[Próba zdiagnozowania problemu] Rzucanie w koleinach, "wyrywanie" kierownicy

Regulamin forum
Zanim coś napiszesz, zapoznaj się z krótkim regulaminem działu nadwozie.
Awatar użytkownika
michal1400
Bywalec forum
Posty: 278
Rejestracja: 14 lip 16, 2:35
BMW: BMW E46 318Ci
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Olkusz/Kraków
VIN: JX38472

#1

Post autor: michal1400 »

Witam.
BMW E46, 318 Ci, M43. Przebieg 240 tyś.
Opony: 225/45r17.
Mam problem, chciałbym prosić o pomoc w próbie zdiagnozowania winnej części. Objawia się on tym, że samochodem rzuca na koleinach, ciężko jest utrzymać kierownicę, aby jechać na wprost. Drugim problemem jest to, że delikatnie wyrywa kierownice z rąk przy wjechaniu jakąś nierówność, lub najechaniu jednym kołem na próg zwalniający. Byłem na stacji diagnostycznej na szarpakach i stwierdzono, ze winne są tuleje wahaczy, ewentualnie sworzeń. Dzisiaj zmieniłem tuleje wahaczy i niestety nie pomogło, oglądałem dokładnie wahacze i wydaje mi się, że sworznie są jak najbardziej w dobrym stanie. Nic nie wskazuje na ich uszkodzenie, lub zbyt mocne zużycie.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Stare tuleje, również Meyle jak się okazało po demontażu. Prawa w lepszym stanie, lewa w gorszym.

Obrazek
Obrazek


Podsumowując. Mam nowe łączniki i gumy stabilizatora (Meyle HD), nowe tuleje wahaczy (również Meyle HD), same wahacze wyglądają na fabryczne, sworznie wydają mi się w porządku. Gdzie szukać problemu? Wydaje mi się, że pozostają tylko drążki kierownicze, lub sama przekładnia kierownicza. Po zdjęciu plastikowej osłony, widać na niej zabrudzenie, jakiś delikatny wyciek, ale obserwuję stan płynu w zbiorniczku wyrównawczym płynu wspomagania, i od roku nic w nim nie ubyło. W jaki sposób mogę sprawdzić, samą przekładnię, lub drążki kierownicze.
Rozumiem też, że zawsze na oponach o szerokości 225 będzie delikatnie rzucać w koleinach i to jestem w stanie przeżyć, ale wydaje mi się, że zjawisko próby wyrwania kierownicy z rąk przy nierównościach/dziurach/progach zwalniających, zwłaszcza tych w które najeżdżamy tylko jednym kołem nie jest normalne

Nie chciał bym też wymieniać części na chybił trafił, ponieważ jak sami wiecie niektóre z części do najtańszych nie należą :(
Wahacze: 700 zł
Kompletne drążki wraz z końcówkami: 280 zł
Regeneracji przekładni: 500 zł
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#2

Post autor: mariryb »

Ustawiles zbieznosc po wymianie tulei?
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
Awatar użytkownika
mefjupe
Bywalec forum
Posty: 214
Rejestracja: 15 mar 16, 21:15
BMW: 330CiA Monacoblau
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: podkarpackie
Miasto: Rzeszów

#3

Post autor: mefjupe »

U mnie wymienione to samo + tuleje tylnego wózka, po ustawieniu zbieżności, autko wpadało we "własny tor" jazdy na nierównych pofałdowaniach wzdłuż toru jazdy.
Ostatnio zmieniony 18 wrz 18, 13:08 przez mefjupe, łącznie zmieniany 1 raz.
Ludzie z pasją są dźwignią postępu 💪
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10306
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#4

Post autor: maniek21112 »

W Twoim przypadku trzeba dobrze sprawdzić tył, tuleje progowe sprawdzałeś? Jak są wyrobione to będzie go nosić.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
Awatar użytkownika
michal1400
Bywalec forum
Posty: 278
Rejestracja: 14 lip 16, 2:35
BMW: BMW E46 318Ci
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Olkusz/Kraków
VIN: JX38472

#5

Post autor: michal1400 »

mariryb pisze: 11 wrz 18, 6:41 Ustawiles zbieznosc po wymianie tulei?
Tak. W sumie to prawie nie było co ustawiać. Minimalnie trzeba było poprawić

Jeśli chodzi o problemy z którymi mam problem to:
- pływanie w koleinach, na nierównościach. Najciekawsze jest to, ze na idealnie prostej nawierzchni jest wszystko w porządku. Wystarczy tylko jeden impuls, jakaś delikatna nierówność i od razu czuję jak samochód pływa.
- ściąganie, "wyrywanie" kierownicy na nierównościach. Szczególnie widoczne na dziurach, nierównościach w które wjeżdżam tylko jednym kołem. Studzienki kanalizacyjne, progi zwalniające itd...
- niewielkie wibracje na kierownicy, zwiększające się wraz z prędkością.

Jednego problemu się pozbyłem.
Bicia kierownicy przy hamowaniu. Prawa przednia tarcza była krzywa. Przetoczyłem komplet z przodu i z tyłu. Teraz jest idealnie.
Obrazek

Jeśli chodzi o rzeczy które zrobiłem w ostatnim czasie.
Wymieniłem amortyzatory z przodu - Sachs, wymieniłem łączniki i gumy stabilizatora - MeyleHD i jak wspominałem tuleje wahacza z przodu - MeyleHD.
W najbliższym czasie zmienię jeszcze poduszki amortyzatora, ponieważ nie zrobiłem tego przy wymianie amortyzatorów, a są fabryczne. 17 lat i 240k km. Moim zdaniem mogą być już trochę zmęczone życiem. Korzystając z okazji założę to E36, czytałem że są minimalnie niższe. Ok 7 mm. TO tego są trochę tańsze :D

Jak będę zmieniał poduszki to zainteresuję się układem kierowniczym, obejrzę go dokładnie. Może to przekładnia kierownicza, albo krzyżak kolumny kierowniczej? Same drążki wyglądały w porządku. Sworznie wahaczy również.
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10306
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#6

Post autor: maniek21112 »

Tyłem się interesuj, nie przodem, zwróć uwagę na stan tulei progowych.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
bedbet
Bywalec forum
Posty: 12
Rejestracja: 7 wrz 18, 7:00
BMW: E46
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: lubelskie
Miasto: Lublin

#7

Post autor: bedbet »

A ile procent mają amortyzatory? U mnie też myszkował i okazało się, że prawy miał już tylko 30% skuteczności.
Awatar użytkownika
Broder
Specjalista
Posty: 2090
Rejestracja: 3 paź 14, 23:28
BMW: E36 M3 E46 330D 410KM 850Nm
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: EX93017

#8

Post autor: Broder »

tak jak pisze Maniek, uciekajacy z pozoru przod w 90% przypadkow to wywalone tuleje progowe z tylu. Polecam poliuretany, tutaj nie wplywaja na sztywnosc zawieszenia (odbij/dobij) a zdecydwanie na pewniejsze prowadzenie
Obrazek
Awatar użytkownika
michal1400
Bywalec forum
Posty: 278
Rejestracja: 14 lip 16, 2:35
BMW: BMW E46 318Ci
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: małopolskie
Miasto: Olkusz/Kraków
VIN: JX38472

#9

Post autor: michal1400 »

W środę byłem u kolegi zmienić poduszki amortyzatorów. Sprawdziliśmy przy okazji całe zawieszenie mając samochód na kanale.
Sworznie wahaczy po jego demontażu okazały się jak nowe, tak samo końcówki drążków, za to okazało się, że jest luz na drążku kierowniczym, ale wewnętrznym, po lewej stronie, od kierowcy. Na łączeniu z przekładnią. Do tego mam niewielki wyciek z przekładni.
Jeśli chodzi o tył, to wydaje nam się, ze jest wszystko w porządku, nie zauważyłem żadnych luzów, wszystkie tuleje również wyglądają w porządku.
Czy luz na drążku przy przekładni może mieć takie objawy jak na filmie poniżej?

https://www.youtube.com/watch?v=REq_ljBzQjc
https://www.youtube.com/watch?v=FZbMhHcORBI

Nie wiem czy słychać takie stuknięcia na filmie, ale pochodzą one gdzieś z mam wrażenie z kolumny kierowniczej lub przekładni. Mając samochód na podnośniku i łapiąc za koło i poruszając nim - prawo, lewo też słuchać takie ciche stuki.
Przypuszczam, że nie wystarczy wymienić drążki, należało by zregenerować przekładnię. Mam rację? :(
Awatar użytkownika
Dzidek90
Przyjaciel forum
Posty: 3655
Rejestracja: 16 lis 13, 19:13
BMW: E91 Fl
Rok produkcji: 2011
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Lędziny
VIN: F038885

#10

Post autor: Dzidek90 »

Twoje podejrzenia mogą być trafne...
Wjedź na kanał, niech kolega chwyci za listwę zębatą, albo drążek kierowniczy przy listwie :)
Nich ją przyciągnie w dół, albo dopcha do góry a Ty ruszaj energicznie kierownica lewo=prawo....
Jeśli stuki ustaną to znaczy ze magiel do regeneracji :)
BMW
Dla Ciebie to trzy zwykle litery,
Dla mnie zaś silnik i koła cztery.
Jedyna marka która ma dusze,
Na inne auto juz się nie skuszę.
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zawieszenie”