Kiedy geometria a zbieżność

Forum dla początkujących użytkowników forum. Jeśli nie wiesz gdzie napisać, pisz tutaj. Tutaj trafiają wszystkie wątki zakładane przez formularz na stronie głównej naszego forum.
Grzesiek_321
Bywalec forum
Posty: 27
Rejestracja: 10 lis 23, 16:25
BMW: E46 w kombi
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: świętokrzyskie
Miasto: Kielce
VIN: PJ53089
Płeć:

#1

Post autor: Grzesiek_321 »

Cześć jakoś 2 miesiące temu zmieniałem amortyzatory tylne nie robiłem żadnej geometrii ani zbieżności teraz mam zamiar wymienić wahacze przednie i stąd pytanie czy zbieżność czy geometria kierownicę mam trochę skręcona w lewo jak coś to zmieni
w0jta5
Bywalec forum
Posty: 177
Rejestracja: 26 lis 21, 8:02
BMW: E46 318+
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Karkonosze
VIN: JT02111

#2

Post autor: w0jta5 »

Tylne amortyzatory nie wpływają na zmianę geometrii zawieszenia. Natomiast przednie wahacze jak najbardziej wpłyną. Dlatego jak najbardziej jedź ustawić geometrię po wymianie wahaczy.
Awatar użytkownika
KucaQ
Bywalec forum
Posty: 320
Rejestracja: 17 sty 20, 13:27
BMW: E46 320d Touring 2003 + F30 330i 2018
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Łódź
VIN: PP00711
Płeć:

#3

Post autor: KucaQ »

Teoretycznie po wymianie samych amortyzatorów z tyłu geometria nie jest konieczna, bo amortyzator sie wymienia bez rozpinania całego zawiasu.
Po wymianie przednich wahaczy zbieżność must have, ale zadaj sobie 2 pytania:
1. Kiedy ostatnio była robiona geometria?
2. W jakim stanie są polskie drogi?

Jesli odpowiedzi, to odpowiednio - "dawno temu, nie pamiętam kiedy" oraz "chu**we" to moja rada jest taka - odżałuj te 250zł i zrób pełną gemoetrię 3D. Biorąc pod uwagę koszt samych wahaczy (bo zakładam że nie kupujesz jakichs śmieci typu Daco, Febi czy SRLline za 400zł komplet, tylko będziesz pakował co najmniej Meyle HD lub Lemfordera) to pełna geometria nie jest wyjątkowo wysokim kosztem.
diqq91
Bywalec forum
Posty: 23
Rejestracja: 27 paź 23, 10:46
BMW: E46
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: nie powiem

#4

Post autor: diqq91 »

Podepnę się do tematu, bo mam na oku pewną betkę e92 do kupienia, byłem już na oględzinach i zastanawiam się, ale wpadło mi coś zastanawiającego w oko. Od razu napiszę, że zdjęcie jest przykładowe, a ja postaram się opisać w czym jest problem, bo po prostu nie posiadam docelowego zdjęcia.
Kiedy geometria a zbieżność - BMW2024.png
Kiedy geometria a zbieżność - BMW2024.png (268.02 KiB) Przejrzano 361 razy
Z przodu ze strony kierowcy jest wszystko ok. Chodzi mi o to, że mieszczą się 3 palce w szczelinę, ale problem jest od strony pasażera, gdzie już w te same miejsce mieszczą się już tylko 2 palce, więc koło jest trochę przesunięte. Sprawdzone na szybko takim o to sposobem :D Ale jak się przypatrzyłem to widać różnicę i faktycznie koło od pasażera jest przesunięte.

I teraz tak czy zbieżność, albo cała geometria 3D rozwiąże problem czy może ktoś źle zamontował sprężyny, amory lub wahacze..? A może jest to coś poważniejszego i w czym może tkwić problem?
w0jta5
Bywalec forum
Posty: 177
Rejestracja: 26 lis 21, 8:02
BMW: E46 318+
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Karkonosze
VIN: JT02111

#5

Post autor: w0jta5 »

diqq91 pisze: 3 kwie 24, 10:38 I teraz tak czy zbieżność, albo cała geometria 3D rozwiąże problem czy może ktoś źle zamontował sprężyny, amory lub wahacze..? A może jest to coś
E90 chyba nie mają regulowanego tylnego mocowania przedniego wahacza, więc regulacja KWSZ nie jest możliwa, więc geometrią tego raczej nie zniwelujesz - tak domniemam, aczkolwiek należy to zweryfikować od spodu.
Awatar użytkownika
KucaQ
Bywalec forum
Posty: 320
Rejestracja: 17 sty 20, 13:27
BMW: E46 320d Touring 2003 + F30 330i 2018
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Łódź
VIN: PP00711
Płeć:

#6

Post autor: KucaQ »

W E9x masz z przodu 2 wahacze. Podnośnik lub kanał i zawias do weryfikacji od spodu. Opcji wiele - od wyrobionych tulei na wahaczach, poprzez wygięcie samych wahaczy, aż po uszkodzenie sanek.
diqq91
Bywalec forum
Posty: 23
Rejestracja: 27 paź 23, 10:46
BMW: E46
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: nie powiem

#7

Post autor: diqq91 »

w0jta5 pisze: 4 kwie 24, 7:33
diqq91 pisze: 3 kwie 24, 10:38 I teraz tak czy zbieżność, albo cała geometria 3D rozwiąże problem czy może ktoś źle zamontował sprężyny, amory lub wahacze..? A może jest to coś
E90 chyba nie mają regulowanego tylnego mocowania przedniego wahacza, więc regulacja KWSZ nie jest możliwa
KucaQ pisze: 4 kwie 24, 9:38 W E9x masz z przodu 2 wahacze. Podnośnik lub kanał i zawias do weryfikacji od spodu. Opcji wiele - od wyrobionych tulei na wahaczach, poprzez wygięcie samych wahaczy, aż po uszkodzenie sanek.
Dzięki panowie za pomoc, sprawdzę wszystko i będę to weryfikował. Dzięki za cenne wskazówki na co zwrócić uwagę.

Tak jeszcze z ciekawości czy w E46 wygląda to podobnie? Czy jest może jakieś większe pole manewru i ewentualnie można to jakoś wyregulować poprzez geometrię? Pytam, bo swoją E46 mam już dłuższy czas, a nigdy nie zagłębiałem się w takie rzeczy, bo nie było potrzeby :D
w0jta5
Bywalec forum
Posty: 177
Rejestracja: 26 lis 21, 8:02
BMW: E46 318+
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Karkonosze
VIN: JT02111

#8

Post autor: w0jta5 »

diqq91 pisze: 4 kwie 24, 10:36 Tak jeszcze z ciekawości czy w E46 wygląda to podobnie? Czy jest może jakieś większe pole manewru i ewentualnie można to jakoś wyregulować poprzez geometrię? Pytam, bo swoją E46 mam już dłuższy czas, a nigdy nie zagłębiałem się w takie rzeczy, bo nie było potrzeby :D
W E46 możesz ustawić z przodu zbieżność i odrobinę pochylenie koła, jeśli wykonawcy będzie się chciało ściąć fabryczny pin ustalający; z tyłu zbieżność i pochylenie kół.
Awatar użytkownika
KucaQ
Bywalec forum
Posty: 320
Rejestracja: 17 sty 20, 13:27
BMW: E46 320d Touring 2003 + F30 330i 2018
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Łódź
VIN: PP00711
Płeć:

#9

Post autor: KucaQ »

diqq91 pisze: 4 kwie 24, 10:36 Tak jeszcze z ciekawości czy w E46 wygląda to podobnie?
W E46 mamy pojedynczy wahacz mocowany w 3 punktach - sworzeń do zwrotnicy, sworzeń do sanek i tuleja do podłogi.
Teoretycznie nie ma możliwości regulacji pozycji koła przód/tył poprzez sama geometrię, ale mozna to ewentualnie skorygować wymieniając fabryczne tuleje wahaczy na acentryczne, ale do ustawienia geometrii na acentrycznych tulejach trzeba podobno mieć niezłego magika, który wie co robi, a nie patrzy tylko na ekran i kolory zakresów regulacji ;)
w0jta5
Bywalec forum
Posty: 177
Rejestracja: 26 lis 21, 8:02
BMW: E46 318+
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Karkonosze
VIN: JT02111

#10

Post autor: w0jta5 »

KucaQ pisze: 5 kwie 24, 9:15 ale do ustawienia geometrii na acentrycznych tulejach trzeba podobno mieć niezłego magika, który wie co robi, a nie patrzy tylko na ekran i kolory zakresów regulacji ;)
Nie ma znaczenia czy robisz geometrię z acentryczną tuleją czy centryczną.
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Forum dla początkujących”