jak obiecalem, wstawiam informacje o czujniku 'brzydkich zapachow' czyli tzw. AUC
no to po kolei..
Objaw padnietego AUC to bledy w module klimy
Kod: Zaznacz cały
28 AUC sensor
Error frequency : 123
Open circuit
Errorcode: 1C 04 CE 39 36 BA 18 11 03 71
-------------------------------------------------------------
30 AUC heating
Error frequency : 123
Short circuit to ground
Errorcode: 1E 02 FD 39 38 B7 18 11 03 6F
czujnik AUC jest oparty na czujniku Figaro TGS 822
jego karta charakterystyki http://www.figarosensor.com/products/822pdf.pdf
po polsku http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/183466-an-01-pl-Czujnik_gazu_Figaro.pdf
mozna z niej min. wyczytac, co czujnik tak naprawde wykrywa:
Etanol 50–10 000 ppm
n-pentan 50–5000 ppm
n-heksan 50–5000 ppm
Benzen 50–5000 ppm
Aceton 50–5000 ppm
Metanol 50–5000 ppm
Eter metylowoetylowy 50–5000 ppm
Wyglada tak
Znajduje sie w okolicach wentylatora, zwykle po lewej. Oczywiscie zapomnialem zrobic zdjecia ale mysle, ze kazdy sobie poradzi.
Otwieramy go wciskajac zapadke
Pierwsze co widzimy to filterek, po 15 latach rozpada sie pod dotknieciem.
Nawet nie moglem wyciagnac tego w jednym kawalku.
Zagladajac do obudowy widzimy wspomniany czujnik
Jezeli chcemy go tylko przeczyscic, to mozemy tu poprzestac i popsikac np. sprezonym
powietrzem w ta siateczke.
Jezeli chcemy przetestowac jego dzialanie, to tez mozna to zrobic bez wyciagania, opis ponizej
Natomiast, jezeli chcemy go wyciagnac, to trzeba sie troche nagimnastykowac, bo musimy
jednoczesnie podwazyc cztery widoczne zabki.
Ja to zrobilem w taki sposob, podwazalem jeden, wciskalem 1 grosza itd.
potem od strony wtyczki oparlem srubokret na plastiku pomiedzy pinami i wypchnac czujnik
udalo mi sie w ten sposob wyciagnac i niczego nie polamac
Czujnik wydaje sie zatopiony, ale z tego co czytalem, jest tylko wcisniety w gniazdo,
wiec prawdopodobnie mozna go wyciagnac. Ja tego nie robilem, bo moj dziala.
Jezeli ktos chce naprawiac AUC przez wymiane czujnika, to moze probowac go zlapac kombinerkami
(obudowa sie prawdopodobnie polamie, bo jest plastikowa) i poszarpac sie.
Nowy czujnik mozna kupic przez internet w polsce, albo od chinczykow na aliexpress
Oczywiscie mozna tez kupic caly inny AUC, ale nie mamy gwarancji ze uzywka bedzie dzialac.
Kolejna ciekawostka (http://forum.e46fanatics.com/showpost.php?p=16448816&postcount=57)
wyglada na to, ze w nowych AUC sprzedawanych w aso jest juz inny sensor, MiCS-5132
Natomiast co do filtra, to najprawdopodobniej jest on tam po to, aby wiekszy brud nie lecial
na czujnik i go nie zapychal. Mozna go zastapic np. wkladem do filtra powietrza do akwarium,
jesli ktos ma. Ja uzylem kawalka bandaza.
Testowanie czujnika
Wiele osob ma watpliwosci, czy AUC w ogole dziala i jak to sprawdzic
no to zobaczmy, co mowi bmw-planet.com
i schemat podlaczenia do modulu klimy
Niestety przetestowanie go nie jest takie proste, ale mozna to zrobic przy uzyciu przynajmniej multimetru
i zrodla zasilania
W duzym uproszczeniu: czujnik ma w sobie 2 obwody: grzalke i plytke reagujaca na wykrywane substancje.
Dlatego tez awaria objawia sie zwykle 2 bledami - "auc heating" i "auc sensor". Plytka dziala w ten sposob,
ze gdy osiada na niej jakas substancja, to zmniejsza sie jej opor elektryczny. Grzalka jest przy tym rowniez niezbedna
aby utrzymac odpowiednia temperature.
Uzbrojeni w taka wiedze przystapmy do testowania
Poniewaz ja wyjalem czujnik, moglem go wcisnac na plytke stykowa. Piny trzeba lekko zagiac, aby wlazlo, ale
nie przeszkadza to w niczym i nie lamia sie. Jezeli chcemy przetestowac bez wyciagania go z obudowy, to niestety
trzeba wymyslic jakis sposob na podlaczenie 4 kabelkow do pinow we wtyczce.
kolejne piny oznaczaja:
1 - GND do grzalki
2 - napiecie do czujnika
3 - 'sygnal' od czujnika
4 - napiecie do grzalki
po pierwsze mozemy zmierzyc opor grzałki (pomiedzy pinami 1 i 4), powinno byc okolo 40 Ohm
mozemy rowniez zmierzyc opor obwodu czujnika (piny 2 i 3)
UWAGA: grzalka MUSI byc wlaczona, bez niej nie dostaniemy wyniku
podlaczamy zasilanie 5V pod piny 1(-) i 4(+) i dajemy mu sie ustabilizowac, czekamy przynajmniej 90 sekund aby sie nagrzalo!
mozna nawet dotknac obudowe czujnika palcem, jezeli grzalka jest sprawna to bedziemy czuc ze jest lekko cieply.
zmierzona rezystancja pomiedzy pinami 1 i 4 w 'normalnych' warunkach i z wlaczona grzalka powinna wynosic okolo 10 kOhm
natomiast dzialanie samego czujnika mozemy zaobserwowac w nastepujacy sposob:
mozemy zbudowac prosty ukladzik, jak zaleca producent w nocie katalogowej
jak nietrudno zauwazyc zwykly dzielnik napiecia
jako rezystor R1 mozna podpiac np. 10,20,40 kOhm, ja uzywalem 20k
podpinamy zasilanie 5V, czekamy przynajmniej 90 sekund, w tym czasie mierzone napiecie
powinno nam sie ustabilizowac. Nastepnie zblizamy do niego jakas substancje na ktora powinien zareagowac
i obserwujemy czy zmieni sie napiecie.
Wyglada to w ten sposob:
https://www.youtube.com/watch?v=HgZcGN70Ixk
Z tego co sam sprawdzilem, reaguje na: wódke, benzyne ekstrakcyjna, izopropanol
Alternatywna, jeszcze prostsza metoda to po prostu pomiar rezystancji czujnika opisany wyzej.
Podpinamy tylko grzalke: 5V na pin 4 i masa na pin 1.
Nastepnie mierzymy rezystancje pomiedzy pinami 2 i 3. Po wlaczeniu grzalki rezystancja powinna
sie ustabilizowac na okolo 10kOhm i spasc po wykryciu odpowiedniej substancji.
Wersja filmowa:
https://www.youtube.com/watch?v=pvkc3tUIglI
jak widac po odstawieniu 'substancji' rezystancja powoli wraca do wlasciwego poziomu, zgodnie z informacja producenta
Jezeli wasz czujnik tez sie tak zachowuje, to wszystko z nim w porzadku Jezeli mimo to wyskakuja bledy w INPA, to widocznie
cos jest nie tak z przewodami albo wtyczka.
Mysle ze powyzszy opis troche wniesie do dyskusji 'dziala czy niedziala'