E46 Montaż panela Klimatronika w samochodzie bez klimatyzacj

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#1

Post autor: mariryb »

Witam

Dokonałem ostatnio modyfikacji niespotykanej nigdzie na forach. Zdarzają się wersje E46 całkowicie bez klimatyzacji, ja niestety taką mam. Zamontowałem panel z klimatronika :
Obrazek

Potrzebne do tego będą
-cała kompletna nagrzewnica z klimatronika, z wszystkimi silniczkami,
-elektrozawór wody 64118369805 (jest on taki sam w każdej E46 i wiekszości e39 (PB i ON)+ węże wodne
-trochę kabli
-panel klimatronika
-wtyczka 18-pinowa do panela

Najważniejsza część do wymiana nagrzewnicy. Aby to zrobić należy zdemontować całą deskę, oraz pod maska, korytko z kiltrem kabinowym + ścianka grodziowa zasłaniająca nagrzewnicę.

Jak zdjąć deskę można obejrzeć na filmiku. Trzeba niemal wszystko zdemontować w środku
http://www.youtube.com/watch?v=XAZN-c53H4k

U mnie wyglądało to tak :

Obrazek

Wkładamy nową nagrzewnicę(nie montujemy węzy wodnych- to później) , instalacja zasilająca prądem pasuje ze starej. Możemy poskładać deskę i niemal cały środek.
Teraz musimy rozbudować instalację elektryczną o kilka elementów, które są podłączone do panela. Do panela są podłączone 4 kostki. 3 mamy, brakuje nam 18 pinowej, musimy ja kupić bo ona występuje tylko z instalacji klimatyzacji.

Załączam teraz schemat elektryczny całej instalacji klimatyzacji
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=6320896#6320896

Obrazek
Obrazek

Obrazek

Wtyczka 18-to pinowa to gniazdo B na schemacie.

Teraz z tej wtyczki musimy podłaczyć kilka kabelków.

pin 13,14 (brazowe przewody) podłaczamy gdzieś do przewodu masowego.
pin 9 - przekaźnik sprzęgła sprężarki (przekaźnik 8373700)- ja nie mam sprężarki, więc pominąłem przekaźnik i ten pin podłączyłem do stałego plusa.
pin 8 - podłączamy do A5 (deska rozdzielcza), A75 instrument control module, a praktyce jest to taki przewód :
Obrazek

Jest to sieć danych, możemy go znaleźć w wtyczce przed nagrzewnicą:
Obrazek

Ta większa wtyczka, wpinamy sie w niego.

Opcjonalnie do tej 18pinoej wtyczki możemy podłączyć:
2,7,10 - czujnik ciśnienia czynnika chłodzącego
1,17 - czujnik nasłonecznienia
11,15,16,18 - czujnik brzydkiego zapachu

Ale wystarczą plus, masa i przewód z danymi. Jeszcze nie składamy całkowicie bo do jednej wtyczki będziemy musieli dodać przewód do zaworu wodnego.
Zawór wodny jest potrzebny aby sterować ciepłem. W opcji bez klimy go nie ma, a sterowanie odbywa się linka zamykającą klapkę w nagrzewnicy.

Zawór jest ten sam w każdej wersji E46 PB i ON oraz E39 2.0-3.0 PB i ON

Sam zwór :
Obrazek


Jest on zamontowany przy prawym kielichu amortyzatora.

Obrazek



Instalacja wodna :

Pod kolektorem dolotowym wychodzi wąż zasilający, wchodzi on do zaworu a zawór podłączony do nagrzewnicy, lewej rurki.

Obrazek

Instalacja elektryczna :

Wg schematu instalacji klimatyzacji
Obrazek

zawór ma oznaczanie Y36

Jeden jego przewód (minusowy) jest podpięty do panela klimatronika (wtyczka A, pin 4) Biała wtyczka, przewłod oryginalnie ge-br (żółto-brązowy), u mnie na zdjęciu ma kolor filetowy(bo jest to dołożony przez mnie)
Obrazek


Drugi przewód z zaworu (czerwono zielony) idzie do stałego plusa poprzez bezpiecznik 62.
Ja podłączyłem się pod przewód plusowy w skrzynce kompa silnika, z zastosowaniem bezpiecznika.

Obrazek

Obrazek
Obrazek


To już niemal wszystko, jest jeszcze dodatkowo taka linka :
Obrazek

ta zielona, idzie ona do środkowych nawiewów. W opcji bez klimy jej nie ma, wiec żeby ja mieć to trzeba ją dołożyć oraz wymienić środkowe nawiewy.
Działa to tak, że gdy mamy np. ustawiony nawiew ciepłego powietrza na szybę to możemy ustawić sobie zimne powietrze na nawiewy centralne. Ja jeszcze tego nie zrobiłem.

Ja to robiłem etapami, najpierw wymieniłem nagrzewnicę, później szukałem informacji jak podłączyć instalacje elektryczną aby działało a później zawór wody. Ale teraz jak już wszystko wiadomo to można zrobić odrazu, także te przewody dodatkowe poprowadzić jak mamy zdjętą deskę.

Może trafić się też taka niespodzianka że w wymienionej nagrzewnicy będzie uszkodzony jeż - opornica dmuchawy, wtedy może nie włączać się silnik dmuchawy, albo falować mogą obroty, ale to już oddzielny temat i może wam się to nie trafi.

U mnie wszystko działa. Mogę sterować nawiewami, temperaturą nadmuchu, obiegiem wewnętrznym. Jedynie nie ma klimy, ale już połowa instalacji jest ;)
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#2

Post autor: mariryb »

Uzupełnię jeszcze temat tej linki. Aby wszystko było ok to trzeba dodać taka linkę oraz wymienić środkowa kratę nadmuchu. Tak to wygląda :

Obrazek

Obrazek

Jestem już po montażu. Na tym etapie można zakończyć prace jeśli nie chcemy mieć klimy a tylko panel. Jeśli chcemy to niedługo powstanie drugi temat - kontynuacja z instrukcją montażu klimy.

Pozdrawiam
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
Zablokowany
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”