[m47, m47n, m57, m57n] DIY Montaż klapy gaszącej

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
zibi_j1
Weteran
Posty: 5983
Rejestracja: 01/02/2014, 13:22
BMW: e46 318d
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: świętokrzyskie
Miasto: Warszawa
Kontakt:

[m47, m47n, m57, m57n] DIY Montaż klapy gaszącej

Post autor: zibi_j1 » 05/11/2016, 20:49

Chyba wszystkim właścicielom e46 w dieslu serce pęka przy każdym gaszeniu samochodu. Nasze silniki gasną tak, jak by wydawały ostatnie tchnienie. Telepią się, całą budą szarpie. Dramat...
Jest na to rada. Możemy zamontować pochodzącą z nowszych modeli BMW klapę gaszącą wraz ze specjalnym modułem sterującym.
Dodatkowy atut takiego rozwiązania to bezpieczeństwo. W przypadku tzw rozbiegania (zapętlenia) turbiny nasz silnik ulegnie zniszczeniu. Jeśli będziemy mieli klapę bez problemu uda nam sie go zgasić.
Jak to działa? Klapa przez na sekundę przed odcięciem zapłonu zamyka nam dopływ powietrza do silnika i tym samym bardzo łagodnie go gasi.
Poniżej pokażę Wam w jaki sposób dokonać tego moda na przykładzie przedlifotwego silnika M47.
Od niedawna Trandolf zastosował rozwiązanie dla ludzi któ®zy mają komputerowo wyłączony EGR. Dzięki specjalnemu BYPASSowi możemy go całkowicie fizycznie usunąć z auta. Poniżej porównanie :
Oto jaki zestaw otrzymałem w przesyłce od Trandolfa. Jest to opcja podwójna czyli miałem do wyboru EGR + klapa lub BYPASS + klapa

Obrazek

1 Klapa gasząca ze specjalnym podtoczeniem do założenia węża
2 Moduł sterujący wraz z wiązką
3 EGR przystosowany do montażu klapy
4 BYPASS zastępujący EGR
5 Zaślepka kolektora wydechowego (konieczna w przypadku montażu BYPASSa
W zestawie są też wszystkie potrzebne do montażu śrubki których nie ma na zdjęciu

Obrazek

Sam EGR ma 8 cm wysokości...

Obrazek

EGR + klapa to 14 cm ...

Obrazek

BYPASS + klapa to 8 cm a więc tyle samo ile fabrycznie ma EGR i na tą opcję się zdecydowałem

Jak już mamy ustalone co robimy to... lecimy do garażu

1. DEMONTAŻ OSŁON

Obrazek

Na żółto 4 spinki pierwszej osłony do wyjęcia
Na czerwono 4 śrubki imbusowe do odkręcenia
... i mamy wszystko na wierzchu :)

Obrazek
Konieczne będzie pogrzebanie również w kompie wiec odkręcając cztery zaznaczone śruby zdejmujemy jego pokrywę

Obrazek

2. DEMONTAŻ EGR


Tutaj mamy nasz stary EGR. Odkręcamy opaski i odłączamy przewody doprowadzające spaliny (metalowy) i powietrze gumowy.
ZWRÓĆCIE UWAGĘ NA BLASZKĘ - KLIPS NA ŚRODKU. W NIĄ WKRĘCA SIĘ ŚRUBĘ OD OSŁONY SILNIKA. ZDEJMIJCIE JĄ I ZACHOWAJCIE BO BĘDZIE POTRZEBA!!!

Obrazek

Tutaj mamy nasz EGR w całej okazałości. Na czerwono zaznaczyłem śruby które należy wykręcić aby odkręcić go od kolektora (nasz egr nie będzie potrzebny bez względu czy wybierzecie bypass czy egr ponieważ nie ma w nim miejsca na przykręcenie klapy.)

Obrazek

Tutaj kolektor dolotowy już bez zaworu EGR

3. DEMONTAŻ RURKI SPALIN I ZAŚLEPIENIE KOLEKTORA WYDECHOWEGO

Następnie usuwamy rurkę doprowadzającą spaliny od kolektora do EGR

Przykręcona jest jedną śrubką mniej więcej na środku silnika...

Obrazek

Następnie żeby zrobić sobie miejsce demontujemy dolot powietrza idący od przepływomierza do turbiny.

Obrazek

W tym celu odkręcamy dwie zaznaczone śrubki. na turbinie oraz odmie rura siedzi na wcisk.

Obrazek
Rurka od spalin przykręcona jest do kolektora wydechowego dwoma śrubami. ODKRĘCAMY ;)

Obrazek

Obrazek
tymi samymi śrubami przykręcona jest osłona termiczna. Zaślepkę kolektora wraz z uszczelką musimy wsunąć pod osłonę i przyłapać ją śrubami.

Obrazek

Kolektor mamy zaślepiony. Myjemy rączki i udajemy się w kierunku puszki ECU

4. MONTAŻ KLAPY GASZĄCEJ

Obrazek

Naszą wiązkę do klapy wyprowadziłem z niej przez gumową rurkę. następnie zrobiłem dziurkę w wolnej zaślepce i tamtędy dostałem się do komory silnika.

Kable mają zarobione wsuwki. nasuwamy je mocno na odpowiednie piny w klapie zgodnie z instrukcją od Trandolfa:

Obrazek

PIN w przepustnicy---------------kolor kabla
4--------------------------------przezroczysty z czarną końcówką
3--------------------------------przezroczysty z czerwoną końcówką
2--------------------------------niebieski kabel z czarną końcówką

następnie montujemy BYPASS wraz z klapą gaszącą (lub EGR jeśli wybieracie tą opcję)

Obrazek

Na czerwono - śruby mocujące bypass do kolektora.
na żółto - śruby mocujące klapę do BYPASSa
- Jak widzicie lewa dolna śruba zasłonięta jest klapą. Dwie dolne śruby przykręcamy najpierw NA GOTOWO
- Następnie przykręcamy klapę do BYPASSA - jak widzicie dwie górne śruby są wspólne i przykręcają klapę do BYPASSA i BYPASS do kolektora jednocześnie.

Następnie wracamy do puszki ECU. Nasz moduł ma 4 przewody:
- czerwowy z oczkiem - WYJMUJEMY BEZPIECZNIK Z GNIAZDA NA CZERWONYM KABLU
- czarny
- niebieski
- biały

Obrazek
UWAGA!!! Popsuła mi się lutownica dlatego wszystko łączyłem na szybkozłączki. Zalecam zlutowanie połączeń!!!
- CZERWONY montujemy od śrubkę od zasilania przekaźnika świec żarowych. (żeby go wyjąć wsuwamy z boku w szczelinkę płaski śrubokręt
- CZARNY łączymy z kablami brązowymi (masa)

Obrazek

Następnie odnajdujemy zielono - fioletowy kabel który prowadzi do pinu 26 w 40 pinowej wtyczce ECU

Obrazek

PRZECINAMY TEN KABEL ok 5cm od wtyczki
- niebieski przewód od modułu klapy łączymy z przeciętym kabelkiem idącym do wtyczki ECU
- biały kabel łączymy z przeciętym kabelkiem idącym gdzieś w głąb wiązki samochodu

Obrazek

Obrazek

Układamy ładnie wszystkie kable. Wkładamy wyjęty wcześniej bezpiecznik na czerwonym przewodzie modułu klapy. Zamykamy puszkę ECU.

5. SKŁADANIE WSZYSTKIEGO DO KUPY

Obrazek

Zaślepiamy przewód podciśnienia idący do Ś.P. EGRa. Oczywiście możemy zdemontować elektrozawór i odłączyć przewód przy trójniku gdzieś pod kolektorem i tam zaślepić ale... ja tego nie miałem siły robić.

Zakładamy i skręcamy rurę doprowadzającą powietrze i PRAWIE gotowe :) (jeśli wybraliście opcję z EGRem musicie odrobinkę obciąć gumową rurę)

Obrazek

:Yahoo!: :Yahoo!: :Yahoo!:
Na tym etapie możemy już dokonać próbnego zgaszenia i sprawdzić jak nasza klapa działa. A DZIAŁA WYŚMIENICIE!!!

Przy składaniu osłon pojawia się problem. Po pierwsze klapa trochę wystaje a po drugie pozbywając się EGRa pozbyliśmy się punktu montażu osłony :/

dociśnijcie osłonę silnika do klapy. W wyściółce odgniecie Wam się miejsce którym osłona opiera się o klapę. Wytnijcie ostrym nożykiem wyściółkę w tym miejscu (sorry za brak zdjęcia. około 1x4cm paseczek)

Wczoraj całość skończyła się na montażu osłony na trytytce zaczepionej o przewód wspomagania... :(

Obrazek

Nie jadłem i nie spałem cały dzień. NIE MOŻE TAK BYĆ!

Rozbieramy od nowa...
Okazuje się, że dziura po śrubce wypada idealnie w miejscy gdzie metalowa opaska zaciska nam gumowy wąż na przepustnicy...
Luzujemy opaskę i wsuwamy pomiędzy jej metalowe dwie "warstwy" nasz klips z gwintem zdjęty ze starego zaworu EGR w pozycji odwróconej:

Obrazek

Troszkę nam zajmie jego idealne ustawienie ale finalnie możemy przymocować osłonę w fabrycznych miejscach (musimy "pożyczyć" krótką śrubkę którą mocowany był przewód powietrza przy obudowie filtra... (tam wkręcamy długą którą wcześniej przykręcona była osłona silnika do EGR

Obrazek

Obrazek

I tutaj wszystko złożone na gotowo. Osłona jest odrobinkę wyżej bo opiera się na klapie, ale nie widać tego.
KONIEC!!! cieszymy się aksamitnym gaszeniem i bezpieczeństwem w przypadku awarii turbiny! 8)

Tak to gaśnie u mnie ale nie widać totalnie efektu...

https://www.youtube.com/watch?v=Pb-IH3nLVTk

Filmik zapożyczony z internetów:
https://www.youtube.com/watch?v=qjTkYmBjOHQ

Specjalne podziękowania dla Trandolfa.
Zezwalam na kopiowanie tego DIY na inne fora pod warunkiem wskazania mnie i Trandolfa jako autorów poradnika.
ENJOY! :beer:
BMW by Zibi - czyli jak feniks z popiołów (dosłownie :) )
http://e46forum.pl/viewtopic.php?f=28&t=13313&p=92483#p92483" onclick="window.open(this.href);return false;

Obrazek


trandolf
Specjalista
Posty: 314
Rejestracja: 02/02/2011, 10:38
BMW: E46 320D 2001 M47
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: podkarpackie
Miasto: Przemyśl
Kontakt:

Post autor: trandolf » 05/11/2016, 21:59

Zibi piękny DIY ! :Bravo: :) Ja dodam tylko od siebie, że w przypadku auta z chłodnicą spalin, aby profesjonalnie pozbyć się EGR-a, to najlepiej wymienić wąż i króciec wody na taki z 318d nr3 i 4 ze schamtu:

Obrazek

3 - 11537786764
4 - 11537786718

Oczywiście można też zaślepić węże od chłodnicy spalin, ale jest to mniej profesjonalne rozwiązanie.

Schemat pochodzi z silnika M47, w przypadku M47N trzeba zastosować te same elementy, ale z 318d z silnikiem M47N.

GraKo
Bywalec forum
Posty: 92
Rejestracja: 09/01/2016, 21:16
BMW: e46 330d+
Rok produkcji: 2001
Państwo: Polska
Województwo: zachodniopomorskie
Miasto: Koszalin
Kontakt:

Post autor: GraKo » 06/11/2016, 10:23

dobra robota, dodam od siebie , że warto na ten czas zatkac rurę od intercoolera jakaś szmatką czy czymś takim. Małe śrubki łatwo mogą tam wpaść nawet możemy o tym nie wiedzieć. ja u siebie zrobiłem mały otwór w puszce od kompa aby przepuścić przewód oraz wiertłem bodajże 6,5-7mm otwór między schowkiem komputera a komorą silnika coby skrócić drogę do klapy. Trzeba pamiętać aby mądrze pociągnać kabel i go zabezpieczyć. w m57 po drodzę do klapy gaszącej mamy podgrzewacz wody , gdzie rury od niego idące robią się bardzo gorące oraz pompe wspomagania z paskiem klinowym także lepiej uważać ! :)
-moja Honda ma 230 Nm. (accord Type R)
- A to spoko, to nawet mniej niż moje auto "na kupe" ma na jedno koło ! :]

zajrzyj -> http://e46forum.pl/viewtopic.php?f=28&t=18789&start=40 <-

Młody90
Bywalec forum
Posty: 2284
Rejestracja: 19/02/2013, 10:45
BMW: 320D M47
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Zabrze
Tlen: ------
VIN: KE44253
Kontakt:

Post autor: Młody90 » 10/11/2016, 20:08

klape gaszaca mam juz 3 lata i przez ten czas nie narzekam a efekt jest jakbym gasil PB ;) . Co do BYPASSU to ciekawy pomysł aby calkowicie się pozbyć EGR'a.

michaś_
Posty: 2
Rejestracja: 04/04/2013, 23:53
BMW: E46
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: PO
Kontakt:

Post autor: michaś_ » 26/11/2018, 23:07

Gdzie mozna obecnie zakupić klapę badz samo sterowanie?


Młody90
Bywalec forum
Posty: 2284
Rejestracja: 19/02/2013, 10:45
BMW: 320D M47
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Zabrze
Tlen: ------
VIN: KE44253
Kontakt:

Post autor: Młody90 » 27/11/2018, 14:35

Trandolf ogarnia temat ale brakuje mu czasu ,sam czekam bardzo dlugo

michaś_
Posty: 2
Rejestracja: 04/04/2013, 23:53
BMW: E46
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: ---
Miasto: PO
Kontakt:

Post autor: michaś_ » 04/12/2018, 23:58

Masz do niego jakiś kontakt?


ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość