[e46] Wymiana łożyska w tylnym kole

Miejsce na wszelkie gotowe rozwiązania, opisy, instrukcje wymiany, obsługi, konserwacji z dokumentacją zdjęciową itp.
Regulamin forum
W tym dziale wolno umieszczać jedynie GOTOWE ROZWIĄZANIA, czyli poradniki ZRÓB TO SAM. Jeśli wiesz jak coś zrobić a dodatkowo masz do tego opisu zdjęcia, podziel się z innymi :) Jeśli nie wiesz jak coś zrobić i chcesz pytać, TO NIE W TYM DZIALE!
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#1

Post autor: mariryb »

Opisze wymianę łożyska w tylnym kole domowym sposobem. Prawidłowo jak się robi w warsztacie powinno się wyjąć cały wahacz i na prasie wymienić. Jednak nie każdy ma prasę w garażu oraz po tym trzeba geometrie robić.

Do wymiany potrzebne są standardowe klucze oraz kilka dodatkowych "żelastw" potrzebnych do wyciągnięcia i wprasowania łożyska. Ja miałem takie :

Obrazek

Fajny filmik o wymianie znalazłem taki :

https://www.youtube.com/watch?v=wKYL9_4mXRI

Jednak w praktyce nie idzie tak łatwo.

Podnosimy samochód, zdejmujemy koło i luzujemy nakrętkę od półosi, nie odkręcamy tylko luzujemy aby później bezproblemowo odkręcić. Nakrętka ma zabezpieczenie, trzeba je przecinakiem odgiąć. Nakrętkę odkręcamy kluczem nasadka 12kątna 30.

Obrazek

Zdejmujemy zacisk, zdejmujemy tarczo-bęben (po tym założyłem zacisk na jedną śrubkę, żeby nie wisiał). Odkręcamy półoś od dyfra. Musimy dodatkowo odkręcić stabilizator - od wahacza i uchwyt z gumą stabilizatora - tylko strona co wymieniamy łożysko, oraz opuścić tłumik. Bez tego nie da się wyjąć półosi. Półoś z piasty lekko wychodzi, można przez drewienko puknąć lekko.

Obrazek

Zdejmujemy szczęki ręcznego i zabieramy się za wyjęcie piasty. Powinno się tu użyć narzędzia co nazywa się odklejacz, lecz takiego nie posiadam więc zrobiłem to sposobem garażowym "Pana Miecia" :) Początkowo podłożyłem drewno tak :
Obrazek

Lecz później to zrobiłem inaczej bo wyginała się tarcza kotwiczna, trzeba podłożyć bliżej zacisku - tak jest więcej twardego metalu. I kręcimy powoli aż wyjdzie piasta. Po rozebraniu dwóch mogę powiedzieć że jest to jednorazowa operacja, tzn nie da się spowrotem wsadzić piasty w to łożysko bo pęka.

Obrazek

Obrazek

Na piaście został kawałek łożyska, trzeba je później jakoś ściągnąć, zbić, rozciąć - jak kto woli i potrafi.

Zdejmujemy zabezpieczenie łożyska - sieger (czy jak to się nazywa :) ) i specjalistycznym sprzętem wyjmujemy łożysko. Od tyłu dałem duży, gruby krążek metalowy, przez o konkretna śruba, nie może być marketowa, czy chińska, tylko dobry polski wyrób. Na jedno łożysko miałem kawałek pręta budowlanego a na drugie konkretną śrubę. Pręt pękł dwa razy, śruba po całej operacji była strasznie zmasakrowana, gwint zjechany. Do tego miałem specjalną nakrętkę, podwójnej grubości.

Obrazek

Obrazek

Kręcimy. Nie idzie lekko - trzeba napiąć bicepsa. Żeby było łatwej można co jakiś czas puknąć młotkiem od tyłu w tą podkładkę co służy do wyciągania.

Obrazek

Czyścimy gniazdo, lekko można posmarować czymś dla poślizgu i wkręcamy łożysko. Ja je dodatkowo dzień w zamrażalniku potrzymałem, żeby się skurczyło.

Obrazek

Obrazek

Po włożeniu montujemy zabezpieczenie. Zakładamy ręczny a później wkręcamy piastę - ona już lekko idzie.

Obrazek

Obrazek

Wkładamy półoś, przykręcamy do dyfra, przykręcamy nakrętkę (ale jeszcze nie zabezpieczamy), przykręcamy stabilizator, zawieszamy tłumik.

Obrazek

Zakładamy tarczobęben, zacisk. Dokręcamy nakrętkę półosi (ktoś może wcisnąć hamulec, żeby zablokować), zabezpieczamy nakrętkę, zakładamy koło.

Informacyjnie - kupiłem zestaw Faga na dwa koła w hurtowni za 178zł. Pojedyncze łożysko Faga kosztowało ok 100zł a SKF 130zł.
Ostatnio zmieniony 5 paź 14, 15:00 przez mariryb, łącznie zmieniany 2 razy.
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
Młody90
Bywalec forum
Posty: 2279
Rejestracja: 19 lut 13, 10:45
BMW: 320D M47
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: śląskie
Miasto: Zabrze
VIN: KE44253

#2

Post autor: Młody90 »

szacunek za robotę , poradnik, chęci , no i pomysłowość wykonania bez podstawowych narzędzi :beer:
paleta
Bywalec forum
Posty: 399
Rejestracja: 31 mar 12, 22:41
BMW: 316
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Siedlce

#3

Post autor: paleta »

bardzo fajnie to opisales kolego - na pewno sie przyda dla potomnych ;)
jedna tylko uwaga - sposob w jaki wciskales nowe lozysko jest lekko niebezpieczny - mozna latwo uszkodzic lozysko opierajac sie o jego srodkowa tuleje. Lepiej w tym wypadku bylo uzyc wiekszej podkladki tak aby pchac za zewnetrzny kolnierz lozyska ;)
hdi
Bywalec forum
Posty: 151
Rejestracja: 2 mar 14, 8:59
BMW: skasowane e46
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Bc

#4

Post autor: hdi »

do wciśnięcia można użyć pozostałości starego łożyska bo ma taką samą średnicę :) a nakrętke półośi dokręca się jak koło jest założone i auto już na własnych kołach jest
mariryb
Specjalista
Posty: 5238
Rejestracja: 9 kwie 11, 9:07
BMW: 330ci 535d
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Radom Wieniawa

#5

Post autor: mariryb »

Młody90 pisze:szacunek za robotę , poradnik, chęci , no i pomysłowość wykonania bez podstawowych narzędzi :beer:
Nie do końca bez podstawowych narzędzi bo takie grube podkładki nie tak łatwo mieć. Musi być grube i twarde aby wytrzymało naprężenia. Naszczescie sąsiad pracuje w zakładzie tokarskim to cis mi załatwił.
paleta pisze: jedna tylko uwaga - sposob w jaki wciskales nowe lozysko jest lekko niebezpieczny - mozna latwo uszkodzic lozysko opierajac sie o jego srodkowa tuleje. Lepiej w tym wypadku bylo uzyc wiekszej podkladki tak aby pchac za zewnetrzny kolnierz lozyska ;)
Oglądałem kilka filmików i tak robili akurat. Łożysko wytrzymało, ale masz racje i wskazówkę dla kolejnych robiących taka wymianę można by dać wieksza podkładkę, czy jakiś plaskownik na łożysko lub stare łożysko a na nie taka podkładkę.
hdi pisze: nakrętke półośi dokręca się jak koło jest założone i auto już na własnych kołach jest
A co to daje? Pod ciężarem jest dociskana ? Zibi wcisnal hamulec a ja konkretnie dokrecilem rurą dwumetrową.
Felgi tak jak dziewczyny - co najmniej 18-tki
zibi_j1
Weteran
Posty: 5880
Rejestracja: 1 lut 14, 13:22
BMW: e46 318d
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: świętokrzyskie
Miasto: Warszawa

#6

Post autor: zibi_j1 »

Mega lebski jestes: ) swietnie przemyslane. Zdecydowanie lepiej dlubie mi sie przy swojej jak wiem ze w razie czego cos podpowiesz jak nie ogarne. Szacun.
BMW by Zibi - czyli jak feniks z popiołów (dosłownie :) )
https://e46forum.pl/bmw-by-zibi-318d-320d-podsumowanie-roczne-s-13313#p92483

Obrazek
paleta
Bywalec forum
Posty: 399
Rejestracja: 31 mar 12, 22:41
BMW: 316
Rok produkcji: 2002
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Siedlce

#7

Post autor: paleta »

mariryb pisze:
hdi pisze: nakrętke półośi dokręca się jak koło jest założone i auto już na własnych kołach jest
A co to daje? Pod ciężarem jest dociskana ? Zibi wcisnal hamulec a ja konkretnie dokrecilem rurą dwumetrową.
tez jestem ciekawy czym to jest podyktowane? :)
hdi
Bywalec forum
Posty: 151
Rejestracja: 2 mar 14, 8:59
BMW: skasowane e46
Rok produkcji: 1999
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Bc

#8

Post autor: hdi »

szczerze, odnośnie nakrętki półośki to nie wiem, ale spytaj mechanika, każdego, starej daty jak i młodych to oni powiedzą każdą śrubę zawieszenia itp dociąga się jak już auto na kołach jest....a skoro ludzie po "szkołach mechanicznych" tak twierdzą więc coś w tym jest
zibi_j1
Weteran
Posty: 5880
Rejestracja: 1 lut 14, 13:22
BMW: e46 318d
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: świętokrzyskie
Miasto: Warszawa

#9

Post autor: zibi_j1 »

Mariryb jest po szkole mechanicznej; )
BMW by Zibi - czyli jak feniks z popiołów (dosłownie :) )
https://e46forum.pl/bmw-by-zibi-318d-320d-podsumowanie-roczne-s-13313#p92483

Obrazek
Awatar użytkownika
Mariusz_E46
Bywalec forum
Posty: 515
Rejestracja: 2 wrz 14, 8:27
BMW: E60 530D
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: lubuskie
Miasto:

#10

Post autor: Mariusz_E46 »

hdi pisze:szczerze, odnośnie nakrętki półośki to nie wiem, ale spytaj mechanika, każdego, starej daty jak i młodych to oni powiedzą każdą śrubę zawieszenia itp dociąga się jak już auto na kołach jest....a skoro ludzie po "szkołach mechanicznych" tak twierdzą więc coś w tym jest
Nakrętka półosi to nie zawieszenie, nie ma sensu walczyć z nią po założeniu koła.
Zablokowany
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Zrób to sam”