[M57N] Wymiana napinacza paska alternatora
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
- Maniek
- Bywalec forum
- Posty: 2406
- Rejestracja: 17 sie 10, 12:22
- BMW: M57N
- Rok produkcji: 2004
- Państwo: Polska
- Województwo: lubuskie
- Miasto:
- VIN: PK14005
- Lokalizacja: celu do zlikwidowania
Postanowiłem napisać i pokazać zdjęcia z operacji wymiany napinacza paska alternatora w BMW E46 z silnikiem M57N (204KM), prawdopodobnie analogiczna wymiana jest w przypadku silnika M57 (184KM).
Zaczynamy od wykręcenia wentylatora visco i jego osłony (gwint na pompie wody jest lewy, więc tak jak normalnie coś przykręcamy, tak w tym wypadku odkręcamy ), do wykrecenia wentylatora potrzebne dwa klucze 32.
Następnym krokiem, kiedy mamy już nieco miejsca pomiędzy blokiem silnika a pakietem chłodnic, wypięcie pasków - klimatyzacji pierwszy i alternatora drugi. Jeżeli nie wymieniacie przy tej okazji pasków, to zaznaczcie markerem albo czymkolwiek kierunek obrotu, używany pasek lepiej założyć tą samą stroną co był, mądrzy mówią, że tak ma być
Żeby dobrać się do napinacza paska klimatyzacji, trzeba kluczem 16 odprężyć napinacz pomiędzy sprężarką klimy a kołem pasowym, wygodnie to zrobić od dołu, zdejmując wpierw przednią osłonę silnika, ale i od góry też da się to wykonać Gdy pasek klimy jest zdjęty, zabieramy się za pasek alternatora, tutaj podobna sytuacja z napinaczem, z tym, że rozprężamy go kluczem 24, tylko jedna rolka ma przed sobą taki wielki sześciokąt więc łatwo odnaleźć
Znacząco ułatwia pracę wyjęcie węża łączącego intercooler z kolektorem dolotowym. Sprawa jest prosta, odpinamy kostkę czujnika od dolnej części rury, dwie spinki (przy intercoolerze i kolektorze) i wyjmujemy rurę.
Po tak przygotowanym miejscu pracy przystępujemy do wykręcenia rolki prowadzącej, w tym celu potrzebny nam jedynie imbus 6.
Na powyższym zdjęciu przedstawiono ową rolkę oraz śruby alternatora. Po wykręceniu rolki należy właśnie nim się zająć, górną śrubę trzeba wykręcić całkowicie, dolna może jedynie zostać poluzowana (tak, żeby dało się obrócić alternator maksymalnie w dół). Do odkręcenia śrub alternatora potrzebny klucz 16. Najlepiej nasadka, ewentualnie fajka.
Po odkręceniu i obróceniu alternatora powinniśmy zyskać taki widok i niezbędną przestrzeń do dalszej pracy:
Teraz pozostało zająć się już tylko napinaczem alternatora. Na początku warto zluzować śrubę mocującą pręt rolki napinacza. Znajduje się ona z tyłu obudowy napinacza, w tym celu korzystamy z klucza płasko-oczkowego 10. Śruba nie będzie chciała wyjść z gniazda gdyż blokuje ją obudowa podstawy filtru oleju. Nie ma się czym martwić, wystarczy pociągnąć za pręt rolki napinacza by nieco ją odciągnąć i można całkowicie okręcić tę śrubę i pozbyć się rolki i prętu napinacza, który w kolejnym etapie demontażu(wymiany) napinacza uniemożliwiałby pracę.
Teraz już tylko zostało wykręcić dwie śruby trzymające napinacza, w tym celu posłużono się kluczem torx T40. Śruby nie są najłatwiejsze do zlokalizowania, ale intuicja i umiejętność pracy po omacku i napinacz jest nasz.
Montaż nowego i proces składania jest analogicznie odwrotny do przedstawionego powyżej zbioru czynności.
Czas wykonania to ok. 2 godziny.
Zaczynamy od wykręcenia wentylatora visco i jego osłony (gwint na pompie wody jest lewy, więc tak jak normalnie coś przykręcamy, tak w tym wypadku odkręcamy ), do wykrecenia wentylatora potrzebne dwa klucze 32.
Następnym krokiem, kiedy mamy już nieco miejsca pomiędzy blokiem silnika a pakietem chłodnic, wypięcie pasków - klimatyzacji pierwszy i alternatora drugi. Jeżeli nie wymieniacie przy tej okazji pasków, to zaznaczcie markerem albo czymkolwiek kierunek obrotu, używany pasek lepiej założyć tą samą stroną co był, mądrzy mówią, że tak ma być
Żeby dobrać się do napinacza paska klimatyzacji, trzeba kluczem 16 odprężyć napinacz pomiędzy sprężarką klimy a kołem pasowym, wygodnie to zrobić od dołu, zdejmując wpierw przednią osłonę silnika, ale i od góry też da się to wykonać Gdy pasek klimy jest zdjęty, zabieramy się za pasek alternatora, tutaj podobna sytuacja z napinaczem, z tym, że rozprężamy go kluczem 24, tylko jedna rolka ma przed sobą taki wielki sześciokąt więc łatwo odnaleźć
Znacząco ułatwia pracę wyjęcie węża łączącego intercooler z kolektorem dolotowym. Sprawa jest prosta, odpinamy kostkę czujnika od dolnej części rury, dwie spinki (przy intercoolerze i kolektorze) i wyjmujemy rurę.
Po tak przygotowanym miejscu pracy przystępujemy do wykręcenia rolki prowadzącej, w tym celu potrzebny nam jedynie imbus 6.
Na powyższym zdjęciu przedstawiono ową rolkę oraz śruby alternatora. Po wykręceniu rolki należy właśnie nim się zająć, górną śrubę trzeba wykręcić całkowicie, dolna może jedynie zostać poluzowana (tak, żeby dało się obrócić alternator maksymalnie w dół). Do odkręcenia śrub alternatora potrzebny klucz 16. Najlepiej nasadka, ewentualnie fajka.
Po odkręceniu i obróceniu alternatora powinniśmy zyskać taki widok i niezbędną przestrzeń do dalszej pracy:
Teraz pozostało zająć się już tylko napinaczem alternatora. Na początku warto zluzować śrubę mocującą pręt rolki napinacza. Znajduje się ona z tyłu obudowy napinacza, w tym celu korzystamy z klucza płasko-oczkowego 10. Śruba nie będzie chciała wyjść z gniazda gdyż blokuje ją obudowa podstawy filtru oleju. Nie ma się czym martwić, wystarczy pociągnąć za pręt rolki napinacza by nieco ją odciągnąć i można całkowicie okręcić tę śrubę i pozbyć się rolki i prętu napinacza, który w kolejnym etapie demontażu(wymiany) napinacza uniemożliwiałby pracę.
Teraz już tylko zostało wykręcić dwie śruby trzymające napinacza, w tym celu posłużono się kluczem torx T40. Śruby nie są najłatwiejsze do zlokalizowania, ale intuicja i umiejętność pracy po omacku i napinacz jest nasz.
Montaż nowego i proces składania jest analogicznie odwrotny do przedstawionego powyżej zbioru czynności.
Czas wykonania to ok. 2 godziny.
Ogień na tłoki !
OCEŃ MOJE BMW
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.
How hard can it be ?
OCEŃ MOJE BMW
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.
How hard can it be ?
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 12 paź 15, 15:05
- BMW: e39 530d
- Rok produkcji: 1
- Państwo: Polska
- Województwo: mazowieckie
- Miasto: Sulejowek
Witam, jakie były objawy zużytego napinacza?
- Maniek
- Bywalec forum
- Posty: 2406
- Rejestracja: 17 sie 10, 12:22
- BMW: M57N
- Rok produkcji: 2004
- Państwo: Polska
- Województwo: lubuskie
- Miasto:
- VIN: PK14005
- Lokalizacja: celu do zlikwidowania
Na ostatnim zdjęciu można zauważyć uszkodzoną gumową uszczelkę, poza tym rolka (wraz prętem ustalającym) pomimo skręcenia wykazywała luzy, pisk przy gaszeniu.
W porównaniu do nowego, nie napinał paska tak mocno. Zauważyłem to już po założeniu pasków, nowy napinacz wychylony jest bardziej w prawo.
W porównaniu do nowego, nie napinał paska tak mocno. Zauważyłem to już po założeniu pasków, nowy napinacz wychylony jest bardziej w prawo.
Ogień na tłoki !
OCEŃ MOJE BMW
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.
How hard can it be ?
OCEŃ MOJE BMW
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.
How hard can it be ?
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatnia aktywność
-
- 0 Odpowiedzi
- 2181 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Palec11
-
- 3 Odpowiedzi
- 3177 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: roberto18
-
- 1 Odpowiedzi
- 276 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: spinecki
-
- 1 Odpowiedzi
- 2079 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Dobrodziej_1983
-
- 1 Odpowiedzi
- 1496 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: maniek21112
-
- 1 Odpowiedzi
- 4950 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: piotrek1474
-
- 5 Odpowiedzi
- 7332 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: damiannow
-
- 18 Odpowiedzi
- 9677 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: apogeumz
-
- 7 Odpowiedzi
- 4702 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: skkt1
-
- 6 Odpowiedzi
- 5023 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Smily