Dodatkowa pompa obiegu wody - wymiana szczotek - jak to poskładać?

Problemy, pytania, porady związane z płynami, klimatyzacją, naprawami, przeglądami, wymianami
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1707
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#1

Post autor: kosteg »

Hej,
Wielokrotnie w tematach związanych z ogrzewaniem wspominałem o dostępności szczotek do dodatkowej pompy obiegu wody. Pisałem to w kontekście jej naprawy/reanimacji. Przyszedł jednak czas kiedy musiałem z tym powalczyć u siebie i... jak narazie same straty.

Zaczynając od początku:
- szczotki zamówiłem - przyszły takie jak należy (gdyby ktoś szukał, szczotki od webasto 5x5x10 to właściwy komponent)
- rozbieram pompę - demontujemy wieczko z gniazdem i otrzymujemy dostep do szczotkotrzymacza i odsłaniamy komutator

Obrazek
(tu już całość odmuchana - sporo pyłu ze szczotek tu było)

- jak widać różnica stare vs nowe jasno wskazuje na brak działania pompki:

Obrazek

- chciałem przy okazji wymienić łożysko ale oryginalne siedzi na tyle mocno, że nie mając małego ściągacza musiałem się poddać (SKF 625 ZZ C3 5x16x5 - ma pasować)

- po zamocowaniu szczotek wszystko zdaje się być na dobrej drodze:

Obrazek

- ale entuzjazm gaśnie gdy ustawiamy szczotki w pozycji zablokowanej aby zamontować całość ponownie...

Obrazek

Mam nadzieję, że widać to na zdjęciu - w tej pozycji szczotki wystają poza obrys wieczka co uniemożliwia złożenie całości. Wpadłem na pomysł zdemontowania całości (wybicia osi z tulei magnetycznej poruszającej wirnikiem - wirnik nie ma połączenia fizycznego z osią silnika) ale poskutkowało to wyłącznie destrukcją i obecnie czekam na używkę... (zdjecia po destrukcji uzupełnię)

I tu pytanie do tych co mają podobne zabawy za sobą. Jak zablokować szczotki aby miec opcję na złożenie tego jak trzeba? Czy jest to wbrew pozorom element nienaprawialny?

Bo w tej chwili to wygląda tak, że z biegiem lat skończą się sensownie sprawne używki i trzeba będzie wydac ca. 1500pln na nowy element albo kombinować i przerobić układ. Przerobić tak aby miec osobno elektrozawór i osobno pompkę gdzyż wówczas nowe komponeny można duzo taniej kupić.
Ostatnio zmieniony 3 lip 23, 11:47 przez kosteg, łącznie zmieniany 2 razy.
Obrazek
Awatar użytkownika
scghost
Bywalec forum
Posty: 7218
Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
BMW: 320i
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Krakow
VIN: CF26066
Lokalizacja: Kraków

#2

Post autor: scghost »

jak dobrze nie miec diesla :lol:


z moich doswiadczen z wszelkiej masci silnikami i 'szczotkotrzymaczami'
zwykle wystarczylo skladac podwazajac szczotki jakimis cienkimi srubokretami/haczykami itd. :D

ewentualnie wkladac najpierw na wirnik a dopiero potem calosc do obudowy
tylko jak piszesz ze nie da sie wyjac bez niszczenia... :no:

czekam na wiecej fotek :D
Obrazek
Moja zabawka :)
Moje youtuby -> -=klik=-
Okresy wymian i przeglądów -> >klik<
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1707
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#3

Post autor: kosteg »

scghost pisze: 3 lip 23, 10:15 jak dobrze nie miec diesla
Pragnę przypomniec, ze 316i też ma podobne ustrojstwo a od generacji e9x jest to standard dla auto z opcją "rest" na panelu klimy :)
scghost pisze: 3 lip 23, 10:15 z moich doswiadczen z wszelkiej masci silnikami i 'szczotkotrzymaczami'
zwykle wystarczylo skladac podwazajac szczotki jakimis cienkimi srubokretami/haczykami itd
komutator jest na tyle głeboko, że nie ma szans abym to czymkolwiek w ten sposób przytrzymał. Wiem zdjęcia słabe ale jak już poznałem problem to skupiłem się na nim a nie na dokumentacji (nie mam Twojego doświadczenia z kręceniem itp). Niemniej patrząc z boku mniej więcej szczotki zaczynają dotykać komutatora gdy uszczelka szczotkotrzymacza już dotyka cylindra obudowy...
scghost pisze: 3 lip 23, 10:15 ewentualnie wkladac najpierw na wirnik a dopiero potem calosc do obudowy
tylko jak piszesz ze nie da sie wyjac bez niszczenia...
I to był równiez mój plan. Niemniej albo te elementy są wyjątkowo słabe albo nie ma sposobu na ich demontaż. Wirujący wraz z osią pompy cylider/pierścień ma zatopioną tuleję osadzoną na osi. Przy próbie wybijania tuleja niemal nie drgnęła zaś ten cylinder/pierścień dokonał pełnej dezintegracji...

Jak przyjdzie nowa pompa to umieszczę zdjęcia sprawnych komponentów i mojego armagedonu. Teraz poskładałem to tylko tak aby uszczelnić układ i nieruchomość zmienić ponownie w pojazd :D
Obrazek
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Układ chłodzenia i ogrzewania”