Mini poradnik zakupowy E46

Dla wszystkich przyszłych posiadaczy E46, czyli jak kupić, żeby się "nie przejechać"
Awatar użytkownika
Szczurson
Bywalec forum
Posty: 1679
Rejestracja: 5 sty 16, 9:06
BMW: F11 520d
Rok produkcji: 2012
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Częstochowa
VIN: DY10727
Lokalizacja: przed_monitorem

#1

Post autor: Szczurson »

Z racji powtarzających się tematów o tej samej treści z pytaniami typu: "Co sądzicie o tym silniku?", "Na co patrzeć przy zakupie auta?", "Co się psuje najczęściej?" postanowiłem zebrać najważniejsze informacje w jednym poście i pomóc przyszłym potencjalnym nabywcom (i moderatorom, by nie musieli usuwać co chwilę tematów). Podobny temat na początku napisał Miłosz, niestety gdzieś zniknął. Potem napisałem ten i ja, ale też gdzieś go wcięło. Na szczęście udało mi się odkopać kopię zapasową (tak, robiłem backup tak ważnego postu :D) i jak bumerang powracam z tematem. A teraz do rzeczy...

Informacje podstawowe:
Przede wszystkim należy zastanowić się jakiego auta się szuka, jakiego wyposażenia oczekuje i jakiej wersji nadwoziowej. Mając już konkretne kryteria można przejść do poszukiwania auta. Wybór silnika zależy od preferencji indywidualnych i planowanych przebiegów. Oprócz ceny zakupu warto mieć w zapasie jeszcze co najmniej 2 tysiące złotych na ewentualne rzeczy, które wyjdą (i obowiązkowo wymiana oleju i filtrów). BMW do tanich w utrzymaniu nie należy i trzeba się z tym liczyć. Na częściach nie ma co oszczędzać, bo użycie tanich zamienników prędzej czy później się zemści.

Oznaczenia modeli i wyposażenie - jak to jest?
Ogólnie w E46 nazwa modelu nie odpowiada dokładnie pojemności silnika. I tak mamy na przykład 323i, którego silnik ma pojemność 2494 cm^3, a nie, jakby na to nazwa wskazywała, 2300.
Po cyferkach następują jedne z następujących liter: 'i', 'd' ew. w kombinacji z 'x' lub 'c'.
W skrócie o skrócie ( :lol: ):
i - oznacza silnik benzynowy
d- oznacza silnik diesla
x - oznacza napęd na 4 koła
c - oznacza nadwozie typu Coupe
Oznaczenia modelu możemy nie zobaczyć na klapie - Pan Niemiec mógł sobie zażyczyć, żeby go nie było i to będzie odnotowane w VINie. Jeśli chodzi o resztę wyposażenia, to tutaj była dowolność, więc posiadanie 3 litrów pod maską nie w cale nie oznacza, że w środku zastaniemy full wypas (chociaż to bardziej prawdopodobne, skoro kogoś było stać na najlepszą opcję silnikową ;)). Helmut mógł sobie wybrać wszystko w dowolnej niemalże kombinacji, więc wyposażenie to kwestia indywidualna każdego samochodu.


Silniki:
Benzynowe:
  • M52TUBxx i M54Bxx:
    + najbardziej polecane w E46
    + stosunkowo mało awaryjne i trwałe jednostki
    + piękne brzmienie (dzięki 6-ciu cylindrom w rzędzie)
    - M54 (szczególnie) lubią "wypić" trochę oleju
    - spalanie przeciętne
  • N42xx / N46xx:
    + ekonomiczniejsze niż rzędowe 6tki
    - awaryjne i problematyczne (chociaż zadbane odwdzięczą się)
  • M43TUB19:
    + starsza i niezbyt awaryjna konstrukcja
    - mała moc

    Diesel:
  • M47D20 (występuje w wersjach 136 i 116 konnej):
    + ekonomiczny
    + przyzwoicie dynamiczny
    + podatny na zmiany mapy
    - drogie części
    - pompa VP44 (jak się zepsuje to spory koszt regeneracji)
    - prawdopodobnie z większym przebiegiem niż benzynowe jednostki
  • M47TUD20 (występuje w wersjach 150 i 116 konnej):
    + nowocześniejsza konstrukcja M47
    + brak pompy VP44 - układ CommonRail
    + podatny na modyfikacje mapy
    - duże koszty napraw w przypadku awarii
  • M57D30:
    + dobre spalanie z dobrymi osiągami
    + dobra kultura pracy i fajny dźwięk rzędowej 6tki
    - duże koszty napraw w przypadku awarii
  • M57TUD30:
    + nowsza wersja M57
    - duże koszty napraw w przypadku awarii
Elektryka:
- zużyta mata zajętości fotela (błąd poduszki powietrznej)
- niedziałające oświetlenie z tablicy tylnej i problemy z elektryką klapy (uszkodzona wiązka kabli w gumowej osłonie przy klapie)

Podwozie, zawieszenie i przeniesienie napędu:
- (przedlifty) wyrwane mocowanie tylnego dyfra
- luzy na wale (objawia się stukami przy wrzucaniu biegów)
- w wersjach z napędem 4x4 (x) droższe niektóre części zawieszenia

Nadwozie:
- rdza na błotnikach i tylnej klapie
- szczególnie przy spryskiwaczach lamp rdza na krawędzi maski
- przeciekające uszczelki w drzwiach (woda / wilgoć na chodniczkach)

Jak sobie coś przypomnę, to będę na bieżąco uzupełniał.
Ostatnio zmieniony 18 kwie 18, 22:25 przez Szczurson, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje BMW (klik w obrazek):
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
mStyl
Bywalec forum
Posty: 15
Rejestracja: 27 lut 17, 22:12
BMW: BMW E46 325Ci
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Bournemouth

#2

Post autor: mStyl »

siemanko ; D
kiedyś zrobiłem sobie na szybko ściągę przed zakupem... jest trochę chaotycznie ale może coś Ci się przyda ; D
pozdro

-nadkola
-opony
-maska, obok świateł
-zderzaki
-progi
-uszczelki przy drzwiach
-tylnie szyby
- uszczelki bagażnik
-miernik ?

-zawias sprawdź po dziurach ?
-tuleje wózka
-podpora wału


-chłodzenie (zbiorniczek)

-śliady oleju
-czekaj aż temperatura będzie na 90*
-praca silnika (czy równo) (falowanie obrotów)
-czy nie dymi na niebiesko (wrzucić na obroty)
-przezroczyste spaliny są ok
-białe - pali olej

-stuki przy delikatnym ruchu gałką biegów 1-2 bez sprzęgła na odpalonym
-stuki przy zmianie biegów podczas jazdy
-sprzęgło
-podczas próbnej jazdy zjedźmy na kawałek prostej, pustej drogi i puśćmy kierownicę - auto nie powinno być ściągane na bok (podobny test możemy przeprowadzić gwałtownie hamując)
-gdy po wyciągnięciu bagnetu olejowego z dziurki bagnetowej lub po odkręceniu kurka do oleju widzimy dym, świadczy to o bardzo wyeksploatowanym silniku

-siedzenia
-pod siedzeniami
-kierownica
-pedały
-podsufitka
-tylnia szyba
-schowek
-miejsce pasażera


-elektrykę dobrze sprawdź
-migacze
-światła,
-długie
-anty-fog light
- wsteczne (sprawdź czujnik)
-rejestracja
-nawiewy czy dmuchają
-elektryczne szyby
-wycieraczki
-światła kabiny

-odcień i strukturę powłoki
-zacieki farby (przy rogach)?
-szczeliny (takie same po obu stronach)
-daty wyprodukowania szyb (wszystkie takie same)
-wycieraczki
-akumulator
BMWPassion
Bywalec forum
Posty: 35
Rejestracja: 19 mar 16, 0:29
BMW: E46
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: zachodniopomorskie
Miasto: Koszalin
VIN: Wolę Wódkę

#3

Post autor: BMWPassion »

Głupszego poradnika nie dało się napisać? Pora napisać poradnik zdrowego rozsądku.

Każde E46 ma rdze. Znajdź takie, które nie ma.. E46 to już starsze BMW i ma prawo mieć przygody.


Krótki poradnik:

1. Nie kupuj auta od handlarza.
2. Nie kupuj samochód wart 20k+ za 5 tys zł.
3. Unikaj wszystkich dieseli poniżej 15k.
Awatar użytkownika
Szczurson
Bywalec forum
Posty: 1679
Rejestracja: 5 sty 16, 9:06
BMW: F11 520d
Rok produkcji: 2012
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Częstochowa
VIN: DY10727
Lokalizacja: przed_monitorem

#4

Post autor: Szczurson »

BMWPassion pisze:Głupszego poradnika nie dało się napisać? Pora napisać poradnik zdrowego rozsądku.

Każde E46 ma rdze. Znajdź takie, które nie ma.. E46 to już starsze BMW i ma prawo mieć przygody.


Krótki poradnik:

1. Nie kupuj auta od handlarza.
2. Nie kupuj samochód wart 20k+ za 5 tys zł.
3. Unikaj wszystkich dieseli poniżej 15k.
Odnosisz się do mojego posta czy kolegi mStyl? Jeśli chodzi o mój, to miałem na celu zakreślenie tylko na charakterystyczne usterki i przypadłości E46. Nie jest to poradnik jak kupić auto, tylko na co zwracać szczególną uwagę w przypadku tego konkretnego modelu. Dlatego też nie pisałem o rzeczach oczywistych​, które zawsze się robi i sprawdza.
Jeśli uważasz to za bezsensowne bzdury, to Twoja sprawa. Nikt Ci nie każe tego czytać, a komuś się może przydać.

PS.
Nie zgadzam się z Twoimi 3 punktami.
Moje BMW (klik w obrazek):
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
yampik
Bywalec forum
Posty: 1701
Rejestracja: 9 cze 13, 11:57
BMW: F11 520d+
Rok produkcji: 2011
Państwo: Polska
Województwo: warmińsko-mazurskie
Miasto: Olsztyn
Lokalizacja: Olsztyn

#5

Post autor: yampik »

BMWPassion pisze:Głupszego poradnika nie dało się napisać? Pora napisać poradnik zdrowego rozsądku.

Każde E46 ma rdze. Znajdź takie, które nie ma.. E46 to już starsze BMW i ma prawo mieć przygody.


Krótki poradnik:

1. Nie kupuj auta od handlarza.
2. Nie kupuj samochód wart 20k+ za 5 tys zł.
3. Unikaj wszystkich dieseli poniżej 15k.
punkt 1 - to nie zasada. czasem szmatławiec pod garażem gorsze rzeczy niż handlarz potrafi zrobić...
punkt 2 - to chyba oczywistość, tylko trzeba realnie określić wartość auta - a nie pisać, że bez 25k nie ma co podchodzić do przedlifta z r6
punkt 3 to jakiś żart? żeby kupić przedlifta z 2.0d 136KM w turasie powyżej 15k - to sorry ale wg. mnie trzeba być głupim :D (chyba że miałby felgi za 5k i pełny mpak + bezwypadek i 87k KM przebiegu ;p)
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Kupuję BMW E46”