[m47, m47n, m57, m57n] DIY Montaż klapy gaszącej
: 5 lis 16, 20:49
Chyba wszystkim właścicielom e46 w dieslu serce pęka przy każdym gaszeniu samochodu. Nasze silniki gasną tak, jak by wydawały ostatnie tchnienie. Telepią się, całą budą szarpie. Dramat...
Jest na to rada. Możemy zamontować pochodzącą z nowszych modeli BMW klapę gaszącą wraz ze specjalnym modułem sterującym.
Dodatkowy atut takiego rozwiązania to bezpieczeństwo. W przypadku tzw rozbiegania (zapętlenia) turbiny nasz silnik ulegnie zniszczeniu. Jeśli będziemy mieli klapę bez problemu uda nam sie go zgasić.
Jak to działa? Klapa przez na sekundę przed odcięciem zapłonu zamyka nam dopływ powietrza do silnika i tym samym bardzo łagodnie go gasi.
Poniżej pokażę Wam w jaki sposób dokonać tego moda na przykładzie przedlifotwego silnika M47.
Od niedawna Trandolf zastosował rozwiązanie dla ludzi któ®zy mają komputerowo wyłączony EGR. Dzięki specjalnemu BYPASSowi możemy go całkowicie fizycznie usunąć z auta. Poniżej porównanie :
Oto jaki zestaw otrzymałem w przesyłce od Trandolfa. Jest to opcja podwójna czyli miałem do wyboru EGR + klapa lub BYPASS + klapa
1 Klapa gasząca ze specjalnym podtoczeniem do założenia węża
2 Moduł sterujący wraz z wiązką
3 EGR przystosowany do montażu klapy
4 BYPASS zastępujący EGR
5 Zaślepka kolektora wydechowego (konieczna w przypadku montażu BYPASSa
W zestawie są też wszystkie potrzebne do montażu śrubki których nie ma na zdjęciu
Sam EGR ma 8 cm wysokości...
EGR + klapa to 14 cm ...
BYPASS + klapa to 8 cm a więc tyle samo ile fabrycznie ma EGR i na tą opcję się zdecydowałem
Jak już mamy ustalone co robimy to... lecimy do garażu
1. DEMONTAŻ OSŁON
Na żółto 4 spinki pierwszej osłony do wyjęcia
Na czerwono 4 śrubki imbusowe do odkręcenia
... i mamy wszystko na wierzchu
Konieczne będzie pogrzebanie również w kompie wiec odkręcając cztery zaznaczone śruby zdejmujemy jego pokrywę
2. DEMONTAŻ EGR
Tutaj mamy nasz stary EGR. Odkręcamy opaski i odłączamy przewody doprowadzające spaliny (metalowy) i powietrze gumowy.
ZWRÓĆCIE UWAGĘ NA BLASZKĘ - KLIPS NA ŚRODKU. W NIĄ WKRĘCA SIĘ ŚRUBĘ OD OSŁONY SILNIKA. ZDEJMIJCIE JĄ I ZACHOWAJCIE BO BĘDZIE POTRZEBA!!!
Tutaj mamy nasz EGR w całej okazałości. Na czerwono zaznaczyłem śruby które należy wykręcić aby odkręcić go od kolektora (nasz egr nie będzie potrzebny bez względu czy wybierzecie bypass czy egr ponieważ nie ma w nim miejsca na przykręcenie klapy.)
Tutaj kolektor dolotowy już bez zaworu EGR
3. DEMONTAŻ RURKI SPALIN I ZAŚLEPIENIE KOLEKTORA WYDECHOWEGO
Następnie usuwamy rurkę doprowadzającą spaliny od kolektora do EGR
Przykręcona jest jedną śrubką mniej więcej na środku silnika...
Następnie żeby zrobić sobie miejsce demontujemy dolot powietrza idący od przepływomierza do turbiny.
W tym celu odkręcamy dwie zaznaczone śrubki. na turbinie oraz odmie rura siedzi na wcisk.
Rurka od spalin przykręcona jest do kolektora wydechowego dwoma śrubami. ODKRĘCAMY
tymi samymi śrubami przykręcona jest osłona termiczna. Zaślepkę kolektora wraz z uszczelką musimy wsunąć pod osłonę i przyłapać ją śrubami.
Kolektor mamy zaślepiony. Myjemy rączki i udajemy się w kierunku puszki ECU
4. MONTAŻ KLAPY GASZĄCEJ
Naszą wiązkę do klapy wyprowadziłem z niej przez gumową rurkę. następnie zrobiłem dziurkę w wolnej zaślepce i tamtędy dostałem się do komory silnika.
Kable mają zarobione wsuwki. nasuwamy je mocno na odpowiednie piny w klapie zgodnie z instrukcją od Trandolfa:
PIN w przepustnicy---------------kolor kabla
4--------------------------------przezroczysty z czarną końcówką
3--------------------------------przezroczysty z czerwoną końcówką
2--------------------------------niebieski kabel z czarną końcówką
następnie montujemy BYPASS wraz z klapą gaszącą (lub EGR jeśli wybieracie tą opcję)
Na czerwono - śruby mocujące bypass do kolektora.
na żółto - śruby mocujące klapę do BYPASSa
- Jak widzicie lewa dolna śruba zasłonięta jest klapą. Dwie dolne śruby przykręcamy najpierw NA GOTOWO
- Następnie przykręcamy klapę do BYPASSA - jak widzicie dwie górne śruby są wspólne i przykręcają klapę do BYPASSA i BYPASS do kolektora jednocześnie.
Następnie wracamy do puszki ECU. Nasz moduł ma 4 przewody:
- czerwowy z oczkiem - WYJMUJEMY BEZPIECZNIK Z GNIAZDA NA CZERWONYM KABLU
- czarny
- niebieski
- biały
UWAGA!!! Popsuła mi się lutownica dlatego wszystko łączyłem na szybkozłączki. Zalecam zlutowanie połączeń!!!
- CZERWONY montujemy od śrubkę od zasilania przekaźnika świec żarowych. (żeby go wyjąć wsuwamy z boku w szczelinkę płaski śrubokręt
- CZARNY łączymy z kablami brązowymi (masa)
Następnie odnajdujemy zielono - fioletowy kabel który prowadzi do pinu 26 w 40 pinowej wtyczce ECU
PRZECINAMY TEN KABEL ok 5cm od wtyczki
- niebieski przewód od modułu klapy łączymy z przeciętym kabelkiem idącym do wtyczki ECU
- biały kabel łączymy z przeciętym kabelkiem idącym gdzieś w głąb wiązki samochodu
Układamy ładnie wszystkie kable. Wkładamy wyjęty wcześniej bezpiecznik na czerwonym przewodzie modułu klapy. Zamykamy puszkę ECU.
5. SKŁADANIE WSZYSTKIEGO DO KUPY
Zaślepiamy przewód podciśnienia idący do Ś.P. EGRa. Oczywiście możemy zdemontować elektrozawór i odłączyć przewód przy trójniku gdzieś pod kolektorem i tam zaślepić ale... ja tego nie miałem siły robić.
Zakładamy i skręcamy rurę doprowadzającą powietrze i PRAWIE gotowe (jeśli wybraliście opcję z EGRem musicie odrobinkę obciąć gumową rurę)
Na tym etapie możemy już dokonać próbnego zgaszenia i sprawdzić jak nasza klapa działa. A DZIAŁA WYŚMIENICIE!!!
Przy składaniu osłon pojawia się problem. Po pierwsze klapa trochę wystaje a po drugie pozbywając się EGRa pozbyliśmy się punktu montażu osłony :/
dociśnijcie osłonę silnika do klapy. W wyściółce odgniecie Wam się miejsce którym osłona opiera się o klapę. Wytnijcie ostrym nożykiem wyściółkę w tym miejscu (sorry za brak zdjęcia. około 1x4cm paseczek)
Wczoraj całość skończyła się na montażu osłony na trytytce zaczepionej o przewód wspomagania...
Nie jadłem i nie spałem cały dzień. NIE MOŻE TAK BYĆ!
Rozbieramy od nowa...
Okazuje się, że dziura po śrubce wypada idealnie w miejscy gdzie metalowa opaska zaciska nam gumowy wąż na przepustnicy...
Luzujemy opaskę i wsuwamy pomiędzy jej metalowe dwie "warstwy" nasz klips z gwintem zdjęty ze starego zaworu EGR w pozycji odwróconej:
Troszkę nam zajmie jego idealne ustawienie ale finalnie możemy przymocować osłonę w fabrycznych miejscach (musimy "pożyczyć" krótką śrubkę którą mocowany był przewód powietrza przy obudowie filtra... (tam wkręcamy długą którą wcześniej przykręcona była osłona silnika do EGR
I tutaj wszystko złożone na gotowo. Osłona jest odrobinkę wyżej bo opiera się na klapie, ale nie widać tego.
KONIEC!!! cieszymy się aksamitnym gaszeniem i bezpieczeństwem w przypadku awarii turbiny!
Tak to gaśnie u mnie ale nie widać totalnie efektu...
https://www.youtube.com/watch?v=Pb-IH3nLVTk
Filmik zapożyczony z internetów:
https://www.youtube.com/watch?v=qjTkYmBjOHQ
Specjalne podziękowania dla Trandolfa.
Zezwalam na kopiowanie tego DIY na inne fora pod warunkiem wskazania mnie i Trandolfa jako autorów poradnika.
ENJOY!
Jest na to rada. Możemy zamontować pochodzącą z nowszych modeli BMW klapę gaszącą wraz ze specjalnym modułem sterującym.
Dodatkowy atut takiego rozwiązania to bezpieczeństwo. W przypadku tzw rozbiegania (zapętlenia) turbiny nasz silnik ulegnie zniszczeniu. Jeśli będziemy mieli klapę bez problemu uda nam sie go zgasić.
Jak to działa? Klapa przez na sekundę przed odcięciem zapłonu zamyka nam dopływ powietrza do silnika i tym samym bardzo łagodnie go gasi.
Poniżej pokażę Wam w jaki sposób dokonać tego moda na przykładzie przedlifotwego silnika M47.
Od niedawna Trandolf zastosował rozwiązanie dla ludzi któ®zy mają komputerowo wyłączony EGR. Dzięki specjalnemu BYPASSowi możemy go całkowicie fizycznie usunąć z auta. Poniżej porównanie :
Oto jaki zestaw otrzymałem w przesyłce od Trandolfa. Jest to opcja podwójna czyli miałem do wyboru EGR + klapa lub BYPASS + klapa
1 Klapa gasząca ze specjalnym podtoczeniem do założenia węża
2 Moduł sterujący wraz z wiązką
3 EGR przystosowany do montażu klapy
4 BYPASS zastępujący EGR
5 Zaślepka kolektora wydechowego (konieczna w przypadku montażu BYPASSa
W zestawie są też wszystkie potrzebne do montażu śrubki których nie ma na zdjęciu
Sam EGR ma 8 cm wysokości...
EGR + klapa to 14 cm ...
BYPASS + klapa to 8 cm a więc tyle samo ile fabrycznie ma EGR i na tą opcję się zdecydowałem
Jak już mamy ustalone co robimy to... lecimy do garażu
1. DEMONTAŻ OSŁON
Na żółto 4 spinki pierwszej osłony do wyjęcia
Na czerwono 4 śrubki imbusowe do odkręcenia
... i mamy wszystko na wierzchu
Konieczne będzie pogrzebanie również w kompie wiec odkręcając cztery zaznaczone śruby zdejmujemy jego pokrywę
2. DEMONTAŻ EGR
Tutaj mamy nasz stary EGR. Odkręcamy opaski i odłączamy przewody doprowadzające spaliny (metalowy) i powietrze gumowy.
ZWRÓĆCIE UWAGĘ NA BLASZKĘ - KLIPS NA ŚRODKU. W NIĄ WKRĘCA SIĘ ŚRUBĘ OD OSŁONY SILNIKA. ZDEJMIJCIE JĄ I ZACHOWAJCIE BO BĘDZIE POTRZEBA!!!
Tutaj mamy nasz EGR w całej okazałości. Na czerwono zaznaczyłem śruby które należy wykręcić aby odkręcić go od kolektora (nasz egr nie będzie potrzebny bez względu czy wybierzecie bypass czy egr ponieważ nie ma w nim miejsca na przykręcenie klapy.)
Tutaj kolektor dolotowy już bez zaworu EGR
3. DEMONTAŻ RURKI SPALIN I ZAŚLEPIENIE KOLEKTORA WYDECHOWEGO
Następnie usuwamy rurkę doprowadzającą spaliny od kolektora do EGR
Przykręcona jest jedną śrubką mniej więcej na środku silnika...
Następnie żeby zrobić sobie miejsce demontujemy dolot powietrza idący od przepływomierza do turbiny.
W tym celu odkręcamy dwie zaznaczone śrubki. na turbinie oraz odmie rura siedzi na wcisk.
Rurka od spalin przykręcona jest do kolektora wydechowego dwoma śrubami. ODKRĘCAMY
tymi samymi śrubami przykręcona jest osłona termiczna. Zaślepkę kolektora wraz z uszczelką musimy wsunąć pod osłonę i przyłapać ją śrubami.
Kolektor mamy zaślepiony. Myjemy rączki i udajemy się w kierunku puszki ECU
4. MONTAŻ KLAPY GASZĄCEJ
Naszą wiązkę do klapy wyprowadziłem z niej przez gumową rurkę. następnie zrobiłem dziurkę w wolnej zaślepce i tamtędy dostałem się do komory silnika.
Kable mają zarobione wsuwki. nasuwamy je mocno na odpowiednie piny w klapie zgodnie z instrukcją od Trandolfa:
PIN w przepustnicy---------------kolor kabla
4--------------------------------przezroczysty z czarną końcówką
3--------------------------------przezroczysty z czerwoną końcówką
2--------------------------------niebieski kabel z czarną końcówką
następnie montujemy BYPASS wraz z klapą gaszącą (lub EGR jeśli wybieracie tą opcję)
Na czerwono - śruby mocujące bypass do kolektora.
na żółto - śruby mocujące klapę do BYPASSa
- Jak widzicie lewa dolna śruba zasłonięta jest klapą. Dwie dolne śruby przykręcamy najpierw NA GOTOWO
- Następnie przykręcamy klapę do BYPASSA - jak widzicie dwie górne śruby są wspólne i przykręcają klapę do BYPASSA i BYPASS do kolektora jednocześnie.
Następnie wracamy do puszki ECU. Nasz moduł ma 4 przewody:
- czerwowy z oczkiem - WYJMUJEMY BEZPIECZNIK Z GNIAZDA NA CZERWONYM KABLU
- czarny
- niebieski
- biały
UWAGA!!! Popsuła mi się lutownica dlatego wszystko łączyłem na szybkozłączki. Zalecam zlutowanie połączeń!!!
- CZERWONY montujemy od śrubkę od zasilania przekaźnika świec żarowych. (żeby go wyjąć wsuwamy z boku w szczelinkę płaski śrubokręt
- CZARNY łączymy z kablami brązowymi (masa)
Następnie odnajdujemy zielono - fioletowy kabel który prowadzi do pinu 26 w 40 pinowej wtyczce ECU
PRZECINAMY TEN KABEL ok 5cm od wtyczki
- niebieski przewód od modułu klapy łączymy z przeciętym kabelkiem idącym do wtyczki ECU
- biały kabel łączymy z przeciętym kabelkiem idącym gdzieś w głąb wiązki samochodu
Układamy ładnie wszystkie kable. Wkładamy wyjęty wcześniej bezpiecznik na czerwonym przewodzie modułu klapy. Zamykamy puszkę ECU.
5. SKŁADANIE WSZYSTKIEGO DO KUPY
Zaślepiamy przewód podciśnienia idący do Ś.P. EGRa. Oczywiście możemy zdemontować elektrozawór i odłączyć przewód przy trójniku gdzieś pod kolektorem i tam zaślepić ale... ja tego nie miałem siły robić.
Zakładamy i skręcamy rurę doprowadzającą powietrze i PRAWIE gotowe (jeśli wybraliście opcję z EGRem musicie odrobinkę obciąć gumową rurę)
Na tym etapie możemy już dokonać próbnego zgaszenia i sprawdzić jak nasza klapa działa. A DZIAŁA WYŚMIENICIE!!!
Przy składaniu osłon pojawia się problem. Po pierwsze klapa trochę wystaje a po drugie pozbywając się EGRa pozbyliśmy się punktu montażu osłony :/
dociśnijcie osłonę silnika do klapy. W wyściółce odgniecie Wam się miejsce którym osłona opiera się o klapę. Wytnijcie ostrym nożykiem wyściółkę w tym miejscu (sorry za brak zdjęcia. około 1x4cm paseczek)
Wczoraj całość skończyła się na montażu osłony na trytytce zaczepionej o przewód wspomagania...
Nie jadłem i nie spałem cały dzień. NIE MOŻE TAK BYĆ!
Rozbieramy od nowa...
Okazuje się, że dziura po śrubce wypada idealnie w miejscy gdzie metalowa opaska zaciska nam gumowy wąż na przepustnicy...
Luzujemy opaskę i wsuwamy pomiędzy jej metalowe dwie "warstwy" nasz klips z gwintem zdjęty ze starego zaworu EGR w pozycji odwróconej:
Troszkę nam zajmie jego idealne ustawienie ale finalnie możemy przymocować osłonę w fabrycznych miejscach (musimy "pożyczyć" krótką śrubkę którą mocowany był przewód powietrza przy obudowie filtra... (tam wkręcamy długą którą wcześniej przykręcona była osłona silnika do EGR
I tutaj wszystko złożone na gotowo. Osłona jest odrobinkę wyżej bo opiera się na klapie, ale nie widać tego.
KONIEC!!! cieszymy się aksamitnym gaszeniem i bezpieczeństwem w przypadku awarii turbiny!
Tak to gaśnie u mnie ale nie widać totalnie efektu...
https://www.youtube.com/watch?v=Pb-IH3nLVTk
Filmik zapożyczony z internetów:
https://www.youtube.com/watch?v=qjTkYmBjOHQ
Specjalne podziękowania dla Trandolfa.
Zezwalam na kopiowanie tego DIY na inne fora pod warunkiem wskazania mnie i Trandolfa jako autorów poradnika.
ENJOY!