Chiptuning to nic innego jak modyfikacja/zmiana oprogramowania/parametrów ECU (tzw. zmieniane są mapy wtrysku paliwa) w celu większego wykorzystania możliwości jednostki napędowej (silnika) która posiada fabryczny zapas.
W większości przypadków najwięcej zapasu za czym idzie możliwość ładnego podkręcenia posiadają silnik diesla z doładowaniem. Oczywiście silniki benzynowe również nadają się do podkręcania.
ECU - Engine Control Unit - komputer
Hamowania - służy do wykonywania testów obciążeniowych które należy wykonywać przed modyfikacją, podczas modyfikacji jak i po jej zakończeniu w rezultacie czego możemy zobaczyć ową modyfikacje w postaci wykresu
Każda szanująca się firma czyli mająca wiedzę w temacie wykonuje owe modyfikacje (chipuje) według pewnego ogólnego schematu
- sprawdzana jest moc oraz moment na hamowni
- wykonywane są pomiary dynamiczne
- sprawdzane są podstawowe elementy wpływające na sprawność jednostki napędowej (przepływomierz, stan filtrów i układ zasilania)
- robiona jest kopia oryginalnego programu naszego auta
- wgrywany jest program który jest poddawany indywidualnej korekcie pod dany silnik (nie ma dwóch takich samych silników) na podstawie ponownych prób obciążeniowych na hamowni jak i jazd próbnych
- na koniec otrzymujemy piękny wykres z hamowni potwierdzający osiągnięte wyniki, gwarancję, informacje o pilnowaniu niezbędnych czynności związanych z eksploatacją gdyż nasz silnik jest bardziej narażony na awarie w przypadku złego dbania (olej, filtry, paliwo)
oszczędzając teraz kilka stówek wydamy w przyszłości kilka tysięcy
to tak pokrótce
mile widziane sugestie rozwinięcia tematu ewentualne poprawki błędów które mogły się wkraść