Dodatkowa pompa obiegu wody - wymiana szczotek - jak to poskładać?
-
- Bywalec forum
- Posty: 1707
- Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
- BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
- Rok produkcji: 2005
- Państwo: Polska
- Województwo: dolnośląskie
- Miasto: Wroclaw
- VIN: PW45547
Hej,
Wielokrotnie w tematach związanych z ogrzewaniem wspominałem o dostępności szczotek do dodatkowej pompy obiegu wody. Pisałem to w kontekście jej naprawy/reanimacji. Przyszedł jednak czas kiedy musiałem z tym powalczyć u siebie i... jak narazie same straty.
Zaczynając od początku:
- szczotki zamówiłem - przyszły takie jak należy (gdyby ktoś szukał, szczotki od webasto 5x5x10 to właściwy komponent)
- rozbieram pompę - demontujemy wieczko z gniazdem i otrzymujemy dostep do szczotkotrzymacza i odsłaniamy komutator
(tu już całość odmuchana - sporo pyłu ze szczotek tu było)
- jak widać różnica stare vs nowe jasno wskazuje na brak działania pompki:
- chciałem przy okazji wymienić łożysko ale oryginalne siedzi na tyle mocno, że nie mając małego ściągacza musiałem się poddać (SKF 625 ZZ C3 5x16x5 - ma pasować)
- po zamocowaniu szczotek wszystko zdaje się być na dobrej drodze:
- ale entuzjazm gaśnie gdy ustawiamy szczotki w pozycji zablokowanej aby zamontować całość ponownie...
Mam nadzieję, że widać to na zdjęciu - w tej pozycji szczotki wystają poza obrys wieczka co uniemożliwia złożenie całości. Wpadłem na pomysł zdemontowania całości (wybicia osi z tulei magnetycznej poruszającej wirnikiem - wirnik nie ma połączenia fizycznego z osią silnika) ale poskutkowało to wyłącznie destrukcją i obecnie czekam na używkę... (zdjecia po destrukcji uzupełnię)
I tu pytanie do tych co mają podobne zabawy za sobą. Jak zablokować szczotki aby miec opcję na złożenie tego jak trzeba? Czy jest to wbrew pozorom element nienaprawialny?
Bo w tej chwili to wygląda tak, że z biegiem lat skończą się sensownie sprawne używki i trzeba będzie wydac ca. 1500pln na nowy element albo kombinować i przerobić układ. Przerobić tak aby miec osobno elektrozawór i osobno pompkę gdzyż wówczas nowe komponeny można duzo taniej kupić.
Wielokrotnie w tematach związanych z ogrzewaniem wspominałem o dostępności szczotek do dodatkowej pompy obiegu wody. Pisałem to w kontekście jej naprawy/reanimacji. Przyszedł jednak czas kiedy musiałem z tym powalczyć u siebie i... jak narazie same straty.
Zaczynając od początku:
- szczotki zamówiłem - przyszły takie jak należy (gdyby ktoś szukał, szczotki od webasto 5x5x10 to właściwy komponent)
- rozbieram pompę - demontujemy wieczko z gniazdem i otrzymujemy dostep do szczotkotrzymacza i odsłaniamy komutator
(tu już całość odmuchana - sporo pyłu ze szczotek tu było)
- jak widać różnica stare vs nowe jasno wskazuje na brak działania pompki:
- chciałem przy okazji wymienić łożysko ale oryginalne siedzi na tyle mocno, że nie mając małego ściągacza musiałem się poddać (SKF 625 ZZ C3 5x16x5 - ma pasować)
- po zamocowaniu szczotek wszystko zdaje się być na dobrej drodze:
- ale entuzjazm gaśnie gdy ustawiamy szczotki w pozycji zablokowanej aby zamontować całość ponownie...
Mam nadzieję, że widać to na zdjęciu - w tej pozycji szczotki wystają poza obrys wieczka co uniemożliwia złożenie całości. Wpadłem na pomysł zdemontowania całości (wybicia osi z tulei magnetycznej poruszającej wirnikiem - wirnik nie ma połączenia fizycznego z osią silnika) ale poskutkowało to wyłącznie destrukcją i obecnie czekam na używkę... (zdjecia po destrukcji uzupełnię)
I tu pytanie do tych co mają podobne zabawy za sobą. Jak zablokować szczotki aby miec opcję na złożenie tego jak trzeba? Czy jest to wbrew pozorom element nienaprawialny?
Bo w tej chwili to wygląda tak, że z biegiem lat skończą się sensownie sprawne używki i trzeba będzie wydac ca. 1500pln na nowy element albo kombinować i przerobić układ. Przerobić tak aby miec osobno elektrozawór i osobno pompkę gdzyż wówczas nowe komponeny można duzo taniej kupić.
Ostatnio zmieniony 3 lip 23, 11:47 przez kosteg, łącznie zmieniany 2 razy.
- scghost
- Bywalec forum
- Posty: 7218
- Rejestracja: 11 kwie 15, 22:18
- BMW: 320i
- Rok produkcji: 2000
- Państwo: Polska
- Województwo: małopolskie
- Miasto: Krakow
- VIN: CF26066
- Lokalizacja: Kraków
jak dobrze nie miec diesla
z moich doswiadczen z wszelkiej masci silnikami i 'szczotkotrzymaczami'
zwykle wystarczylo skladac podwazajac szczotki jakimis cienkimi srubokretami/haczykami itd.
ewentualnie wkladac najpierw na wirnik a dopiero potem calosc do obudowy
tylko jak piszesz ze nie da sie wyjac bez niszczenia...
czekam na wiecej fotek
z moich doswiadczen z wszelkiej masci silnikami i 'szczotkotrzymaczami'
zwykle wystarczylo skladac podwazajac szczotki jakimis cienkimi srubokretami/haczykami itd.
ewentualnie wkladac najpierw na wirnik a dopiero potem calosc do obudowy
tylko jak piszesz ze nie da sie wyjac bez niszczenia...
czekam na wiecej fotek
-
- Bywalec forum
- Posty: 1707
- Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
- BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
- Rok produkcji: 2005
- Państwo: Polska
- Województwo: dolnośląskie
- Miasto: Wroclaw
- VIN: PW45547
Pragnę przypomniec, ze 316i też ma podobne ustrojstwo a od generacji e9x jest to standard dla auto z opcją "rest" na panelu klimy
komutator jest na tyle głeboko, że nie ma szans abym to czymkolwiek w ten sposób przytrzymał. Wiem zdjęcia słabe ale jak już poznałem problem to skupiłem się na nim a nie na dokumentacji (nie mam Twojego doświadczenia z kręceniem itp). Niemniej patrząc z boku mniej więcej szczotki zaczynają dotykać komutatora gdy uszczelka szczotkotrzymacza już dotyka cylindra obudowy...
I to był równiez mój plan. Niemniej albo te elementy są wyjątkowo słabe albo nie ma sposobu na ich demontaż. Wirujący wraz z osią pompy cylider/pierścień ma zatopioną tuleję osadzoną na osi. Przy próbie wybijania tuleja niemal nie drgnęła zaś ten cylinder/pierścień dokonał pełnej dezintegracji...
Jak przyjdzie nowa pompa to umieszczę zdjęcia sprawnych komponentów i mojego armagedonu. Teraz poskładałem to tylko tak aby uszczelnić układ i nieruchomość zmienić ponownie w pojazd
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatnia aktywność
-
- 17 Odpowiedzi
- 5764 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Ekomen
-
- 5 Odpowiedzi
- 3564 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: PiotrWłocławek
-
- 12 Odpowiedzi
- 6776 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: avellananut
-
- 6 Odpowiedzi
- 6566 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: GUMMISS
-
- 5 Odpowiedzi
- 1851 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: w0jta5
-
- 2 Odpowiedzi
- 1622 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: maniek21112
-
- 1 Odpowiedzi
- 1434 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: piotrek1474
-
- 2 Odpowiedzi
- 2182 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: maniek21112
-
- 6 Odpowiedzi
- 3854 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Harakiri
-
- 0 Odpowiedzi
- 2059 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: adi3d