Problemy z dogrzaniem silnika, brak wiskozy, wentylator elektryczny?

Problemy, pytania, porady związane z płynami, klimatyzacją, naprawami, przeglądami, wymianami
mariusz_ci
Bywalec forum
Posty: 13
Rejestracja: 11 sty 23, 11:36
BMW: BMW E46 330CI
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa

Problemy z dogrzaniem silnika, brak wiskozy, wentylator elektryczny?

Post autor: mariusz_ci »

Witam, otóż kupiłem bmw e46 które się nie dogrzewa, silnik to m54b30 (manual) - według testu nr 7 dogrzewa się do około 55 stopni i czasem podskoczy lub spadnie. Pytałem po znajomych i do samego sprzedającego i dostałem różne informacje - od sprzedającego, że mam wentylator elektryczny i to wystarczy + do wymiany mam termostat żeby auto się dogrzewało, natomiast od znajomego że wisko powinno być a elektryczny jest tylko od klimy - w dodatku to on się kręci cały czas i dlatego mi nie dogrzewa silnika. Jakie jest wasze zdanie?

kosteg
Bywalec forum
Posty: 1074
Rejestracja: 10 gru 17, 5:03
BMW: 320d Touring
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

Post autor: kosteg »

Tak trudno jest dotknąć węże i zdiagnozować termostat?

Organoleptyka zawsze najlepsza.

Jeśli masz wentylator po stronie silnika to masz standardową konstrukcję dla e46 z manualem. Jeden wentylator odpowiada za klimę i silnik.

Jeśli masz wentylator przed chłodnicami - od strony zderzaka - a nie masz wisko to masz wybrakowane auto kóre ma fragment chłodzenia z automatu.

Napisz jednak przy okazji co oznacza, że ten posiadany kręci się cały czas? Bez znaczenia czy klima jest włączona i bez znaczenia jaka jest temperatura silnika to ten wentylator cały czas pracuje?
Obrazek
mariusz_ci
Bywalec forum
Posty: 13
Rejestracja: 11 sty 23, 11:36
BMW: BMW E46 330CI
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa

Post autor: mariusz_ci »

"Tak trudno jest dotknąć węże i zdiagnozować termostat?"
- co masz na myśli? szczerze mówiąc jestem totalnie nie mechaniczny - co miałbym sprawdzić, do czego dążyć żeby to zmierzyć?
**EDIT:** Na zimnym przewody z obu stron były miękkie, jak temperatura wzrosła lekko stwardniały i były ciepłe.

"Jeśli masz wentylator po stronie silnika to masz standardową konstrukcję dla e46 z manualem. Jeden wentylator odpowiada za klimę i silnik. [...]"
- po kolei jest zderzak, za nerkami jest wentylator, chłodnica, dziura gdzie powinno być wisko, silnik.
Na samym silniku jest gwint na które wisko mógłbym nakręcić. Co do "dziury" gdzie powinno być wisko to brakuje mi tam całej jego obudowy jak i plastiku dolotu więc jest dosłownie wielka dziura do ziemi. Załączam film poniżej.

"Napisz jednak przy okazji co oznacza, że ten posiadany kręci się cały czas? Bez znaczenia czy klima jest włączona i bez znaczenia jaka jest temperatura silnika to ten wentylator cały czas pracuje?"
- Upewnię się jutro - ale jak poprosił mnie dziś znajomy, żeby sprawdzić czy kręci się na "zimnym" to po odpaleniu auta od razu się kręcił, miałem w środku włączony nawiew z poprzedniej podróży.

Od sprzedającego dostałem info, że manual ma elektryczny a ja mam tylko ze z przodu i jak mi to przeszkadza to mogę założyć z tyłu i że wiskoze ma tylko automat. Dodam jeszcze, że auto jest z USA - jeżeli to coś zmienia w tym temacie. Poniżej podrzucam filmik na świeżo po odpaleniu na "zimnym" i fotkę tej "dziury".






**EDIT:**

Dobra, nudziło mi się w nocy więc poszedłem przeprowadzać testy - odłączyłem ten wentylator który mam i pojechałem w miasto - temperatura wbiła na ok. 65 stopni i rosła jeżeli jechałem mocniej, spadała jak jechałem normalnie. Wróciłem pod dom i stałem - temperatura wzrastała aż do 98*, podłączyłem wentylator i spadło do 58.
Sam już nie wiem co może być przyczyną - na pewno to, że wentylator nie powinien chodzić cały czas bo zbyt schładza, z drugiej strony nawet jeżeli był wyłączony to jeżdżąc po mieście nadal nie było pionu.
Ostatnio zmieniony 12 sty 23, 4:52 przez mariusz_ci, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 9754
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

Post autor: maniek21112 »

Temperatura otwarcia termostatu to 96-97 stopni i do tej wartości dolny przewód (po stronie pasażera) ma być zauważalnie zimniejszy od górnego, zmienia się to po otwarciu termostatu. Jeżeli jest tak samo ciepły to masz do wymiany termostat (oryginał, ewentualnie wahler ale tu dość często pada grzałka). Ewidentnie brakuje Ci wisko i jego obudowy, ale to nie ma związku z nietrzymaniem temperatury, wręcz odwrotnie, jak będziesz miał sprawny termostat to może zacząć się przegrzewać bez wisko. Do sprawdzenia elektryczny wentylator dodatkowy, nie może pracować cały czas, tylko po włączeniu klimy oraz jako wspomaganie wisko gdy temperatura niebezpiecznie podskoczy. Możliwe, że masz tam tani zamiennik i stąd taki objaw (miałem taki przypadek, potrafił załączać się na zapłonie).
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1074
Rejestracja: 10 gru 17, 5:03
BMW: 320d Touring
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

Post autor: kosteg »

mariusz_ci pisze: 12 sty 23, 2:25 co masz na myśli? szczerze mówiąc jestem totalnie nie mechaniczny - co miałbym sprawdzić, do czego dążyć żeby to zmierzyć?
**EDIT:** Na zimnym przewody z obu stron były miękkie, jak temperatura wzrosła lekko stwardniały i były ciepłe.
Standardowe "macanko". Tzn uruchamiasz auto na zimnym i macasz węże do chłodnicy. Do osiągnięcia przez silnik temperatury otwarcia termostatu zasilanie chłodnicy powinno być zimne/znacząco chłodniejsze. Jeśli chłodnica od początku dostaje ciepłą wodę wraz ze wzrostem temperatury silnika to termostat jest na stałe otwarty - czyli nie działa.
mariusz_ci pisze: 12 sty 23, 2:25 - po kolei jest zderzak, za nerkami jest wentylator, chłodnica, dziura gdzie powinno być wisko, silnik.
Na samym silniku jest gwint na które wisko mógłbym nakręcić. Co do "dziury" gdzie powinno być wisko to brakuje mi tam całej jego obudowy jak i plastiku dolotu więc jest dosłownie wielka dziura do ziemi. Załączam film poniżej.
Masz wentylator klimy. W tym układzie brak jest wisko aby mieć komplet. Maniek zapewne mnie sprostuje ale dla mnie auto z wisko to auto z automatyczną skrzynią. Auto z elektrycznym to auto z manualem. Zapewne są wyjątki niemniej konfiguracja zawsze wygląda tak: wisko + wentylator klimy przed chłodnicą; jeden elektryczny wentylator pomiędzy chłodnicą a silnikiem pełniący funkcję wetylatora klimy i silnika.

Rozwiązanie jakie masz u siebie "nie występuje naturalnie w przyrodzie".

Wentylator klimy nie ma prawa pracować cały czas. Niemniej nawet sprawny to za mało dla chłodzenia silnika.
Obrazek

Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 9754
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

Post autor: maniek21112 »

Tak, są wyjątki, miałem np. fabryczne m57n w manualu z wisko, ale ogólnie automat = wisko + dodatkowy elektryk, manual = elektryk od strony silnika i brak wisko.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
mariusz_ci
Bywalec forum
Posty: 13
Rejestracja: 11 sty 23, 11:36
BMW: BMW E46 330CI
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa

Post autor: mariusz_ci »

maniek21112 pisze: 12 sty 23, 7:48 Temperatura otwarcia termostatu to 96-97 stopni i do tej wartości dolny przewód (po stronie pasażera) ma być zauważalnie zimniejszy od górnego, zmienia się to po otwarciu termostatu.
W takim razie termostat do wymiany, już zamówiony. Zobaczymy co będzie z temperaturą bo jak mnie sprzedający zapewnia "tak powinno być".
kosteg pisze: 12 sty 23, 9:40 Wentylator klimy nie ma prawa pracować cały czas. Niemniej nawet sprawny to za mało dla chłodzenia silnika.
A jakie mogą być konsekwencje ciągłej pracy wentylatora klimy?

I drugia kwestia - reasumując wszystko wychodzi na to, że mam chłodzenie z automata w manualu tyle, że wybrakowane - jakie wisko najsensowniej kupić jeżeli po wymianie termostatu okaże się, że jednak brakuje tego chłodu? Najlepiej z linkiem jeżeli można.
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 9754
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

Post autor: maniek21112 »

Podaj 7 ostatnich znaków vin, może być na pw.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
mariusz_ci
Bywalec forum
Posty: 13
Rejestracja: 11 sty 23, 11:36
BMW: BMW E46 330CI
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa

Post autor: mariusz_ci »

maniek21112 pisze: 13 sty 23, 6:53 Podaj 7 ostatnich znaków vin, może być na pw.
Podrzucam cały, może mi powiecie coś więcej na temat samochodziku co mogło by mnie zaciekawić, z góry dzięki.
WBABN53442JU27651
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1074
Rejestracja: 10 gru 17, 5:03
BMW: 320d Touring
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

Post autor: kosteg »

mariusz_ci pisze: 13 sty 23, 1:36 A jakie mogą być konsekwencje ciągłej pracy wentylatora klimy?
Jeśli pracuje od startu do zatrzymania silnika to utrudnia/uniemożliwia złapanie temperatury. Tym bardziej zimą. Trochę też zależy z jakiego powodu pracuje cały czas. Bo nienormalna praca oznacza usterkę "czegoś" i kwestia co jest przyczyną będzie wstępęm do nakreślenia odpowiedzi o konsekwencjach.
mariusz_ci pisze: 13 sty 23, 1:36 I drugia kwestia - reasumując wszystko wychodzi na to, że mam chłodzenie z automata w manualu tyle, że wybrakowane - jakie wisko
Jak napisałem - nie jestem w tej kwestii ekspertem i dla mnie po prpostu wisko z elektrykiem oznacza automat a elektryk 2w1 oznacza manual. Jednak jak już wyżej Mariusz napisał bywają wyjątki - nie trzymaj się zatem tego kurczowo. Natomiast bez znaczenia jakie jest powiązanie ze skrzynią to zawsze wisko występuje z wenylatorem elektrycznym klimy przed chłodnią a wentylator elektryczny 2w1 zawsze występuje za chłodnicą po stronie silnika. Wersja wyłącznie z jednym przed nigdy nie ma miejsca.
mariusz_ci pisze: 13 sty 23, 7:33 WBABN53442JU27651
Za dekoderem:

BMW 330CI
VIN WBABN53442JU27651
Code / Type E46 (2) / BN53
Chassis Coupe (2 Doors)
Market USA(left Steering)
Engine 3.00 l / 170 kW (M54)
Drivetrain Rear-Wheel Drive
Transmission manual
Color Schwarz 2 (668)
Start of Production Monday, April 22nd 2002
Manufacturer Regensburg, Germany / BMW AG

Options
210 Dynamic Stability Control (DSC)
249 Multifunction for steering wheel
255 Sport leather steering wheel
354 Green Stripe Windscreen
403 Glass roof, electrical
431 Interior rear-view mirror with automatic anti-dazzle function
438 Wood Trim
441 Smoker´s package
459 Seat adjustment, electric, with memory
473 Front armrest
481 Sport seats for driver and front passenger
488 Lumbar Support Driver/front Passenger
494 Seat heating for driver and front passenger
520 Fog lights
521 Rain sensor
534 Automatic air conditioning
550 On-board computer
609 Navigation system Professional
640 Car Telephone Preparation
645 Radio control US
674 HiFi loudspeaker system Harman Kardon
692 Cd Changer I-bus Preparation
785 White direction indicator lights
788 M Lt/aly Wheels
823 Hot-climate version
832 Battery In Luggage Compartment
845 Acoustic seat-belt warning
853 Language version English
876 Radio frequency 315 MHz
925 Shipping protection package
926 Spare Wheel
992 Control of number-plate attachment


Wersja USA. Z radiem i pilotem na ichniejszych częstotliwościach. Dla mnie z ciekawych są 2 opcje:
823 Hot-climate version
845 Acoustic seat-belt warning

Nie mam pojęcia co ma w sobie ta pierwsza a ta druga dla mnie to coś o czego istnieniu wiem ale nei miałem okazji dowiedzieć sie jak działa. Gdzie podłączone przewody od zamków pasów; czy działa i u kierowcy i pasażera itp
Obrazek

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Układ chłodzenia i ogrzewania”