[M57N] Wymiana napinacza paska alternatora

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
Awatar użytkownika
Maniek
Bywalec forum
Posty: 2406
Rejestracja: 17 sie 10, 12:22
BMW: M57N
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: lubuskie
Miasto:
VIN: PK14005
Lokalizacja: celu do zlikwidowania

#1

Post autor: Maniek »

Postanowiłem napisać i pokazać zdjęcia z operacji wymiany napinacza paska alternatora w BMW E46 z silnikiem M57N (204KM), prawdopodobnie analogiczna wymiana jest w przypadku silnika M57 (184KM).

Obrazek

Zaczynamy od wykręcenia wentylatora visco i jego osłony (gwint na pompie wody jest lewy, więc tak jak normalnie coś przykręcamy, tak w tym wypadku odkręcamy :) ), do wykrecenia wentylatora potrzebne dwa klucze 32.
Następnym krokiem, kiedy mamy już nieco miejsca pomiędzy blokiem silnika a pakietem chłodnic, wypięcie pasków - klimatyzacji pierwszy i alternatora drugi. Jeżeli nie wymieniacie przy tej okazji pasków, to zaznaczcie markerem albo czymkolwiek kierunek obrotu, używany pasek lepiej założyć tą samą stroną co był, mądrzy mówią, że tak ma być :wink:
Żeby dobrać się do napinacza paska klimatyzacji, trzeba kluczem 16 odprężyć napinacz pomiędzy sprężarką klimy a kołem pasowym, wygodnie to zrobić od dołu, zdejmując wpierw przednią osłonę silnika, ale i od góry też da się to wykonać :) Gdy pasek klimy jest zdjęty, zabieramy się za pasek alternatora, tutaj podobna sytuacja z napinaczem, z tym, że rozprężamy go kluczem 24, tylko jedna rolka ma przed sobą taki wielki sześciokąt więc łatwo odnaleźć :)

Obrazek

Znacząco ułatwia pracę wyjęcie węża łączącego intercooler z kolektorem dolotowym. Sprawa jest prosta, odpinamy kostkę czujnika od dolnej części rury, dwie spinki (przy intercoolerze i kolektorze) i wyjmujemy rurę.

Obrazek

Po tak przygotowanym miejscu pracy przystępujemy do wykręcenia rolki prowadzącej, w tym celu potrzebny nam jedynie imbus 6.

Obrazek
Na powyższym zdjęciu przedstawiono ową rolkę oraz śruby alternatora. Po wykręceniu rolki należy właśnie nim się zająć, górną śrubę trzeba wykręcić całkowicie, dolna może jedynie zostać poluzowana (tak, żeby dało się obrócić alternator maksymalnie w dół). Do odkręcenia śrub alternatora potrzebny klucz 16. Najlepiej nasadka, ewentualnie fajka.

Po odkręceniu i obróceniu alternatora powinniśmy zyskać taki widok i niezbędną przestrzeń do dalszej pracy:

Obrazek

Teraz pozostało zająć się już tylko napinaczem alternatora. Na początku warto zluzować śrubę mocującą pręt rolki napinacza. Znajduje się ona z tyłu obudowy napinacza, w tym celu korzystamy z klucza płasko-oczkowego 10. Śruba nie będzie chciała wyjść z gniazda gdyż blokuje ją obudowa podstawy filtru oleju. Nie ma się czym martwić, wystarczy pociągnąć za pręt rolki napinacza by nieco ją odciągnąć i można całkowicie okręcić tę śrubę i pozbyć się rolki i prętu napinacza, który w kolejnym etapie demontażu(wymiany) napinacza uniemożliwiałby pracę.

Obrazek

Teraz już tylko zostało wykręcić dwie śruby trzymające napinacza, w tym celu posłużono się kluczem torx T40. Śruby nie są najłatwiejsze do zlokalizowania, ale intuicja i umiejętność pracy po omacku i napinacz jest nasz.

Obrazek

Montaż nowego i proces składania jest analogicznie odwrotny do przedstawionego powyżej zbioru czynności.
Czas wykonania to ok. 2 godziny. :beer:
Ogień na tłoki !
OCEŃ MOJE BMW
Obrazek
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.


How hard can it be ?
grzeslegia
Posty: 1
Rejestracja: 12 paź 15, 15:05
BMW: e39 530d
Rok produkcji: 1
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Sulejowek

#2

Post autor: grzeslegia »

Witam, jakie były objawy zużytego napinacza?
Awatar użytkownika
Maniek
Bywalec forum
Posty: 2406
Rejestracja: 17 sie 10, 12:22
BMW: M57N
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: lubuskie
Miasto:
VIN: PK14005
Lokalizacja: celu do zlikwidowania

#3

Post autor: Maniek »

Na ostatnim zdjęciu można zauważyć uszkodzoną gumową uszczelkę, poza tym rolka (wraz prętem ustalającym) pomimo skręcenia wykazywała luzy, pisk przy gaszeniu.
W porównaniu do nowego, nie napinał paska tak mocno. Zauważyłem to już po założeniu pasków, nowy napinacz wychylony jest bardziej w prawo.
Ogień na tłoki !
OCEŃ MOJE BMW
Obrazek
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.


How hard can it be ?
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”