[E46]Dołożenie czujnika deszczu i zmierzchu + programowanie

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
Domin
Bywalec forum
Posty: 462
Rejestracja: 22 wrz 14, 19:59
BMW: E46 3xxCi
Rok produkcji: 2006
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa

#1

Post autor: Domin »

Witam. Uporałem się w końcu z dołożeniem do swojej Bawarki E46 przed liftem czujnika zmierzchu oraz deszczu (na oryginalnej szybie)
Postanowiłem wrzucić skromne DIY jeśli ktoś sobie zamarzy wrzucić fajny dodatek do swojej Buni.

Celem przeróbki jest dołożenie czujnika automatycznych świateł oraz automatycznego działania wycieraczek. W takiej konfiguracji praktycznie zapominamy o obsłudze świateł oraz wycieraczek w brzydką pogodę.

Co należy zakupić:
1. Moduł świateł z funkcją automatycznych świateł w zależności od tego czy ktoś ma ksenon czy jego brak są dostępne do kupienia różne moduły. Pasują również moduły z compakta. Obrazek
2. Czujnik deszczu/zmroku RLS nr. 6 923 954 Obrazek
3. Wtyczka do czujnika RLS
4. Płytka montażowa czujnika RLS Obrazek
5. Żel mocujący płytkę do szyby czołowej (pierwszy raz użyłem sylikon bezbarwny, ale rozpuszcza się od słońca)
6. Obudowa lusterka kryjąca czujnik RLS Obrazek
7. 4x kabel 0,75mm ok 2m.
8. Taśma bawełniana do otulenia kabli
9. Oryginalny konektor żeński do skrzynki bezpieczników

Ok, zaczynamy!
1. Odpinamy akumulator.
2. Zdejmujemy schowek pasażera oraz opuszczamy skrzynkę bezpieczników i odpinamy z niej taki fajny czarny prostokącik do którego wchodzi sporo kabli.
3. Podważamy zaślepkę poduszki słupka i wykręcamy 3 śrubki - torx20. Zdejmujemy osłonę słupka.
4. Wyciągamy lampkę podsufitki i odkręcamy słonecznik pasażera + osłonkę szyberdachu z przełącznikiem (jeśli jest).
5. Zdejmujemy lusterko i zmieniamy w nim obudowę a przez nóżkę lusterka prowadzimy 4 kable które lutujemy do wtyczki.
6. Przyklejamy podstawkę czujnika RLS do szyby a następnie montujemy czujnik RLS. Jest on na blokady przesuwne.
7. 4 kabelki oplatamy taśma bawełnianą i puszczamy podsufitką a dalej słupkiem pasażera w dół, za skrzynkę bezpieczników.
8. Odpinamy środkową kostkę z modułu komfortu będącego za schowkiem. Kostka x253 (54piny)

Pora na elektrykę:
Do czujnika deszczu idą 4 kabelki.
Pin 1 z kostki wpinamy w skrzynkę bezpieczników F15 beziecznik 5A jest to plus po zapłonie po przekręceniu stacyjki na pierwszą pozycję. (Nie zapomnijmy wyjąć ze skrzynki bezpieczników zabezpieczenia - długa biała plastikowa listewka wyciągana od boku)
Pin 2 z kostki wpinamy do masy oryginalnie pod podłogą blisko deski rozdzielczej, ale nie ściągając dywanu można szukać masy gdziekolwiek.
Pin 3 ciągniemy do czarnej skrzynki :D kabelek ma kolor czerwono biały w żółte plamki - nie sposób go nie rozpoznać - jest to Can-bus potrzebny aby auto widziało nowy gadżet.
Pin 4 leci do GM5 a więc do modułu komfortu. Należy go zmostkować z kabelkiem brązowo zielonym idącym do pinu 45 w kostce 54pinowej x253
Kable ładnie prowadzimy, składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Teraz pora na czujnik świateł:
1. Podważamy listwę dekoracyjną.
2. Odkręcamy 2 śrubki trzymające moduł świateł.
3. Wyciągamy oryginalny moduł i w to miejsce montujemy nowy.

Od strony mechanicznej to wszystko. Polecam kupić żel koloru czarnego/ sylikon czy folię termokurczliwą nietransparentną aby zamaskować dookoła czujnik deszczu tak jak jest to w oryginale. (Ewentualnie wymiana przedniej szyby)

Czas na kodowanie...
Odpalamy NCS EXPERT. Nie będę pisał jak skonfigurować profil bo jest tego pełno na necie.
Wchodzimy w moduł GM5 i szukamy pozycji REGEN SENSOR. Zmieniamy z nicht_aktiv na aktiv.

Następnie wchodzimy w moduł ALSZ i zmieniamy pozycje tak aby zostały jak poniżej:
DRL_DIMMUNG
wert_01 - dzienne na 0%, wert_02 - dzienne na 18%, wert_03 - dzienne na 30%
TAGFAHRLICHT_ECE
aktiv
GED_FL_ALS_DRL
aktiv


Do prawidłowego działania modułu świateł należy za pomocą Pa Softa zmienić vin oraz przebieg modułu świateł na ten co w liczniku bo inaczej przy przebiegu dziennym ujrzymy kropkę.

Efektem będą światła drogowe świecące na x% swej mocy w dzień, zaś jeśli będzie zbliżała się noc, światła przełączą się automatycznie na mijania, jednak pod warunkiem, że przełącznik świateł będzie ustawiony na pozycję A. Tym samym nie zapomnimy o światłach, gdyż na pozycji 0 również świecą się światła dzienne (drogowe na x%)
Wycieraczki aktywujemy po każdym wejściu do auta podniesieniem wajchy wycieraczek raz w górę. Wycieraczki pierwszy raz wytrą szybę, zaś każdy kolejny raz wytrą ją dopiero gdy na szybie znajdzie się woda/śnieg. Po wyłączeniu zapłonu moduł zostaje rozłączony do kolejnej aktywacji wajchą, oznacza to, że po kolejnym odpaleniu auta, aby wycieraczki z czujnikiem zadziałały prawidłowo, należy powrócić wajchą do pozycji 0 a następnie kolejny raz ją aktywować. Na pozycji 2 oraz 3 wycieraczki działają w trybie manualnym.
Wygląd końcowy: Obrazek

Wszystko wykonane przeze mnie, nie wyrażam zgody na kopiowanie na inne fora.
Pozdrawiam. Domin
Taki mini projekcik --> E czterdziestki szóstki
Awatar użytkownika
MARC
Administrator
Posty: 5472
Rejestracja: 12 lip 11, 15:25
BMW: Search
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: KRAKOW
Lokalizacja: KRAKÓW

#2

Post autor: MARC »

Super opis.

Na pewno przyda się nie jednej osobie.
wozny83
Bywalec forum
Posty: 275
Rejestracja: 12 cze 11, 23:02
BMW: E46 320d 150KM
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Czeladz
Lokalizacja: Czeladź

#3

Post autor: wozny83 »

Dobry opis więc trzeba działać :)
Obrazek
Awatar użytkownika
Broder
Specjalista
Posty: 2090
Rejestracja: 3 paź 14, 23:28
BMW: E36 M3 E46 330D 410KM 850Nm
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: EX93017

#4

Post autor: Broder »

Kodowales cos odnosnie deszczu ? Jakas inicjalizacja cos? Bo u mnie wycieraczki dzialaja nonstop jak by widzialy deszcz mimo kodowania i poprawnej inicjalizacji.
Czy udalo Ci sie przykleic sensor bez babli powietrza? Masz jakis spob na to? U mnie zostaly 2 babelki

Poza tym, moze nie w 100% zgodnie z ori instalacja, ale ja zeby nie ciagnac 4 kabli , plus po zaplonie i mase wzialem z fotochromu tuz przy lusterku, a CAN wzialem z licznika. Tym sposobem do GM5 idzie musialem ciagnac tylko 1 przewod
Obrazek
Domin
Bywalec forum
Posty: 462
Rejestracja: 22 wrz 14, 19:59
BMW: E46 3xxCi
Rok produkcji: 2006
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa

#5

Post autor: Domin »

Do tematu dodam, że pracuję nad wiekszą czułością czujnika zmierzchu, gdyż przełącza światła nawet jeśli wjedziemy do lasu :crazy:

Zapewne chodzą Ci ciągle wycieraczki bo wypiąłeś kabel z pinu 45 i w jego miejsce wpiąłeś kabel od czujnika, a należy podpiąć kabel od czujnika (zielono brązowy) do kabla który leci z manetki wycieraczek do pinu 45. Czyli złączenie 2 kabli w 1.
Odnośnie kodowania należy w module GM5 programem NCS w Car memory czy przez kodowaniu pliku MAN zmienić funkcję: REGENSENSOR na aktiv i tyle. Wówczas działa i czujnik deszczu i świateł.
Na co kleiłeś czujnik? Żel? Sylikon? U mnie udało się bez bąbli :D Natomiast jeśli masz bąbelki weź strzykawke z igłą wsuń w miejsce bąbla i wyssij powietrze. Sprawdzony sposób :jestok:
Ja dołożyłem sporo wyposażenie do swojego auta i starałem się raczej robić oryginalnie, żeby w razie jakiejś awarii nie szukać gdzie który kabel sztukowałem. Jednak jeśli będziesz pamiętał co i jak to nie ma problemu z tym :)
Taki mini projekcik --> E czterdziestki szóstki
Awatar użytkownika
Broder
Specjalista
Posty: 2090
Rejestracja: 3 paź 14, 23:28
BMW: E36 M3 E46 330D 410KM 850Nm
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: EX93017

#6

Post autor: Broder »

jesli byl jakis kabel to na bank sie w niego wpialem, nigdy nie robie tak ze wypinam cos, a zastepuje czyms innym ;) Wiadomo ze jesli pin jest zajety to po cos ten przewod tam jest ;)
Czujnik kleilem na zel 3M , uzywalem tez strzykawki i igly, ale igle mialem zbyt gruba i nie dosc ze babelki dalej sa (ale mniejsze jak by nie bylo) to zostaly slady w zelu po igle.
Obrazek
Domin
Bywalec forum
Posty: 462
Rejestracja: 22 wrz 14, 19:59
BMW: E46 3xxCi
Rok produkcji: 2006
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa

#7

Post autor: Domin »

W takim razie pozostaje jeszcze opcja kodowania. Wejdź inpą i sprawdź w wyposażeniu czy aktywny masz sensor deszczu. No i oczywiście czujnik działa tylko na pierwszej pozycji wycieraczek (raz w góre). W takim razie napuść wody w strzykawkę i wpuść do środka a następnie naciskaj płytkę od środka wyciskając wodę na boki.
Taki mini projekcik --> E czterdziestki szóstki
Awatar użytkownika
harus
Bywalec forum
Posty: 139
Rejestracja: 13 kwie 14, 22:02
BMW: E46 316i N42
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
Lokalizacja: SJZ

#8

Post autor: harus »

Domin pisze:Do tematu dodam, że pracuję nad wiekszą czułością czujnika zmierzchu, gdyż przełącza światła nawet jeśli wjedziemy do lasu :crazy:

Zapewne chodzą Ci ciągle wycieraczki bo wypiąłeś kabel z pinu 45 i w jego miejsce wpiąłeś kabel od czujnika, a należy podpiąć kabel od czujnika (zielono brązowy) do kabla który leci z manetki wycieraczek do pinu 45. Czyli złączenie 2 kabli w 1.
Odnośnie kodowania należy w module GM5 programem NCS w Car memory czy przez kodowaniu pliku MAN zmienić funkcję: REGENSENSOR na aktiv i tyle. Wówczas działa i czujnik deszczu i świateł.
Na co kleiłeś czujnik? Żel? Sylikon? U mnie udało się bez bąbli :D Natomiast jeśli masz bąbelki weź strzykawke z igłą wsuń w miejsce bąbla i wyssij powietrze. Sprawdzony sposób :jestok:
Ja dołożyłem sporo wyposażenie do swojego auta i starałem się raczej robić oryginalnie, żeby w razie jakiejś awarii nie szukać gdzie który kabel sztukowałem. Jednak jeśli będziesz pamiętał co i jak to nie ma problemu z tym :)
I jak, doszedłeś jak zmniejszyć czułość czujnika?
Domin
Bywalec forum
Posty: 462
Rejestracja: 22 wrz 14, 19:59
BMW: E46 3xxCi
Rok produkcji: 2006
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa

#9

Post autor: Domin »

Nie miałem ostatnio czasu zajrzeć do auta, ale jak znajdę chwilę to popatrze co da się zrobić. Podejrzewam że najlepszym mechanicznym wyjściem byłoby stoczyć kawałek plastiku tak, aby więcej światła wpadało do czujnika. Wiem że w e90 jest opcja w ncs'ie zmiany czułości jednak w e46 nie znalazłem polecenia dotyczącego czujnika :( jedynie aktywacja/dezaktywacja..
Jak znajdę jakieś rozwiązanie na pewno się pochwalę.
Taki mini projekcik --> E czterdziestki szóstki
Awatar użytkownika
Broder
Specjalista
Posty: 2090
Rejestracja: 3 paź 14, 23:28
BMW: E36 M3 E46 330D 410KM 850Nm
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: EX93017

#10

Post autor: Broder »

Czujnik RLS normalnie mozna kodowac, jest w nim ustawianie czulosci. Trzeba tylko dodadc RLS do FA auta
z tego co pamietam jest to $521
Obrazek
Zablokowany
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”