Skutki usunięcia katalizatora

Wszystko związane z podkręcaniem mechaniki E46
Awatar użytkownika
Mariusz_E46
Bywalec forum
Posty: 515
Rejestracja: 2 wrz 14, 8:27
BMW: E60 530D
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: lubuskie
Miasto:

#21

Post autor: Mariusz_E46 »

saku82pl pisze:A o bypassie egru ktoś coś wie? Jestem ciekaw jak to się sprawdza. Czy dymienie maleje. Dobrze myślę, że na początek można odpiąć sterowanie egr'em i też powinno być widać różnicę?
EGR to zło konieczne które zostało wymyślone tylko ze względu na emisję spalin. Żeby ograniczyć emisję szkodliwych tlenków do atmosfery stosowane są dwa układy, katalizatory i dopalanie właśnie w postaci EGR. Zawór dopuszcza gazów wydechowych do silnika, są one ponownie spalane dzięki czemu uzyskuje się niższą emisję. EGR pozwala też na większe zubożenie mieszanki.
Odłączenie całkowite EGR zwiększy dymienie, zwiększy temperaturę spalin, ale jednocześnie poprawi spalanie i osiągi silnika. Jednocześnie nieznacznie pogorszy się kultura pracy silnika.
rafał18 pisze: Raz na jakiś czas można go przegonic ale z głową.
Nie tylko można ale i powinno. Nasze silniki powinno się eksploatować w pełnym zakresie obrotów.
rafał18 pisze: Jakiś czas temu rozmawiałem z firma xxx na temat całkowitego przelotu z kwasiaka i zapewniali mnie ze nie zwiększy to ilości czarnego dymu.
No nie wiem, według mnie dymienie się zwiększy w pewnych warunkach. Będzie bardziej widać wyrzut sadzy np przy ruszaniu. W czasie jazdy będzie mniej widoczna. Dwa gorące katy na drodze sadzy bo to ją zazwyczaj widać na pewno przyspieszają proces jej dopalania. O ile tego nie wiem ....
Awatar użytkownika
saku82pl
Bywalec forum
Posty: 872
Rejestracja: 19 lip 13, 22:20
BMW: 320D+
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Gdańsk

#22

Post autor: saku82pl »

Stary tekst Rogera, ale przytoczę:

"Wydajność turbiny gazowej , każdej :niepewny: w dużej mierze zależy od różnicy ciśnień i temperatury spalin przed i za turbiną.(ciśnienie i temperatura są powiązane , wyższe ciśnienie to wyższa temperatura i na odwrót.)
To znaczy że gdy dostarczymy na łopatki strony gorącej ,spaliny o wysokim ciśnieniu i wysokiej temperaturze ,i gdy te spaliny przelecą "przez te łopatki", napędzając je to idealną opcją jest aby ciśnienie już za tymi łopatkami gwałtownie spadło wraz z temperaturą.

Nie wiem jak by Ci to wytłumaczyć ...
Powiedzmy że bierzesz taką plastikową butelkę 2 litry po Coli zamiast nakrętki instalujesz do niej szczelnie gwizdek, tak abyś mógł do niego dmuchać a to co wdmuchniesz ma wpadać do butelki. W butelce robisz małą dziurkę , średnicy główki zapałki i zaczynasz dmuchać.
Co zaobserwujesz ?
Pierwsze dmuchnięcie spowoduje w miarę swobodny przepływ dmuchanego powietrza, usłyszysz głośny dźwięk gwizdka , nagle gdy wdmuchanego powietrza do butelki będzie już tak dużo że w niej zacznie wzrastać ciśnienie będziesz miał trudności aby dalej dmuchać i utrzymywać dźwięk . Po prostu będziesz wdmuchiwał więcej niż butelka będzie mogła przyjąć i wypuścić przez dziurkę zrobioną wcześniej. Ty będziesz miał kłopoty z wdmuchaniem powietrza,dźwięk gwizdka będzie słabł ,a to oznacza że przepływ powietrza wdmuchiwanego zmalał.
Następnie powiększ dziurkę w butelce do średnicy "papierosa" , zauważysz że dmucha ci się swobodniej, wdmuchujesz więcej powietrza i jesteś w stanie utrzymać dłużej dźwięk gwizdka.
Następnie odetnij tył butelki całkiem i dmuchaj , przepływ powietrza jest nieograniczony ,swobodnie wdmuchujesz a powietrze swobodnie wylatuje masz dźwięk.
Tak samo jest z turbiną ...niech dźwięk gwizdka będzie odzwierciedleniem szybkości kręcenia się łopatek.
Jeśli spaliny które wlecą do turbiny i zaraz za nią nie mogą się swobodnie ulotnić to wzrasta ich ciśnienie i temperatura nie spada .
Katalizator jest w układzie wydechowym turbodoładowanego auta takim ogranicznikiem swobodnego wydalania spalin. Katalizator pół biedy, ale filtry DPF to już szczególnie ograniczają wylot spalin zamulając turbinę.
Po zmodyfikowaniu układu wydechowego, tak aby był przelotowy , gwarantujemy sobie to że spaliny które przelecą przez turbinę zaraz za nią rozproszą się i wylecą a nie będą się spiętrzać . To zapewni nam większą różnicę ciśnień spalin przed i za turbiną a to zaś umożliwi jej swobodną pracę.....
Więc uluźnienie wydechu w silnikach z turbiną jest zawsze OK . Nawet bardzo ok

Skąd się wzięły teorie że to zabije turbinę ?

Nie mam pojęcia ..
Wysoka temperatura wpadających spali na turbinę jest Ok ,ale ważne żeby zaraz za turbiną ta temperatura spadła a będzie spadać tak szybko jak będzie spadać ciśnienie za turbiną. Więc gdy mamy katalizator ,dpf itd, to ciśnienie nie spada tak szybko, co za tym idzie temperatura spalin również. A w ogólny rozrachunku na całej turbinie utrzymuje się większa temperatura. To nie jest halo.
Więc od strony termicznej mit obalony.
Od strony mechanicznej ... hm
Być może ktoś sobie wymyślił , że jak spaliny będą wpadać pod wysokim ciśnieniem i swobodnie wypadać z turbinki , tracąc swoją energię to turbina wkręci się na zbyt wysokie obroty to będzie ją zabijało.
Tak, miał by rację!! ale ilość wpadających spalin na łopatki turbiny jest kontrolowana przez zmienną geometrię.
Ta zaś jest sterowana przez komputer na podstawie ciśnienia które wyprodukuje turbina.
Turbina ma za zadanie w jak najkrótszym czasie , zawsze! , nadmuchać ciśnienie obliczone i zadane przez komputer zgodnie z programem. W tym celu komp ustawia tak łopatki zmiennej geometrii aby jak najwięcej spalin wlatywało na śmigiełka turbiny ,gdy ciśnienie zadane zostaje przekroczone komp przestawia zmienną geometrię tak aby część spalin szła nadal na śmigiełka turbiny a część uciekała bokiem , do tego reguluje jeszcze kąt natarcia tych spalin na śmigiełka . To powoduje spadek ciśnienia spalin na śmigiełkach i powoduje zmniejszenie ich prędkości a co za tym idzie i spadek ciśnienia powietrza tłoczonego.
Więc przy sprawnie działającym układzie regulacji zmienną geometrią łopatek, turbinie nic się nie dzieje i nie będzie działo. Gdyby zmienna geometria nie działała , mamy awarię mechaniczną, wtedy faktycznie obroty turbiny niebezpiecznie wzrastają !! ale wraz z nimi wzrasta również ciśnienie powietrza tłoczonego.
Jak wiemy komp kontroluje to ciśnienie i jeśli różnica pomiędzy ciśnieniem wyliczonym i uzyskanym będzie zbyt duża i zbyt długo (czyli gdy ciśnienie będzie rosło, lub za wysokie będzie się utrzymywało) to komp wrzuca silnik w tryb awaryjny!!!! Obcina dawkę paliwa ... spada temperatura spalin i ich dynamika a co za tym idzie spada prędkość obrotowa turbiny. :hurra:
Więc co ma przelotowy wydech do awarii turbiny nie wiem?
Moim zdaniem przy spawanym sterowaniu turbiny NIC !
Przy nie sprawnym również, bo wyłapiemy tryb awaryjny.
Więc ten mit również raczej obalam.
Innych nie znam :niepewny: "
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#23

Post autor: MARC »

Powiem tak ciut z innej beczki.

Miałem okazję jeździć M57N z wydechem przelotowym bez katów.
Różnica jest odczuwalna oczywiście na + jeżeli chodzi o osiągi, ale...

Dźwięk jest głośniejszy to raz.
A dwa, kopcenie...
Bardzo widać spaliny, np na A4 przy gazie wciśniętym w podłogę we wstecznym lusterku mamy małą chmurę...
Awatar użytkownika
saku82pl
Bywalec forum
Posty: 872
Rejestracja: 19 lip 13, 22:20
BMW: 320D+
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Gdańsk

#24

Post autor: saku82pl »

MARC pisze:Bardzo widać spaliny, np na A4 przy gazie wciśniętym w podłogę we wstecznym lusterku mamy małą chmurę...
Tak to ja już teraz mam. No zobaczymy. Zrobię tak, żeby było mniej roboty. Na początek kastracja drugiego kata i wstawię przrlotowy rm3 w miejsce seryjnego tłumika. Wtedy zobaczę jak to będzie kopcić i jeździć i się zdecyduję co dalej.
Awatar użytkownika
Dobrodziej_1983
Moderator
Posty: 5048
Rejestracja: 24 mar 14, 16:36
BMW: E39 525i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Gdansk
VIN: PK82840
Płeć:

#25

Post autor: Dobrodziej_1983 »

Panowie, a może to jest okazja żeby coś udokumentować i rozwiać wątpliwości. Saku, może poświęcił byś się dla nauki i zrobił pomiary teraz (czyli przed wycinką) i po zrobieniu przelotu? :D Można by sprawdzic choć samą turbine jak dmucha na serii i na przelocie..? Co Wy na to?
P.S. Te teorie Rogera różnie sprawdzają się w praktyce.. Wystarczy wiecej poczytać. Spaliny napewno będą bardziej widoczne jak pisze MARC, a to dlatego że sadza nie jest dopalana w katalizatorach i spaliny wylatują natychmiast a nie są w nich spowalniane.
Było: 318d+ m47n supertouring.
Jest: Mercedes ML 500
Awatar użytkownika
Mariusz_E46
Bywalec forum
Posty: 515
Rejestracja: 2 wrz 14, 8:27
BMW: E60 530D
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: lubuskie
Miasto:

#26

Post autor: Mariusz_E46 »

Nie sprawdzi obrotów turbo bo nie ma jak.
Z tego co sie dowiedziałem to nie jest to takie proste jak roger napisał.
silnik generuje pewną ilość spalin która dostarcza konkretną energię do turbo. Czyli pozwala rozpędzić się turbinie do obrotów x w określonym czasie, co generuje określone doładowanie. Jesli dostarczymy więcej energii do turbo bo spadnie opór spalin za turbo to energia dostarczona która jest stała pozwoli na rozpędzenie turbo do większych obrotów w tym samym czasie. Teraz pozostaje zadać sobie pytanie, czy inżynierowie w czasie projektowania turbo brali pod uwagę wolny wydech, czy raczej nie. I czy uwolnienie wydechu i zwiększenie obrotów turbo nadal będzie się mieścić w założonych parametrach samego turbo czy nie.
Awatar użytkownika
Dobrodziej_1983
Moderator
Posty: 5048
Rejestracja: 24 mar 14, 16:36
BMW: E39 525i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Gdansk
VIN: PK82840
Płeć:

#27

Post autor: Dobrodziej_1983 »

No wlasnie to miałem na myśli kilka postów wyżej. Osobiście myślę że nie mieli tego na uwadze. A zmierzyć można jak turbo dmucha i to moze być przecież wyznacznikiem obrotów. Oczywiście że nie dokladnie ile rpm, ale można zobaczyc czy wartosc wzrasta prawda?
Było: 318d+ m47n supertouring.
Jest: Mercedes ML 500
trandolf
Specjalista
Posty: 313
Rejestracja: 2 lut 11, 10:38
BMW: E46 320D 2001 M47
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: podkarpackie
Miasto: Przemyśl

#28

Post autor: trandolf »

Dobrze analizujecie, że wycięcie katalizatora spowoduje, że turbinie będzie łatwiej się kręcić, będzie jej też wyraźnie chłodniej, bo szybciej będą przez nią przelatywać spaliny. Przy zatkanym katalizatorze, kolektor może się nawet czerwony zrobić. Weźcie jednak pod uwagę, że w naszych autach turbina sterowana jest przez ecu za pomocą kierownicy spalin i jeśli ecu stwierdzi, że turbina pompuje za dużo, to ją delikatnie przestawi i ustawi żądane ciśnienie doładowania, jak nie będzie mógł wyregulować ciśnienia(zapieczona turbina, brudny n75) to wprowadzi auto w tryb awaryjny. Kto wie, czy nawet spalanie nie spada, jeśli katalizatory były przytkane, bo to tak jakbyś wyciągnął "kartofla" z wydechu, od razu silnik ma łatwiej. Przy wolnym wydechu poprawia się dół, przy sprawnych dodatkowo n75(elektrozawór sterujący turbiną i egr-em - takie same) turbina szybciej wstaje oraz poprawia się reakcja na gaz(szybciej ciągnie po wciśnięciu gazu).

Sprawa EGR-a, to już inna historia, wyobraźcie sobie kolektor ssący nieczyszczony od nowości, na którego ściankach jest 5mm+ nagaru, twardego jak kamień. Pomijając fakt zmniejszenia przepustowości kolektora(turbo zawsze zrobi ciśnienie, ale ilość przepływającego powietrza będzie mniejsza), ale co się stanie jak ten nagar się odklei i przeleci przez silnik i turbinę? Silnik przetrwa, ale turbina na pewno będzie nosiła ślady tego. Tego inżynierowie myśląc o ekologii już nie zaplanowali.

Także wycięcie katalizatora w silniku diesla nie powoduje żadnych skutków ubocznych, chyba ze licząc świst turbiny, który wielu osobom się podoba. Pojawiające się dymienie nie jest spowodowane wycięciem kata, bo silnik dymił przed i dymi po, tylko, że wtedy sadza miała się na czym zatrzymywać, a teraz bezpośrednio wylatuje z wydechu. A z katalizatorami wychodziła ze zdwojoną siłą np podczas wyprzedzania z gazem w podłogę i obrotami powyżej 3500rpm.

Każdy robi jak chce, jednak myśląc o chipie, trzeba też pomyśleć o pozbyciu się szykany dla spalin, co znacząco przedłuży żywotność turbiny i poprawi jej wydajność.
jaszczomppoziomka
Bywalec forum
Posty: 546
Rejestracja: 17 lip 14, 16:43
BMW: 318i Touring @ N42B20 & Stag QBOX+
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: WroclawIOpole

#29

Post autor: jaszczomppoziomka »

Tu było mówione ze zmienna geometria skompensuje szybszy przelot. Ale i tak powyżej pewnej wartości może się szybciej zużyć
Awatar użytkownika
Dobrodziej_1983
Moderator
Posty: 5048
Rejestracja: 24 mar 14, 16:36
BMW: E39 525i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Gdansk
VIN: PK82840
Płeć:

#30

Post autor: Dobrodziej_1983 »

Też tak myślę.
Było: 318d+ m47n supertouring.
Jest: Mercedes ML 500
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Tuning mechaniczny”