swap skrzyni 6biegów diesla do benzyny

morcine
Bywalec forum
Posty: 130
Rejestracja: 12 sie 13, 20:54
BMW: e46 320d swap 330i
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Sosnowiec

#1

Post autor: morcine »

Jako że nie znudziło mi się grzebanie w moim touringu postanowiłem robić przymiarkę do montażu skrzyni 6biegów z m47n do m54b30 :crazy:
Jak wiadomo ceny skrzyń do benzyny są po prostu chore, to za to ceny skrzyni szóstki z diesla są aż kuszące. Wiem na pewno że rozstaw dolnych trzech otworów mocujących skrzynie z silnikiem nie będą mi pasować, bo podczas swapa juz przymierzałem skrzynie 5b z diesla. Ten problem rozwiąże na dwa sposoby i zrobię sobie nowe otwory w skrzyni :twisted: albo nowe otwory w misce :twisted: :twisted: :twisted: Wiem wiem druciarnia ale mam dostęp do obrabiarek do metalu więc mogę zrobić to profi.
Kwestia gratów. Na pewno będę potrzebował :
- tarczy sprzęgła m47n do skrzyni 6b przez inny wieloklin. (dwumas i docisk zostaje z m54b30, średnica tarcz jest jednakowa 240mm)
- skrzyni 6b z m47n (no wiadomo :D )
- wybierak, najlepiej ori ze skrzyni bo juz wiem że są dwa rodzaje mocowania
- wał 1484mm z mocowaniem krzyżowym do dyfra

Łapa skrzyni, wysprzęglik zostają bez zmian

O czymś zapomniałem ???
A i jeszcze jedno, zna ktoś jakąś stronkę aby sprawdzić jakie przełożenia mają te skrzynie 6b diesel. Jak na razie znalazłem tylko do benzynek.
klaku007

#2

Post autor: klaku007 »

Ostatnio zmieniony 31 gru 13, 17:22 przez klaku007, łącznie zmieniany 1 raz.
morcine
Bywalec forum
Posty: 130
Rejestracja: 12 sie 13, 20:54
BMW: e46 320d swap 330i
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Sosnowiec

#3

Post autor: morcine »

no tak, potrzebny będzie komplet sprzęgła z dwumasem przez krótszy wałek sprzęgłowy skrzyni. Sprawdziłem dziś osobiście i porównałem skrzynie m47n 6biegów ze skrzynią m54b30. Tylko ile taka dwumasa może ważyć ? bo ważyłem z m54b30 i m47n 5biegów i różnica w wadze jest 5kg :shock: Pasować do wału powinno bo już przykrecałem dwumase ze skrzynią m47n 5biegów do m54b30. Pytanie czy rozrusznik będzie mi pasować ?
klaku007

#4

Post autor: klaku007 »

Musiał byś porównać zęby na dwumasie czy są takie same i czy ich ilość jest taka sama
morcine
Bywalec forum
Posty: 130
Rejestracja: 12 sie 13, 20:54
BMW: e46 320d swap 330i
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Sosnowiec

#5

Post autor: morcine »

hmm, myślę że lepiej będzie jak w ori dwumasie m54b30 zamontuje łożysko na wałek sprzęgłowy. Oglądałem dwumase ale z diesla 5biegów i jest tam miejsce na łożysko. Mam dostęp do tokarki więc nie będzie problemu, a tym sposobem zostanie wymieniona tylko tarcza.
Czyli plan zakupowy na nowy rok :D
- dwumasa m54 i montaż łożyska
- miska olejowa m54 i wykonanie nowych otworów pod skrzynię
- skrzynia 6b diesel
- łapy skrzyni 6b ( po obejrzeniu na żywo różni się od 5b)
- wybierak od skrzyni 6b
- wał od skrzyni 6b
- tarcza sprzęgłowa skrzyni 6b
Cały zestaw sobie przyszykuje do podmiany i powinno być ok. Chyba że oczymś zapomniałem

Najlepsze jest to że ori skrzynia 6biegowa do m54b30 też wymaga wymiany koła dwumasowego bo łożysko na wałek sprzęgłowy jest montowane jak w dieslu 6b
morcine
Bywalec forum
Posty: 130
Rejestracja: 12 sie 13, 20:54
BMW: e46 320d swap 330i
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Sosnowiec

#6

Post autor: morcine »

Temat swapu wraca bo spalanie na trasie przy 130km/h na dyfrze 3,38 z wynikiem 10 litrów trochę wnerwia. Dla porównania w zeszłe lato jadąc na wczasy do Chorwacji założyłem dyfer 2.35 i spalanie przy tej samej prędkości wyszło 7,8-8 litrów.

Wracając do tematu dorwałem na tylko przymiarkę dwumasę z m47n pod skrzynie 6 biegów z 320d. Mam wrażenie że jest wytarta bo pierścień wewnętrzny jest na równo z zewnętrznym i jak załozy się docisk to przy pracy będzie tarł o powierzchnie zewnętrzną.

Na zdjęciu po lewej dwumasa m47n 5 biegów a po prawej dwumasa m47n 6 biegów. Widać wyraźnie że ta po lewej ma wystającą wewnetrzną część

Obrazek
Obrazek
karmaz 13
Bywalec forum
Posty: 427
Rejestracja: 22 kwie 13, 14:15
BMW: e46
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: łaziska górne

#7

Post autor: karmaz 13 »

tu jest chyba zrobiona przekładka http://e46forum.pl/viewtopic.php?f=19&t=15861
morcine
Bywalec forum
Posty: 130
Rejestracja: 12 sie 13, 20:54
BMW: e46 320d swap 330i
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Sosnowiec

#8

Post autor: morcine »

Dzięki, chociaż mam pewne ale że napisał że koło dwu masowe zostaje ? jak z zaczerpniętych mi informacji wszystkie 6biegówki mają krótszy wałek sprzęgłowy a to odbija się żę dwu masa musi być z łożyskiem. A 5 biegówki mają w dwumasie przelot bo wałek skrzyni wchodzi aż do wału. Widać to na wcześniejszym zdjęciu mimo że to dwumasy diesla ( z benzyną jest tak samo )
Co do wiercenia dolnych nowych otworów w skrzyni do miski to niestety konieczne chyba że miskę będzie się wymieniać.

Graty już zamówiłem czyli
- skrzynia 6bieg
- wał
- tarcza sprzęgła
- wybierak
Wszystkie te części pochodzą z jednego modelu silnika m47n aby pasowało.

Dodatkowe części musiałem pasować aby pasowało z resztą bez przeróbek czyli :
- dwumasa ze skrzyni 6bieg z m54b30 ponieważ dwumasa z diesla jest o 5kg cięższa :shock: Wszystkie wymiary typu średnice całkowite, na tarcze, wieniec i wymiary na wał pasują jak ulał. Jedynie grubość nie pasuje bo dwumasa diesla jest dużo grubsza. Ale myślę że docisk m54b30 który jest wyższy od m47n plus ramię wysprzęglika m54b30 powinno to wyrównać.
Do wymiany będzie jeszcze dyfer ponieważ inna jest flansza wał-dyfer ( starsze benzyny typu 328 mają flansze takie w dieslu czyli płaskie "na krzyżaku" ). Na dodatek pierwsze biegi diesla są dużo krótsze i aby było optymalne będę zakładał 2,93 albo 3,07. Obecnie mam 3,38 i to będzie za krótkie na 1 i 2bieg.

Co do dwumasy ze zdjęcia wyżej to ta po prawej jest wytarta w ..... złom

Tak jeszcze może mnie ktoś oświecić, czy cięższa dwumasa o 5kg może spowodować jakieś uszkodzenia silnika ?
morcine
Bywalec forum
Posty: 130
Rejestracja: 12 sie 13, 20:54
BMW: e46 320d swap 330i
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Sosnowiec

#9

Post autor: morcine »

Temat może być do zamknięcia. Klęska na całego skrzynie diesla są pod innym kątem jak te do benzyny. Sprzęgło, otwory do silnika, długość skrzyni i wał pasuje jak ulał ale kąt dyskwalifikuje. Na foto porównanie środka skrzynie do otworu mocującego
Obrazek
kusy6
Posty: 3
Rejestracja: 16 wrz 10, 15:21
BMW: E46
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: podkarpackie
Miasto: Mielec
Lokalizacja: Mielec

#10

Post autor: kusy6 »

Jest chyba opcja, przynajmniej ja mam plan jak to zrobić. Bo przesunięcie nie jest duże. Cięgno zmiany biegów nie jest problem przespawać tak samo jak i aluminiowy "trzymacz" dźwigni biegów :D Najgorzej z podporą do której się poduszki przykręca bo z tym było by najwięcej roboty ale też nie ma tragedii i temat do ogarnięcia, tylko że podpora musiała by być jakoś takiego kształtu:
Obrazek Obrazek
Allegro.pl - hosting zdjęć na aukcje
I nie jest z tym tyle roboty że gra nie warta świeczki, bo w jeden wieczór by to ogarnął.
Co o tym sądzicie? Aaa no i dolewanie oleju do skrzyni oczywiście musi się odbywać jak auto było by przechylone, czyli podnieść prawy bok, podstawić pod koła np inne koła przykładowo zimowe, opuszczamy auto i wtedy skrzynia będzie chyba w prawidłowym poziomie.

Jedyny problem jaki może być to to że skrzynia będzie pracować w innej pozycji i może być gorsze smarowanie bo inaczej olej będzie leżał, ale jak skrzynia się kręci to olej i tak chyba chlapie się po całej skrzyni więc to chyba nie będzie problemem?
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Układ napędowy”