nie ma ani jednego (tak mi się wydaje), bo stukanie przy operowaniu sprzęgłem powinno być raczej niezależnie od głębokości wciśniętego sprzęgła, natomiast u mnie stuka tylko i wyłącznie na cześciowym wciśnięciu pedału.

Może są tu bardziej tęgie głowy i będa w stanie doradzić.

Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10346
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#2

Post autor: maniek21112 »

Nie słysząc/czując tego pod nogą nikt nie określi tego. Ktoś kto ma doświadczenie raz naciśnie sprzęgło i będzie wiadomo.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
Awatar użytkownika
KucaQ
Bywalec forum
Posty: 320
Rejestracja: 17 sty 20, 13:27
BMW: E46 320d Touring 2003 + F30 330i 2018
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Łódź
VIN: PP00711
Płeć:

#3

Post autor: KucaQ »

Ok, tak czułem, że i tak wizyta w warsztacie mnie nie ominie. Dzięki ;)
Awatar użytkownika
KucaQ
Bywalec forum
Posty: 320
Rejestracja: 17 sty 20, 13:27
BMW: E46 320d Touring 2003 + F30 330i 2018
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Łódź
VIN: PP00711
Płeć:

#4

Post autor: KucaQ »

Dodam tylko dla potomnych. Wizytę w warsztacie jednak ominałem, natomiast wymieniłem calutki komplet - koło dwumasowe, tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła, łapa wysprzęglika i łozysko oporowe. Wjechał komplet LUKa.
Sprzęgło wiedziałem, że mam do roboty, a ja wyznaję zasadę, że jak już rozbierać, to wymieniać całość. Zwłaszcza, że na liczniku już 315kkm a dwumas ze sprzęgłem (jak się okazało) jeszcze oryginał z 2003 roku.

Wszystkie w powyższych objawów zniknęły. Podczas zmiany biegów nie szarpie, podczas wciskania sprzęgła nic nie stuka.

Dodatkowo wymieniona łapa wybieraka (niestety miałem pecha i pękła podczas wbijania jabłka lewarka) - nowa w ASO 195zł więc bez tragedii. Do tego cały zestaw tulejek wybieraka (również z ASO, koszt 265zł) i lewarek w kabinie stoi sztywno jak... no, chyba wiadomo :D

Stare koło dwumasowe było już strasznie rozklekotane, a łożysko oporowe pod palcem było szuć szuranie zamiast gładkiego obrotu, więc zakładam, że jedno + drugie i objawy były jak pisałem w pierwszym poście ;)
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7217
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#5

Post autor: scghost »

chwala Ci za podzielenie sie
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
Awatar użytkownika
KucaQ
Bywalec forum
Posty: 320
Rejestracja: 17 sty 20, 13:27
BMW: E46 320d Touring 2003 + F30 330i 2018
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Łódź
VIN: PP00711
Płeć:

#6

Post autor: KucaQ »

Znam ból, gdy ktoś szuka rozwiązania na necie i widzi, że ktoś ma identyczny problem, a nie ma w temacie rozwiązania.
Dlatego jeśli problem udaje mi się rozwiązać, to staram się zawsze opisac moje doświadczenia i spostrzeżenia, tak żeby możliwie ułatwić to innym :)

Jako ciekawostkę wrzucam filmik ze stanem dwumasy podczas demontażu. Jak widac opiłków też było już sporo, więc kwalifikowała sie ewidentnie do wymiany.

Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7217
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#7

Post autor: scghost »

to juz wiem jak wyglada moja :lol: :lol:
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Układ napędowy”