Wymiana łącznika stabilizatora przedniego
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
- Maniek
- Bywalec forum
- Posty: 2406
- Rejestracja: 17 sie 10, 12:22
- BMW: M57N
- Rok produkcji: 2004
- Państwo: Polska
- Województwo: lubuskie
- Miasto:
- VIN: PK14005
- Lokalizacja: celu do zlikwidowania
Opiszę Wam co i jak należy wykonać aby wymienić łącznik stabilizatora przedniego w BMW e46, na zawieszeniu standardowym.
Do wymiany potrzebujemy następujących narzędzi :
- Klucz oczkowy gięty 15, 16, 17 (Może być też oczkowy płaski, ale trudniej będzie się nim operowało)
- Klucz płaski 17
- Klucz ampulowy (imbus) 5
- Lewarek (a najlepiej dwa lewarki, jak mamy jeden na stanie w garażu, a drugi oryginalny od BMW to oba się przydadzą i bardzo ułatwią sprawę)
- Klucz do kół
- ewentualnie młotek
Ewentualnie możemy też potrzebować odrdzewiacza i jakiegoś smaru w spray'u .
A zatem do dzieła !
Na początek, zluzowujemy szpilki koła i podnosimy auto.
Pamiętajmy o bezpieczeństwie ! Pod tylne koło klin, a po zdjęciu koła najlepiej je włożyć pod próg auta, w razie ewentualnego zdarzania auto spadnie na koło a nie nam na np. nogi.
Na zdjęciu widać górną śrubę sworznia łącznika stabilizatora. Pokazałem jak ją zblokować z użyciem klucza ampulowego.
Z tego co zauważyłem są dwa typy. Jedne modele mają tak, że przy sworzniu jest miejsce na klucz płaski w celu zblokowania sworznia kulistego i odkręcenia nakrętki mocującego, a drugi typ (tak jest w łacznikach Meyle HD) ma tak, że na nakrętkę nakładamy klucz oczkowy, a w środek wkładamy wyżej wspomniany klucz ampulowy w celu zblokowania sworznia. Otwór na klucz ampulowy może być w starym sworzniu bardzo pordzewiały i będą problemy z włożeniem go, w tym momencie przydaje się młotek i odrobina perswazji.
Po odkręceniu górnej i dolnej nakrętki mocującej musimy unieść na wahaczu kolumnę. Zapieramy lewarek o zewnętrzny sworzeń wahacza i unosimy kolumnę na taką wysokość by sworzeń wyszedł bez problemu. Takie uniesienie kolumny zawieszenia znacząco ułatwia sprawę, nie trzeba będzie używać młotów ani siły pudzianowej.
Po wyjęciu starego łącznika bez opuszczania kolumny zawieszenia wkładamy na miejsce nowy, uprzednio otwory można wyczyścić szmatką z brudu.
Dokręcamy nakrętki samym kluczem, a jak zauważymy, że nakrętka obraca się wraz z całym sworzniem to wtedy używamy klucza płaskiego albo imbusa w celu zblokowania. Pamiętajmy, że gwinty na nowym łączniku stabilizatora są przez fabrykę wykonane w dwóch z trzech faz gwintowania. Ostatnia faza gwintowania odbywa się już przy dokręcaniu nakrętki. Więc nie martwmy się jeżeli nakrętka idzie z oporami. Tak po prostu ma być, gwint ma się ułożyć typowo pod tą nakrętkę aby zminimalizować luzy pomiędzy zwojami i zabezpieczyć przed niekontrolowanym odkręceniem się nakrętki. Aby wspomóc sobie pracę można posmarować gwint. Ja w tym celu użyłem miedzi w spray'u.
Po dokręceniu obu nakrętek warto jeszcze raz sprawdzić czy na pewno jest bardzo mocno dokręcone.
Po sprawdzeniu przystępujemy do montażu koła. Zanim jednak je założymy warto po miejscu w którym styka się koło ze środkiem tarczy hamulcowej posmarować miedzą, zapobiegnie to późniejszym problemom ze zdjęciem koła. Również watro szpilki koła psiknąć miedzą.
Przyłapujemy je gdy koło jest w powietrzu i dokręcamy już po opuszczeniu na ziemię. Szpilki koła dokręcamy na krzyż aby zapobiec krzywieniu się felgi.
Czas pracy to około 40 minut. Powodzenia !
Do wymiany potrzebujemy następujących narzędzi :
- Klucz oczkowy gięty 15, 16, 17 (Może być też oczkowy płaski, ale trudniej będzie się nim operowało)
- Klucz płaski 17
- Klucz ampulowy (imbus) 5
- Lewarek (a najlepiej dwa lewarki, jak mamy jeden na stanie w garażu, a drugi oryginalny od BMW to oba się przydadzą i bardzo ułatwią sprawę)
- Klucz do kół
- ewentualnie młotek
Ewentualnie możemy też potrzebować odrdzewiacza i jakiegoś smaru w spray'u .
A zatem do dzieła !
Na początek, zluzowujemy szpilki koła i podnosimy auto.
Pamiętajmy o bezpieczeństwie ! Pod tylne koło klin, a po zdjęciu koła najlepiej je włożyć pod próg auta, w razie ewentualnego zdarzania auto spadnie na koło a nie nam na np. nogi.
Na zdjęciu widać górną śrubę sworznia łącznika stabilizatora. Pokazałem jak ją zblokować z użyciem klucza ampulowego.
Z tego co zauważyłem są dwa typy. Jedne modele mają tak, że przy sworzniu jest miejsce na klucz płaski w celu zblokowania sworznia kulistego i odkręcenia nakrętki mocującego, a drugi typ (tak jest w łacznikach Meyle HD) ma tak, że na nakrętkę nakładamy klucz oczkowy, a w środek wkładamy wyżej wspomniany klucz ampulowy w celu zblokowania sworznia. Otwór na klucz ampulowy może być w starym sworzniu bardzo pordzewiały i będą problemy z włożeniem go, w tym momencie przydaje się młotek i odrobina perswazji.
Po odkręceniu górnej i dolnej nakrętki mocującej musimy unieść na wahaczu kolumnę. Zapieramy lewarek o zewnętrzny sworzeń wahacza i unosimy kolumnę na taką wysokość by sworzeń wyszedł bez problemu. Takie uniesienie kolumny zawieszenia znacząco ułatwia sprawę, nie trzeba będzie używać młotów ani siły pudzianowej.
Po wyjęciu starego łącznika bez opuszczania kolumny zawieszenia wkładamy na miejsce nowy, uprzednio otwory można wyczyścić szmatką z brudu.
Dokręcamy nakrętki samym kluczem, a jak zauważymy, że nakrętka obraca się wraz z całym sworzniem to wtedy używamy klucza płaskiego albo imbusa w celu zblokowania. Pamiętajmy, że gwinty na nowym łączniku stabilizatora są przez fabrykę wykonane w dwóch z trzech faz gwintowania. Ostatnia faza gwintowania odbywa się już przy dokręcaniu nakrętki. Więc nie martwmy się jeżeli nakrętka idzie z oporami. Tak po prostu ma być, gwint ma się ułożyć typowo pod tą nakrętkę aby zminimalizować luzy pomiędzy zwojami i zabezpieczyć przed niekontrolowanym odkręceniem się nakrętki. Aby wspomóc sobie pracę można posmarować gwint. Ja w tym celu użyłem miedzi w spray'u.
Po dokręceniu obu nakrętek warto jeszcze raz sprawdzić czy na pewno jest bardzo mocno dokręcone.
Po sprawdzeniu przystępujemy do montażu koła. Zanim jednak je założymy warto po miejscu w którym styka się koło ze środkiem tarczy hamulcowej posmarować miedzą, zapobiegnie to późniejszym problemom ze zdjęciem koła. Również watro szpilki koła psiknąć miedzą.
Przyłapujemy je gdy koło jest w powietrzu i dokręcamy już po opuszczeniu na ziemię. Szpilki koła dokręcamy na krzyż aby zapobiec krzywieniu się felgi.
Czas pracy to około 40 minut. Powodzenia !
Ogień na tłoki !
OCEŃ MOJE BMW
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.
How hard can it be ?
OCEŃ MOJE BMW
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.
How hard can it be ?
-
- Bywalec forum
- Posty: 46
- Rejestracja: 25 sie 10, 20:05
- BMW: M43TUB19
- Rok produkcji: 1998
- Państwo: Polska
- Województwo: mazowieckie
- Miasto: Mława
brawo Maniek!!
niby banalna rzecz jednak na pewno się przyda;)
co do różnych typów skrecania łącznika ja miałem dwa z jednej strony auta blokowana płaskim drugą pokonałem torxem więc Twoj DIY na pewno by mnie doinformował miesiąc temu
pozdr
niby banalna rzecz jednak na pewno się przyda;)
co do różnych typów skrecania łącznika ja miałem dwa z jednej strony auta blokowana płaskim drugą pokonałem torxem więc Twoj DIY na pewno by mnie doinformował miesiąc temu
pozdr
- Maniek
- Bywalec forum
- Posty: 2406
- Rejestracja: 17 sie 10, 12:22
- BMW: M57N
- Rok produkcji: 2004
- Państwo: Polska
- Województwo: lubuskie
- Miasto:
- VIN: PK14005
- Lokalizacja: celu do zlikwidowania
No widzisz, jakoś dopiero przy dzisiejszej wymianie zabrałem ze sobą aparat i w międzyczasie porobiłem zdjęcia.
Liczę, że komuś się to przyda. Starałem się opisywać wszystko dokładnie. Generalnie to też jest stosunkowo łatwa wymiana. Wiec każdy powinien sobie z założenia z tym poradzić.
Liczę, że komuś się to przyda. Starałem się opisywać wszystko dokładnie. Generalnie to też jest stosunkowo łatwa wymiana. Wiec każdy powinien sobie z założenia z tym poradzić.
Ogień na tłoki !
OCEŃ MOJE BMW
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.
How hard can it be ?
OCEŃ MOJE BMW
Pojemność dwa litry,
Od ziemi trzy zero na luzie w górę,
Od olejowej miski.
How hard can it be ?
-
- Bywalec forum
- Posty: 55
- Rejestracja: 29 maja 11, 22:00
- BMW: e46 1.8i
- Rok produkcji: 2000
- Państwo: Polska
- Województwo: mazowieckie
- Miasto: Płock
- Lokalizacja: Płock
Jest jeszcze prostsza metoda i szybsza. Stary łącznik odcinamy małą szlifierką z cienką tarczą pomiędzy gumą a drążkiem i tak samo pomiędzy gumą a mocowaniem na kolumnie (uważając aby nie nadciąć drążka i kolumny MacPhersona!!) bo drążek i tak jest już do wyrzucenia i do niczego innego się nie przyda. Następnie wkładamy nowy skręcamy i po robocie. Tą metodę można stosować przy wymianie łącznika bo jak wyjmujemy kolumnę a łącznik jest dobry to niestety trzeba się męczyć z odkręcaniem zapieczonych nakrętek aby móc go ponownie zamontować.
-
- Bywalec forum
- Posty: 2279
- Rejestracja: 19 lut 13, 10:45
- BMW: 320D M47
- Rok produkcji: 1999
- Państwo: Polska
- Województwo: śląskie
- Miasto: Zabrze
- VIN: KE44253
odświeżę troszkę temat z racji wymiany lączników nie oryginalnych a krótszych 160mm do zawieszenia gwintowanego
to będzie tutorial dość skrócony bo koło że trzeba sciagnac to chyba wiecie
Na załączonym zdjęciu
blokujemy kluczem płaskim '16 przegub kulisty a nasadką 15' odkręcamy nasz stabilizator .
gdyby był problem z odkręceniem dolnej śruby łącznika na nasadke
to dobrze jest sobie drugie koło delikatnie unieść a cały stabilizator nam pójdzie w dół .
Później podczas wymiany na nowy pomagamy sobie jakimś podnośnikiem pod wachacz by gwinty z łącznika zamontować w miejsce starego .
Można to doczepic do pierwszego posta
to będzie tutorial dość skrócony bo koło że trzeba sciagnac to chyba wiecie
Na załączonym zdjęciu
blokujemy kluczem płaskim '16 przegub kulisty a nasadką 15' odkręcamy nasz stabilizator .
gdyby był problem z odkręceniem dolnej śruby łącznika na nasadke
to dobrze jest sobie drugie koło delikatnie unieść a cały stabilizator nam pójdzie w dół .
Później podczas wymiany na nowy pomagamy sobie jakimś podnośnikiem pod wachacz by gwinty z łącznika zamontować w miejsce starego .
Można to doczepic do pierwszego posta
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatnia aktywność
-
- 3 Odpowiedzi
- 9596 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: GUMMISS
-
- 0 Odpowiedzi
- 5861 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Młody90
-
- 6 Odpowiedzi
- 3855 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: lazy420
-
- 10 Odpowiedzi
- 12781 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: tomx
-
- 3 Odpowiedzi
- 3131 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: scghost
-
- 0 Odpowiedzi
- 1820 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Pelsony
-
- 3 Odpowiedzi
- 2626 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: Jerrry
-
- 7 Odpowiedzi
- 2253 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: dawid2157
-
- 8 Odpowiedzi
- 2260 Odsłony
-
Ostatnia aktywność autor: kawbandos