N42B20 wymiana odmy bez demontażu kolektora

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
Awatar użytkownika
piotrek1474
Bywalec forum
Posty: 1731
Rejestracja: 15 sie 13, 20:53
BMW: 318I N42 143KM
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: Wrocław PL Stuttgart DE

#1

Post autor: piotrek1474 »

Witam wszystkich!

Dziś chciałem przedstawić krótki opis jak wymienić separator oleju "odma" w silniku N42 bez demontażu kolektora ssącego.
Pojawiało się często pytanie czy można to zrobić w ten sposób, ale dużo osób twierdziło że nie o czum mówi ten opis
http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=180512 kilka postów niżej jeden użytkownik pisze że wykonał wymianę odmy demontując tylko podstawę filtra oleju.
Spotkałem również opis gdzie też wymieniono odmę bez demontażu kolektora http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=178592


Potrzebne części:
separator oleju 11 61 7503520 (wersja zimowa 11 61 7516007)
przewód odpowietrzający 11 15 7503524
przewód powrotny 11 15 7533346
przewód połączeniowy 11 15 7503523

http://czesci.bmwsklep.pl/diagram.php?btnr=11_3180&mospid=47662&fg=15&hg=11

potrzebne narzędzia
klucze nasadowe różne rozmiary
torx T25 do odkręcenia odmy
szczypce
śrubokręty


1) demontujemy dolot powietrza usuwając dwa nity.
2) demontujemy obudowę filtra powietrza wraz z przepływomierzem i rurą elastyczną od przepustnicy.
3) odłączamy plus od akumulatora.
4) ściągamy pasek klinowy luzując napinacz (klucz 16)
5) odkręcamy osłonę nad kolektorem i obudowę filtra kabinowego wraz z filtrem, pamiętając o wyciągnięciu przewodów z peszla.
6) odkręcamy 3 śruby trzymając alternator (klucz 13) i wypinamy wtyczkę, trzeba również odkręcić nakrętkę w alternatorze która trzyma inne przewody
Obrazek

7) następnie demontujemy podstawę filtra oleju ( wcześniej odkręcić dekiel i podnieść go do góry aby olej spłynął do miski)
Obrazek

8 wypinamy wtyczkę z uchwytu i odkręcamy uchwyt (torx T25)
Obrazek

9) odpinamy wtyczkę czujnika
Obrazek

10) teraz bierzemy się za odkręcenie odmy (torx T25) pierwsze dwie śruby nie stanowiły dużego problemu,odkręciłem je za pomocą grzechotki. Z trzecią poradziłem sobie wkładając torx do klucza oczkowego 7 ale torx obracał się w kluczu więc w szczeliny wepchałem opaski plastikowe i w ten sposób udało się odkręcić trzecią śrubę.

Obrazek

po odkręceniu odmy usuwamy wąż który jest na kolektorze oraz kolanko z odmy
Obrazek

11) odpinamy wąż od pokrywy zaworów i od spodu odmy który idzie do bagnetu, delikatnie próbujemy wyciągnąć odm gdy mamy ją koło podstawy filtra odpinamy wąż od odmy który idzie do pokrywy zaworów i trzymając samą odmę wyciągamy ją między podstawą filtra i alternatora
12) po wyciągnięciu odmy odpinamy wąż przy bagnecie (dobrze jest ściągnąć koło przednie od strony kierowcy) i wyciągamy go dołem, wąż łączący odmę z pokrywą zaworów wyciągniemy bez problemu w ten sam sposób co odmę.

Montaż w odwrotnej kolejności.
Dobrze najpierw zamontować nowy przewód idący do bagnetu ( miałem z nim największy problem gdyż jest mało miejsca by go tam przepchnąć)
Potem wkładamy wąż łączący odmę z pokrywą zaworu układamy go tak jak powinien być ale nie wpinamy go do pokrywy tylko zostawiamy luzem, gdy już wsuniemy nową odmę to wtedy go wpinamy i wąż łączący odmę z bagnetem potem zostaje nam przykręcenie odmy,a dalej już tylko montaż pozostałych części.

Czas pracy ok 4 godzin
w razie pytań proszę pisać priv
Obrazek
technic
Bywalec forum
Posty: 24
Rejestracja: 15 lis 14, 19:00
BMW: E46
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: lubuskie
Miasto:

#2

Post autor: technic »

Jestem na etapie odkrecenia odmy, doszedlem do tego etapu w 2,5 godziny i poki co wydaje sie to wykonalne, 2 pierwsze sruby faktycznie ladnie widac, ale z ta trzecia to bedzie ladna meczarnia, mimo ze teoretycznie da sie tam wcisnac jedna reke od przodu i jedna od tyly (niestety jest tak malo miejsca, ze jedyny klucz "fajkowy" ktory mam nie da sie zalozyc bo jest za maly odstep miedzy sruba a kolektorem). Zastanawiam sie czy nie wziac torxa oraz nasadki na niego pasujacej (1/4) i ta nasadke poprostu rozwalic mlotkiem na motylka, ktorym bym ja odkrecal - sruby nie sa jakos szczegolnie mocno dokrecone, a gdyby taki motylek sie sprawdzil byloby pieknie... chodz czeka mnie potem jeszcze wymiana przewodow, co tez mi sie wydaje dosc ciezkie, ale moze w rzeczywistosci nie bedzie tak zle :)
Awatar użytkownika
piotrek1474
Bywalec forum
Posty: 1731
Rejestracja: 15 sie 13, 20:53
BMW: 318I N42 143KM
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: Wrocław PL Stuttgart DE

#3

Post autor: piotrek1474 »

Ja przy odkręcaniu trzeciej śruby torxa zamontowałem do klucza oczkowego płaskiego i w szczeliny wsunąłem opaski plastikowe. I w ten sposób udało się odkręcić śrubę jest tam mało miejsca więc odkręcanie jej zajęło więcej czasu niż w przypadku dwóch pozostałych. Co do zmiany przewodów to nie ma z tym problemów, najgorzej jest z tym co idzie do rurki bagnetu
Obrazek
technic
Bywalec forum
Posty: 24
Rejestracja: 15 lis 14, 19:00
BMW: E46
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: lubuskie
Miasto:

#4

Post autor: technic »

Odma wymieniona ! Zajelo troche wiecej niz 4 godziny, ale zrobilem to pod blokiem... wielkie dzieki za manual :D

Jezeli ktos jeszcze bedzie wymienial to polecam zrobic cos takiego:
Obrazek
Torx z koncowwka na stale za jakies 6 zl - przycialem na miejscu w Castoramie i potem wsadzilem blaszke dzieki ktorej odkrecalem 3 srubke odmy :P

Ciezko bylo tez trafic z przewodem od bagnetu, ale wycialem kawalek gietkiego drzewka, najpierw od gory wsadzilem w dol, a na dole do srodka przewodu i w ten sposob sobie nacelowalem w przeswit :)

Edit z paskiem sobie poradzilem- za slabo naciagalem napinacz :)
Ostatnio zmieniony 30 maja 15, 16:14 przez technic, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
piotrek1474
Bywalec forum
Posty: 1731
Rejestracja: 15 sie 13, 20:53
BMW: 318I N42 143KM
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: Wrocław PL Stuttgart DE

#5

Post autor: piotrek1474 »

Pasek to prosta sprawa. Nakładasz go na koła pąsowe, klucz nasadka 16 i luzujesz napinacz wsuwasz pasek na napinacz i gotowe.
Obrazek
Porky2
Posty: 1
Rejestracja: 2 maja 16, 20:35
BMW: E46
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: podkarpackie
Miasto: RLU
VIN: PD36906

#6

Post autor: Porky2 »

kolejna odma wymieniona, dla laika, takiego jak ja, to masakra jakas byla, ale koniec koncow - udalo sie:) swietny poradnik, choc moglby byc bardziej szczegolowy, dla ludzi, jak ja, ktorzy zielonego pojecia nie maja nawet jak np. poluzowac napinacz, a najpierw ktore to to jest napinacz:D
Obrazek
Spectron
Bywalec forum
Posty: 273
Rejestracja: 5 lip 15, 13:12
BMW: E46 318i N42B20
Rok produkcji: 0
Państwo: Polska
Województwo: podkarpackie
Miasto: Stalowa Wola

#7

Post autor: Spectron »

Szybciej jest wymienić to zdejmując kolektor ssący...
Napinacz łańcucha rozrządu masz po lewej stronie na rogu mniej więcej silnika, pod czujnikiem wałka rozrządu wydechowego. To będzie taki wystający łeb śruby.
Awatar użytkownika
Badboy-PL
Bywalec forum
Posty: 106
Rejestracja: 30 lip 16, 8:21
BMW: BMW E46 318I
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: łódzkie
Miasto: Bergen op zoom Holandia

#8

Post autor: Badboy-PL »

Dobra a ja mam pytanie. Czy tym sposobem dostane sie tez do czujnika spalania stukowego ktory jest pod odma na bloku. Bo nie chce mi sie sciagac kolektora bo wiem ze jest ciezki dostep do jednej sruby ktora trzeba wykreci od spodu auta. A nie mam dostepu do kanalu.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Palec11
Przyjaciel forum
Posty: 1944
Rejestracja: 15 kwie 16, 9:34
BMW: e46
Państwo: Polska
Województwo: lubelskie
Miasto:

#9

Post autor: Palec11 »

Powie mi ktoś czy osoba co za bardzo nie ma zielonego pojęcia o pracach przy silniku da radę to zrobić ? Może jest gdzieś w internecie jakiś bardziej szczegółowy turial ? Albo najlepiej jakiś filmik krok po kroku ? Bardzo bym chciał wymienić odmę ale wolał bym unikać jakiś mechaników bo kasują jak za zboże i fajnie by było w końcu zrobić coś samemu.
Awatar użytkownika
piotrek1474
Bywalec forum
Posty: 1731
Rejestracja: 15 sie 13, 20:53
BMW: 318I N42 143KM
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: Wrocław PL Stuttgart DE

#10

Post autor: piotrek1474 »

Cieżko będzie Ci znaleźć lepszy opis, bo sam zanim napisałem ten długo szukałem innych opisów. Jeżeli nigdy nic nie robiłeś przy silniku to wymiana odmy może być trudnym zadaniem. Może znajdziesz jakiegoś pomocnika.
Obrazek
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”