Skrzynia biegów SMG SSG - naprawy, regeneracja :info:

Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#1

Post autor: MARC »

Temat ten zostanie poświęcony w całości Skrzyni biegów SMG opisy napraw poszczególnych elementów oraz wartości które powinna generować sprawna skrzynia itp.
Będę go aktualizował z biegiem czasu, nie wrzucę wszystkiego od razu.
W większości to będą linki do stron z for amerykańskich i brytyjskich ponieważ oni przerabiali wszystkie tematy.
W PL mało jest aut z tą skrzynią dlatego chciałem założyć taki wątek.

Może zacznijmy od genezy...
Mamy dwa rodzaje a dokładniej nawet trzy skrzyń biegów SMG.
W E36 była skrzynia oznaczona jako SMG I - bardzo usterkowa i przez nią właśnie ciągnie się zła sława tego "automatu".
W E46 były montowane dwa rodzaje skrzyń SMG I (pięcio-biegowa) oraz nowsza 6b SMG II
Potocznie nazywamy je SMG ale tak na prawdę w aucie nie będącym M-ką są to skrzynie SSG nieco się różnią od SMG elektroniką i sterowaniem osprzętu.
SSG w E46 produkowanym po 03/2003 były to nowsze egzemplarze, zostały w nich poprawione niedoskonałości " I ".
Producentem tych skrzyń jest firma magneti marelli skrzynie SMG oraz SSG były montowane m.in. w alfach. Większość koncernów wycofała się z tego typu skrzyń ze względu na mały popyt.

Skrzynia ta to zwykły manual z tym że sterowany hydraulicznie.
Elektroniczny wybierak, pompa oleju, tłok wybieraka tzw. "cylinder"...

Właśnie o nim dziś mowa...
Oto link do instrukcji jak go zregenerować.
Często bywa tak iż zaczyna on przepuszczać płyn hydrauliczny który pod wpływem wysokiego a nawet bardzo wysokiego ciśnienia (bo nawet i 100 barów)może zacząć przeciekać, płyn ten wtedy dostaje się bezpośrednio na tarczę sprzęgła i koło dwumasowe przez co wiemy jak to się skończy...
Nowy w ASO kosztuje krocie, ale można go w łatwy i prosty sposób zregenerować. Oto link do tematu:

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=979825

Wszystko pięknie i ładnie opisane.

Zapomniano tylko napisać, iż dany zestaw nie pasuje idealnie. Mało tego nawet jak to zamontujemy może za dzień a może za pół roku będziemy musieli wrócić do problemu.

AKTUALIZACJA: 25.09.2016
Na chwilę obecną nie ma gotowych uszczelek do regeneracji tego ustrojstwa.
Badam sprawę i będę próbował wykonać taki zestaw.

Skrzynia ta nie należy do bezawaryjnych lecz jak wszystko, co jest systematycznie serwisowane może pożyć dłużej...

Praktycznie bez odpowiedniego sprzętu diagnostycznego nie ma po co podchodzić do tej skrzyni.
Aby wymienić płyn hydrauliczny należy poprzez np INPE kazać pompie oleju wypuścić całe ciśnienie.
Następnie strzykawką odsysa się oleju po czym wstrzykujemy TYLKO i WYŁĄCZNIE OE olej PENTOSIN

AKTUALIZACJA: 16.05.2021
Uszczelki do regeneracji są dostępne.

https://allegro.pl/oferta/bmw-e36-e46-e60-z3-z4-wysprzeglik-smg-ssg-uszczelka-uszczelniacz-oring-14752519537

W tej skrzyni można komputerowo robić adaptację sprzęgła, nauczyć skrzynię zmiany biegów, resetować obecne ustawienia, uczyć ją pracy i szybkości działania do nowego użytkownika, robić testy, sprawdzić stan zużycia sprzęgła, nauczyć sprzęgło aby się nie ślizgało i wiele innych rzeczy...
Na prawdę możliwości komputerowe są wielkie.
Tak samo jak w module świateł w E46 tak samo w skrzyni można sprawdzić jak długo skrzynia pracowała w dany trybie - bardzo fajna opcja gdy np kupujemy takie auto i chcemy zobaczyć jak długo od nowości skrzynia pracowała w trybie SPORT.

Na dziś to tyle z wstępu, w miarę możliwości czasu i wiedzy będę ten temat uzupełniał.
cuany
Bywalec forum
Posty: 64
Rejestracja: 30 sie 10, 22:11
BMW: było 320d 150ps, było 330i 231ps, jest e60 540i
Rok produkcji: 2006
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Biecz
Lokalizacja: Biecz

#2

Post autor: cuany »

Bardzo dobry temat. Myślę, że wielu użytkownikom przyda się taka wiedza.
"W tej skrzyni można komputerowo robić adaptację sprzęgła, nauczyć skrzynię zmiany biegów, resetować obecne ustawienia, uczyć ją pracy i szybkości działania do nowego użytkownika, robić testy, sprawdzić stan zużycia sprzęgła, nauczyć sprzęgło aby się nie ślizgało i wiele innych rzeczy...
Na prawdę możliwości komputerowe są wielkie" gdyby udało się umieścić w wątku filmy lub instrukcje z tymi rzeczami to już naprawdę byłoby :Yahoo!: :Yahoo!: :Yahoo!: :Yahoo!:
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#3

Post autor: MARC »

Mały Up...

Przypomniałem sobie o kolejnym linku.

http://m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=343511

Tutaj mamy pokazany znakomity interfejs do diagnostyki oraz kodowania, nie mówię iż jest on najlepszy, bo INPĄ też można wiele rzeczy zrobić.

Poza tym temat wnosi ROZWIĄZANIE ślizgającego się sprzęgła co jest na prawdę bardzo przydatne, ponieważ każdy przeciętny użytkownik od razu brałby się za wymianę sprzęgła (które na dzień dzisiejszy kosztuje 799zł SACHS) a przecież można zaoszczędzić parę złotych ;)

Czytajcie bo warto...
Roki
Weteran
Posty: 1279
Rejestracja: 21 wrz 10, 13:59
BMW: ByłoE46 m47 M54,M57,n42 jest m54b30
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom
VIN: PA70818
Lokalizacja: Radom

#4

Post autor: Roki »

Czy kodowanie sprzegla,adaptacje tez tycza sie skrzyni automatycznej?
Sprawdź moje aukcje
https://allegro.pl/uzytkownik/roki863
Ciśnij jeśli masz pasję nie stawaj...Wsiądź odpal fure w gaz napier...aj
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#5

Post autor: MARC »

Roki pisze:Czy kodowanie sprzegla,adaptacje tez tycza sie skrzyni automatycznej?
Szczerze powiem że nie wiem do końca bo nigdy tego w automacie nie robiłem.
Automat sam wykonuje wszystko za Ciebie więc nie sądzę aby było to możliwe, ale aby to potwierdzić to musiałbym podpiąć pod komputer auto z taką skrzynią.
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#6

Post autor: MARC »

Następna dawka informacji.

Tym razem w postacie pliku PDF gdzie znajdziecie prawidłowe parametry działania pompy oleju, wysprzęglika, instalację elektryczną oraz sterującą całym systemem SMG oraz SSG.

Cała wiedza w pigułce.

http://document.li/HAuh

ew

http://www.pdf-archive.com/2014/08/05/2819600-smg-1/
Kain
Bywalec forum
Posty: 27
Rejestracja: 4 sty 11, 12:36
BMW: 330ci
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Sopot

#7

Post autor: Kain »

Pierwszy link nie działa:( a ten PDF ( drugi link) dotyczy skrzyni SMG ale M-kowej. Byłbym bardzo wdzięczny o podesłanie tego pierwszego info z niedziałającego linku na PW:)
A od siebie mogę dodać jeden link częstego problemu dotyczącego wyrabiania się gumy O-ringu w siłowniku sprzęgła- clutch actuator
http://www.bmwclubmalaysia.com/forums/forum/the-bmw-range/-3-series/e46/36649-smg-share-thread
szkoda ze autor tego postu zakupił nowy siłownik sprzęgła jak mógł zaopatrzy się w zestaw naprawczy Kit Part #21521159332 z linku kolegi MARC:)
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#8

Post autor: MARC »

Wszystkie linki działają poprawnie.
Kain
Bywalec forum
Posty: 27
Rejestracja: 4 sty 11, 12:36
BMW: 330ci
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Sopot

#9

Post autor: Kain »

Ok. faktycznie teraz wszystko jest z linkami ok>:)
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#10

Post autor: MARC »

Mało kto odpowiada na ten temat, rozumie to, bo mało kto ma styczność z takimi skrzyniami.
Jednak powiem szczerze że po umieszczeniu tego posta zaczął dzwonić do mnie telefon z pytaniami odnośnie tej skrzyni... Pytania pytaniami, ale również klienci...
Za zainteresowanie bardzo dziękuję.

Dziś chciałem Wam opisać swoje prywatne odczucia odnośnie SMG/SSG.
Użytkuję taką skrzynię od kilku miesięcy, może pisząc że ja to byłoby kłamstwo, więc użytkuje ją moja żona w 90% :D dlatego jak to kobieta jest ona wyczulona na wszystko.

Skrzynia znakomicie pracuje, nie musicie operować sprzęgłem a jednak macie ingerencję w zmianę biegów, mało tego jeżeli zapomnicie zredukować np przy dojeżdżaniu do świateł - żaden problem ona zrobi to za nas... tak samo to wygląda podczas wysokiego kręcenia, jeżeli obr silnika przekroczą pewną wartość to bieg sam się zmieni na wyższy (są pewne wyjątki).
Skrzynia SMG/SSG to znakomita wygoda, frajda i zabawa zarazem, jak chcesz jechać spokojnie, to żaden problem, regularnie zmieniasz biegi, 6b to wybór niesamowity... Możecie wierzyć bądź nie, ale SMG/SSG w M54B30 przy spokojnej jeździe na krótkich odcinkach typu 7km spali 10l/100km i to są fakty poparte paragonami.
Obsługi nie wymaga żadnej. Jednakże muszę przyznać osobiście że robiłem w niej już kilka razy pełną adaptację, dzięki której zachowuje się całkiem inaczej...
Po kmp adaptacji skrzyni wraz ze sprzęgłem, odpowietrzaniem i znajdywaniem punktu granicznego sprzęgła jazda staje się przyjemniejsza, zmiana biegów gładsza, płynniejsza, szybsza. Polecam taki zabieg każdemu, na pewno zobaczycie różnicę na + .
W sumie to tylko tym chciałem się z Wami dziś podzielić, mam jeszcze kilka ciekawych linków do pewnych danych odnośnie SMG/SSG ale to nie dzisiaj...
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Układ napędowy”