M52 M54 Wymiana odmy, wymiana uszczelki pod podstawą filtra

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#1

Post autor: MARC »

Wrzucam Wam zdjęcia z prac wykonanych przez weekend.

Wymiana uszczelki pod podstawą filtra oleju + wymiana kmp odmy w M54B30 to samo tyczy się wszystkich innych R6.


Tak czy inaczej jak widać odma to OE z 04r czyli po wyjściu z fabryki nikt tam nie zaglądał.
Wg. mnie odmę powinno się wymieniać co 3-4 lata, czyli inaczej mówiąc co 3-4 zmiany oleju.


Obrazek

Ściągamy plastiki.
3 Spinki, wyjmujemy kołki.
Obrazek

Odkręcamy puszkę na filtr powietrza, 2 śruby klucz 10, odpinamy przepływomierz 2 klipsy bo bokach.
Obrazek

Następnie na tapetę idzie wentylator.
Obrazek

Czujnik AUC czyli "smrodu" tak na marginesie to bardzo ciekawe co dla niego jest smrodem :D
Odpinamy wtyczkę od tego czujnika oraz od wentylatora.
Obrazek

Obrazek

Spinka przy obudowie wentylatora.
Obrazek

Śruba na chyba 30 albo 25 torx również od wentylatora.
Obrazek

Owe wtyczki od AUC oraz wentylatora.
Obrazek

Teraz mamy trochę więcej miejsca do pracy, ale nadal za mało...
Obrazek

Pasek napędowy, który to będziemy ściągać lada moment.
Obrazek

Widzimy napinacz, jest to mechaniczny (może też występować hydrauliczny - zależy od tego jak auto jest wyposażone) klucz 16 nasadka i ciągniemy, luzuje się nam pasek i opuszczamy go.
Obrazek

Tu już pasek sobie wisi...
Obrazek

Odkręcamy dwie śruby trzymające zbiorniczek wyrównawczy od wspomagania i odkładamy go na bok.
Obrazek

Obrazek

Teraz pora zabrać się za alternator. Napinacz który widzieliśmy wcześniej nie będzie nam przeszkadzał, alternator trzyma się na dwóch śrubach 17, ale zanim zaczniemy go odkręcać trzeba odpiąć od niego wtyczkę która jest za nim, oraz przewód + prądowy (ZANIM TO ZROBICIE KONIECZNIE ODŁĄCZCIE KLEMĘ MINUSOWĄ OD AKU)

Obrazek

Coraz więcej miejsca... o to walczyliśmy...

Obrazek

Obrazek

Luzujemy 3 śruby na klucz 13 od pompy wspomagania
Jedna od strony chłodnicy, druga od strony ścianki grodziowej, a trzecia jest przykręcona do podstawy filtra oleju od spodu.

Obrazek

Odpinamy wtyczki od podstawy filtra oleju. Jedna od boku druga od tyłu.

Obrazek

Musimy jeszcze odkręcić przewód doprowadzający olej do/od vanosa, znajduje się on za podstawą filtra oleju, jest to jedna śruba na klucz 17.

Obrazek

Następnym krokiem jest poluzowanie pokrywy filtra oleju po to aby łatwiej spłynął po odkręceniu podstawy.

Obrazek

6 śrub na klucz 13 czeka na odkręcenie. Co istotne one są różnej długości pamiętajcie która gdzie była, bo to jest bardzo istotne!
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widzimy już odkręconą podstawę i winowajcę zamieszania z poceniem się...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widać jak wiele tego oleju ciekło a raczej sączyło się przez uszczelkę która już puściła lekko.

Obrazek

Wszystko musimy sobie ładnie wyczyścić i osuszyć, polecam zmywacz do hamulców i powietrze np z kompresora, ale bez kompresora też można ;)
Jeżeli chodzi o wymianę podstawy albo uszczelki to by było na tyle... Można teraz wyczyścić ładnie odtłuścić zakładać nową uszczelkę z ASO za 16zł i skręcać całość w odwrotnej kolejności.
Obrazek

Obrazek

Zabezpieczmy sobie ten otwór jakąś szmatką albo papierem żeby przez przypadek nic tam nie zostawić
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

My idziemy dalej, chcemy się dobrać do odmy, to jest cel pracy...
Klucz nasadowy 8 albo płaski śrubokręt i luzujemy opaski na gumowym kolanku, wcześniej odpinamy króciec który jest tuż za przepływką i odkładamy go na bok. Ściągamy pierwszą gumę.
Obrazek

Potrzebujemy więcej miejsca, wyciągamy filtr przeciwpyłkowy, odkręcamy 4 śruby na torx chyba 30 i wyciągamy całą półkę, od razu ściągamy maskownicę która jest na silniku, odpinamy w tym celu dwie zaślepki i nasadką chyba 10 odkręcamy dwie nakrętki, ukazuje się nam taki oto widok...

Obrazek

Widzimy jeden z przewodów od odmy.
Obrazek

Drugi koniec tego przewodu.
Obrazek

Obrazek

Nadal mamy za mało miejsca, musimy zdjąć kawałek ścianki grodziowej która jest obok pompy, w tym celu przekręcamy dwa spinki i wyciągamy gródź.
Obrazek

Dodatkowo przewód od pompy hamulcowej też wyciągamy bo będzie nam tylko przeszkadzał cały czas...
Obrazek

O nim mowa była.

Obrazek

Czas na pracę ekstremalną. Ściągamy dolną gumę od dolotu, która jest przytwierdzona do przepustnicy oraz krokowca, luzujemy znów kluczem nr 8 albo płaskim śrubokrętem i wyjmujemy ją, nie to proste bo jest bardzo ciasno, poza tym guma u mnie nie było nigdy ruszana.

Obrazek

Obrazek

Guma wyszła, odpinamy przewody od DISY i krokowca

Obrazek

Oto widzimy kawałek przepustnicy za którą zaraz się bierzemy

Obrazek

Przykręcona jest czterema śrubami na klucz 10, nasadka w ręce i kręcimy

Obrazek

Odkręcamy teraz wiązkę elektryczną, aby zrobić jeszcze więcej miejsca. 3 śruby na klucz 10 z czego jedna jest przy przepustnicy.

Obrazek

Przepustnica odkręcona, mało widać, ale uwierzcie na słowo :D

Obrazek

Obrazek

Cała i sprawna na zewnątrz.

Obrazek

Stan oceniam na bdb. Po demontażu przyglądnijcie się dokładnie jak wygląda ta czerwona uszczelka, jeżeli jest uszkodzona to trzeba wymienić koniecznie.

Obrazek

W końcu bierzemy się za odmę, a dokładniej za przewody. Odpinamy przewód który leży na kolektorze ssący, pokazywałem go wcześniej.
Do tego zabiegu przydatne będą szczypce proste i łamane.

Obrazek

Widzimy odpięty przewód

Obrazek

Obrazek

Teraz musicie się mocować z odmą, było tam tak ciasno że nie dało się zrobić moim aparatem zdjęcia.
Cała odma jest przykręcona w dwóch miejscach śrubami torx chyab 30

Obrazek

Mamy wszystko (prawie) na zewnątrz, widać jaki był stan przewodów, przypominam że nikt tam przede mną nie zaglądał a auto ma 10lat

Obrazek

Brudne przewody i maź
Obrazek

Więcej mazi
Obrazek

Obrazek

Ja osobiście odkręciłem jeszcze rurkę z bagnetem aby na spokojnie wymienić ostatni przewód od odmy który to odpowiedzialny jest za powrót oleju do misy

Obrazek

Następnie rozciąłem odmę aby pokazać Wam jak ona wygląda od wewnątrz.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jaki widać odma jest z 04r
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tu prace dobiegły do końca, nowa odma na miejscu jak i większość podzespołów

Obrazek

Obrazek

Skręcamy wszystko i po pierwszym odpalaniu nie przeraźcie się jak Wam kontrolka oleju od razu nie zgaśnie, to normalne ponieważ musi on dotrzeć do podstawy którą to odkręcaliśmy...

Obrazek

Obrazek

Miłej pracy i zabawy... Oczywiście róbcie wszystko na własną odpowiedzialność ;)
adamusiek
Moderator
Posty: 3767
Rejestracja: 6 sty 12, 14:01
BMW: E83
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto:

#2

Post autor: adamusiek »

dobra robota :good:
do takiej pracy to potrzeba min. dwóch ludzi, mechanik i operator foto :twisted:
leszczu24
Bywalec forum
Posty: 24
Rejestracja: 4 kwie 14, 19:32
BMW: E46 M54B25
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: podlaskie
Miasto: Bialystok
Lokalizacja: Białystok

#3

Post autor: leszczu24 »

Konieczne jest odkręcanie przepustnicy przy wymianie odmy ??
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#4

Post autor: MARC »

leszczu24 pisze:Konieczne jest odkręcanie przepustnicy przy wymianie odmy ??
Jest wskazane. 4 śrubki więcej. 5 minut roboty.
piekar
Bywalec forum
Posty: 435
Rejestracja: 20 cze 11, 23:36
BMW: E46 330D
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: warmińsko-mazurskie
Miasto: NSZ

#5

Post autor: piekar »

Moja też jest po wymianie odmy ;) obyło się bez wyciagania wentylatora.. bo mam na viskozie i za bardzo nie wiedzialem jak go wyjąć ;) super fotorelacja :) masz racje miejsca jest tam masakrycznie mało.. najgorzej chyba jest spiąć weże do odmy szczególnie ten zagięty ktory idzie do listwy :Du mnie po wymianie auto w ogole inaczej chodzi... ja także wyjąłem bagnet zeby go dobrze wyczyscic :)
leszczu24
Bywalec forum
Posty: 24
Rejestracja: 4 kwie 14, 19:32
BMW: E46 M54B25
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: podlaskie
Miasto: Bialystok
Lokalizacja: Białystok

#6

Post autor: leszczu24 »

Jeszce takie pytanko.
Czy przewody od odmy po takim czasie były bardziej kruchliwe "??
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#7

Post autor: MARC »

Tak.
MichałR1
Bywalec forum
Posty: 58
Rejestracja: 18 sty 15, 16:49
BMW: e46 330i touring
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto:

#8

Post autor: MichałR1 »

Jeśli to nie tajemnica, to ile kosztowały was same częśći - pełny komplet odmy z przewodami? W lutym płyny zmieniam to i za odmę od razu się wezmę :)
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#9

Post autor: MARC »

ok 550zł z ASO
Miłosz
Specjalista
Posty: 3184
Rejestracja: 30 gru 13, 18:47
BMW: Lexus is 220d
Państwo: Polska
Województwo: pomorskie
Miasto: Gdansk

#10

Post autor: Miłosz »

MARC czy wykończona odma może powodować słaby dół podczas jazdy ? Mam taki dziwny dźwięk jak w tym filmiku :
https://www.youtube.com/watch?v=Nbp5GkGAwLw&feature=youtu.be&t=85
Do tego leje mi się jakiś olej na dole i podejrzewam że któryś przewód odmy bądź sama odma puściła. Jaki jest mniej więcej czas operacyjny wymiany samej odmy ? W ogóle chodzi mi po głowie pewien pomysł , ale to muszę się skonsultować z technologami od dodatków do olejów.
Nie zmieniałem jeszcze odmy także chcę przed zimą to zrobić bo ( proszę poprawić jeśli to nie prawda ) ponoć jak zamarznie odma to emulsja wody z olejem idą w wydech i jakieś problemy są.
Mój --- > lexus is 220d
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”