[M54xxx] Wymiana uszczelki miski olejowej

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
Awatar użytkownika
tomx
Bywalec forum
Posty: 274
Rejestracja: 15 paź 18, 8:22
BMW: E46
Rok produkcji: 2000
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Gliwice

#1

Post autor: tomx »

Powitać. Nie widziałem jeszcze postu na forum w tym temacie, więc postanowiłem napisać swój.

Oryginalnie korzystałem z tego poradnika: https://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-3-Series-E46/105-ENGINE-Oil_Pan_Gasket_Replacement/105-ENGINE-Oil_Pan_Gasket_Replacement.htm gdybyście mieli jakieś pytania to odsyłam tutaj bo jest multum zdjęć i dokładnych instrukcji.

Co potrzebujemy:
- klucze nasadowe: 10, 13, 16, 18
- przedłużki róznego typu
- element do podwieszenia silnika (u mnie drewniane klocki na błotniku + ceownik)
- nasadki typu E10 i E12
- uszczelka miski
- oring bagnetu oleju
- nowy olej, filtr - chyba że robiliśmy to nie dawno. Zależnie jak auto było zadbane, jeśli w misce zostanie wam sam czarny, szlamowaty olej to jednak lepiej wymienić
- podnośnik hydraliczny lub śrubowy
- kanał lub wysokie podbudowanie przodu

0. Ja zacząłem od demontażu kół i podbudowania samochodu na klockach
1. Demontaż filtra powietrza, dolotu powietrza, wentylatora
2. Rozpinamy pasek wielorowkowy, napinacz klucz 16
3. Demontaż płyty osłaniającej i płyty wzmacniającej zawieszenie, klucz 16
4. Możemy już poluzować też obudowę filtr oleju
5. Odkręcamy pompę wspomagania, podwieszamy ją by nie wisiała na przewodach, klucz 13
6. Odkręcamy stabilizator, 4 x klucz 13
7. Odkręcamy mocowanie przednich tulei wahacza, 2 x 16
8. Odkręcamy śrubę kolumny kierowniczej torxem E12, wyjmujemy śrubę. Najlepiej w tym momencie zablokować kierownicę i starać się nie skręcać kołami. Tak unikniemy jakiegokolwiek przestawienia tego wałka.
9. Odkręcamy 2 nakrętki 16tki od poduszek silnika, po jednej na stronę. Są one nad wahaczem.
10. Możemy a nawet musimy już podwiesić silnik. Łapiemy go za ucho tuż nad VANOSem. Ja mocowałem tylko w tym miejscu. Korzystałem z drewnianych klocków, a sam silnik podczepiłem za śrubę rzymską do ceownika. Śruba rzymska daje Nam możliwość niewielkiej regulacji podniesienia silnika. Podnosimy go na tyle, by spoczywał nam już na tych drewnianych klockach i całość siedziała solidnie.
11. Zostaje nam odkręcenie ramy zawieszenia (to do czego przykręcona jest maglownica). Są to 4 śruby 18tki, po 2 na stronę. Przed wykręceniem dobrze mieć już podstawiony podnośnik pod tą ramę. Śruby po poluzowaniu powinny iść już palcami, jeśli tak nie jest to silnik siedzi jeszcze na ramie, więc wypadałoby go podwiesić delikatnie wyżej - stąd moja wygoda i zastosowanie śruby rzymskiej do podwieszenia.
12. Powoli opuszczamy ramę zawieszenia - obserwujemy czy nic nam się nie zaczepia. Warto zwrócić uwagę na przewody ze wspomagania. Potrzebujemy około 10 cm by wyjąć miskę, natomiast im więcej miejsca sobie damy, tym lepiej będzie się pracować.
13. Teraz zostaje wykręcić miskę. Śrub jest sporo, więc chwytamy 10tkę i kręcimy. Warto pamiętać o dwóch ukrytych śrubach przy samej skrzyni biegów. Dodatkowo są tam też 3 śruby na torx E10, warto zwrócić uwagę, które wchodzą w miskę a które wchodzą w skrzynie.
14. Demontujemy miskę - jeśli mocno siedzi to sprawdzamy czy na pewno mamy wszystkie śruby wykręcone, jeśli tak to na rogach miski mamy odlewy za które możemy ją delikatnie podważyć. Powinna zejść po odklejeniu jednej ze stron.
15. Czyścimy miskę wewnątrz jak i na zewnątrz. Podobnie z silnikiem, czyścimy miejsce w którym przychodzi nowa uszczelka.
16. Przed montażem nowej uszczelki dobrze jest posmarować miejsca łączenia dwóch odlewów bloku. Miejsc takich jest 4. Nie walimy silikonu kilogramami, tylko robimy jakby małe wałeczki na tych przecięciach (jest fotka w artykule, na pewno zauważycie o jakie miejsce chodzi)
17. Skręcanie to już przyjemna robota. Ja zrobiłem tak że na czystą miskę dałem nową uszczelkę, przeprowadziłem też dwoma przeciwległymi otworami śruby, tak by po przyłożeniu jej do silnika delikatnie ją dokręcić. Warto też od razu włożyć już bagnet w miskę by potem z nim nie walczyć - zwłaszcza że miejsca jest niewiele bo nie demontowałem gumowego dolotu i DISA jak w artykule.
18. Warto mieć drugą osobę przy mocowaniu ramy, chociaż z wykorzystaniem podnośnika nie powinno być tragedii.
19. Skręcamy w odwrotnej kolejności.

Moje fotki z roboty:
Załączniki
[M54xxx] Wymiana uszczelki miski olejowej - IMG_20181205_152516.jpg
[M54xxx] Wymiana uszczelki miski olejowej - IMG_20181205_144522.jpg
[M54xxx] Wymiana uszczelki miski olejowej - IMG_20181205_142602.jpg
[M54xxx] Wymiana uszczelki miski olejowej - IMG_20181205_142556.jpg
[M54xxx] Wymiana uszczelki miski olejowej - IMG_20181205_124205.jpg
[M54xxx] Wymiana uszczelki miski olejowej - IMG_20181205_124146.jpg
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”