Ponad 3 lata temu stałem się szczęśliwym posiadaczem E46 325i 2001r. Z tym szczęśliwym to tak ogólnie bo są wzloty i upadki.

Do rzeczy... Od kiedy mam auto na całkowicie zimnym silniku jak tylko silnik schodzi ze ssania zaczyna wypadać zapłon co słychać i widać po silniku. Trwa to około 30 sekund i potem silnik pracuje ładnie. Druga sprawa to falowanie obrotów - Jak przytrzymam gaz przykładowo na 1000 obrotów to obroty falują o mniej więcej 100-200. Gdy przytrzymam nogę na wyższych obrotach np. 2000obr/min wskazówka stoi sztywno. Jak toczę się na luzie obroty też falują czasem więcej czasem mniej. Dwa razy przez te 3 lata zdarzyło się, że auto zdechło tocząc się z góry na luzie. Odpowiednio używając pedału gazu jestem w stanie zadusić auto stojąc w miejscu na luzie. Trzeba trochę ponaciskać, ale jest to wykonalne co raczej też nie jest normalne. Zazwyczaj jak wrzucę na luz i chce się toczyć zafaluje ze dwa razy i ładnie stoi na 670 obrotów, ale czasem bywa, ze faluje i faluje, aż się nie zatrzymam. Te rzeczy prowadzą do tego, że trzeba uważać przy manewrach parkingowych i wyjeżdżaniu z garażu czy ruszania z pod świateł. Nie jest to może walka z samochodem, ale trzeba mieć na uwadze jak się rusza bo auto potrafi zrobić kangurka bądź "paść". Trzecia sprawa to klepanie po tym jak silnik zejdzie z niebieskiego pola. Z tego co się dowiedziałem to zapewne piston slap, ale nie jestem tego pewien. Klepianie mocno ucicha jak auto już się rozgrzeje do temperatury kiedy można już śmiało wciskać gaz w podłogę.
Teraz co zrobiłem w ostatnim czasie jeżeli chodzi o ten problem i silnik.
-Akumulator kupiony 09.2018 roku i ładowanie jest OK
-Wymiana odmy i wszystkich rurek na FEBI 12.2018
-Wymiana wszystkich gumowych węży dolotu FEBI 12.2018
-Używany krokowiec BOSCH 12.2018
-Komplet świec NGK 12.2019
-Filtr paliwa MAHLE 06.2020
Te zmiany to typowy serwis, a ostatnio wziąłem się konkretniej za ten problem i diagnostyke.
-Powymieniane wężyki podciśnienia za kolektorem plus zaślepki
-Zmieniona DISA na FEBI bo stara miała uszkodzoną membrankę
-Zmieniona cewka BERU na cylindrze numer 4 czyli na tym na którym najczęściej pokazywało błąd wypadania zapłonu
-Regeneracja VANOS'a czyli zmienione uszczelki na tłoczku i zredukowany luz na pierścieniu w samym tłoczku VANOS'a do tego oczywiście nowe wszystkie uszczelki pokrywy zaworów i VANOSa.
-Czujnik położenia wałka wydechowego Valeo
-Zmieniłem świece na 1 i 4 cylindrze bo i tak walały mi się od jakiegoś czasu dwie sztuki
-Wleciał nowy krokowiec VEMO
-Ostatnia rzecz to zmiana przepływki z oryginalnej Siemens na Hella. Za kilka dni wlatuje VDO więc nie bijcie

Wszystkie te zmiany nie zmieniły w sumie nic. Wcześniej od czas do czasu chociaż wywaliło check'a z błędem o małej wydajności katalizatora bank 1, ale od jakiegoś roku nic. Jedyne błędy w INPA które miałem ostatnio to Błąd przepływki "Ground or open circuit" czyli taki sam jak przy odpiętej przepływce. Stąd kupiona Hella, aby sprawdzić jedynie czy coś się zmieni i błąd już nie wróci. Na razie nie jestem pewien bo zmieniana była dosłownie 2 dni temu. Raz na tydzien wywali też błąd missfire w tym roku praktycznie zawsze pokazuje czwarty cylinder i chyba tylko raz zdarzyło się, że pierwszy.
Z dwa lata temu było to bardzo randomowe i w sumie nie dało się zaobserwować jakiejś zależność - raz wypadał na 2 innym razym na 5 itd.
Na dzień dzisiejszy brak błędów.
Wiadomo jeśli chce się coś zrobić to trzeba odpalić jakieś podstawowe myślenie i zaczynać diagnostyke. Na tyle na ile się wyuczyłem korzystania z programu INPA to prócz wątpliwie działających sond za katalizatorem reszta jest jak najbardziej w normie. Tutaj akurat mogę się mylić i prosiłbym o weryfikacje. Na koniec wrzucę kilka zdjęć i filmików które może was do czegoś naprowadzą i pomogą mi z problemem. Jeżeli coś trzeba nagrać, pokazać, sprawdzić piszcie. Oczywiście oglądałem mnóstwo filmów na YT, czytałem fora internetowe i radziłem się "fachowców" z FB. Nawet u mechaników się posiłkowałem, ale jak widać nic z tego. Jedyne co mnie osobiście jeszcze gryzie to wyciek powietrza z okolicy katalizatora, ale on chyba nie miałby wpływu na ten problem tym bardziej, że kiedyś go nie było słychać w ogóle i było to samo. Ogólnie autem jeździ się bardzo dobrze i ma moc, ale podczas manewrów parkingowych trzeba uważać, aby go nie zadusić. Chyba tyle na razie

INPA Praca na jałowym z rozgrzanym silnikiem: https://www.youtube.com/watch?v=hH-Qi81gOhI
INPA Podczas jazdy ze świeżo skasowanymi adaptacjami: https://www.youtube.com/watch?v=hu964TMmYAQ
Falowanie, a noga cały czas tak samo naciska na pedał gazu: https://www.youtube.com/watch?v=RQOZWF4izw8
Klepanie o którym wspominałem. Gdy maska zamknięta słychać wyraźniej na zewnątrz: https://youtu.be/W39MBFwQo48
Schodzenie z z biegu na luz: https://youtu.be/_f1I7VLqW9U
Dwa błędy które pokazywały się ostatnio: https://i.imgur.com/MMeyfgr.jpeg
Tutaj błędy które kiedyś występowały i na razie nie wróciły od dobrych kilku miesięcy: https://i.imgur.com/hz08Jnj.jpeg https://i.imgur.com/coO3eRb.jpg

