BMW E46 320d M47N Ciągłe grzanie z nawiewów pomimo wymiany elektrozaworu. Co to może być?

Problemy, pytania, porady związane z płynami, klimatyzacją, naprawami, przeglądami, wymianami
kosu02
Bywalec forum
Posty: 14
Rejestracja: 31 mar 24, 22:39
BMW: E46 320D M47N
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Piekary Sląskie
Płeć:

#1

Post autor: kosu02 »

Cześć,

Mam problem z BMW E46 320d 150km (m47n). Ciągle grzeje z nawiewów. Początkowo myślałem, że tylko na nogi I szybę, więc kierując się radami wymieniłem elektrozawór z pompą. Niestety nie przyniosło to żadnych efektów, obydwa zawory są sprawne i w INPIE widać, że są sterowane.

Zauważyłem, że cały czas włączona jest opcja zusatzhaizung czyli prawdopodobnie dodatkowe ogrzewanie. Myślałem, że ma to związek z ogrzewaczem płynu chlodniczego ale po odłączeniu od niego wtyczki również nic się nie zmienia (zdjęcie z inpy w załączniku).

W trybie automatycznym i włączonej klimie inpa pokazuje, że temperatura w parowniku to ok 2-5 stopni a w nagrzewnicy po 15 minutach stania (bez jazdy) 30-40 stopni.

Cieple powietrze cały czas leci na nogi, szybe oraz jeśli pokrętło na kratkach ustawi się w pozycji innej niż 3 niebieskie kropki to również stąd leci cieple powietrze.

Planuje również podłączyć inny panel klimatyzacji i sprawdzić czy coś to zmieni.

Auto jest świeżo po wymianie płynu chlodniczego (przed problem też występował)

Czy ktoś spotkał się z takim przypadkiem i jest w stanie pomóc?
Załączniki
BMW E46 320d M47N Ciągłe grzanie z nawiewów pomimo wymiany elektrozaworu. Co to może być? - received_749709190475848.png
BMW E46 320d M47N Ciągłe grzanie z nawiewów pomimo wymiany elektrozaworu. Co to może być? - received_749709190475848.png (82.52 KiB) Przejrzano 312 razy
gorgioborgio
Bywalec forum
Posty: 21
Rejestracja: 10 gru 23, 17:49
BMW: E46 M54B22
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Piotrków Trybunalski
Płeć:

#2

Post autor: gorgioborgio »

A na jaki elektrozawór wymieniłeś? Miałem ten sam problem pomimo wymiany i okazało się, że wymieniono mi na jakiś tani zamiennik, dopiero po wymianie na oryginalny wszystko wróciło do normy.
Awatar użytkownika
GUMMISS
Przyjaciel forum
Posty: 4028
Rejestracja: 8 wrz 10, 18:56
BMW: 318i Touring
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: kujawsko-pomorskie
Miasto: brodnica
Lokalizacja: Kawki
Płeć:

#3

Post autor: GUMMISS »

Sprawdź czy na elektrozawór dochodzi stały plus. Sterowanie wyzwalane jest masą, a plus jest przez jeden z bezpieczników 5A.

Kupiłeś tak, czy się zrobiło jak już miałeś auto?
Bo Możemy Więcej...
L W G 8)
kosu02
Bywalec forum
Posty: 14
Rejestracja: 31 mar 24, 22:39
BMW: E46 320D M47N
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Piekary Sląskie
Płeć:

#4

Post autor: kosu02 »

Auto kupiłem w takim stanie ale w zimę więc do niedawna nie zdawałem sobie sprawy, że tak działa.

Zawór wymieniłem na inny oryginalny - używany.

Sprawdziłem bezpieczniki 28 i 62 - wyglądają okej

Zmierzyłem miernikiem i pokazuje 12V. Podpiąłem stary zawór i w momencie podpięcia zamyka się. Gdy na panelu ustawie ok 26-27 stopni zaczyna się cyklicznie otwierać.

Zauważyłem też, że po jeździe węże po obydwóch stronach elektrozaworu są tak samo gorące co jest dziwne jak na to, że sterowanie działa. Być może nowy elektrozawór tez jest wadliwy ale nie mam porównania bo nie sprawdziłem na starym zaworze.

Czytałem gdzieś o klapach w nagrzewnicy, dopiero zapoznaje się z układem chłodzenia w tym aucie więc nie znam szczegółów.
Ostatnio zmieniony 1 kwie 24, 19:04 przez kosu02, łącznie zmieniany 1 raz.
kosu02
Bywalec forum
Posty: 14
Rejestracja: 31 mar 24, 22:39
BMW: E46 320D M47N
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Piekary Sląskie
Płeć:

#5

Post autor: kosu02 »

Wymieniłem na inny oryginalny ale używany zawór.
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1693
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#6

Post autor: kosteg »

kosu02 pisze: 1 kwie 24, 19:01 Zmierzyłem miernikiem i pokazuje 12V. Podpiąłem stary zawór i w momencie podpięcia zamyka się. Gdy na panelu ustawie ok 26-27 stopni zaczyna się cyklicznie otwierać.
12v jest tam cały czas - sterowany jest masą. Skoro zaczyna pracować to całość wydaje się działać. Jeśli jednak podczas jazdy masz cały czas gorąco to są dwie opcje (moim zdaniem):
- albo źle jest sterowany zawór (czyli panel ma złe odczyty z któregoś czujnika temperatury albo w inny sposób gubi się w sterowaniu - tu do weryfikacji czy jak ustawisz 16st to też będzie grzać)
- albo masz uszkodzoną wiązkę i zwarcie do masy przez co jest otwarty nawet gdy niepowinien
kosu02 pisze: 1 kwie 24, 19:01 Zauważyłem też, że po jeździe węże po obydwóch stronach elektrozaworu są tak samo gorące co jest dziwne jak na to, że sterowanie działa. Być może nowy elektrozawór tez jest wadliwy ale nie mam porównania bo nie sprawdziłem na starym zaworze.
Jak zawór ciągle otwarty to mniej wiecej tak będzie.
kosu02 pisze: 1 kwie 24, 19:01 Czytałem gdzieś o klapach w nagrzewnicy, dopiero zapoznaje się z układem chłodzenia w tym aucie więc nie znam szczegółów.
Są legendy o nich :) Natomiast sterowanie temperaturą w e46 to praca elektrozaworu i parownika a nie klap. Powietrze zawsze przepływa przez parownik a dalej przez nagrzewnicę. Nie ma klap do zmiany temeratury. Wyjątkiem jest kratka środkowa i pokrętło. Ale tam to też działa zależnie od tego co aktualnie jest w nagrzewnicy i na parowniku - tzn pokrętło potrafi zmienić stosunek powietrza przepływającego przez nagrzewnicę do tego przepływającego przez parownik ale jeśli nagrzewnica jest zimna (bo zawór zamknięty) to pomimo ustawienia go na czerwono nie będzie wiało gorące.
Obrazek
kosu02
Bywalec forum
Posty: 14
Rejestracja: 31 mar 24, 22:39
BMW: E46 320D M47N
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Piekary Sląskie
Płeć:

#7

Post autor: kosu02 »

Dzięki za odpowiedź.
Nawet jeśli ustawie 16 stopni to grzeje cały czas.
Wydaje mi się, że może być źle sterowany. W tym tygodniu powinien przyjść inny panel klimatyzacji, wtedy sprawdzę czy coś się zmieniło.

Czujniki w inpie wydają się pokazywać sensownie, temperatura wewnętrzna około 20-21 stopni, na zewnątrz 23. Parownik 2-5 jak klima jest włączona i nagrzewnica około 88 stopni po 30 minutach jazdy. (Wartości po wejściu do auta, na screenie wartości po postoju kilka minut z zapalonym ale już rozgrzanym aucie w pełnym słońcu)

Sam moduł wyrzuca błąd czujnika AUC Heizung, niczego więcej.

Jedynie wartość stellgroBe, którą nie za bardzo potrafię przetłumaczyć pokazuje coś dziwnego.

Obrazek

Mam jeszcze jedno pytanie, czy to normalne jeśli wyłączam tryb auto i ręcznie wybieram nawiew np. tylko na środek to sprężarka klimatyzacji się wyłącza mimo wciśniętego przycisku klimatyzacji?
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1693
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#8

Post autor: kosteg »

Może faktycznie panel robi kuku - jak masz auto i naciśniesz kierunek to klima zostaje włączona. Pamiętaj, że załączanie kompresora to pochodna ciśnienia w układzie oraz temperatury parownika.
Obrazek
kosu02
Bywalec forum
Posty: 14
Rejestracja: 31 mar 24, 22:39
BMW: E46 320D M47N
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Piekary Sląskie
Płeć:

#9

Post autor: kosu02 »

Po wciśnięciu kierunku wiania temperatura parownika w inpie momentalnie wzrasta z 2-5 stopni do 20 stopni i przestaje wiać chłodnym. Wymienię panel i zobaczę czy to pomoże
Awatar użytkownika
GUMMISS
Przyjaciel forum
Posty: 4028
Rejestracja: 8 wrz 10, 18:56
BMW: 318i Touring
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: kujawsko-pomorskie
Miasto: brodnica
Lokalizacja: Kawki
Płeć:

#10

Post autor: GUMMISS »

Może i panelowi się przestawia w główce. W moim starym e46 było tak że elektrozawór niby działał czyli było słychać że pracuje elektromagnes, ale i tak leciało ciepłe powietrze. Po rozebraniu okazało się że wewnątrz jest taki glut z utlenionego metalu i się nie domyka. Musiałem wyczyścić i po złożeniu działało prawidłowo.
Bo Możemy Więcej...
L W G 8)
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Układ chłodzenia i ogrzewania”