316i N42 grzeje wodę max 70 stopni

Problemy, pytania, porady związane z płynami, klimatyzacją, naprawami, przeglądami, wymianami
Adek1358
Bywalec forum
Posty: 15
Rejestracja: 19 paź 21, 22:50
BMW: E46 316i
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Kraków

#1

Post autor: Adek1358 »

BMW E46 316i sedan silnik n42b18

Na wstepie- początkujący w 4 koła, a już w BMW całkowity ciemniak. Szukalem przyczyny wysokiego spalania benzyny (16l)- załatwiłem temat z przepływka jednak spalanie spadło do 11,8 w skali 800 przejechanych kilometrów. Nie było to zadowalające bo znajomy z identycznym samochodem ma 8,6l- być może ma lżejsza mogę ale tej teorii jak go znam to bym się nie trzymal zwłaszcza że ja wojownikiem szos też nie jestem. Okazało się że silnik w teście 7.0 pokazuje max 70stopni i to było w wakacje, aktualnie nie rośnie powyżej 67 (trasa 70 km miasto/ obwodnica trochę deptania, trochę spokojnej jazdy). Wskazówka temperatury wody lekko odchylona w lewo od pionu. Jako że ten silnik pracuje na nieco ponad 100 stopniach jak zdążyłem wyczytać zacząłem szukać przyczyny- termostat- obok samego termostatu jest taki mały zaworek i on puszczał, po odkamienieniu przestał jednak postanowiłem zamówić nowy- budżetów SKV (wiem, syf, proszę nie linczować, za późno wyczytałem że tylko Ori są coś warte jednak sprawdziłem go grzałka i otwiera raczej dobrze). Jednak sytuacja nic się nie zmienila- wciąż uzyskuje 67 stopni.

Zagrzałem silnik trasa 20km, 20mim na postoju- 67 stopni, skatowalem go prawie do odcinki przez 2-3min- 69 stopni (wg testu 7.0). Zgasilem silnik, odkręciłem korek od płynu, wrzuciłem zewnętrzny termometr z sonda i wpuściłem na dno zbiornika wyrownawczego (laboratoryjny więc raczej dokładny) i wskazał 92 stopnie, dość szybko spadło do 80.

Wyczytałem że owe termostaty mają grzałki sterowane przez komputer- spróbowałem jeździć 40min po mieście nie przekraczając 2300 obrotów żeby wykluczyć opcje "awaryjnego" schładzania silnika przez komputer który obawia się przegrzania przy katowaniu ( na codzien jeżdżę między 2-3tys) jednak wciąż miałem max 67 stopni.

Wentylator przy włączeniu klimy mi działa, przy tych 67 wiadomo że się nie załącza bo nie osiąga temperatury.

Rozpisalem się być może zbędnie za co przepraszam ale jakby ktoś miał jakieś pomysły co bije tej bawarce to byłbym wdzięczny za rady- internet raczej cały przekopałem dlatego tak późno zakladam ten temat, nigdzie nie znalazłem satysfakcjonującej mnie odpowiedzi.

Zaznaczę że temperatura osiąga 67 i oscyluje +/- 2 stopnie, z końcem lipca rekord w korku- 71 stopni
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10310
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#2

Post autor: maniek21112 »

W tym silniku prawdopodobnie behr jeszcze jest oryginałem, jak oczywiście nie jest już produkowany we Włoszech. Na palcach jednej ręki można policzyć silniku w bmw, które działają prawidłowo na termostacie, który nie jest firmy produkującej go na pierwszy montaż. Tu nie ma drugiego (ewentualnie trzeciego) termostatu jak w dieslach więc nie ma siły, otwiera się zbyt wcześnie.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
Adek1358
Bywalec forum
Posty: 15
Rejestracja: 19 paź 21, 22:50
BMW: E46 316i
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Kraków

#3

Post autor: Adek1358 »

Odlaczylem grzałkę i dalej trzyma max 71 stopni .. wiem że to lipny zamiennik ale żeby był dokładnie tak samo uszkodzony jak poprzedni termostat? Idealnie te same temperatury otwarcia? Szkoda mi nowego płynu i zakupu kolejnego termostatu tym razem oryginalnego ale chyba nie mam wyboru. Zdetonuje chyba jak się okaże że jest to samo
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10310
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#4

Post autor: maniek21112 »

Płynu nie musisz wymieniać przecież teraz, wlejesz go z powrotem.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
PiotrWłocławek
Bywalec forum
Posty: 159
Rejestracja: 23 wrz 19, 20:28
BMW: 318i
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: kujawsko-pomorskie
Miasto: Włocławek

#5

Post autor: PiotrWłocławek »

Zgasilem silnik, odkręciłem korek od płynu, wrzuciłem zewnętrzny termometr z sonda i wpuściłem na dno zbiornika wyrownawczego (laboratoryjny więc raczej dokładny) i wskazał 92 stopnie, dość szybko spadło do 80.
Walnięty masz raczej czujnik temperatury albo kable do niego lekko przytarte tak na chłopski rozum.
Adek1358
Bywalec forum
Posty: 15
Rejestracja: 19 paź 21, 22:50
BMW: E46 316i
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Kraków

#6

Post autor: Adek1358 »

No i wymieniłem na behra i teraz grzeje się do 80 stopni.... Ta zabawa kosztuje mnie już 400zl nie licząc płynu, mam 3 termostaty bo używanych nie chcą przyjąć- jedynie wymiana na "wolne od wad". Chce ktoś kupić tego trupa? :O: od Niemca, nie bity

Czujnika bym nie podejrzewal- na każdym z 4 termostatów pokazuje inną wartość do której się zagrzewa max
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10310
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#7

Post autor: maniek21112 »

Bzdura, sprzedawca robi Cię w ciula, zwrot kasy i nie ma gadania. Kupiłbyś oryginał i byłoby po temacie a tak masz zabawę.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
Adek1358
Bywalec forum
Posty: 15
Rejestracja: 19 paź 21, 22:50
BMW: E46 316i
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Kraków

#8

Post autor: Adek1358 »

maniek21112 pisze: 30 paź 21, 16:33 Bzdura, sprzedawca robi Cię w ciula, zwrot kasy i nie ma gadania. Kupiłbyś oryginał i byłoby po temacie a tak masz zabawę.
Przecież kupiłem teraz oryginał- behr mahle czy jakoś tak, dobierany w autoryzowanym salonie BMW po nr VIN, grzeje się do 80 stopni, na postoju/ w korku 82, ruszam i 79-80. Jest 10 stopni lepiej na oryginalnym termostacie niż na chińczyku ale to dalej mnie nie zadowala bo ma być 105 i ch*j.

Myślę tak:
- uwalony czujnik- jeżeli czujnik pokazywałby źle, termostat by się otwierał bo jest mechaniczny przecież- układ działałby prawidłowo mimo złych wskazań jednak to nie temperatura a jej wskazanie przez czujnik mówi komputerowi że należy włączyć wentylator bo sam obieg nie jest w stanie wystarczająco schłodzić silnika. U mnie pokazuje 80 stopni i wentylator się nie załącza więc jeżeli czujnik źle pokazuje to wniosek z tego taki że silnik powinienem zagotować już nie raz bo nie ukrywam że zdąża mi się agresywniejsza jazda, jeżdżę też trasy krakow- warszawa, Kraków - Wrocław czy wakacyjne do Gdańska gdzie 180 na liczniku nie jest czym niezwykłym a że to skrzynia 5 to wysokie obroty etc.

Uwalony nowy termostat (org)- uszkodzenie termostatu może polegać tylko i wyłącznie na tym że otwiera duży obieg. Tu nasuwa się pytanie czy chłodzenie dużym obiegiem jest tak skuteczne że mimo długiej trasy, wysokich obrotów itd jest w stanie schładzać silnik do tych 80 stopni bez użycia wentylatora?

Chyba że moje rozumowanie jest zle- odpalamy silnik i woda sobie krąży w małym obiegu czyli pomija dużą powierzchnię chłodząca (chłodnice) żeby doprowadzić silnik do określonej temperatury, jak ona zostanie osiągnięta otwiera się duży obieg- woda trafia na dużą powierzchnię chłodząca (chłodnice) i pęd powietrza schładza ciecz, jeżeli chłodzi za bardzo i temperatura spada to termostat się lekko domyka, jak rośnie bardziej otwiera i w ten sposób temperatura się reguluje ale utrzymując w granicach pracy (100-105 stopni) danego silnika. Jeżeli silnik osiągnie 105 stopni i temperatura wciąż rośnie komputer się wkurza i włącza wentylator który wymusza jeszcze większy i szybszy przelot zimnego powietrza przez chłodnice przez co woda chłodzi się szybciej/lepiej. Czy tak ten układ działa?

Jeżeli tak to jakim cudem to auto tak dobrze chłodzi (nawet w lecie w +30) że silnik nie może się dogrzać? Nawet jak zamiast termostatu dam kolanko z pcv zakupione w obi na promocji i duży obieg będzie stały to silnik powinien (na moją logikę) osiągać swoją temperaturę ale powoli a ten nie osiąga. Zrobiłem 700 km jednym ciągiem w lecie ( Kraków-- Gdańsk) a silnik nie osiągnął temperatury pracy co skłania mnie ku myśleniu że na desce pokazywane mi są źle wartości ale odbija to argument o przegrzaniu silnika- nie wlacza się wentylator NIGDY a nie oszukujemy się 700km w 30 kilku stopniowym upale i stale 5 tys obrotów temu towarzyszące to nie jest przepis na super chłodzenie.

Jak komuś się chce czytać i widzi jakaś nieścisłość czy błąd w rozumowaniu to proszę mnie z niego wyprowadzić. Zamawiam mimo wszystko wszystkie nowe czujniki, jeżeli to nie pomoże to reklamuje kolejny raz termostat
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10310
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#9

Post autor: maniek21112 »

Na postoju podczas odpowietrzania ile stopni osiągnął? Ile kosztował ten oryginalny termostat w autoryzowanym salonie bmw skoro na 3 termostaty wydałeś 400,-?
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
Lashie
Bywalec forum
Posty: 893
Rejestracja: 5 gru 17, 19:57
BMW: E46 318i fl w sedesie
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: zachodniopomorskie
Miasto: Szczecin
VIN: Fz51423
Lokalizacja: Szczecin

#10

Post autor: Lashie »

https://czescidobmw.pl/produkt-oe-11517805811--11517805811?gclid=EAIaIQobChMI197wnIX38wIVmpiyCh2Yiw0AEAQYAiABEgJ0BfD_BwE
Oryginał kosztuje w granicach 300 zł, a Ty za 3 sztuki dałeś 400, sam widzisz, ze to co kupiles, nie było oryginalne bmw. Bajki sprzedawców między bajki, bo tak samo jak mechanicy wciskają to na czym maja największa marże i ch**a się znaja, także to jaki to serwis był to już nie ma znaczenia. Jakbym usłyszał ze termostat w aso kosztuje stówke, to bym go zaczął na Allegro sprzedawać, bo najtańsze zamienniki kosztuja w granicach 100...
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Układ chłodzenia i ogrzewania”