E46 330d M57D30 - padł rozrusznik, kupno używki czy regeneracja?

Problemy i ich rozwiązania związane z elektroniką i alarmami w Naszych trójkach
Awatar użytkownika
dzejkob
Bywalec forum
Posty: 72
Rejestracja: 14 sie 22, 21:35
BMW: E46 330d M57 184KM
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: wielkopolskie
Miasto: 64-730
Płeć:

#1

Post autor: dzejkob »

Cześć Wam,

Szybkie pytanie. Bendiks odzywał się coraz częściej - aż w końcu padł całkiem. Miałem nadzieję, że do soboty jeszcze pociągnie i miałem odstawić auto do mechanika bo i tak wyjeżdżam na miesiąc za granice, ale nie dotrwał do soboty. Więc takie pytanko - myślę, żeby dorwać po prostu używke OEM z allegro - i tu pytanie, jakie rozruszniki będą pasować? czy np. od M57N też pasuje?
A może lepiej dać do regeneracji?

Dzieki z góry za podpowiedzi. Pozdrawiam :good:


@edit przy okazji zapytam - podsyłam filmik podczas próby odpalenia samochodu z włączonym testem 9.0. Czy taka wartość jest prawidłowa? Po przekręceniu zapłonu spada do 10,2-3V. Wydaje mi się, że jest ciiut za mało. Teraz już sam nie wiem czy to wina rozrusznika czy aku? Bendiks faktycznie mi się odzywał wcześniej, zdarzało się, że zgasiłem samochód, poszedłem do sklepu, wróciłem i za 1 razem nie zakręcił, za drugim bez zadnego zająknięcia. A ostatnio właśnie zdarzyło mi się tak, jak na filmiku, i musiałem odpalać na pych. Po przejechaniu 10-15km i podjechaniem pod swój garaż, na próbe zgasiłem go i spróbowałem odpalić - i odpalił bez zająknięcia (myślałem, że może rozrusznik się "odwiesił"). Aku to Bosch S5 008 (77Ah 780A).


Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7217
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#2

Post autor: scghost »

z rozrusznikiem pewnie nic sie nie dzieje, masz po prostu rozladowany akumulator

jakie jest napiecie przy odpalonym silniku?
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
Awatar użytkownika
dzejkob
Bywalec forum
Posty: 72
Rejestracja: 14 sie 22, 21:35
BMW: E46 330d M57 184KM
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: wielkopolskie
Miasto: 64-730
Płeć:

#3

Post autor: dzejkob »

.
Ostatnio zmieniony 31 sie 22, 1:50 przez dzejkob, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
dzejkob
Bywalec forum
Posty: 72
Rejestracja: 14 sie 22, 21:35
BMW: E46 330d M57 184KM
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: wielkopolskie
Miasto: 64-730
Płeć:

#4

Post autor: dzejkob »

scghost pisze: 31 sie 22, 1:30 z rozrusznikiem pewnie nic sie nie dzieje, masz po prostu rozladowany akumulator

jakie jest napiecie przy odpalonym silniku?
Napięcie na odpalonym (sprawdzałem 3-4 dni temu) podczas jazdy wynosiło 13,6V/13,7V. Troche mało prawda? Normalnie powinno mieć w okolicach 14,2-14,4V? Nie wiem jak stary jest to akumulator.
Jutro wyciągne z garażu żelowy aku, który używałem kiedyś awaryjnie do odpalenia starego auta gdy siadał mi aku i sprawdzę. Może faktycznie to wina akumulatora i to taki zbieg okoliczności, że pomyślałem, że to rozrusznik.
330d / 2000r / manual
Awatar użytkownika
dzejkob
Bywalec forum
Posty: 72
Rejestracja: 14 sie 22, 21:35
BMW: E46 330d M57 184KM
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: wielkopolskie
Miasto: 64-730
Płeć:

#5

Post autor: dzejkob »

Dobra, odpaliłem go na kable. Pojezdzilem Ok. 40 minut żeby trochę się podładowal.

Podsyłam zdjęcia pomiarów napięcia przez test 9.0

Postój:

Obrazek


Podczas jazdy:
Obrazek
330d / 2000r / manual
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10346
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#6

Post autor: maniek21112 »

Sprawdź multimetrem, test często zaniża. Wg mnie i aku i rozrusznik okaże się też, stawia za duży opór, nie czujesz specyficznego zapachu od niego? Jeżeli chodzi o regenerację to różnie bywa, jak dojeździ się go do końca to często jest nieopłacalna lub niemożliwa nawet. Używka plus jego sprawdzenie/regeneracja lub nowy - magneti marelli. Tylko od m57.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
Awatar użytkownika
dzejkob
Bywalec forum
Posty: 72
Rejestracja: 14 sie 22, 21:35
BMW: E46 330d M57 184KM
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: wielkopolskie
Miasto: 64-730
Płeć:

#7

Post autor: dzejkob »

maniek21112 pisze: 1 wrz 22, 8:15 Sprawdź multimetrem, test często zaniża. Wg mnie i aku i rozrusznik okaże się też, stawia za duży opór, nie czujesz specyficznego zapachu od niego? Jeżeli chodzi o regenerację to różnie bywa, jak dojeździ się go do końca to często jest nieopłacalna lub niemożliwa nawet. Używka plus jego sprawdzenie/regeneracja lub nowy - magneti marelli. Tylko od m57.
[
Wczoraj rano sprawdziłem multimetrem napięcie akumulatora na wyłączonym silniku, bez zapłonu, jedynie bagażnik był otwarty i wartość pokazywała równe 12.00V - mało. Więc postanowiłem go naładować i przy okazji przetestować pierwszy raz prostownik Bosch C3. Podłączyłem do ładowania bez wyciągania aku z auta, podpiąłem multimetr podczas ładowania i cierpliwie czekałem. Po około 1,5h na prostowniku zapaliła się dioda "OK" - czyli naładowany i przeszedł w funkcje podtrzymywania. Odłączyłem prostownik i sprawdziłem jeszcze raz multimetrem napięcie - tym razem pokazywało 12.76/12.78V. Odpalił bez żadnego problemu. Ponownie uruchomiłem test 9.0 podczas jazdy i podczas dodawania gazu wartość wynosiła 14,0V, a na luźnych obrotach ok. 13,5-13,7V.
Myślałem, że może był niedoładowany akumulator i brakowało na ten rozruch, no ale co się okazało. Po postoju ok. 2-3h i ponownej próbie uruchomienia samochodu, znów nie odpalił ;/ Podpinam multimetr a wartość na akumulatorze na wyłączonym zapłonie 12.11V - czyli znów za mało.
I teraz dwie teorie - coś zabiera mi prąd z akumulatora lub akumulator jest już stary i nie trzyma. Zadzwoniłem do poprzedniego właściciela i zapytałem czy pamięta jak stary może być ten akumulator, usłyszałem "z 5 lat".
Więc najpewniej to wina starego akumulatora, choć nie dam sobie ręki uciąć bo równie dobrze i rozrusznik może robić swoje.
O dziwo odkąd posiadam te auto nie zdarzały mi się tego typu problemy z odpalaniem samochodu po dłuższym postoju, a nawet znacznie dłuższym niż 2-3h. Samochód zakupiłem pod koniec maja, ale pierwsze tego typu akcje zaczęły się od tygodnia. W sumie noce już znacznie chłodniejsze od tego czasu bynajmniej u mnie i może akumulator już nie ciągnie.
Więc za pewne czeka mnie wymiana i akumulatora i rozrusznika. Chyba, że jest jeszcze coś co mógłbym sprawdzić - będę wdzięczny za wskazówki.
Jutro jeszcze pożyczę sprawny aku od kolegi i podmienie z moim, zobaczę czy też takie rzeczy będą miały miejsce.
Dzięki panowie za udzielenie sie w temacie.
330d / 2000r / manual
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1703
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#8

Post autor: kosteg »

Napięcia nie powalają ale sprawdź przede wszystkim pobór prądu gdy auto jest wyłączone i zamknięte. Bo to że bateria jest w takiej a nie innej kondycji może wynikać np z posiadania jakiegoś złodzieja prądu.
Obrazek
marcus330d
Bywalec forum
Posty: 420
Rejestracja: 16 lis 19, 21:54
BMW: e46 330d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Kraków
VIN: PH94151
Płeć:

#9

Post autor: marcus330d »

dzejkob pisze: 2 wrz 22, 4:02 wartość pokazywała równe 12.00V - mało. Więc postanowiłem go naładować i przy okazji przetestować pierwszy raz prostownik Bosch C3. Podłączyłem do ładowania bez wyciągania aku z auta, podpiąłem multimetr podczas ładowania i cierpliwie czekałem. Po około 1,5h na prostowniku zapaliła się dioda "OK" - czyli naładowany i przeszedł w funkcje podtrzymywania.
Nie jest możliwe naładowanie w pełni takiego akumulatora jaki jest w 3.0 (pewnie min 85Ah) w 1,5h. Chyba, że już był w pełni naładowany, przed otworzeniem bagażnika do pomiaru. Ale skoro pomiar wskazywał 12.00V to można sądzić, że był rozładowany. Poza tym napięcie spoczynkowe akumulatora nie mówi jednoznacznie o jego stopniu naładowania. By to stwierdzić jednoznacznie, trzeba by dokonać pomiaru gęstości elektrolitu.

Jeśli chcesz to ładowanie zrobić z sensem, to otwórz bagażnik, zarygluj sam zamek klapy, tak by auto widziało, że jest zamknięta i by auto się 'uśpiło' po jakimś czasie (zmniejszyło pobór prądu spoczynkowego do minimum). Podłącz prostownik i w zależności od typu akumulatora jaki masz trzymaj go pod odpowiednimi parametrami nawet do kilkunastu godzin. Polecam kanał na YT : https://www.youtube.com/c/mrAkumulator . Tu można znaleźć instukcję jak poprawnie naładować akumulator. Jeśli jesteś totalnym laikiem, odradzam prostownik, nawet 4A ładowarka z biedronki za 60zł zrobi to lepiej ;). Wtedy dopiero jak w pełni naładujesz akumulator możesz udać się do jakiegoś sklepu z akumulatorami w swojej okolicy, by ktoś właściwym przyrządem pomiarowym określił stan Twojego akumulatora.

A propos prądu spoczynkowego, czyli 'złodzieja prądu' jak mówi kolega Kosteg, to taki pomiar należy także przeprowadzić. Ja u siebie kiedyś profilaktycznie w moim 330d zrobiłem i po 15min już wartość poboru prądu była na poziomie 8-9 mA (0.008/9 A). Mam całą instalację fabryczną, żadnych aftermarketowych urządzeń wpiętych. Ten pomiar należy także dokonywać na zaryglowanych zamknach, można zaryglować auto z pilota by to przyśpieszyć.

Jak te dwa powyższe punkty będziesz miał sprawdzone to przystępujesz to pomiaru napięcia ładowania alternatora, jeśli tu jest ok, to dopiero wtedy doszukiwałbym się problemów z rozrusznikiem, bądź z połączeniami 'plusowymi' czy 'masowymi' instalacji Aku - rozrusznik - alternator.
To co widać na filmie z pierwszego postu to po prostu brak wystarczającej mocy do zasilenia rozrusznika.
dzejkob pisze: 2 wrz 22, 4:02 I teraz dwie teorie - coś zabiera mi prąd z akumulatora lub akumulator jest już stary i nie trzyma. Zadzwoniłem do poprzedniego właściciela i zapytałem czy pamięta jak stary może być ten akumulator, usłyszałem "z 5 lat".
w przypadku aku wiek jest słabym wyznacznikiem. Bardziej typ aku i jego marka, a najbardziej wpływ ma ekploatacja. Mój fabryczny wytrzymał 14 lat i jeszcze dawał ponad 500A prądu rozruchowego, a można zarżnąć aku bardzo szybko, nawet w 2 czy 3 lata.

Edit: Poczytałem o tym Boschu C3. To jest bardziej automatyczna (inteligentna) ładowarka, niż prostownik. Także jest to coś podobnego do 'biedronkowej' ładowarki za 60zł ;) Max. prąd ładowania także jest w okolicach 4A (3,8A), także jesli po 1,5h pokazała, że aku jest naładowane, to mocno bym się składaniał ku temu, że masz uszkodzony aku (ma znacznie mniejszą pojemność od znamionowej).
Jeżeli piszesz, że ma 12.75 V mierzone multimetrem na aku po odpięciu ładowarki.
Ostatnio zmieniony 2 wrz 22, 11:48 przez marcus330d, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
GUMMISS
Przyjaciel forum
Posty: 4029
Rejestracja: 8 wrz 10, 18:56
BMW: 318i Touring
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: kujawsko-pomorskie
Miasto: brodnica
Lokalizacja: Kawki
Płeć:

#10

Post autor: GUMMISS »

Bez diagnostyki ciężko stwierdzić co jest uwalone. Przydało by się zbadać cęgami ile prądu pobiera rozrusznik. Tak jest chyba 1900w, czyli jakieś 160-190A. Ale to by trzeba sprawdzić jaki jest konkretnie rozrusznik i ile powinien obierać prądu, oraz zbadać ile faktycznie pobiera. Zaraz się okaże że rozrusznik bierze 450A i to on jest winny, bo po prostu przekracza parametry akumulatora który jest "po nocy" swoim poborem pradu, a doładowany jeszcze sobie jakoś radzi.

Z pracy na stacji pamiętam że jak ktoś kupował nowy akumulator, potem przychodził z reklamacją która była nie uznana to się okazywało że albo nie było ładowania, albo był zepsuty rozrusznik. Nie zawsze nowy akumulator uleczy samochód.
Bo Możemy Więcej...
L W G 8)
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Elektronika”