[318Ci 2003r.] nawiew tylko na nogi

Problemy, pytania, porady związane z płynami, klimatyzacją, naprawami, przeglądami, wymianami
Marecki
Posty: 3
Rejestracja: 6 kwie 21, 23:31
BMW: E46 318Ci
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Wieluń

#1

Post autor: Marecki »

Witam,

Mam problem z nawiewem, powietrze leci tylko na nogi. Mam klimatronik, a problem występuje zarówno przy trybie "auto" jak i po ręcznym wybraniu, gdzie powietrze ma lecieć. Mechanik dokopał się od strony schowka do mechanizmów klapek i wysłał mi zdjęcie, które załączam do posta. Twierdzi, że problem tkwi w zepsutych białych i czerwonych elementach widocznych na zdjęciu. Proszę o pomoc, czego mam szukać, żeby je kupić? Kupiłem już całą nagrzewnicę na szrocie, ale akurat tych elementów nie zawierała (na szczęście oddali mi kasę...). Zaznaczę, że moje auto to poliftowe coupe. Czy do coupe jest inna nagrzewnica niż do sedana? Czy one różnią się w zależności od tego czy jest przed czy po lifcie? Z góry dzięki za pomoc.

https://e46forum.pl/images/upload/fb04cd679a8f4632ad4cb17db33a5ce4.jpg
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1696
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#2

Post autor: kosteg »

Rozkoduj najpierw vin i sprawdź czy nie miałeś fabrycznie manualnej klimy. To jest typowy objaw zamontowania panelu od automatu do klimy manualnej bez podmiany reszty elementów.
Obrazek
Marecki
Posty: 3
Rejestracja: 6 kwie 21, 23:31
BMW: E46 318Ci
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Wieluń

#3

Post autor: Marecki »

Z VIN wynika chyba, że na początku był manual (poniżej rozkodowany VIN), ale moim zdaniem nie tu leży problem, bo wszystko przez ostatnie kilka lat działało w jak najlepszym porządku. Ja bym chciał wiedzieć, czego szukać, żeby znaleźć te elementy ze zdjęcia? I czy są różnice między nagrzewnicami z coupe i sedana i sprzed i po lifcie.

Numer podwozia WBABD91000PK61150
Kod typu BD91
Typ 318CI (EUR)
Typoszereg E E46 (2FL)
Seria 3
Rodzaj konstrukcji COUPE
Układ kierowniczy LL
Drzwi 2
Silnik N42
Pojemność skokowa 2.00
Moc 105
Napęd HECK
Skrzynia biegów MECH
Kolor TITANSILBER METALLIC (354)
Tapicerka STOFF FLACHGEWEBE LEINEN/ANTHRAZIT (E4AT)
Data prod. 2003-09-03

Składanie Wyposażenie
Kod

Nazwa (interfejs)

Nazwa (ETK)
S1CAA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES Dummy-SALAPA
S313A EXTERIOR MIRROR PACKAGE Lusterko zewn. z funkcją składania
S403A GLAS ROOF, ELECTRIC Dach przesuwno-uchylny, elektryczny
S423A FLOOR MATS, VELOUR Dywaniki podłogowe Velours
S428A WARNING TRIANGLE Trójkąt ostrzegawczy i apteczka
S473A ARMREST, FRONT Podłokietnik przedni
S481A SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER Fotel sportowy
S493A STORAGE COMPARTMENT PACKAGE Zespół schowków
S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Podgrzwanie fotela kierowcy/pasażera
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S660A RADIO BMW REVERSE Radio BMW Reverse (C42)
S785A WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS Lampy kierunkowskazów białe
L801A GERMANY VERSION Wersja krajowa Niemcy
S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Spis dealerów, Europa
S879A GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Instrukcja obsługi, jęz. niemiecki
Kod

Nazwa (interfejs)

Nazwa (ETK)
S8SPA COP CONTROL Sterowanie CO2
S915A BODY SKIN CONSERVATION, DELETION Brak konserwacji pokrycia zewn.

Składanie Wyposażenie seryjne
Kod

Nazwa (interfejs)

Nazwa (ETK)
S210A DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC) Dynamiczny ukł. przeciwpoślizgowy
S255A SPORTS LEATHER STEERING WHEEL Kierownica sportowa ze skóry z poduszką
S2AAA LT/ALY WHEELS ELLIPSOID STYLING 46 Obr. BMW, st. le. styl. elips. 46
S520A FOGLIGHTS Lampa przeciwmgłowa
S530A AIR CONDITIONING Klimatyzacja
S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Licznik kilometrów
S550A ON-BOARD COMPUTER Komputer pokładowy
S851A LANGUAGE VERSION GERMAN Wersja językowa, niemiecki
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1696
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#4

Post autor: kosteg »

Wszystko co opisujesz wskazuje na typowym problem kiepskiego albo niewłaściwego przerobienia manuala na automatyczną klimę.

Poza samym panelem, to właśnie sterowanie klapami jest inne w obu tych przypadkach. I to jest jeden z elementów podlegających modyfikacji (a w zasadzie zamianie) przy prawidłowej konwersji.

Nagrzewnica to wymiennik ciepła - służy do ogrzewania kabiny. Jest identyczna we wszystkich wersjach nadwoziowych ale nie ma nic wspólnego z Twoim problemem.

Za układ wymiany/ogrzewania/chłodzenia powietrza w e46 z klimatyzacją odpowiada cały moduł IHKR bądź IHKA (integrated heater and air conditioner control/ automatic heating and conditioning).

Jest to moduł zawierający w sobie nagrzewnicę, parownik klimy, klapy kierunkowe, silniki sterujące oraz czujniki temperatury. To przede wszystim silniki sterujace są różne w tych modułach. Wymiana całych modułów jest absolutnie zbędna, aby nie powiedzieć głupia - wymaga spuszczenia cieczy chłodzącej ale i całkowitego opróżnienia układu klimatyzacji. Bez sensu. Lepiej jest skupić się na tym co je przede wszystkim różni i to naprawić/wymienić.

Tu masz opis pełnej konwersji manuala do automatu: https://www.yumpu.com/en/document/read/22786686/conversion-from-ihkr-to-ihka-e46-all-4421-bmw-retrofit-guides znajdziesz tam info o tym co się podmienia.

Jest to opis fabrycznego retrofitu zgodnie ze sztuką.

Tu masz zaś przekrój przez cały moduł:

Obrazek

Po to aby uzmysłowić jak bardzo nie chcesz go demontować.

A teraz meritum:

Zdemontuj schowek i osłony po stronie pasażera. Wleź tam tak abyś był w stanie obserwować ten mechanizm. Zacznij przełączać kierunki nawiewu.

Jeśli silniki prawidłowo wykonają pracę a sam mechanizm sterujacy klapami (pokazany na zdjęciu) będzie szwankował to doszło do jakiegoś uszkodzenia mechanicznego i należy te elementy wymienić.

Jeśli jednak nic się nei będzie ruszało tak jak powinno to zapewne jednak konwersja została zrobiona wyłącznie poprzez wymianę panala klimy.

Zależnie od obserwacji i jej rezultatów udajesz się następnie na FB. Odnajdujesz grupę: "BMW e46 największa giełda części" a na grupie szukasz Rafała Nowaka. Zajmuje się on sprzedażą części ale też oferuje zamianę manuala na automat. To wielce pomocna osoba i jeśli tylko wytłumaczysz co potrzebujesz jestem pewien, że będzie w stanie sprzedać Ci brakujące/uszkodzone elementy ale także doradzić co potrzebujesz zrobić.
Obrazek
Marecki
Posty: 3
Rejestracja: 6 kwie 21, 23:31
BMW: E46 318Ci
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Wieluń

#5

Post autor: Marecki »

Bardzo dziękuję za cenną pomoc!

Wyniki obserwacji są takie, że silniczki swoją pracę wykonują, ale przeskakuje na zębatkach. Jak się je ręcznie na dzień dobry ustawi w pozycji, żeby wiało na twarz, to będzie wiało na twarz. Później przestawiam nawiew za pomocą panelu na nogi i w tą stronę wszystko działa jak należy, ale jak chcę za pomocą panelu przestawić nawiew znowu na twarz lub szybę, to już działają tylko silniczki, a na zębatkach przeskakuje.

Będę szukał pomocy na fb, jak uda się rozwiązać tam problem, to dam znać. Jeszcze raz wielkie dzięki.
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1696
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#6

Post autor: kosteg »

Marecki pisze: 7 kwie 21, 14:04 Wyniki obserwacji są takie, że silniczki swoją pracę wykonują, ale przeskakuje na zębatkach. Jak się je ręcznie na dzień dobry ustawi w pozycji, żeby wiało na twarz, to będzie wiało na twarz. Później przestawiam nawiew za pomocą panelu na nogi i w tą stronę wszystko działa jak należy, ale jak chcę za pomocą panelu przestawić nawiew znowu na twarz lub szybę, to już działają tylko silniczki, a na zębatkach przeskakuje
Ciekawe czy przy konwesji ktoś coś źle poskładał czy to zbieg okoliczności. Niemniej jest to dość mało typowa usterka. Powdzenia
Obrazek
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Układ chłodzenia i ogrzewania”