[E46 Coupe 06r, 2.0d] Malejąca temperatura silnika

Problemy, pytania, porady związane z płynami, klimatyzacją, naprawami, przeglądami, wymianami
Mateusz Spi
Bywalec forum
Posty: 21
Rejestracja: 13 sty 18, 16:13
BMW: E46 Coupe 2.0 Diesel, Black Sapphire Metallic 475
Rok produkcji: 2006
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Kłodzko
VIN: PN14623

#1

Post autor: Mateusz Spi »

Serwus!
Problem polega na tym że na długich trasach temperatura silnika osiągnie pion a później zaczyna spadać i waha się miedzy niebieskim polem a 1/2 nie osiągając ponownie pionu. Z reguły przy krótkich trasach osiagnie pion i trzyma natomiast problem pojawia przy dłuższej trasy, jak juz wczesniej wpsomnialem osiagnie pion i zaczyna maleć. Czasem się zdarzy że strasznie powoli osiąga owy pion i podczas 15-20 min dalej nie widać wskazówki w pionie ( i z tego co kojarze tak się dzieje gdy są temperatura powietrza jest kilka oczek poniżej zera ). Gdy temperatura silnika spada adekwatnie maleje rowniez temperatura nawiewu, nawet przy ustawieniu na 32 stopnie czuć letnie a nie gorące powietrze. Zauważyłem że wskazowka temperatury sie nieco podnosi gdy troche podkrece obroty 3-4,5 tysiace aczkolwiek przy diselku nie powinno sie tak krecic obrotow nim temperatura nie osiagnie pionu. Wymieniłem termostat i przy okazji odpowietrzyli mi układ i wymienili pyn chlodniczy ( na zielony ) ale nie poprawiło się. W co mam uderzyc, czujnik temperatury, termostat egr, cos innego ? I czy jazda na chlodnym silniku ( czyli takim gdy nie osiaga pionu sie waha miedzy niebieskim polem a 1/2 ) niesie za soba jakies konsekwencje czy tylko nieco wieksze spalanie i brak cieplego/gorącego nawiewu ?
Z góry dzieki za porady :)
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10302
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#2

Post autor: maniek21112 »

Jakiej firmy założyłeś termostat główny? Gdy temperatura spada dolny wąż (między termostatem a chłodnicą) jest zimny czy letni/ciepły? Nie ma teraz odpowiednich warunków do optymalnej pracy, ale nie niesie to za sobą jakichś zauważalnych skutków.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
nissky
Bywalec forum
Posty: 185
Rejestracja: 9 paź 13, 13:10
BMW: E46 330d+
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
VIN: PH96418

#3

Post autor: nissky »

Zobacz jak mówi maniek - jakie są węże idące do chłodnicy (czy są ciepłe czy letnie).
Druga sprawa, to czy po wymianie termostatu prawidłowo odpowietrzono układ chłodzenia - miałem przypadek, że jadę sobie trasą i zaczęła spadać mi temperatura silnika - następnego dnia mogłem dolać ponad litr płynu do zbiorniczka :P Strumień płynu wracającego do zbiorniczka wyrównawczego powinien być ciągły.
Jeśli nie wymieniałeś termostatu EGR, to pomyśl nad jego wymianą. Często to on jest winowajcą niedogrzewania silnika. Nie jest on zbyt drogi.
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10302
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#4

Post autor: maniek21112 »

Termostat egr jeżeli chodzi o niedogrzewanie to tak, ale jak temperatura na trasie spada to wskazuje na główny.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
Mateusz Spi
Bywalec forum
Posty: 21
Rejestracja: 13 sty 18, 16:13
BMW: E46 Coupe 2.0 Diesel, Black Sapphire Metallic 475
Rok produkcji: 2006
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Kłodzko
VIN: PN14623

#5

Post autor: Mateusz Spi »

Nie pamiętam jakiej był firmy, zamawiałem przez telefon w lokalnym sklepie motoryzacyjnym i prosiłem o jakiś z wyższej półki ( kosztował mnie 165 zł ) a na opakowanie nawet nie zwrociłem uwagi jaka firma. Co do sprawdzenia węża to może być problem gdyż jestem laikiem w tych sprawach i napewno go nie odnajdę :D Byłem wczoraj od naszego rejonowego speca od BMW, podłaczył pod komputer i wyskoczył błąd z dogrzewaczem/podgrzewaczem wody. Mówił że to norma, że praktycznie każda ma to uszkodzone a spadająca temperatura u mnie przy mrozach to też standard w common railach, że nie trzymają za bardzo temperatury i gdy temperatura jest niska, silnik nie dostaje paliwa tj. zjezdzasz z gorki, jedziesz na małych obrotach to wskazówka opada. Wczoraj była dodatnia temperatura to faktycznie trzymał pion cały czas jak po braweranie :lol: Problem jest taki że dogrzwacz możesz dostać tylko w ASO i kosztuje on jedyne 1400 netto :shock: Także podziekowałem, zamówiłem na allegro używke z 2 tygodniową możliwością zwrotu i po prostu wymienie i zobacze różnice, wtedy silnik winien nagrzewać się szybciej i nie tracić tak szybko temperatury. Co sądzicie o tej temperaturze silnika w common railach, też jestescie zdania że to prawda, że przy mrozach troche inaczej to wygląda ? Dajcie znać bazując na doświadczeniu i wiedzy. Pozdrawiam. :Rose:
nissky
Bywalec forum
Posty: 185
Rejestracja: 9 paź 13, 13:10
BMW: E46 330d+
Rok produkcji: 2004
Państwo: Polska
Województwo: mazowieckie
Miasto: Warszawa
VIN: PH96418

#6

Post autor: nissky »

Ja mam sprawny podgrzewacz, wymienione oba termostaty. Pion osiąga po jakichś 10km w tych temperaturach. Przy czym należy pamiętać, że samo osiągnięcie "pionu" nie oznacza, że silnik osiągnął temperaturę roboczą. Pion oznacza pewien przedział temperatury, konkretną temperaturę można monitorować w teście 7 zegarów. Diesel ma wyższą sprawność energetyczną od benzyny, więc będzie się dłużej nagrzewał.
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10302
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#7

Post autor: maniek21112 »

Mateusz Spi pisze:Co do sprawdzenia węża to może być problem gdyż jestem laikiem w tych sprawach i napewno go nie odnajdę :D
Nr 3, jak stoisz przed autem to po lewej stronie i wchodzi do chłodnicy na dole, innego tam nie ma :D
http://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=BV52-EUR-03_2003_E46_BMW_320Cd&diagId=11_3325#11532249779
Mateusz Spi pisze:Byłem wczoraj od naszego rejonowego speca od BMW, podłaczył pod komputer i wyskoczył błąd z dogrzewaczem/podgrzewaczem wody. Mówił że to norma, że praktycznie każda ma to uszkodzone a spadająca temperatura u mnie przy mrozach to też standard w common railach, że nie trzymają za bardzo temperatury i gdy temperatura jest niska, silnik nie dostaje paliwa tj. zjezdzasz z gorki, jedziesz na małych obrotach to wskazówka opada.
Proponuję zmienić speca :) takie opowieści to kojarzą się mi z misiem uszatkiem, którego czytam obecnie mojemu 2 i pół letniemu synowi :ROFL:
Mateusz Spi pisze:zamówiłem na allegro używke z 2 tygodniową możliwością zwrotu i po prostu wymienie i zobacze różnice, wtedy silnik winien nagrzewać się szybciej i nie tracić tak szybko temperatury.
Kasa i czas na wymianę raczej wyrzucone w błoto, sprawny podgrzewacz to biały kruk :lol:
Mateusz Spi pisze:Co sądzicie o tej temperaturze silnika w common railach, też jestescie zdania że to prawda, że przy mrozach troche inaczej to wygląda ? Dajcie znać bazując na doświadczeniu i wiedzy. Pozdrawiam. :Rose:
Bzdura, bzdura i jeszcze raz bzdura :wink: na 90% masz lipny termostat, który otwiera się zbyt wcześnie/nie trzyma i tyle w temacie, potwierdzisz to przy teście z wężem.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
kosteg
Bywalec forum
Posty: 1668
Rejestracja: 10 gru 17, 17:03
BMW: 320d Touring x2 E46 2005 + F31 2014
Rok produkcji: 2005
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Wroclaw
VIN: PW45547

#8

Post autor: kosteg »

Aby całość działała sprawnie konieczne są 3 podstawowe warunki spełnione:

- termostat główny - sprawny/dobry/właściwie się otwierający
- termostat EGR - jak powyżej
- właściwie i skutecznie odpowietrzony cały układ

Dogrzewacz nie ma znaczenia w perspektywie jazdy - on wyłącznie pomaga szybciej osiągnąć temp roboczą (a i tak jeśli pamiętam to działa wyłącznie do 30st). Jego brak sprawności nie ma wpływu na opadanie temp podczas jazdy.

Jeśli termostat EGR nie był wymieniany można go zdemontować i w niego dmuchnąć - zepsuty - czyli otwarty będzie swobodnie przepuszczał powietrze.

Fakt wymiany termostatu głównego nie gwarantuje 100% pewności, że został wymieniony na dobry (znaczy nowy nie zawsze = dobry) słyszałem wiele razy o wadliwych termostatach - weryfikacja otwierania w garnku z wodą pozwala wykluczyć ten aspekt.

Odpowietrzenie - bagatelizowanie tej kwestii może prowadzić do wszelkich wariacji w działaniu układu chłodzenia silnika. Mamy 3 odpowietrzniki i nagrzewnicę o których trzeba pamiętać w procesie zalewania i odpowietrzania układu.

Zwalanie na układ zasilania (CR) czy dogrzewacz to zdecydowanie wymówki słabego mechanika pamiętającego z czasów prl jazdę z tekturą w atrapie. Diesle są bardziej efektywne (mają większą sprawność) zatem mniej ciepła wydzielają i dłużej się nagrzewają (stąd wszelakie dogrzewacze). Jednak jazda jakimkolwiek silnikiem w wersji niedogrzanej w perspektywie długotrwałej eksploatacji jest zdecydowanie problemem i świadczy o awarii a nie potiwerdza ulubionego "ten typ tak ma"!
Obrazek
Mateusz Spi
Bywalec forum
Posty: 21
Rejestracja: 13 sty 18, 16:13
BMW: E46 Coupe 2.0 Diesel, Black Sapphire Metallic 475
Rok produkcji: 2006
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Kłodzko
VIN: PN14623

#9

Post autor: Mateusz Spi »

Sory za zwłokę Pany, otóż już wszystko pracuje tak jak powinno. Wymieniłem termostat Egr ( Behr ) i podgrzewacz wody ( używka na allegro ). Pion łapie dosłownie po 5 min od odpalenia motoru i wyjazdu na miasto, cały czas stabilnie się utrzymując. Z nawiewu grzeje jak cholera także już po problemie. Przed wymianą wywalało mi błąd podgrzewacza a po wymianie nie ma owej usterki podpinając pod komputer. Od razu odpowietrzyli układ jeszcze raz. Dzięki za aktywność i chęć pomocy :friends:
Awatar użytkownika
maniek21112
Specjalista
Posty: 10302
Rejestracja: 6 wrz 17, 8:18
BMW: 320d touring M47N 210ps_433nm 328ia sedan M52TUB28
Rok produkcji: 2003
Państwo: Polska
Województwo: dolnośląskie
Miasto: Świdnica_Wrocław

#10

Post autor: maniek21112 »

Włącz test 7.0 i wyjedź w trasę, jedź spokojni i podaj temperaturę, ponieważ pion ma zakres 70-115.
Diagnostyka INPA ISTA NCS PASOFT uszczelniacze zaworowe n42/46 oględziny Świdnica/Wrocław tel. 782-784-200
328ia mańka i żony ;) cosmosschwarz
540ia black-sapphire metalic
740IL island-green
730I V8 orient-blau
Napisz odpowiedź
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatnia aktywność

Wróć do „Układ chłodzenia i ogrzewania”